De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:24

Antheman schreef:
Hele mooie fotoos Linda!!

Die berm valt idd prima in te rijden!
Koel! Misschien toch maar wel die kant op ...

Ja joh gewoon doen. Die puinpaden zijn een combinatie van men- en ruiterroutes. Als je het fietspaden door het bos pakt en alleen de ruiterroutes dan kun je daar erg mooi rijden. Die routes die alleen voor ruiters zijn, zijn volgens mij alleen maar zand. Maar dat moet je even bijkijken op de zeebodemtrailkaart.
De camping is echt geweldig!! Ze hebben trouwens een foto van Ponto en Check in de wei op hun site gezet. We waren namelijk de eerste gasten die met paard kwamen. De stallen en bakken en emmers waren splinternieuw.
www.polderbos.nl en dan zeebodemtrail aanklikken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:26

@Jackie: Vast, het werkt bij mij ook

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:48

SM: ik vind 1 zwijn meer dan genoeg vooral zo'n "eerste keer"

Het was overigens al een uur of half tien 's avonds toen wij dit harige beest tegenkwamen en dat schijnt een drukke zwijntjestijd te zijn, net als de vroege ochtend.

Het wemelt trouwens van de bosbessen hier en ik vermoed dat het varken zich daaraan te goed aan het doen was toen wij zijn rust kwamen verstoren.

Ik heb altijd een beetje lacherig gedaan over de zwijntjes. Nu niet meer! Zoiets moet zich niet tegen je keren!!

Ik dacht altijd heel koddig aan:
Afbeelding
Maar in werkelijkheid is het dus:
Afbeelding

Ik snap nu trouwens ook wel hoe mensen aan het verhaal van weerwolven komen. Zo'n in elkaar gedoken zwijn dat wegrent heeft een heel vreemd silhouette.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 22:06

Ik liep laatst met Missy en toen zag ik in de verte een kerel op zijn hurken zitten. Dus ik dacht dat ie zat te poepen of zijn veters vastmaken oid
Kom ik dichterbij blijkt het dus een zwijn te zijn (die overigens hard weg liep).

Ik moet een sterkere bril vreesik

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 22:10

Cookies schreef:
Ja joh gewoon doen. Die puinpaden zijn een combinatie van men- en ruiterroutes. Als je het fietspaden door het bos pakt en alleen de ruiterroutes dan kun je daar erg mooi rijden.
Die routes die alleen voor ruiters zijn, zijn volgens mij alleen maar zand.

Maar dat moet je even bijkijken op de zeebodemtrailkaart.
De camping is echt geweldig!! Ze hebben trouwens een foto van Ponto en Check in de wei op hun site gezet. We waren namelijk de eerste gasten die met paard kwamen. De stallen en bakken en emmers waren splinternieuw.
www.polderbos.nl en dan zeebodemtrail aanklikken.

Kijk ,dat klinkt al een stuk beter!
De camping is goedkoop , ook voor de paarden!
Leuk dat ze jullie paarden op de foto hebben gezet!

Ik hou t zeker in mijn achterhoofd!
Hebben ze evt een caravan of trekkershut te huur ,dat je weet?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 22:14

Sugarmiss schreef:
Ik liep laatst met Missy en toen zag ik in de verte een kerel op zijn hurken zitten. Dus ik dacht dat ie zat te poepen of zijn veters vastmaken oid
Kom ik dichterbij blijkt het dus een zwijn te zijn (die overigens hard weg liep).

Whoehaa

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 22:14

Sugarmiss schreef:

Om ernstigere vergissingen te voorkomen lijkt me dat verstandig, ja

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 22:17

Die polderboscamping ziet er goed uit, voor zowel mens als paard. Hele redelijke tarieven ook!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 22:51

Leuke foto's van de vakantie in Zeewolde.

Een zwijn zit toch altijd aan het spit geregen en erna met een appel in z'n bek op tafel . Of was dat een varken.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:10

opala schreef:
Een zwijn zit toch altijd aan het spit geregen en erna met een appel in z'n bek op tafel .
Of was dat een varken.

Dat is wel de beste manier om ze tegen te komen ja
!!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:22

Ja de camping was echt top! Hele vriendelijke mensen (de eigenaren). En je hobbelt zo van de camping het bos in.
@ AM, ik weet niet of ze een caravan te huur hebben. Trekkershutten heb ik niet gezien. Is een tent geen optie voor je?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 14:57

Cookies schreef:
Cookies schreef:
Ja de camping was echt top! Hele vriendelijke mensen (de eigenaren). En je hobbelt zo van de camping het bos in.
@ AM, ik weet niet of ze een caravan te huur hebben. Trekkershutten heb ik niet gezien. Is een tent geen optie voor je?

Heb je de tent gezien in mijn onderschrift????
Super klein en licht, dat wel, maar uiterst oncomfortabel! En hij lekte in de zo´n bui als die we gisteren hadden

Gelukkig mochten we in een grote De Waard tent slapen

Ik heb wel een goede tent, maar die weegt 12 kilo en dat doe ik Andor maar niet aan.

Helaas gaan kleine, lichte tenten met een klein budget niet samen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:38

Jawel joh die kleine koepeltentjes die wegen niks en die kosten ook bijna niks.
Die de Waard tenten zijn echt heel erg goed. We hebben er 1 gehad die de 30 jaar gehaald heeft. Daarna was hij echt op. En hij was superwaterdicht.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 11:58

Ik zit toch even stevig te balen ...
vanochtend bij het voeren viel me gelijk op dat ze de stal wat in stompelde en haar hoeven niet liet staan, dus wat wiebelde. Voelde ook wat warm aan. Ik schiet dan gelijk in de stress hoor ....

Maar later wat gaan lopen en inderdaad op harde ondergrond wil ze niet echt soepeltjes meelopen, beetje houterig en stijf. Jeetje balen zeg.
Laten draven en dat ging eigenlijk niet al te slecht. Of ze nu op stoeptegels of grind liep dat maakte raar genoeg ook geen verschil; wel korte stijve pasjes, maar niet hinkend of gevoelig.

De zolen leken wel nog platter en de hele hoef ik hartstikke zacht met al die regen en modder hier. Kan nu zo met mijn nagel stukjes zool, straal en steunsel weg halen (waar ik zoals eerder vermeld van de week nog niet met een renet/vijl door kwam).

Is het misschien wel normaal dat een paard met "zachte" hoeven wat gevoeliger loopt op harde grond? Heeft een van jullie die wel eens?
Ik heb dit wel al eerder meegemaakt, maar gooide ook een verdenking op het groeiende gras dat ze eet (regen is groei); hoewel mij het eiwit/fructose verhaal ook bekend is hoor

Pffff ik baal wel in ieder geval ... het ging zo super goed de laatste tijd; te goed eigenlijk achteraf gezien

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:04

Dat is echt balen Wat je schrijft over zachte(re) hoeven en gevoelig lopen klinkt op zich wel logisch, maar ik heb er geen ervaring mee. Anouar heeft dat iig niet, maar hij heeft ook nooit slechte hoeven gehad.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:46

Kinke heeft ook bijna zwemvliezen gekregen al die regen van de laatste dagen, maar ze loopt goed. Momenteel hebben we een kermis in het dorp, moest dus een eind omlopen en ze had vreselijk last van de hyperdepiep door al dat lawaai en de lichtjes die ze in de verte zag. We moesten een stuk over een ouderwets drents keienpad lopen en ze gaf toch een show weg, en ze bleef gewoon over het middenpad met keien lopen ipv op de klinkers aan de zijkant
Ingrind, wij met onze ex-bevangen knollies zullen ons altijd zorgen blijven maken vrees ik.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 13:34

Kinke schreef:
Ingrid, wij met onze ex-bevangen knollies zullen ons altijd zorgen blijven maken vrees ik.

Ja dat vrees ik ook

Maar heb net Remco even met haar laten stappen op het harde. Hoera dat ging goed. Want de kans dat Isa mijn onzekerheid/angst aanvoelt is bij ons ook heel groot. Paar keer op en neer laten lopen, maar was in orde. Echter toen hij ging draven ging ze enorm hinken .... oeps niet goed dus. Hoef nog eens onderzocht (vnl. linksvoor) maar ik zie eigenlijk niet veel afwijkends ... ja de straal is er van de week "afgevallen" in het midden (zat dermate los dat ik het heb weggehaald).

Op het grind ook laten stappen (goed) en laten draven (zeker niet goed).
Toen op de wei. Stap en draf goed, zelfs op een volte zag het er goed uit.

Grrrr waarom maak ik me toch zo'n zorgen gelijk he ... het ziet er niet eens zo super slecht uit hoewel het ook niet echt helemaal goed is. Verdorie het ging zo lekker met haar; al zonder hoefschoenen voor de wagen ook.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 18:08

Hoera!! Voor het eerst gemend op blote voeten....

Fotoos volgen..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:33

Hm. Balen, Isapaardje! Ik heb ook gemengde gevoelens over de regen van de afgelopen dagen. Voor het hooiland was het heel hard nodig, maar idd gaat de rest van het gras ook als een dolle aan de groei. Ik hoor bij wijze van ook het fructaan door de grasaderen gillen. Voordeel is natuurlijk wel dat 24/7 op de wei ook betekent: 24/7 beweging.

Mijn zorgenkindje is Lee. Vorige jaar waren haar zolen eerder bol dan hol (vul maar in). Daarna zijn ze mooi hol getrokken, en nu zijn ze weer plat ... ik weet niet waar het precies door komt ...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:55

Ja dat hol en plat en vol dat ken ik ook.
Ik heb ook geen idee waar dat door komt. Ze waren juist zo mooi hol getrokken, maar ze worden nu steeds platter.

Daarbij net weer gekeken en de straal is nu helemaal raar geworden, met een uitholling erin zeg maar. Ik denk dat ik binnenkort de bekapper maar eens laat komen

Maar ze staat niet 24/7 op de wei; ze mag maar paar uurtje per dag (2x per dag) en misschien is dat juist niet goed. Zou 24 uur beter zijn zodat ze het verdeeld over de dag heen. Nu staat ze natuurlijk veel meer in die paar uur te vreten. Tussendoor heeft ze wel hooi tot haar beschikking.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 22:21

Lee's voeten waren weer platter geworden terwijl ze toen maar een paar uurtjes per dag op gras stond en de rest in de zandpaddock met hooi.

Nu ze 24/7 op de wei staat gaat het wel ineens een stuk beter met de zool. Nou zijn er afgelopen maandag wel weer een paar aanpassingen gemaakt en sinds die tijd gaat het heel snel beter. Ik hoop dat we die trend vast kunnen houden!

Lee's voeten zijn eigenlijk achteruit gegaan toen ze een paar dagen in de kliniek heeft gestaan: boxrust met biks ... Ik had niet gedacht dat dat zo'n enorm groot effect kon hebben, maar misschien dus toch wel ...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 23:24

Ja kennelijk kan de vorm van de hoef heel snel veranderen in goed of slecht. Destijds trok de zool zich ook eigenlijk "ineens" hol. Maar het platter worden is geleidelijker gebeurd.
Wel viel me vanavond op dat de straal echt gewoon slecht is. Ineens allemaal losse stukken die ik er zo afhaal, en dat terwijl hij met het droge weer beton hard was.
Ik kon ook van de zool zo een laag afschapen als bij mezelf de eelt van mijn hakken na het douchen ... hoezo zachter dus ....

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 05:34

Hallo natuurlijk bekappers!

Ik heb mijn paard ook een tijd natuurlijk laten bekappen en was daar zeer tevreden over. Wout Overbeeke deed dit bij mijn paard en dit was echt werkelijk super! Ze heeft HKO4 en liep door Wout een stuk beter...

Hij deed bij ons een paar paarden op stal dus de afstand (Soest-Rotterdam) was dus wel te doen voor een paar paarden maar beetje bij beetje viel er iemand af dus bleef ik alleen over dus ik had m een mailtje gestuurd dat ie niet meer hoefde te komen voor 1 paard.. voor hem niet de moeite en ik moest de reiskosten alleen ophoesten en aangezien Sam eens in de 6 weken gedaan moet worden...

Het is ook geen optie om haar zelf te gaan doen, ten eerste is ze te zwaar en ik heb het in mijn rug helaas.

Nu is bijna iedereen over gegaan op een 'gewone' smid en die heeft Sam (mijn paard) dus nu ook 1x gedaan maar ik vind het verschrikkelijk! De zolen zijn plat ipv hol, de stralen zijn veel te wijd weggesneden, ik zie geen 'afronding', de stand is ongelijk en om de afwerking nog maar te spreken!

Ik ben dus ernstig op zoek naar een natuurlijk bekapper (geen strasser!) bij mij in de buurt maar dat is niet makkelijk vinden
Nu las ik op de 1e pagina van dit topic dat er 1 in Zoetermeer zit en 1 in Den Haag en dat is redelijk dicht bij Rotterdam (trouwens, een link van 1 van deze 2 bekappers doet het niet ).
Heeft iemand van jullie ervaring met 1 van deze 2 bekappers/smeden of hebben jullie een advies voor mij?

Sorry voor het lange verhaal

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 09:12

Banjer wordt natuurlijk bekapt door Hans Arendse, uit Zoetermeer...

Je kan altijd een keer komen kijken als hij Banjertje weer komt doen...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 09:54

Isabella werd bekapt door Bram de Langen (Den Haag), maar hij is sinds december niet meer geweest omdat ik vond dat ik het nu zelf wel kon ... haha zie boven ... niet dus.

Maar vanwege de afstand Oss-den Haag laat ik straks Klaas komen die zit hier veel dichterbij.