Nadya schreef:Daar ben ik nog even......
Ik kan voor mezelf zeggen dat ik probeer om mijn paard een zo'n natuurlijk mogelijk leven te geven. Volgens mij heb ik dat echt wel 100.000x verteld, maar nog maar eens een poging dan.
- Mijn paard staat het hele jaar door buiten op een landgoed in een kudde, die redelijk stabiel is, dus een hechte club vormt.
Mijn paarden staan ook samen in een groep, ook toen Kawa nog in de sport liep.
Alleen niet dag en nacht, maar wel de hele dag.
- Hij wordt natuurlijk bekapt (de anderen in de kudde trouwens niet, maar in zijn kudde heeft er geen eentje hoefijzers). Toen ik hem net had is hij een paar keer door een gewone hoefsmid bekapt, maar ik ben 'bekeerd'.![]()
Worden gewoon bekapt, doen het er ook goed op.
Kawa heeft dynamics onder
- Ik ga hem bitloos en boomloos berijden in de toekomst (hij is 3 jaar en nog oningereden). Ik zal nooit dagelijks op hem gaan rijden. Verder doe ik aan centered riding, klassieke dressuur, buitenrijden, grondwerk in diverse vormen (freestyle), wat ik wil blijven afwisselen met rijden en we wandelen.
Zadel met boom meestal een bit
Maar eens op een stalhalster rijden geeft geen problemen, werden ook de Z onderdelen gewoon uitgevoerd.
Springen zonder teugels kan ook
Sturen puur op zit en been.
Zelfs volop in de sport reed ik 3 keer in de week een half uur, alleen met de les 1x in de 2 weken langer en met een buitenrit langer
- Hij krijgt onbeperkt hooi/kuilgras en 's winters een beetje krachtvoer met wortel of appel e.d.
Kawa kreeg onbeperkt hooi, maar hij werd op dat hooi toch te dik, dus nu wat minder hooi. Er ligt ook altijd stro.
Krijgt alleen wat slobber voor zijn glucosamine.
Zanda krijgt op een dag 1/4 maatschep brok, voor het idee met binnen zetten.
Voor de rest aanvullende vitamine omdat hij in de groei is.
Onbeberkt hooi. Ook altijd wat stro
- Ik huur geen stal, maar we hebben wel een containerstal staan, voor als een van de weidepaarden ziek is.
'snacht op stal, in de dazen tijd overdag en 'snacht buiten
- Hij draagt soms een regendeken bij extreem nat weer, maar van een paar buitjes of een dagje regen gaat 'ie niet dood.
Zanda nooit een deken omdat ik die niet rij
Kawa wel een deken. Hij krijgt met kou weer last van zijn rugspieren, dan vind ik rijden niet eerlijk.
Toen hij nog in de sport zat ook een deken om de wintervacht tegen te gaan
- Scheren doe ik absoluut nooit (hij heeft zijn vacht nodig en ik vind hem prachtig 's winters in zijn teddybeertjesvacht)
Scheren heb ik wel gedaan bij Kawa.
Dit is in de winter een teddy en hij gaf duidelijk aan met werken hier last van te hebben.
Ik verwacht het bij Zanda niet nodig te hebben, die zit zonder deken niet eens erg dik in de vacht
- Verder kijk ik naar dieren en mensen op holistische wijze. Is ook redelijk alternatief heb ik begrepen.
Ook dat doe ik.
Ben zelf helemaal niet zo'n fan van de gewone DA
Heb liever een DA die ook verder gestudeerd heeft in andere dingen
Zoals bijv Steffi van der Laarse
Hebben we nog meer issues? Ik weet het niet, misschien ben ik e.e.a. vergeten.![]()
Ik denk dat ik qua visie redelijk natural denk, weet niet of het me dat dan ook meteen maakt. Ik weet wel dat ik me erg bewust ben van dat mijn paard vooral een 'paardenleven' mag hebben, omdat ik dat heel erg belangrijk voor hem vind. Ik vind het wel apart dat mensen meteen gaan roepen 'maar je rijdt erop, dus ben je niet 100% natural', nou zeur dan niet zo. Dan niet. Wat kan mij het schelen in welk hokje anderen me wel of niet duwen? Het gaat mij erom dat mijn paard gelukkig en gezond is in alle opzichten en dat we het samen fijn hebben. Dat vind ik persoonlijk veel belangrijker dan wat anderen zeggen.
Wat ben ik nu?