De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 11:10

Pellie: ben tikkeltje jaloers op jouw paarden Knipoog . En wens je sterkte voor de komende tijd.

Angela: naar Thailand, lekker joh, en fijn dat je al iets heb kunnen regelen voor de paarden

Wendytje: heb ooit verse knoflook gegeven, maar al snel trok ze haar neus ervoor op. Ik spray haar in met vliegenspul van Neovet, alleen voor het idee, ruikt best lekker eigenlijk, maar volgens mij helpt niks afdoende. En waar paarden zijn, zijn vliegen Clown .

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:17

paarden natmaken en ze in het zand laten rollen, dat helpt volgens mij het beste tegen de vliegen Lachen

mac nog ff, wat een mooie rol-foto van pepsi!

opala en wendy, bedankt Lachen
fijn als paarden alles wat rustig ondergaan hè. was dit zijn eerste kennismaking dan met een waterslang?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:25

Pellie schreef:
mac nog ff, wat een mooie rol-foto van pepsi!

De andere kant van het paard is ook mooi
Afbeelding
maar die heeft zo weinig met dit topic te maken Clown

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:02

Zijn er ook mensen die zelf een shetlander hebben en die bekappen? Mijn paardenbestand wordt namelijk uitgebreid met 2 shetlanders. Omdat ik mijn andere 3 paarden zelf bekap (KWPNer en 2 Fjordenpaarden) wil ik de shetlanders ook zelf gaan doen. Eerst natuurlijk even kijken hoe de hoeven zijn, maar denk wel goed. Nu vraag ik mij af hoe jullie het doen met een shetlander bekappen. Weet dat er niks veranderd (behalve dan kleinere hoeven), maar ze zijn zo klein. Daar kun je toch niet gemakkelijk bij blijven staan tijdens het bekappen? Ik kreeg al het advies om op een krukje te gaan zitten tijdens het bekappen van de shetlanders. Iemand hier ervaring mee of tips?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:04

Mooi en bijzonder getekend paard. Heeft alles met dit topic te maken. Geen paarden, geen hoefjes Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:14

Pellie schreef:
fijn als paarden alles wat rustig ondergaan hè. was dit zijn eerste kennismaking dan met een waterslang?

Nee, we hebben na zijn castratie toen de boel nogal dik werd een aantal keer per dag gekoeld. Dit was wel de eerste keer dat hij niet aan 2 kanten vast stond, en ik vond het wel bijzonder dat hij de schrik vrij vlot losliet. zo zit ie echt in elkaar, ik heb hem pas een maand, dus ik moet hem nog wat leren kennen. Heb ik mooi de tijd voor zo.

@mac: leuke foto's! Altijd leuk om te weten wie welke paarden heeft Lachen
@tittel: volgens mij bekapt arabesk weleens shetlanders

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 22:09

Tittel schreef:
Zijn er ook mensen die zelf een shetlander hebben en die bekappen? Mijn paardenbestand wordt namelijk uitgebreid met 2 shetlanders. Omdat ik mijn andere 3 paarden zelf bekap (KWPNer en 2 Fjordenpaarden) wil ik de shetlanders ook zelf gaan doen. Eerst natuurlijk even kijken hoe de hoeven zijn, maar denk wel goed. Nu vraag ik mij af hoe jullie het doen met een shetlander bekappen. Weet dat er niks veranderd (behalve dan kleinere hoeven), maar ze zijn zo klein. Daar kun je toch niet gemakkelijk bij blijven staan tijdens het bekappen? Ik kreeg al het advies om op een krukje te gaan zitten tijdens het bekappen van de shetlanders. Iemand hier ervaring mee of tips?

Ikke!

Op de cursus deed ik heel veel shetties.

Hoe? Op zijn kont hangen en shetbeen tussen je eigen been nemen.
Echt waar! Ging super! Ik zou graag weer een shet doen! Echt leuk, lekker priegel werk met die kleine voetjes.
JE woont wat ver weg.......

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 22:11

[quote="Pellie"]zo ben ik ook weer ff,
gam krijgt bij ons nieuwe huis een inloopstal. 1 box is 2.75 bij 5.25 meter. ik weet niet of ik 1 of 2 zal doen voor de heren... er ligt beton op de vloer dus er zal strooisel in komen, alleen beton vind ik dus niks en ze mogen toch 24/7 in de bak en op het land komen. oké winterdag alleen de bak en soms wei maar ik denk dat ze de box er weinig zullen zien van binnen Lachen
[quote]

Gaaf man! Pling
Wanneer ga je verhuizen?

En misschien heb ik het niet helemaal meegekregen, maar wie wordt Gam´s maatje? Is die ook van jou, of ging er nu een stalgenootje mee?
Hoeveel grond heb je eigenlijk? En zit je op de klei of zand of naog weer wat anders?

En sterkte met de jaarling, dat zijn rotzaken ja. Huilen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 22:18

[quote="wendytjeG]
Hij heeft op het moment wel enorme last van vliegen, dus ik denk dat ik hem maar wat knoflooksnippers bij ga voeren... hoe zijn jullie ervaringen daarmee?

@anouar: is het een beetje lekker op vakantie?
@pony25: fijn dat je vanaf vakantie kunt checken hoe het gaat met je paardje, kun je tenminste echt ontspannen![/quote]

Mijn heren hebben weinig last van de vliegen! Knipoog
Als het te bar wordt, krijgen ze een vliegenkap om.
Die zit heel erg strak ,anders ben ik bang dat er een vlieg ofzo onder komt.

Ik voerde vroeger wel knoflook snippers. Meestal heb je een goedkope kwaliteit, helpt geen reet. Ik heb heel lang verse knoflook gevoerd, maar je moet eigenlijk een paar teentjes per dag doen wil het helpen. En niet ieder paard kan goed tegen knoflook.

Wat mij het beste helpt is goed weidebeheer!! Dus de mest er iedere dag uit rijden. Tong uitsteken

Verder doe ik ook wel appelazijn in het water, soms een drupje tea tree op de oren, ik spray ze wel in als we gaan rijden.

En als het erg wordt , dan geef ik pure knoflook olie. Een druppel staat gelijk aan 8 tenen! Maar dit stel ik erg lang uit, het stinkt echt gigantisch, nog erger dan hertshoorn olie Boos! En ik vind eerlijk gezegd ook dat mijn paarden nu ook weer niet zoveel hoeven te doen bij mij, dus die vliegen jagen ze maar mooi zelf weg.

Zoals vandaag dan spons ik ze wel grondig af, doe expres het zweetmes er niet over en laat ze lekker in het land rollen. Haha! Volgens mij helpt dat het beste...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 22:19

opala schreef:
Mooi en bijzonder getekend paard. Heeft alles met dit topic te maken. Geen paarden, geen hoefjes Knipoog

Juist!

En ik vind het leuk om alles over paarden te horen ,al blijven die hoeven wel een rode draad hebben! Pling

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:15

Zo dames nog een berichtje voor ik weg ga. De trailer is gewassen (en toen moesten we de auto ook doen Bloos ) De spullen zijn ingepakt, en de paarden zijn gereed. Ik heb er echt zin in. Vandaag zullen we vanavond pas een rit maken omdat het zo warm word.
Daaaaaagggg Doei!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:25

Cookies schreef:
Daaaaaagggg Doei!

Heel veel plezier!

Leuk hoor, paarden Tong uitsteken. De mijne raakte gisteren een beetje in paniek. Hij stond vast, en toen ik de paniekhaak los wilde maken kwam ik tussen zijn hoofd en de muur. Nu heb ik een knoeper van een blauw oog, meneer zelf heeft nergens last van.
Als het goed is staat hij vandaag voor het eerst bij zijn vriendjes in de wei Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:40

Tittel schreef:
Zijn er ook mensen die zelf een shetlander hebben en die bekappen?

Ja ik, mijn eigen shetje (wel een grote maat, maar vrij kleine voetjes).

Ik heb ooit een krukje geprobeerd, maar dat ging niet goed. Ik zit er nu op mijn knieen naast, dat deed de hoefbekapper ook zo. De oude hoefsmid trok altijd haar achterbeen tussen zijn benen en dan stond ze te balanceren op haar andere been en omdat het been hoger was getrokken dan eigenlijk kon had ze tot ca. 3 dagen erna last van soort spierpijn.
Ik hou de hoefjes dus laag bij de grond.

Wel heb ik een kleine houtvijl; dat werkt veel handiger dan met een grote normale paardenrasp. Voor het grove raspen (als er veel afmoet) dan wel de grote rasp of nijptang, en voor het afronden en fijner werk de platte houtvijl.

Wat ga je doen met je shetjes ? Inspannen ? Is het leukste om te doen met die kleine smurfen.

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:46

Wat anders ... iemand toevallig mijn gestarte topic onder vraag maar raak gezien over de problemen met onze buren?
Nieuwe buren vinden dus onze pony stinken en vinden dat wij de boel slecht onderhouden. Ondanks dat ik dagelijks mestopruim ruik je inderdaad de plasplekken en vooral met dit weer. Hij heeft nu verzocht de pony te verplaatsen en de grond af te dekken met dit warme weer totdat we een oplossing hebben bedacht voor het onhoudbare stankprobleem.

Ik word gek van die mensen, maar inmiddels ook van de gemeente, want daar kun je dus niets van regeltjes aankomen. Ik ben al dagen aan het zoeken, bellen (kastje naar de muur verhaal met soms een aardig persoon ertussen) en mailen, maar niets-nadda-noppes. Die aardige meneer vandaag nog maar eens gebeld, en die had kennelijk last van de hitte want ineens was hij niet meer zo aardig; ik moest niet zo moeilijk doen; als ik me aan de regels hield was er volgens hem niets aan de hand. "maar welke regels" vroeg ik hem toen, daar ben ik juist naar op zoek, geef mij die dan aub. En tja toen begon het kastje naar de muur verhaal opnieuw en nu na een half uur aan te lijn gehangen te hebben weet ik nog niets.

Weet iemand van jullie hoe ik het plasje van de pony minder sterk kan laten ruiken?

Groeten
Ingrid

Oja voor de geinteresseerden het topic is :
viewtopic.php?f=13&t=428519&hilit=

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 12:59

Citaat:
Weet iemand van jullie hoe ik het plasje van de pony minder sterk kan laten ruiken?

Groeten
Ingrid

=

Eh, emmer water eroverheen?
Volgens mij mag je gewoon een pony houden hoor. Was er niet iets met 2 meter afstand? Zal zo je topic eens lezen!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 13:00

Cookies schreef:
Zo dames nog een berichtje voor ik weg ga. De trailer is gewassen (en toen moesten we de auto ook doen Bloos ) De spullen zijn ingepakt, en de paarden zijn gereed. Ik heb er echt zin in. Vandaag zullen we vanavond pas een rit maken omdat het zo warm word.
Daaaaaagggg Doei!

*ziet groen van jaloezie hier* Boos!

Heel veel plezier!!!!! Fotoos nemen he! En lekker scheuren met Pontootje Haha! Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:10

Als je paard buiten plast, kun je daar volgens mij weinig tegen doen, behalve dan zorgen dat de grond goed gedraineerd is zodat de urine snel weg trekt (en hopen op een fikse regenbui Haha! ). Voor de mesthoop heb je wel speciaal spul dat je eroverheen kunt sproeien tegen stank en vliegen, maar ik weet niet meer hoe het heet ... Ik heb het topic nog niet gelezen, maar als je ook stallen hebt, absorbeert vlas veel beter dan bv stro en daardoor ruikt het ook minder.

Gelukkig hebben mijn buren helemaal geen problemen met onze paarden. In de zomer hebben ze er sowieso geen last van, want dan staan ze elders op de wei en hebben onze paddock en wei "rust".

Mijn remedie tegen de vliegen:
Afbeelding
Haha!
Ik heb ook zo'n vliegenkap met neusflap en oren geprobeerd, maar daardoor brak de pleuris uit. Lee herkende niemand meer of zo en ging in de aanval. Ik heb het een half uurtje aangezien en toen heb ik ze weer verwijderd. Vandaar dus deze eenvoudige oplossing: losse neusflap tegen het verbranden en een vliegenfrontje tegen de insecten. Dat brengt rust. Pepsi heeft nu ook niet meer van die geirriteerde loopoogjes. Alleen Gracie (ons veulen):
Afbeelding
is een beetje sneu, want die heeft die accessoires allemaal niet. Haar spray ik (net als de anderen overigens) in met 100% natuurlijk Rokale Muckan Insekten Plus en dat helpt goed, zelfs tegen dazen. Alleen de vliegen rond Gracie's ogen, daar kan ik niks aan doen Verdrietig .

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:11

Cookies: veel plezier (helemaaaal net jalours Schijnheilig )

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:17

Ik moet nog even kijken wat ik met de shetlanders ga doen. Weet de stokmaat nog niet. De ruin is een middelgrote shetlander en het hengstje een mini (heb foto´s geplaats bij ITP). Ze zijn ongeveer 5 en 3. Het zou wel leuk zijn als ik ermee kan mennen.

Ook wil ik gewoon lekker met ze aan de lange lijnen werken. Het lijkt me ook heel erg leuk om met hun beide als pakpaardjes op pad te gaan. Lekker samen wandelen en op leuke en veilige plekjes overnachten.

Even heel iets anders. Ik zit ineens met een "probleem". Vianska (Fjordenmerrie) gaan ineens liggen als ik haar linkervoorbeen optil. Ik kan haar op dit moment dus ook niet bekappen. Ze doet het in mindere mate als ik haar rechterbeen optil. Zelf denk ik dat ze problemen heeft met haar evenwicht. Weet 1 van jullie wat dit misschien kan betekenen en hebben jullie misschien tips om haar te laten staan tijdens het optillen (uitkrabben, bekappen) van de hoeven. Ik wil het absoluut niet op een harde manier gaan doen. Dus niet hard aanpakken of been vastbinden zoals ik ookal van iemand hoorde. Ik wil graag de oorzaak zoeken waarom ze dit doet, maar kan zo 1,2,3 geen antwoord bedenken.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:34

Tittel schreef:
Vianska (Fjordenmerrie) gaan ineens liggen als ik haar linkervoorbeen optil. Ik kan haar op dit moment dus ook niet bekappen. Ze doet het in mindere mate als ik haar rechterbeen optil. Zelf denk ik dat ze problemen heeft met haar evenwicht.

Of problemen met haar voeten.
Of problemen met haar benen.
Of problemen met haar rug ...
Misschien een da of fysio naar laten kijken?
Ik heb het zelf ook wel eens gehad met mijn puberende ruin. Maar die gaat liggen omdat hij geen zin heeft om mee te werken (beest mankeert niks). Het enige dat dan werkt is om zijn been héél snel los te laten, zodat hij wat sneller dan gepland naar beneden gaat. Wel heel banketstaaf Bloos maar het is wel effectief geweest Bloos .
Om hem ook meteen maar even voor te stellen Clown , dit is Shane:
Afbeelding

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:35

Hebben jullie al door dat ik een nieuw speeltje heb Clown ??

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:37

Mac schreef:
Hebben jullie al door dat ik een nieuw speeltje heb Clown ??

Ja, en je maakt er heel leuke foto's mee!

Ik neem de mijne vanmiddag ook maar eens mee naar mijn trots Tong uitsteken

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 13:43

Tittel schreef:
Ik wil graag de oorzaak zoeken waarom ze dit doet, maar kan zo 1,2,3 geen antwoord bedenken.

Ga helemaal met Mac mee! Zal wel even zoeken zijn voordat je iets hebt gevonden!

Mooi speeltje Mac! Haha!

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:51

Lichamelijk is er niks met haar (ze is kortgeleden even helemaal nagekeken) dus ik denk niet dat het iets met haar benen, voeten of rug is.

Haar karakter kan ook wel eens meespelen. Ze is heel erg dominant en laat altijd duidelijk merken als ze het ergens niet mee eens is.

Het is begonnen toen 1 van mijn verzorgerster haar been optilde om de hoeven te bekijken/controleren op stenen. Ze liet zich toen ineens vallen. Voor die tijd heb ik er nooit problemen meegehad, maar sinds die tijd hebben we deze problemen.

Ik zal even weer wat TTeam en TTouch met haar gaan doen om haar goed bewust te maken van haar lichaam/benen. Misschien dat het helpt.

Zo niet, dan laat ik haar nog maar een keer nakijken.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 14:27

Mijn oudste merrie, Lee *even zoeken ... jaaaa: ook zij staat op de kiek Clown Koe Clown Koe *
Afbeelding
heeft artrose in haar voorknieën en heeft heel snel gevoelige voeten. Dat kun je al zien als ze in de wei/paddock loopt. Als ze ergenes last van heeft, staat ze niet graag op drie benen en een been te hoog optillen gaat dan ook niet. Wat ZIJ doet is eerst een beetje trekken om me te laten weten dat haar iets dwars zit. Houd ik vol, dan gaat ze harder trekken. Ook verstijft haar hele lichaam. Laatste noodgreep van haar is de lucht in (zover komt het niet meer). Of ze geeft haar voet helemaal niet als je er om vraagt. Of ze tilt haar andere voet op zo van "deze kan wel".
Shane, daarentegen, houdt zijn voet keurig omhoog, totdat hij het beu is. Heb ik dat niet snel genoeg door, dan laat hij zijn schouder zakken en laat hij zich op de grond vallen. Toen hem dat één keer was gelukt (ik was met stomheid geslagen), draaide hij de keer daarop al veel eerder in het proces zijn schouder weg. Nu voel ik het aankomen, en laat ik hem dus heel snel los. Ik geloof dat hij hetdaarna misschien nog 1 keer heeft geprobeerd en dat was het.

Ook als je naar het verschil in gelaatsuitdrukking kijkt tussen Lee en Shane, zie je duidelijk verschil. Als jij dus zegt dat je je paard hebt laten doorlichten, let dan eens op de rest van haar lijf (gezicht, spierspanning). Misschien dat je daar iets uit op kunt maken.