Naturals vaak caploos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: Naturals vaak caploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 05:55

Waarschijnlijk worden er meer polsen,armen of heupen gebroken tijdens de val van een paard dan beschadigingen aan het hoofd.
Gaan jullie nu ook polsbeschermers,arnsteunen en heupbanden dragen?
En wat te denken van een gebroken rug..daar kan je ook dood aan gaan.
Dwarslesie,voor altijd in bed,of rolstoel.
Doe er dan ook meteen maar een harnas bij voor de zekerheid,want je moet wel overal aan denken!

Oké,dat is dan allemaal misschien wat overdreven,maar de kans dat je iets anders breekt of beschadigd is groter dan dat je uitgerekend op je hoofd donderd.
Hebben jullie op de fiets ook zo'n helmpje op misschien?
Of kan het jullie niet gebeuren dat je geschept wordt door een vrachtwagen,en daarna met je hoofd op het asfalt klapt.
Gevolg: hersenbeschadiging,schedelbreuk,of erger nog: dood..
En waarschijnlijk roepen jullie nu: ja,maar zo kan je wel van alles verzinnen,en als als als...
Ik moet heel eerlijk zeggen,dat ik op de fiets in het verkeer vaker gevaarlijke situaties tegenkom dan te paard.
Ik ben ook vaker gevallen met de fiets dan van mijn paard.
(nu niet denken dat ik elke maand van mijn fiets val hoor) Clown

Het is maar een voorbeeld.
Overal schuilt gevaar.
En ik heb het stomme idee,dat zodra ik een cap ga kopen,dat mij dan iets anders ergs gebeurd.
Noem het stom,noem het raar,maar ik heb er een vreemd onbehaaglijk gevoel bij.
Heel goed dat de mensen die een cap dragen dat doen,maar ik doe het niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:40

Tinkerloos schreef:
.....want je moet wel overal aan denken!

¡Píng!

´Dénken´ is het sleutelwoord. Veiligheid zit tussen je oren.

Bijvoorbeeld het in het donker rijden. Met reflectiemateriaal ben je beter zichtbaar maar of je wáárgenomen wordt ligt bij een ander. Je moet zélf ACTIEF zorgen voor jouw eigen veiligheid en niet vertrouwen op zichtbaar ´zijn´.

Idem bescherming bij val. Realiseer je dat het mógelijke bescherming bij een VAL is. Het helpt niets bij het voorkomen van het werkelijke probleem; de val.

Zet een helm op, doe een geel hesje aan, dat is verstandig doch:
- het verhoogt de actieve veiligheid niet
- steek energie in jouw rijvaardigheid en niet in de helmkeuze van een ander

Wanneer een ruiter rijvaardiger is, een betere samenwerking heeft, dan is dat inherent veiliger. Dit verandert wél wat aan de valkans. DAT brengt het aantal ongelukken omlaag Pling Dit verandert niets aan het nut van een helm bij val. Haal die twee dus niet door elkaar.

Bedenk bij meningvorming over beschermende kleding dat de paardenwereld een probleem heeft.
Er is een vaardigheidsmanko en daardoor gebeuren er teveel ongelukken en de hippische organisaties willen dat dit een minder negatief imago krijgt. De informatieverstrekking is gericht op symptoombestrijding: het beperken van de letselschade, de gevólgschade omdat men niet in staat is de oorzaak weg te nemen.
Het dragen van de cap is een zichtbaar iets wat bijdraagt aan een veiligheidsperceptie. Er wordt daarom op het moment veel in de politieke correctheid ervan geïnvesteerd. De ruiterij wordt gepiepeld.
Blijf echter zélf denken, want je gaat er niet beter door rijden en dát is waar de oorzaak van de ongevalenproblematiek ligt en de actie is een brevet van onvermogen de vaardigheid te adresseren, een brevet van onvermogen het áántal ongevallen omlaag te krijgen.

Persoonlijk vind ik het ook niet erg slim allemaal, want de acties leggen nadruk op de onveiligheid van paardrijden en dat is nu net het imago dat je NIET wil uitdragen, wat NIET correct is. Als het paard onveilig is, doe je wat fout. Moet je wellicht meer ´natural´ in de omgang investeren.

Stap niet in de valkuil over het wel/niet van de valhelm. Dat is irrelevant. Het ding bíedt mogelijk bescherming tegen gevolgschade. Denk een stapje vérder, werk aan het voorkomen dat je het ding nodig hebt Pling

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:12

Tinkerloos schreef:
Waarschijnlijk worden er meer polsen,armen of heupen gebroken tijdens de val van een paard dan beschadigingen aan het hoofd.
Gaan jullie nu ook polsbeschermers,arnsteunen en heupbanden dragen?
En wat te denken van een gebroken rug..daar kan je ook dood aan gaan.
Dwarslesie,voor altijd in bed,of rolstoel.
Doe er dan ook meteen maar een harnas bij voor de zekerheid,want je moet wel overal aan denken!

Oké,dat is dan allemaal misschien wat overdreven,maar de kans dat je iets anders breekt of beschadigd is groter dan dat je uitgerekend op je hoofd donderd.
Hebben jullie op de fiets ook zo'n helmpje op misschien?
Of kan het jullie niet gebeuren dat je geschept wordt door een vrachtwagen,en daarna met je hoofd op het asfalt klapt.
Gevolg: hersenbeschadiging,schedelbreuk,of erger nog: dood..
En waarschijnlijk roepen jullie nu: ja,maar zo kan je wel van alles verzinnen,en als als als...
Ik moet heel eerlijk zeggen,dat ik op de fiets in het verkeer vaker gevaarlijke situaties tegenkom dan te paard.
Ik ben ook vaker gevallen met de fiets dan van mijn paard.
(nu niet denken dat ik elke maand van mijn fiets val hoor) Clown

Het is maar een voorbeeld.
Overal schuilt gevaar.
En ik heb het stomme idee,dat zodra ik een cap ga kopen,dat mij dan iets anders ergs gebeurd.
Noem het stom,noem het raar,maar ik heb er een vreemd onbehaaglijk gevoel bij.
Heel goed dat de mensen die een cap dragen dat doen,maar ik doe het niet.

Zelf weten hoor maar dit slaat eigenlijk nergens op. Het is nou eenmaal een feit dat er enorm veel hoofdletsel voorkomt bij ongelukken met paardrijden. Takken die laaghangen, paard struikelt en met je kop tegen een boom. Dat soort dingen kan je simpelweg veel minder erg maken door een cap op te zetten. Het voordeel van een cap is dat je ermee kan rijden en met polsbeschermers e.d wordt dat iets lastiger he Clown . Maar sommige mensen zijn er blijkbaar toch van overtuigd dat het hun nooit gaat overkomen.. Een kennis van mij is overleden omdat ze met haar hoofd op de punt van een hek viel toen ze haar singel aantrok en het paard schrok en opzij stapte. Best zuur dat je dan hoort dat iemand nog had geleefd als die persoon de moeite had genomen even een helmpje op te zetten. Dan nog niet eens te bedenken hoe dat voor de omgeving van het meisje moet zijn geweest.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:17

Citaat:
werk aan het voorkomen dat je het ding nodig hebt

niet op een paard stappen dus ...
daar je ondanks alle voorzorg toch kan vallen ..al dan niet compleet met paard

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:18

nickyu schreef:
Citaat:

Niet in de buurt komen van een paard Clown stel je voor dat je net struikeld en onder je paard terecht komt ofzo Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:04

Citaat:
Citaat:
Niet in de buurt komen van een paard Clown stel je voor dat je net struikeld en onder je paard terecht komt ofzo Knipoog

...en zo zijn we weer bij opvoeding.

Bij het ´natural´ van de ts.

Dát beschermende kleding kan beschermen is een gegeven. Het is zinloos dat te bespreken.

Wat wanneer zinvol is, is een ander verhaal.
Projecteer de inherent gevaarlijke situatie van het met een bit dwingen van een stalpaard met dwangneuroses niet op een goed opgevoed en evenwichtig familiedier dat met de baas komt spelen.

Voedt jouw paard op en ga dan nog niet tussen jouw paard en een muur staan. Bijvoorbeeld.
Valhelm of veiligheidsschoenen staan daar los van.
Wie rijdt er met rijlaarden met stalen neuzen? Bijvoorbeeld.

Nogmaals haal óórzaak en gevólg(schade) niet door elkaar.
Dat geeft alleen maar aan in hoeverre je hersens hébt welke bescherming nodig hebben Knipoog

hc

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:15

Huertecilla schreef:
...en zo zijn we weer bij opvoeding.

Bij het ´natural´ van de ts.

Dát beschermende kleding kan beschermen is een gegeven. Het is zinloos dat te bespreken.

Wat wanneer zinvol is, is een ander verhaal.
Projecteer de inherent gevaarlijke situatie van het met een bit dwingen van een stalpaard met dwangneuroses niet op een goed opgevoed en evenwichtig familiedier dat met de baas komt spelen.

Voedt jouw paard op en ga dan nog niet tussen jouw paard en een muur staan. Bijvoorbeeld.
Valhelm of veiligheidsschoenen staan daar los van.
Wie rijdt er met rijlaarden met stalen neuzen? Bijvoorbeeld.

Nogmaals haal óórzaak en gevólg(schade) niet door elkaar.
Dat geeft alleen maar aan in hoeverre je hersens hébt welke bescherming nodig hebben Knipoog
hc

Het lijkt erop dat je ervan uitgaat dat je alles in de hand hebt. dat je een dier (!) zo kan trainen dat het nergens meer van schrikt.
Helaas is dat niet zo. Ik vind het normaal dat een goed opgevoed dier schrikt als voor de eerste keer een luchtballon vlak naast hem landt (meegemaakt...). Ik vind het logisch dat als mijn paard een keer echt struikelt en op de voorknieen valt, ik er voorover afrol. (ook meegemaakt' Ik calculeer dat soort risico´s in, want je kunt niet alles uitsluiten.
Net zomin als je het gedrag van je medeweggebruikers kunt controleren. Ben al eens aangereden met mijn paard terwijl hij perfect stilstond.

Het is niet een of/of verhaal, Hc maar en/en. Ik voed mijn paard goed op en hij heeft respect maar toch ga ik niet op teenslippertjes de wei of stal in. Ondanks dat hij altijd gepaste afstand bewaart.

Met cap vind ik het net zo. Natuurlijk moet je in eerste instantie valpartijen voorkomen, maar 100% garantie heb je nooit. Als je dat beseft en je neemt een maatregel om dan tenminste de gevolgen te beperken, valt dat alleen maar toe te juichen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:21

beantsje schreef:
Het lijkt erop dat je ervan uitgaat dat je alles in de hand hebt. dat je een dier (!) zo kan trainen dat het nergens meer van schrikt.
Helaas is dat niet zo. Ik vind het normaal dat een goed opgevoed dier schrikt als voor de eerste keer een luchtballon vlak naast hem landt (meegemaakt...). Ik vind het logisch dat als mijn paard een keer echt struikelt en op de voorknieen valt, ik er voorover afrol. (ook meegemaakt' Ik calculeer dat soort risico´s in, want je kunt niet alles uitsluiten.
Net zomin als je het gedrag van je medeweggebruikers kunt controleren. Ben al eens aangereden met mijn paard terwijl hij perfect stilstond.

Ik vind een heel andere maatlat normaal.
Ik vind een totaal andere manier van met situaties en risicos omgaan normaal. Lees bv. wat ik over zichtbaarheid in het verkeer schrijf.

Ik wil er niet over jijbakken maar mijn paarden struikelen vrijwel niet en áls ze struikelen val ik er normaal gesproken niet af. Het ´vrijwel´ en ´normaal´ sluit niets uit en daarregen, tegen dat risisco, hou ik dus de voor- en nadelen aan. De maatlat ligt héél anders.
Ik schrijf verder NIET dat beschermende kleding geen zin heeft, ik schrijf wél dat ik er gebruik van maak én dat het slechts zéér beperkt zin heeft en er aspecten zijn waar je veel veiliger terrein wint.

Denk zelf en bemoei je niet ongevraagd met een ander. Die kan heel wel zonder helm veel veiliger bezig zijn dan jij met en dat is volledig irrelevant.
Wie zelf zonder zonden is werpe de eerste steen: een helm is niet verplicht, dus daar ligt geen ´zonde´ Haha!

Als je politiek correct wil zijn, zet die helm dan gewoon op, laat zien hoe veilig je te paard bent en sssssssssssssssssssst.

hc

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:21

En nu weer terug bij af:
TS vindt het "best jammer" dat ze veel ruiters ziet zonder cap (en ja: ze heeft recht op die mening!!!) en vraagt hier wie hier wel of geen cap dragen en waarom.
Van ongevraagde bemoeizucht is hier geen sprake, lijkt me.

Kunnen we dan nu weer gewoon verder gaan zonder zo in de verdediging te vliegen? Slapen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:35

nickyu schreef:
Citaat:

En als je paard nou valt? Gister gleed mijn paard plotseling weg(de bak op de manege is ronduit slecht) ik draafde gewoon, hij viel en ik maakte koprol voorover. Hoe dan ook, ik verwacht zo'n beweging niet dus val ik. Met het makste paard kan dit gebeuren..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 06:57

Citaat:

Het is niet een of/of verhaal, Hc maar en/en. Ik voed mijn paard goed op en hij heeft respect maar toch ga ik niet op teenslippertjes de wei of stal in. Ondanks dat hij altijd gepaste afstand bewaart.

Met cap vind ik het net zo. Natuurlijk moet je in eerste instantie valpartijen voorkomen, maar 100% garantie heb je nooit. Als je dat beseft en je neemt een maatregel om dan tenminste de gevolgen te beperken, valt dat alleen maar toe te juichen
Het ergste ongeval wat ik heb gehad (gekneusde ribben, polsen, enkel, gebroken ruggenwervel en mijn gezicht en arm helemaal bijgeschaaft, scheur in mijn lip, maar geen hersenschade(ik droeg een helm Haha! ) gebeurde met een prima opgeleid paard. In een snelle galop gleed hij uit waardoor we allebei hard ten val kwamen. Dit soort dingen kun je niet voorkomen.
Maar ik ben het er wel mee eens dat je niet met een slecht opgeleid paard de weg op moet komen. Ik heb zelf net een lieve, oudere haflinger, maar hier is alles nieuw voor hem en ik doe grondwerk en wandelingen in de natuur en langs de weg totdat we elkaar volledig vertrouwen en ik hem door en door ken. Pas dan ga ik erop zetten en trek ik de wereld in. Met helm. Dat wel Haha!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 07:08

De enige keer dat ik mijn cap echt nodig heb gehad was het zelfs niet de schuld van mijn paard.

Ik had de lage deur van de bak niet gezien en reed er zo met mijn koppie tegenaan. Cap helemaal kapot (zelfs het harde plastic was gebarsten!)

Ik wil er echt niet over nadenken hoe ik er nu had uitgezien als ik dat ding niet op had gehad. Met een vreselijk litteken midden op mijn voorhoofd en een hersenbloeding waarschijnlijk....

Mensen die beweren dat ze hun paard zo volledig beheersen dat zij nooit of te nimmer een ongeval zullen hebben praten m.i. grote onzin. Je stapt toch ook niet op een motor met de mededeling dat jij zo goed kan rijden dat je nooit een ongeval zal hebben? Om dat soort arrogantie tegen zichzelf te beschermen is een motorhelm verplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:07

Huertecilla schreef:
beantsje schreef:

Ik vind een heel andere maatlat normaal.
Ik vind een totaal andere manier van met situaties en risicos omgaan normaal. Lees bv. wat ik over zichtbaarheid in het verkeer schrijf.

Ik wil er niet over jijbakken maar mijn paarden struikelen vrijwel niet en áls ze struikelen val ik er normaal gesproken niet af. Het ´vrijwel´ en ´normaal´ sluit niets uit en daarregen, tegen dat risisco, hou ik dus de voor- en nadelen aan. De maatlat ligt héél anders.
Ik schrijf verder NIET dat beschermende kleding geen zin heeft, ik schrijf wél dat ik er gebruik van maak én dat het slechts zéér beperkt zin heeft en er aspecten zijn waar je veel veiliger terrein wint.

Denk zelf en bemoei je niet ongevraagd met een ander. Die kan heel wel zonder helm veel veiliger bezig zijn dan jij met en dat is volledig irrelevant.
Wie zelf zonder zonden is werpe de eerste steen: een helm is niet verplicht, dus daar ligt geen ´zonde´ Haha!

Als je politiek correct wil zijn, zet die helm dan gewoon op, laat zien hoe veilig je te paard bent en sssssssssssssssssssst.

hc

Dat stil zijn als je een bepaalde mening hebt ben je zelf ook zo goed in he Clown . Wat je schrijft over het verkeer en bijv ervan uitgaan dat je niet zichtbaar enzo is alsnog absoluut geen zekerheid dat er niks ernstigs kan gebeuren..Er hoeft maar één opgefokte grapjas langs te komen en een getraind paard zegt veel maar sluit absoluut niks uit. Kijk, dat je dat ding niet op wil zetten is eigen keuze maar doe dan niet alsof je het niet doet omdat je zeker weet dat JOU dat waarschijnlijk nooit zal overkomen. Welke maatlat je ook gebruikt en al ben je de beste paardenmens ter wereld, er kan ALTIJD wat mis gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:21

beantsje schreef:
Kunnen we dan nu weer gewoon verder gaan zonder zo in de verdediging te vliegen? Slapen

Het is érg makkelijk een stukje persoonlijke vrijheid op te geven, het is vrijwel onmogelijk het terug te krijgen.

Het vededigen van die vrijheid is NODIG. Zie de vele voorbeelden van bovenwettelijke betutteling in de ruiterij.

Stap niet in de valkuil van de schijnbare logica en laat je niet piepelen.

Ook al zet je een valhelm op als je wakker wordt, dat is dan een kéuze. Laat je niet verleiden tot het defacto steunen van het verworden tot een verplichting Pling

Gebuík je hersens ook al kíes je om er een helm over te zetten. Denk iets verder....

hc

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:33

ben je bang dat het in nederland verplicht woord?
is dat het nou?
en dat andere landen die verplichting over gaan nemen
zijn we nu dan eindelijk bij de kern van jouw punt ?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:48

Er is hier helemaal geen sprake van het steunen van het verworden tot een verplichting. Die kant trek jij het steeds op. Er wordt hier wel degelijk erkend dat het een eigen keuze is, TS was alleen benieuwd waarom mensen een bepaalde keuze maken.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:15

Ik vind het eigen keuze! Zolang je er maar niet achteraf over zeurt...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:36

@Huertecilla: Bedoel je dan ook de persoonlijke vrijheid van de Nederlandse belastingbetaler?

Want die zal opdraaien voor de levenslange verzorging die je nodig zal hebben als je een hersenletsel oploopt omdat je geen cap droeg.

No man is an island...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:06

en denk je ook zo over de verplichting tot het dragen van autogordels?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:26

Waarom niet?

Het is zo simpel, het kost niets, en je vermijdt er zoveel ellende mee...

Ik zeg niet dat mensen die zonder cap van hun paard vallen het dan allemaal maar zelf moeten betalen. Dat kan niemand, en solidariteit moet er zijn.

Maar er is een reden voor dat de overheid beslist heeft dat motorhelmen en autogordels verplicht zijn. Uiteindelijk moet de gemeenschap anders het gelag betalen voor mensen die vinden dat veiligheidsmaatregelen voor watjes zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 01:29

Klara16 schreef:
Waarom niet?

Ik zeg niet dat mensen die zonder cap van hun paard vallen het dan allemaal maar zelf moeten betalen. Dat kan niemand, en solidariteit moet er zijn.

Maar er is een reden voor dat de overheid beslist heeft dat motorhelmen en autogordels verplicht zijn. Uiteindelijk moet de gemeenschap anders het gelag betalen voor mensen die vinden dat veiligheidsmaatregelen voor watjes zijn.

Condooms ook maar verplichten?

Het liefst dayglow met reflectiestrepen....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 01:32

beantsje schreef:
en denk je ook zo over de verplichting tot het dragen van autogordels?

Ja, én airbags.

hc

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 02:37

Klara16 schreef:
Waarom niet?

Om in het geval van ernstige auto- en motorongelukken nog maar te zwijgen van het effect dat een zwaar verminkt mensenlichaam heeft op de hulpverleners die worden geacht de smeerboel op te ruimen... terwijl de verminking vele malen minder erg zou zijn geweest indien de ongelukkige wat minder proactief met zijn persoonlijke vrijheden aan de slag was gegaan en gewoon een gordel om / helm op had gedaan Rolleyes

Persoonlijke vrijheden zijn prachtig en een groot goed dat het zeker verdient verdedigd te worden. Maar persoonlijke vrijheden die in hun uitoefening potentieel een (niet zo leuk) beroep doen op anderen kunnen zomaar omslaan in een tirannie. Lijkt me ook niet de bedoeling.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 06:48

Klara16 schreef:
Waarom niet?

Zoals al verteld woon ik in zweden en hier is het dragen van een helm te paard wel verplicht. Net als het dragen van een fietshelm tot en met je 15e.
En het wordt door iedereen gedaan....

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 07:14

AnnemiekvM schreef:
Ik vind het eigen keuze! Zolang je er maar niet achteraf over zeurt...

Daar ben ik het met je eens Ja Ik heb zelf redelijk hersenletsel nu, en epilepsie. Het enige wat ik nu kan bedenken is: Waarom was ik zo verrekte arrogant dat ik dacht dat ik er toch niet af zou vallen? Omdat het alweer 17 jaar geleden was? Omdat ik mijn paard goed kende? Omdat ik zo'n "fantastische ruiter" was?

Ik draag mijn "leed" en besef me dat het mijn eigen, stomme rotschuld is. Ik zou de tijd terug willen draaien, maar dat gaat niet. Zeuren hoor je mij niet, prediken ook niet. Ik vind het fijn te horen dat mensen hun cap dragen dank zij mijn verhaal, maar ik ga geen mensen verfoeien die het niet doen. Ook wens ik hen niet hetzelfde toe als wat ik nu heb, zeker niet. Maar soms komt het duiveltje in mij naar boven die zegt: Ze zouden eens moeten weten hoe zeer ze met hun gezondheid spelen.....

En het gekke is - mijn omgeving vind dat ik mezelf de schuld niet (meer) moet geven, die vinden het meer een kwestie van "stom ongeluk, kan gebeuren". Maar ja, dat is hun mening. Het is niet zo dat ik dagelijks tegen mezelf zeg: Gut wat ben jij een stom rund, maar op momenten dat ik hulpeloos in bed lig te schokken, niemand thuis, kotsend en jankend, dan schiet er wel door mijn hoofd: en dat heb je allemaal aan jezelf te danken.....