Even een klein stukje over de straal. Hoe ik erover denk, misschien dus niet de hele waarheid maar wel mijn visie op de straal (het is hier zo gezellig, nu kan het wel toch?

). Het zou dus kunnen zijn dat sommigen het niet met me eens zijn of er een andere gedachte over hebben, dan hoor ik het graag.
Op PN staat dat de straal een 'tastorgaan' is en de hoefgroei regelt. Als de straal de grond raakt, gaat de hoef groeien omdat de straal een seintje doorgeeft dat de hoefwand moet gaan groeien.
Hier zit volgens mij wel een kern van waarheid in, maar met de reden ben ik het niet eens.
De straal draagt bij aan het hoefmechanisme. De straal hoort mi.
passief mee te dragen (dit houdt in dat de straal niet onder de hoefwand uitsteekt, maar alleen de grond raakt als de voet vol op de grond staat.
Actief meedragen wil zeggen dat de straal al op de grond komt, voordat het paard zijn hoef helemaal neergezet heeft, dit wil ik niet, krijg je kneuzingen en gevoeligheid van.
Afijn, de straal draagt passief mee. Het paard zet zijn voet aan de grond, de verzenen wijken uiteen (de steunsels werkend als een 'springveer'), de straal komt aan de grond en het bloed met de afvalstoffen en koolzuur wordt omhoog 'gepompt' de ondervoet uit. Het paard tilt zijn voet weer op en de voet stroomt weer vol met bloed (+voedingsstoffen en zuurstof). De straal werkt dus mee bij het 'hoefmechanisme' en zorgt ervoor dat al deze goede stoffen binnenkomen in de ondervoet.
Dit draagt bij aan de hoorngroei! Onder de hoornige straal bevindt zich het onderliggend straalkussen (dat zachte witte, zie je vaak tevoorschijn komen bij paarden met ernstige rotstraal..). Hier zit veel gevoel in, je kan je dus voorstellen dat als de hoornige straal te groot/dik is en onder de wand uitsteekt en bij elke stap
actief de grond raakt, dat er dan vitale delen gekneusd raken en het paard gevoelig wordt.
Ik geloof dus
niet dat de straal een soort groeisensor is, maar ik geloof wél dat als de straal passief meedraagt, dat het de hoefgroei bevordert, maar dan alleen dmv het hoefmechanisme.
Ik weet, sommigen vinden het woord 'hoefmechanisme' een vies woord, maar het is puur een aanduiding voor wat er gebeurt.