De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:47

Antheman schreef:
Cookies schreef:
Prachtig hoofdstel AM!! En wat eng zo'n beest zo dicht bij. Wat een horens, bbbbrrrrrrrr.

Dank je!

Hoe is het met de paarden? Spierpijn?

Nee totaal geen spierpijn gehad. En ook geen zere zitbeenknobbels, daar had ik altijd wel vrij snel last van. Ponto zijn rug is ook perfect, geen centje pijn. Echt heerlijk allemaal. Voor Ponto was dit echt de laatste keer dat hij mee ging op vakantie, maar ik heb met Jane afgesproken dat we gewoon met de trailer ergens heen gaan en dan daar een poosje rijden. Da's ook leuk. Haar paard is eigenlijk maar een slome duikelaar (8 jaar) maar ze vond het zo leuk dat Jane soms haar handen vol had om haar bij zich te houden. Het was gewoon een heel ander paard. Leuk hoor!!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:51

Ik heb met Ponto een keer een paar koeien uit een kudde moeten halen. Daar stond ook een joekel van een stier in. Ik schrok me lam. Maar die stier was nog banger voor ons dan wij voor hem. Ponto is uiteraard geen koeienpaard, maar zijn favoriete hobby is rennen. Dus hij had heel snel door dat hij achter zo'n koe aan moest rennen. Ik hoefde hem op een gegeven moment niet meer aan te sporen (wel moest ik me aan de knop vast houden). Ik hoefde alleen nog maar te sturen als we bij de koe waren. Was echt heel erg gaaf!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:52

@ Isapaardje, wat een mooie hoeven!!!

@ Ant, oe wat een lekkere kleurtjes zijn dat!! *jaloers*

Die ponto toch, hoe oud was hij ook alweer????

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:28

Anouar: Je touwhalster idd evt omkleden met lamsvel. Ook kun je evt. je knopen zo verstellen dat het over andere delen van het hoofd loopt, dus evt. breder en lager neusriemgedeelte.

Mac: Een zwijn, gaaf

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:38

Ponto is deze maand 28 geworden. Hij loopt nog heel goed en zit heel goed in zijn spieren. Toen we een galopje gingen maken tijdens de vakantie moest ik hem aardig bij me houden. Zweten deed hij nauwelijks, ondanks de warmte. Maar goed ik vind hem nu echt te oud worden voor die lange ritten. 1 of 2 uur gaat best maar langer wil ik niet meer en ook niet elke dag natuurlijk. Ik hoop dat hij nog lang mee gaat.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:22

Arabesk schreef:
@ Isapaardje, wat een mooie hoeven!!!

Dank je, zal er nog eentje plaatsen waarbij de hoek van dezelfde hoef wat anders is genomen.
Ik zelf vind de toon nu wat kort en gisteren liep ze ook niet helemaal lekker. Niet kreupel of gevoelig, maar wat kortere stapjes op het harde. Aangezien ze op gras beduidend grotere stappen nam, was ik dus niet helemaal blij.
Betekent dat ik voorlopig voor de kar haar toch maar weer op hoefschoenen laat draven.

Onze oude hoefsmid zou me voor gek verklaren als hij zag hoe mijn pony inmiddels op haar zolen loopt; tenslotte zou ze altijd op beslag met zoolbescherming moeten staan volgens hem (en de DA); ook op de wei

Foto dus niet vergeten:
Afbeelding

Groeten, Ingrid
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 30-06-05 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:24

Nog over de begrazingsgebieden. Wij hebben hier ook van die gebieden rondom onze bossen. Met wildrooster waar stroom op staat (gelukkig staat er inmiddels een waarschuwingsbord. Daar zijn al paarden bijna op verongelukt omdat ze een optater kregen toen ze er op ijzers overheen gingen, maar ook honden aan de fiets konden "kaien". Gelukkig heb ik hoefschoenen haha).
Maar we hebben naast 12 van die hooglanders, ook 4 exmoorpony's lopen met inmiddels 2 veulens.
Echter die dieren zijn zo slim geworden dat ze fietstassen van uitrustende fietsers kunnen openen. Ze hebben zelfs een tijdje in het gebied achter "slot en grendel" gestaan zodat ze even de toeristen niet lastig vielen. Nu doen ze het niet volgens de boswachter omdat ze het veulen niet dicht bij de mensen laten komen. Maar die zullen uiteindelijk het trucje van hun moeder ook wel leren haha.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:00

En jong geleerd, is oud gedaan

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:46

Weer even over de zadels
Ik heb net op een australian stock zadel gezeten, wat zat dat lekker. Echt heerlijk. Jammer genoeg paste hij niet op Anouar, anders had ik hem af en toe eens mogen lenen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:12

Het lekkerst vond ik vroeger om met een bikini op het paard te zitten. Helemaal zonder iets vond ik net iets te ver gaan

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:51

Met die hitte van een paar dagen geleden, ben je wel geneigd om zoveel mogelijk bloot te gaan rijden, maar brandnetels en webben met rupsjes weerhouden mij ervan.

Na de aanschaf van het Torsion-zadel heb ik er geen behoefte meer aan om andere zadels te proberen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:37

jackie schreef:
lijkt me leuk die DVD, Huertecilla, hoe kan ik eraan komen??

De serie heet 'Tierra de Toros', is door de spaanse nationale omroep gemaakt en wordt op het moment via de kiosken gedistribueerd.
Je zou die dus bij elke kiosk kunnen kopen.

Op 'Tierra de Toros' staan op het web ook een aantal distributeurs die de serie kunnen leveren, soms zelfs via on-line kopen.

Als je geen kennis kan opduiken die hier op vakantie is/woont of er op het net niet uit komt, vaag ik bij de kiosk wel of ze wellicht een élfde hebben voor me

@bikini: die nijging heb je hier maar één keer.... want na een nacht koorts en een week blaren op elke onbedekte plek is het je wel duidelijk
Persoonlijk vind ík het eerlijk gezegd ook redelijk ordi. Beetje als de doorgaans Engelse toeristen die hier in het dorp bij el Demonio op het terras met ontbloot bovenlijf je eetlust gaan zitten bederven.

On topic: door opmerkingen over 'de hitte' in NL kwam ik op het volgende.
Hier in het dorp wordt de toegangsweg van vers asfalt voorzien en dat is nieuw zwart. Als je die weg wil oversteken voel je overdag een gólf van warmte op je af komen.
Ik weet van mijn race-avonture dat zelfs op bv Assen het asfalt in de zon tot 60 graden kan opwarmen. Hier zal dat fors meer zijn.
Dat is met rotsige bodem niet anders en paardenhoeven zijn in principe geëvolueerd op harde bodem en ik denk daarom dat ze met aardig hoge grondtemperaturen om zullen kunnen gaan. Hoorn is ook een uitstékende isolator.
Nu het punt: hoe zit dat met ijzers en nagels? Die geleiden als de beste, worden dus net zo warm als het wegdek en zitten aan de hoef vást..... toch?!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:48

Ponto is een ouwe taaie zeg!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:44

Huertecilla schreef:
Ik weet van mijn race-avonture dat zelfs op bv Assen het asfalt in de zon tot 60 graden kan opwarmen. Hier zal dat fors meer zijn.
Dat is met rotsige bodem niet anders en paardenhoeven zijn in principe geëvolueerd op harde bodem en ik denk daarom dat ze met aardig hoge grondtemperaturen om zullen kunnen gaan. Hoorn is ook een uitstékende isolator.
Nu het punt: hoe zit dat met ijzers en nagels? Die geleiden als de beste, worden dus net zo warm als het wegdek en zitten aan de hoef vást..... toch?!

Goeie vraag, maar ik denk dat het wel even duurt eer het ijzer dermate gloeiend heet is, daarbij wordt het warm onder de hoef gebrand en zit de nagel als het goed is in het dode materiaal. Maar omgekeerd geldt het ook voor de kou. In de sneeuw met ijzers lopen is haast onmogelijk, maar dan wege het klonteren van de sneeuw in het steenkoude ijzer.

Maar over asfalt gesproken ... ik heb wat anders meegemaakt. Het was hier zo warm dat het asfalt smolt en dat had ik te laat in de gaten toen ik met Isa wandelde van de week. Ze had plekken asfalt op haar hoeven die ik er fiks af heb moeten schrobben. vond het toch niet zo'n geweldig idee dat te laten zitten.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:54

Hier wat foto's van onze vakantie in Zeewolde.
Afbeelding

Afbeelding

Hier zit ik de penny (dat hoort op pennyvakantie) te lezen voor onze camper.

Afbeelding

Dit is zo'n puinpad, alleen lag naast dit puinpad een fietspad en berm dus daar kon je prima rijden.

Afbeelding

Jane en Check over een leuk pad langs het water.

Afbeelding

De omgeving is erg mooi. Langs dit water liep een fietspad en berm. Prima rijden dus.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:01

Leuke foto's.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 20:32

Hele mooie fotoos Linda!!

Die berm valt idd prima in te rijden!
Koel! Misschien toch maar wel die kant op ...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 20:34

Mac schreef:
Ik ben vandaag met Lee voor het eerst een wild zwijn tegengekomen. T*ring, wat zijn die dingen groot! We hebben ons maar zsm uit de voeten gemaakt!

GAAAF!!!!!!

Dacht dat die zich alleen in het donker lieten zien????
Vroeger nam mijn vader me mee om 4 uur s morgens op de Veluwe, om zwijnen te bekijken!

Te paard lijkt me dat best eng.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 20:38

Vandaag zou ik gaan mennen.

Kar kon ik eindelijk bij sinds weken ,die had de boer klaar gezet.Nou, ik weet niet hoeveel regen jullie hebben gehad, , maar ik nogal veel.
Mijn auto lekte zelfs door

Dus maar hoeven bekapt, er zat alweer erg veel steunselmateriaal, zo'n opstaand randje. Dat ging met dit natte weer en een gloednieuwe vijl echt makkelijker.
Merrit aardig mishandeld, zijn hoefwand maakt weer flinke flares. Hij had op 2 plekken nog NET hoefwand staan.
Maar hij liep nog, das bij de #echte# smid wel anders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:40

Sugar ruikt ze al van afstand en dan krijg ik alarmfase 3 (red-alert). Missy maalt er niet om.
Mijn vriendin zat een keer in galop op de hei en ging de bocht om, midden tussen een kudde van een stuk of 20

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:42

Antheman schreef:

GAAAF!!!!!!

Dacht dat die zich alleen in het donker lieten zien????
Vroeger nam mijn vader me mee om 4 uur s morgens op de Veluwe, om zwijnen te bekijken!

Te paard lijkt me dat best eng.

blijkt dus van niet. en te paard kun je harder vandoor als te voet

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:43

Ik wilde ook nog even naar het bos. Maar dat zat er dus niet in met dit weer Onze hele tuin staat onder water. Nou maakt regen me niet heel veel uit, maar met onweer zit ik liever niet in het bos.
Dus heb de hoefjes ook maar weer bijgewerkt. De steunsels zijn eindelijk weer een beetje normaal. Eerst waren ze helemaal over de hoef gegroeid en nu zijn ze weer mooi smal en kan ik ze goed korthouden.
We hebben nog even in de bak "gezwommen" tegen droge hoefjes

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:49

Sugarmiss schreef:
Sugar ruikt ze al van afstand en dan krijg ik alarmfase 3 (red-alert). Missy maalt er niet om.
Mijn vriendin zat een keer in galop op de hei en ging de bocht om, midden tussen een kudde van een stuk of 20

s*hit, met kleintjes????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:59

Inkl. moeders met kleintjes en een paar grote beren er bij.

Als ik haar mag geloven maakte haar paard een perfecte sliding, rollback en was binnen no-time in zijn eigen hoefslag weer terug de bocht om.
En het was nog geeneens een echt westernpaard, er lag alleen een westernzadel op

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:01

Sugarmiss schreef:
Inkl. moeders met kleintjes en een paar grote beren er bij.

Als ik haar mag geloven maakte haar paard een perfecte sliding, rollback en was binnen no-time in zijn eigen hoefslag weer terug de bocht om.
En het was nog geeneens een echt westernpaard, er lag alleen een westernzadel op

wahahaha, de zadel deed het natuurlijk