De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:12

Vandaag een lange wandeling gemaakt over asfalt en klinkers, keien en ook zand en gras.
Na afloop zagen haar hoeven er heel goed uit. Wat me opviel was dat ze aan de toon heel erg op haar zool heeft gelopen. Maar ik moet opmerken dat daar eerst die verdikking zat (bobbel op de zool; misschien weten jullie dat nog). Die is er nu dus wel af.
Hoe dan ook; zool raakt de grond, da's wel duidelijk

Afbeelding

Groeten, Ingrid

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 21:05

Ik heb bij Orlanda ook zo'n bobbel aan het einde van de zool zitten. Hij wilt maar niet weg slijten, dus nu snij ik hem weg (stukje bij beetje). Was trouwens op advies van de nb-er die mijn vijl-kunsten af en toe controleert.
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 21:08

@ ingrid: de hoeven zien er verder netjes uit zeg. mooi hol ook! lijkt het alleen zo, of kan er op de rechterkant van de hoef (als je naar de foto kijkt) nog een klein stukje van de hielen af?
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 21:11

Nou Ingrid, je hebt in ieder geval een manier gevonden om de bobbel weg te krijgen!
De straal is ook lichtjes afgesleten.
Mooi voetje weer hoor.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 21:59

Ben net naar de hei geweest. Was heerlijk. Er was nog iemand mee en dat paard struikelde alsmaar. Toen viel het mij ineens op dat Anouar dat vroeger ook had, hij kon buiten geen 3 stappen doen of het lag al weer half op z'n snuffert, maar nu heeft hij dat dus helemaal niet meer.
Zelfs toen we even een ommetje dwars door de hei moesten om een koe te ontwijken (waar ik bang voor ben) kon hij draven door de heideplantjes zonder te struikelen. Dat is sinds het natuurlijk bekappen. Ik vond dat echt mooi om te zien, hoe hij elk takje, elk kuiltje, elk bobbeltje perfect ontwijkt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 22:49

Dank.
Beide hielen zijn ietsje te lang, maar ik heb al lang geleden ontdekt dat ze zo beter loopt dan dat ik ze op "Frans Veldman" niveau maak als ik het even zo mag noemen

Ze zijn voor het oog wel recht, maar op de foto niet. Ik kan nog altijd geen 100% goede foto's maken wat dat betreft. Maar die bobbel is nu eindelijk weg.

O ja ik mocht hem toen van mijn NB-er niet weghalen. Wilde ik zelf ook niet, want de trad.hoefsmid deed dat ook en dan was ze altijd gevoelig. Daarbij groeide die bult weer aan.
Ben benieuwd of hij nu zo plat blijft of dat hij straks bij vochtig weer gaat "groeien".

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 23:18

Hoefje ziet er goed uit. Prima dat bobbel weg is. Wel vreemd dat rand zool wel zichtbaar weggesleten is, maar niet de hoefwand en witte lijn. Zo lijkt het of deze rand boven de hoefwand uitstak. Maar hoe het ook zit

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 23:21

Een foto van mijn nieuwe hoofdstel.
Zeer binnenkort maak ik er eentje op Andor zijn hoofd! Daar komt ie echt mooier op uit dan op de kastdeur

Afbeelding

En ik ben nu toch aan het plakken:

Afbeelding

Mams en Merrit op bezoek.. En daarna ijs gehaald

Herken je bulletje Sugarmiss? Deze kwamen we tegen op de Ginkelse Hei!
Afbeelding

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 23:35

Echt wel mooi hoofdstel. Toch zal Oop het met touw moeten doen en wel om de reden dat ze op haar hoofd moedervlekken/melanomen? heeft, ik wil zo min mogelijk om haar hoofd hebben, zodat deze plekken ontzien worden.

Die hoorns zien er scherp uit. Hopelijk zit bulletje achter draad

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 23:41

opala schreef:
Echt wel mooi hoofdstel.
Toch zal Oop het met touw moeten doen en wel om de reden dat ze op haar hoofd moedervlekken/melanomen? heeft, ik wil zo min mogelijk om haar hoofd hebben, zodat deze plekken ontzien worden.

Biothane staat erom bekend dat het geen schuurplekken geeft

Die hoorns zien er scherp uit. Hopelijk zit bulletje achter draad

Bulletje zit wel achter draad, maar zie je dat zandpad lopen? Das t ruiterpad

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 23:41

opala schreef:
Hoefje ziet er goed uit. Prima dat bobbel weg is. Wel vreemd dat rand zool wel zichtbaar weggesleten is, maar niet de hoefwand en witte lijn. Zo lijkt het of deze rand boven de hoefwand uitstak. Maar hoe het ook zit

Hoefwand/witte lijn zitten op zoolniveau, gisteren nog geraspt met veel pijn en moeite in de hitte.
De hoeven zijn zo knetterhard nu met dit weer, daar krijg je met veel moeite iets vanaf. De houtvijl ik die ik normaal gebruik gaf nog geen krasje op de hoef, dus ik heb de grote paardenvijl er fiks overheen moeten halen om er wat af te krijgen.

Verder:
Mooi blauw hoofdstel

en die horens ... ja die beesten lopen hier ook. Laatst kwam ik vanaf een kennis van me met een open zak luzerne achter op mijn fiets door het gebied en staan er 2 van zulke knapen op het fietspad. Ben met een grote boog gefietst; misschien vonden ze het spul wel lekker ruiken en ik vertrouw die horens toch ook niet erg.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 08:26

Prachtig hoofdstel AM!! En wat eng zo'n beest zo dicht bij. Wat een horens, bbbbrrrrrrrr.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 10:09

Cookies schreef:
Prachtig hoofdstel AM!! En wat eng zo'n beest zo dicht bij. Wat een horens, bbbbrrrrrrrr.

Dank je!

Hoe is het met de paarden? Spierpijn?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:15

Gaaf hoofdstel joh! mooie kleur! ben benieuwd hoe die staat!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:08

flitsend - stelletje ant!

en een mooi hoefje van isa. gebruik je voor kleine hoefjes nu ook kleiner gereedschap?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:46

Pellie schreef:
en een mooi hoefje van isa. gebruik je voor kleine hoefjes
nu ook kleiner gereedschap?

Ja inmiddels wel; met die grote paardenvijl ging het al vrij snel te hard met raspen of nam ik mijn eigen "hoef" mee (hoewel ik altijd handschoenen draag mede ook daarvoor).
Ik gebruik nu een houtvijl (kleine platte) van de praxis; gaat prima. Behalve dus als haar hoeven knetterhard zijn met dit droge weer; dan gaat het dus niet.

Verder heb ik inmiddels een caravan opstapkrukje om erbij te kunnen gaan zitten, want het zijn ruggebrekers die kleine beesten.

Zal wat worden als ik er straks misschien eentje bij krijg ... 8 van die kleine hoefjes bijhouden

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:52

Antheman schreef:

¡Schít-terend!

Tis zo'n Schots Hooglandrund; schatjes. Die staan op bijna elke postzegel 'natuurlijk' beheerd stukje land geloof ik. Tussen Lelystad en Almere en in de Almeerderhout kunnen ze weinig kwaad, maar op de Hilversumse hei zijn ze een heikel onderwerp. Bij Huizen lopen geloof ik Limousins.

Stieren-en-paarden is een favoriete combi van me. Er is nu een DVD-serie van TVE over stieren die bi-wekelijks bij de kiosko ligt. Deel 5 komt volgende week, gaat over stier-en-paard en daarvan heb ik er 10 besteld. Zonder paarden is de extensieve stierenfok nl. niet mogelijk. De huidige teelt en manier van beheer te paard is zo'n 700 jaar oud en dat laatste, incl. de paarden zelf en fok ervan, is het onderwerp van die DVD.
Daarvoor was er duizend jaar een mengvorm tussen jacht/vangen/wildfok ook te paard en dáárvoor was het paard duizenden jaren essentieel voor het beheren van de stieren binnen de stierenculturen.
Voor een goed begrip, voor iemand zich daarin verslikt; van de 13 uur gaan er slechts 3 over het stierenvechten, dat is nl. de essentie niet.

In de camargue te paard op een inspectieronde met een gardian meegeweest dwars door de kuddes. Kreeg een trident (een drietandje op een lange stok) mee voor de zekerheid. Bijzondere ervaring _/-o_

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 20:43

lijkt me leuk die DVD, Huertecilla, hoe kan ik eraan komen??

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:09

Die koeien staan ook bij ons op de hei. Ik ben er doodsbang voor Kwam ze gisteren nog tegen, gal er altijd maar met een hele grote boog omheen. Ze zullen vast niks doen, maar die horens

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:18

@AM: mooi hoofdstel, maar hij gaat niet bij je helm kleuren

Dat bulletje kom ik liever niet tegen (of op afstand ) . Sugar is er ook geen voorstander van. Met Missy heb ik ze nog niet gezien.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 21:57

Huertecilla schreef:
Antheman schreef:

¡Schít-terend!

Naamswijziging gedaan?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 21:59

Sugarmiss schreef:
@AM: mooi hoofdstel, maar hij gaat niet bij je helm kleuren

Dat bulletje kom ik liever niet tegen (of op afstand ) . Sugar is er ook geen voorstander van. Met Missy heb ik ze nog niet gezien.

Jawel, komt goed!! Roze/paars en turquoise kunnen heel goed samen!

Heb net een bikini gekocht: turquoise broekje en zebraprint met rose afgebiesd randje als bovenstukje

Toen we nog in Hollandse Rading woonden, de heren dan, kwamen we ook regelmatig deze koeien tegen, ik ben er weleens in rengalop vandoor gegaan, helaas. Merrit vond ze maar niks. Andor kwam daar toen nog niet en om dwars door de koeien te gaan handpaarden, leek me geen strak plan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:15

Anouar vind ze ook heel eng, maar ik denk meer omdat ik ze eng vind.

Anouar heeft steeds een schaafwondje van het touwhalster op dat uitstekende boktje bij z'n wang (heet dat een jukbeen?) Iemand enig idee hoe ik dat kan verhelpen? Ik trek niet aan het halster, teugels hangen altijd los, dus daar kan het niet van komen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 23:37

Ik ben vandaag met Lee voor het eerst een wild zwijn tegengekomen. T*ring, wat zijn die dingen groot! We hebben ons maar zsm uit de voeten gemaakt!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 01:00

omkleden met ander spul anouar? bont ofzo?