NH tegen HH

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vaxa

Re: NH tegen HH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:28

kynshiri schreef:
2 hengten proberen mekaar inderdaad soms op de knieën (niet plat op de zijde dus) te dwingen door in mekaars voorbenen te gaan happen of de voorbenen over de andere heen te gooien enz. da's inderdaad een dominatiespel. maar ik vind niet dat je paarden moet gaan uitnodigen om dominantiespelletjes met je te gaan spelen. het zou niet om een krachtmeting mogen gaan...

Ik ben hiermee akkoord. Ik wist niet dat hengsten elkaar soms op de knieën dwingen, maar ik begrijp wel dat dit het meest extreme dominantiespelletje is in de paardenwereld.
Dus waarom zou je dit extreme toepassen als je ook op een minder extreme manier kunt werken, waardoor je dan ook nog eens écht respect krijgt en bovendien, het meest belangrijke van allemaal: Vertrouwen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:10

Joke_x_Remy schreef:
Ik zit hier nu eigenlijk wel de join-up te promoten, maar ik heb hem zelf nog nooit gedaan. Alleen nog maar gezien.. Ik kan me er dus ook niet voor 100% over uit spreken Knipoog
Woogy schreef:
daarbij heb ik het vaak genoeg niet zien werken met paarden.
Dat kan dus wel zo zijn, maar ik weet er niet genoeg van om te beweren dat het bij ieder paard zou werken Knipoog Bovendien geloof ik dat het enkel kan werken bij dominante paarden.

Groot probleem is dat heel veel mensen alles maar "dominant" noemen, terwijl er vaak helemaal geen sprake van is.
Daarnaast zie ik de JU als een onsympathieke en meestal volstrekt overbodige methode.

Joke_x_Remy schreef:
Woogy schreef:
Het paard loopt achter je aan de round-pen in, hij volgt je dus waarom wegsturen? Blijkbaar heb je dat vertrouwen al van het beestje om met je mee te lopen, wegjagen werkt alleen maar verwarrend.
Dit probeerde ik daarnet al uit te leggen. Als je met een jong paard in de roundpen gaat, dan is er nog geen vertrouwen, laat staan respect. Het paard volgt je niet in de roundpen, het loopt er zomaar wat bij en houdt geen rekening met de trainer..

Dan deugt die trainer niet. Als jij een paard niet kunt leiden naar de roundpen, dan kun jij dat paard dus niet voldoende bieden. Waarom zou je dan IN die roundpen opeens wel wat te bieden hebben? Het hele punt is dat mensen die niet voldoende zeker van zichzelf zijn met een paard willen omgaan dat boven hun feitelijke kunnen gaat. Dan moet je dus via een "methode" het paard gaan overtuigen dat je toch wat voorstelt...... Werkt meestal niet. Zorg dat je een paard wat te bieden hebt, zorg dat er voor je paard bent, zorg dat je een gesprek kunt voeren met een paard, zodat het paard weet dat je wat voorstelt. Groot probleem is dat heel veel mensen liever een kunstje leren, dan echt inzicht verwerven. Een goede uitspraak van meneer Parelli is "Werk aan jezelf" ("en speel met je paard", maar dat is wat mij betreft minder van belang). Ontwikkel je eigen persoonlijkheid, zorg dat je als leider iets te bieden hebt en verval niet in het "baas" willen zijn.

Die tap heb ik niets mee, maar ik zie bij een aantal filmpjes iemand die heel goed met erg heftige paarden kan omgaan. Dat steigerfilmpje vind ik daar een duidelijk voorbeeld van, hij blijft rustig, beseft hoe het paard werkt en biedt het een alternatief gedrag aan op een heel rustige manier. En daarbij heb ik veel bewondering voor zijn zit Cool

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:32

randalinpony schreef:
Hengsten kunnen tijdens serieuze gevechten elkaar wel degelijk plat leggen.
Bijv. bij het steigeren elkaar bij de strot grijpen en dan met de borst doorduwen, waarna de 'winnaar' vaak met zijn hele gewicht op de verliezer dramt...

Weleens gezien. Heftig.

Ja, dat kan, maar ik zie het verband niet tussen de mens en een paard die zo'n zeldzame situatie na gaan streven. Ik zie ook dat hengsten elkaar zo trappen totdat er eentje omvalt en afdruipt. Moet ik dat dan maar na gaan spelen met een willekeurig dominant paard? Clown

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:02

Waratje schreef:
Groot probleem is dat heel veel mensen alles maar "dominant" noemen, terwijl er vaak helemaal geen sprake van is.
Daarnaast zie ik de JU als een onsympathieke en meestal volstrekt overbodige methode.
Onder veel mensen versta ik mensen zonder ervaring. Ik noem mijn pony ook niet zomaar dominant, heb wel het idee gehad dat ze een vrij dominant type is, maar pas nadat dit bevestigd is door mensen die veel kennen van paarden en NH, durf ik ook echt te zeggen dat mijn pony een eerder dominant typetje is Lachen
En mag ik vragen waarom jij een JU een onsympathieke en overbodige methode vindt?
Welke methode zou je dan wel toepassen?

Waratje schreef:
Joke_x_Remy schreef:
Dit probeerde ik daarnet al uit te leggen. Als je met een jong paard in de roundpen gaat, dan is er nog geen vertrouwen, laat staan respect. Het paard volgt je niet in de roundpen, het loopt er zomaar wat bij en houdt geen rekening met de trainer..
Dan deugt die trainer niet. Als jij een paard niet kunt leiden naar de roundpen, dan kun jij dat paard dus niet voldoende bieden. Waarom zou je dan IN die roundpen opeens wel wat te bieden hebben?
Ik denk dat je mijn mening een beetje verkeerd begrepen hebt, of ik ben niet duidelijk genoeg geweest, daar is ook een grote kans voor Knipoog Hetgene wat ik bedoel is dat wanneer je je paard de roundpen in leidt, dat je paard dan niet vanuit vrije wil volgt. Na de join-up komt de follow-up waarbij het paard dit wel wel vrijwillig doet, hij kiest ervoor om bij zijn leider te blijven en wilt hem echt volgen. Daarom heb je dus in de roundpen wel iets te bieden. Buiten de roundpen heb je dat ook, maar met de join-up (maar even goed met vele andere oefeningen) maak je dit duidelijk aan je paard en ziet het paard in dat jij een leider bent die op een vriendelijke manier met hem omgaat.
Als ik het goed begrijp, beweer jij dat zo'n trainer niet deugt en niet voldoende zeker is van zichzelf. Maar waarom vind je dat?

Waratje schreef:
Ontwikkel je eigen persoonlijkheid, zorg dat je als leider iets te bieden hebt en verval niet in het "baas" willen zijn.
In NH wilt men helemaal niet de "baas" zijn, maar een leidende vriend die veiligheid biedt. (zoals Twiggy2008 het al correct formuleerde)
Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen die zich niet grondig genoeg verdiept hebben in NH, alvorens de methode toe te passen en dat zijn dan vaak de mensen die hun paard zo goed als niets te bieden hebben en de "baas" willen zijn.

Waratje schreef:
Die tap heb ik niets mee, maar ik zie bij een aantal filmpjes iemand die heel goed met erg heftige paarden kan omgaan. Dat steigerfilmpje vind ik daar een duidelijk voorbeeld van, hij blijft rustig, beseft hoe het paard werkt en biedt het een alternatief gedrag aan op een heel rustige manier. En daarbij heb ik veel bewondering voor zijn zit Cool
Hij kan inderdaad rustig blijven in deze situaties, daar heb ik geen probleem mee Lachen Het is mij enkel die tap dat de methode te extreem maakt naar mijn mening. (Tenzij er nog andere dingen zijn die hij toepast waar ik geen weet van heb)

Nog even iets anders dat ik wil verduidelijken en dat ik al even eerder vermeld heb, net als Twiggy.
In NH wilt men géén leider zijn, maar een leidende vriend! Jij en je paard behoren tot dezelfde kudde, maar de mens staat net 1 rang hoger dan het paard. Waarom? Puur uit veiligheidsredenen! En anders zou je paard je niet toelaten op zijn rug..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 17:08

Wegens groot tijdgebrek ga ik praktisch geen forum tijd meer hebben om alles door te lezen etc. Kortom ik ga hier niet meer antwoorden tot ik weer tijd heb.

Tot dan kunnen serieuze vragen verzoeken en fanmail onder de knop e-mail verzenden worden geadreseert.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:31

sflj schreef:
kolere, dat doet hij helemaal niet man! Kijk toch eens goed, verdiep je erin of mail hem gewoon en vraag het hem maar stel je niet zo aan en roep maar wat! Mijn buurmeisje van 5 legt haar konijntje vaak op de rug, en d'r hond. En d'r kat. Al die beesten blijven rustig liggen totdat zij ze op laat staan, stelt niks voor en meer doet hij bij die paarden ook niet. Ik ken ook mensen die het paard wegjagen enz. (wel eens van join-up gehoord?) ik vraag me af waar een paard meer last van heeft.

Sorry , maar dat doet hij wel , dat kan iedereen zien , hij gaat heus niet vrijwillig liggen naast iemand die hij overduidelijk niet vertrouwd! In het wild betekend gaan liggen , het opgeven en liggen is voor paarden een hele enge houding! Een paard zijn "vechtlust" laten opgeven , en hem laten flauwvallen is zo ver ik het in kan schatten gewoon het paard breken!
Een paard laten flauwvallen , [ of hoe je het ook wilt noemen ] of duizelig laten worden , is echt
respectloos! Verdoe je tijd trouwens niet om op mij te reageren , want mij krijg je niet om gepraat , het blijft een wagelijke manier van met paarden omgaan!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:35

Lieve schat, heb je zijn website wel eens bekeken? Mail hem eens en vraag hem hoe en wat.
Jij roept maar wat om wat je denkt te zien.
Ik vind het wel best. 13 jaar? Ach...

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:37

sflj schreef:
13 jaar? Ach...

Tuurlijk , een mening van een 13 jarige klopt nooit.
Ik heb het door gelezen , het blijft respectloos , maar zoals ik eerder al zij : het is maar wat je normaal vind. En wou je zeggen dat hij het paard niet laat flauwvallen [ of wankel op zijn voeten zet of iets in die richting. ]

Ik ben trouwens ook tegen de join-up manier van monty roberts , hij zet zijn manier heel mooi en goed neer , maar zo is het helemaal niet.

Deze foto bewijst voor mij iig dat zijn manier niet deugt.

Afbeelding

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:51

Pff, ik wind mezelf steeds zo hard op over dit topic.
@ sflj: Het is niet omdat iemand pas 13 is, dat deze persoon niet serieus genomen moet worden! Een meisje dat haar hele leven als in de paardenwereld zit, weet er vast meer van dan iemand die er pas enkele jaren in zit. Dit om even te zeggen dat leeftijd geen rol speelt in deze discussie!

Ik ga proberen om me vanaf nu niet meer op te winden over de dingen die HH-fans vertellen, ik heb er alleen maar mezelf mee.

Ik laat me niet ompraten, ik vind die methode maar niks. Heb genoeg z'n sites en filmpjes bekeken en nee, dit heeft niets te maken met respect, ik zie nergens een greintje respect.. Helemaal akkoord met HorsesWoman:
HorsesWoman schreef:
respectloos! Verdoe je tijd trouwens niet om op mij te reageren , want mij krijg je niet om gepraat , het blijft een wagelijke manier van met paarden omgaan!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:59

Wellicht ten overvloede en ik denk dat ik het hier maar bij laat:

Ja ik wou inderdaad zeggen dat hij de paarden niet laat flauw vallen. En je moet het in de juiste perceptie zien; hij werkt sowieso niet met de makkelijkste paarden en de paarden die hij op de filmpjes laat zien en dus 'bijzondere' aandacht krijgen, krijgen dat niet zomaar. Ik denk dat je met liefkozen enz daar niet veel bereikt. Die paarden hebben geen enkel respect voor mensen, dát is juist de reden dat hij het doet! En wáárom doet hij dat? Omdat ze anders naar het slachthuis gaan en dat doet hem pijn. Dus hoezo 'geen respect?'

En nee, aan de mening van een 13 jarige hecht ik inderdaad niet veel waarde. Sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:24

Op zijn site stond volgens mij toch echt dat de paarden flauwvielen. Of althans, wat genuanceerder, door de hoofdhouding die hij het paard dwingt aan te nemen stopt de bloed- of zuurstoftoevoer naar het hoofd / de hersenen en raakt een paard suf, zo suf dat hij omvalt / flauwvalt. Hij maakt daarbij endorfine aan waardoor hij zo suf wordt.

Maar wat doet hij volgens jou dan, dat die paarden zo op de grond vallen en daar zo blijven liggen totdat hij als hij erop zit een paar keer op de kont slaat en ze schopt zodat ze weer opstaan? Want er is best enige 'aanmoediging' voor nodig ze weer te laten opstaan in zijn filmpjes af en toe Knipoog

Ik weet niet of het filmpje, of de twee/drie filmpjes waarin hij bovenstaande deed nog online staan, maar het waren echt een aantal van de eerdere filmpjes die hij op youtube zette. Waar ook gewoon een filmpje bij zat van een paard dat hij op die manier inreed, dus geen laatste-uitweg-voor-het-slachthuis-paard.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:29

Er bestaat ergens een stuk tekst over, dat hij zelf geschreven heeft.
Ik ben echt 100% zeker dat hij iets doet wat fysiologische gevolgen had waardoor die paarden gingen liggen.
Ik heb nu geen tijd om dat stuk tekst te gaan zoeken, maar voor de geïnteresseerden: Die info bestaat (bestond?) dus wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:30

Op zijn site dacht ik, en die is nu 'under construction' en dus niet te bekijken.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:33

Ik denk dat jou uitleg die je hierboven schreef inderdaad wel een beetje van de zelfde strekking is, als wat hij op zijn site schreef.

Het is een gevaarlijk spelletje wat hij speelt.
Bloedtoevoer naar de hersenen is niet iets waar je mee zou mogen knoeien. Het zou maar zo eens misgaan. Rolleyes

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:37

WildWings schreef:
Ik weet niet of het filmpje, of de twee/drie filmpjes waarin hij bovenstaande deed nog online staan, maar het waren echt een aantal van de eerdere filmpjes die hij op youtube zette. Waar ook gewoon een filmpje bij zat van een paard dat hij op die manier inreed, dus geen laatste-uitweg-voor-het-slachthuis-paard.

En dat is ook correct.
Deze persoon is mij al enkele jaren bekend.
En hij beweerde vroeger elk jong paard op die manier plat te leggen. En er waren heel veel filmpjes te vinden die dit ook illustreerden.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:39

spokie79 schreef:
Mijns inziens id dit ook breken van het paard. Het paard gaat dan net als slachtoffers van mishandeling of verkrachting buiten zijn eigen lichaam. Het doet braaf wat van hem gevraagd wordt. Zolang deze ruiter het paard blijft rijden, blijft het "goed" gaan. Maar als dit paard naar een liefhebbend persoon gaat, zal er een moment komen dat het paard weer in zijn eigen lichaam komt en het trauma gaat verwerken (door de lieve zorgen van de eigenaar). Voor deze eigenaar zullen dan gevaarlijke situaties ontstaan, omdat het paard in deze nieuwe toestand eigenlijka lles nog moet leren. Jullei zouden het boek 'De tao van equus' en 'ruiter tussen twee werelden' ens moeten lezen. Daarin staat ook uitgevreid beschreven over deze situaties.

Ik vind dit niet onder horsemanship vallen.

Het lijkt dat er weinig druk is, maar het paard geeft zich gewoon over en denkt dus dat het dood gaat. Bij een shock, waarin het paard terecht komt, heb je ook geen hoge hartslag.

dat eerste boek heb ik, en dat was zo machtig !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:40

sflj schreef:
En je moet het in de juiste perceptie zien; hij werkt sowieso niet met de makkelijkste paarden en de paarden die hij op de filmpjes laat zien en dus 'bijzondere' aandacht krijgen, krijgen dat niet zomaar. Ik denk dat je met liefkozen enz daar niet veel bereikt. Die paarden hebben geen enkel respect voor mensen, dát is juist de reden dat hij het doet! En wáárom doet hij dat? Omdat ze anders naar het slachthuis gaan en dat doet hem pijn. Dus hoezo 'geen respect?'

Hier, een bericht uit 2005, toen Paul kennelijk nog maar net 'the tap' had 'uitgevonden'. Let wel, het is een methode die dus nog maar 3 jaar gebruikt wordt en er is nooit onderzocht of er negatieve schadelijke gevolgen aan zitten... en lees even het leuke, volgende berichtje over zijn gebruik ervan:

Citaat:
Hi,

Recently I found this new way of controling horses called "The Endorphin Tap" and was looking for a challenge to see how powerful this technique was, so I went to a breeding farm close to were I worked and asked them could I ride one of their un-broken yearlings.

The breeder thought I was joking until I pulled a saddle and bridle out of my car. He said "we don't have a lunge or any breaking facilities" I said that's why I choose you..

After explaining why and what I wanted to do he agreed and took me to a yearling standing in a 2-3 acre paddock. I took my gear and went to the middle of the paddock and the horse came over to investigate.

I put my bridle on and applied the "Half-tap" get to take the edge of the horse to get the rest of the gear on with as little hassle as possible...

Once the gear was on, I released the "Tap" and let the endorphins wear off..I then stood to the side of the horse and gave a little tug on the lead for it to take the first step with the saddle on.

Well, as you can expect there was a short fireworks display while the horse tried it's best to get out of the gear. The Breeder and his staff that were watching looked at each other and said "You are not serious getting on that horse are you ? " I looked back at them and smiled and one of they went " Oh **** " he is....

I gathered up the horse, took the lead off and turned on the "Full-tap".
As expected the horse lowered it's front legs down and then the rear followed leaving the horse sitting down in the middle of the paddock.

I give the horse a pat,let it back up and do it again just to make sure "The Endorphin Tap" was working..

I got on the horse knowing it didn't have the energy in it's legs to anything but stand there until the endorphins wore off again..

I then shifted my weight around a little to get the horse use to it and gave a little kick for the horse to move forward but in small circles, then as the horse became more and more relaxed the circle got bigger and bigger until eventually we were following the fence around the paddock. After a few laps each-way, I got took the horse back to the middle of the paddock, jumped off and took the gear off and went back to the fence where the breeder was waiting..

He pulled out a 10,000yen ($100) note and tried to give it to me, of corse I didn't take the money, (1) it was an un-pronounced visit which wasn't about money, (2) to me trying this technique on an un-broken horse to me was worth way, way more then $100...

Klinkt niet echt als een laatste-optie-voor-het-slachthuis-paard he? Of een respectloos paard? Of een paard dat gevaarlijk is tegen mensen?
Nee, het is een jaarling die meneer even een keertje berijdt/'in'rijdt op deze manier.

@Luckystory: Ik denk dat het de zuurstoftoevoer was, maar weet het ook niet helemaal zeker meer..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:45

heet niks voor niks the endorphin tap Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:49

Dit is ook een quote van de 'uitvinder', een korte uitleg:

Citaat:
The “Half-Tap” is executed by turning a horses head. This lowers the horse’s blood pressure sending them in a sleepy or dozed
state
which gives you a chance to do certain tasks that would normally be impossible with the horse in full consciousness.

The “Full-Tap” works a little different but is by far the most humane restraint out there. By
using a little of “Mind over Matter” psychology you can shut down the horse’s natural flight response rendering the horse
helpless at your feet in seconds.

Verder snap ik niet dat mensen kunnen zeggen dat hij respectvol met zijn paarden is terwijl hij zelf dingen over de paarden heeft getyped als "this bitch", "this motherf*cker", "I want the horse to think it's dying" etc..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:51

humane restraint???? Excuse me Boos!

Waarom, waarom in vredesnaam zou je dit willen doen bij je paard??????

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:04

WildWings schreef:
@Luckystory: Ik denk dat het de zuurstoftoevoer was, maar weet het ook niet helemaal zeker meer..

Ik dacht dat ook. (Maar durf dit niet meer met 100% zekerheid zeggen. Want het is al jaren geleden dat ik dat gelezen heb Bloos )
Ik weet wel nog dat ik hem toen gemaild heb met de simpele vraag of hier geen gevaren aan verbonden waren. Nooit antwoord gekregen.

Het is mij ondertussen wel duidelijk dat hij zijn opvattingen wat heeft aangepast aan de 'publieke opinie'
Wat hij toen openlijk op zijn site schreef, mag nu blijkbaar niet meer gezegd worden?
Ik begreep dat hij nu staalhard ontkent dat wat hij doet effect heeft op de fysiologie van die paarden? Dat het alleen iets mentaal zou zijn?

Want dan kan ik niet anders dan hem een lucratieve leugenaar noemen. Die zijn verhaal aanpast zoals hij wil om er rijk van te worden.
Hij geeft af op de zogenaamde NH-guru's. Maar wil tezelfdertijd net zo graag verafgod worden.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:17

sflj schreef:
Ja ik wou inderdaad zeggen dat hij de paarden niet laat flauw vallen.
Zoals de reacties hierboven aangetoond hebben, doet hij wel degelijk iets waardoor de paarden zich onwel voelen en zich laten vallen.

sflj schreef:
En je moet het in de juiste perceptie zien; hij werkt sowieso niet met de makkelijkste paarden en de paarden die hij op de filmpjes laat zien en dus 'bijzondere' aandacht krijgen, krijgen dat niet zomaar.
Ook al hierboven aangetoond, ook met jonge paarden werkt hij zo.

sflj schreef:
Ik denk dat je met liefkozen enz daar niet veel bereikt. Die paarden hebben geen enkel respect voor mensen, dát is juist de reden dat hij het doet! Dus hoezo 'geen respect?'

Ik zie geen respect vanuit hemzelf voor het paard.

sflj schreef:
En wáárom doet hij dat? Omdat ze anders naar het slachthuis gaan en dat doet hem pijn.
Ook hierboven gezegd, dit is helemaal niet altijd het geval.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:33

Ik heb het hem ook gevraagd en kreeg andere antwoorden. Op zijn site (die dus nu uit de lucht is) las ik het ook anders en zoals Woogy al zei is hij 'badmouthed' en vermoed ik dat het zijn gevoel voor humor is.
Verder krijgt hij nogal wat kritiek en als je o.a. de commentaren op z'n filmpjes leest en vooral de manier waarop, kan ik me wel een beetje voorstellen dat je op den duur wat cynisch wordt.

Maar goed, ik zal het wel niet zo goed gelezen hebben allemaal, misschien is jullie Engels beter dan het mijne en banketstaaf woogy ook maar wat (misschien is zij daar helemaal niet geweest, wie zal het zeggen. Clown )
Ik zou/hoef het bij mijn paarden niet toe te passen maar vind het allemaal wel een beetje meevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:35

De quotes die ik geef zijn gewoon openbaar op internet te vinden, ik snap ook niet dat je op een sarcastisch toontje begint, in plaats van inhoudelijk ergens op ingaat. Is nergens voor nodig en gewoon geen manier om een discussie te voeren.

Dan discussieer ik toch liever met een 13-jarige Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:08

Twiggy2008 schreef:
randalinpony schreef:
Hengsten kunnen tijdens serieuze gevechten elkaar wel degelijk plat leggen.
Bijv. bij het steigeren elkaar bij de strot grijpen en dan met de borst doorduwen, waarna de 'winnaar' vaak met zijn hele gewicht op de verliezer dramt...

Weleens gezien. Heftig.

Ja, dat kan, maar ik zie het verband niet tussen de mens en een paard die zo'n zeldzame situatie na gaan streven. Ik zie ook dat hengsten elkaar zo trappen totdat er eentje omvalt en afdruipt. Moet ik dat dan maar na gaan spelen met een willekeurig dominant paard? Clown

Zucht.......................................

Ik reageerde op de post boven mij, waarin gesteld werd dat paarden elkaar op de knieen dwingen, maar nooit elkaar plat zouden leggen.

Aanvulling.

Ga nu alsjeblieft geen conclusies trekken over wat ik van de hele manier van Endospink vind, want dat was ongeveer 3 posts boven de door jou gequote te lezen.

Citaat:
Moet ik dat dan maar na gaan spelen met een willekeurig dominant paard?

Wat denk je zelf? Clown