Discussie natuurlijk bekappen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Discussie natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:00

Cer schreef:
Kymalin schreef:
Volgens mij heeft Mistral1 iedere keer in het vet aangegeven dat ze het over sommigen en bepaalde mensen heeft. Wie de schoen past trekt hem aan.
Voel je nou niet aangevallen, daar is ze volgens mij nou juist niet op uit.

Uhm... en wat is het probleem nu eigenlijk? Ik voel me niet aangevallen hoor, ik vind dat we hier een prima discussie voeren Ja

Jij zegt dat ze de hele bubs over 1 kam scheert....

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:01

Cer schreef:
Al dat quoten gaat zo niet hoor Clown

nee dat quoten is een zooitje hahaha Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:02

Mistral1 schreef:
Klopt ook ....
Alleen ik zie Tber's niet eenduidig roepen dat er maar een ideale hoefstand is en alle paarden vd ijzers af! Dit wordt zo mooi verteld dat wanneer je dit leest of hoort je je schuldig gaat voelen dat je paard ooit op ijzers heeft gestaan.

Haha! Ik mis hier het vetgegdrukte 'sommige' en 'bepaalde' als toevoeging Tong uitsteken

De meeste (niet allemaal) TB-ers (irritant, dat hokjes denken) roepen dat overal een ijzer onder moet Ja En dat je je schuldig moet voelen als je een paard op zn natuurlijke blote pootjes laat lopen, die hij juist daarvoor van onzelieveheer gehad heeft.

*edit*
@Kymalin: Ik heb het over 'een' hele bubs en niet de hele bubs... maar dat is echt gezever op de punt en komma en daar is deze discussie te interessant voor Ja

Het blijft zo dat in beide beroepsgroepen minkukels zitten en dat je altijd erg boos wordt als het juist bij jou helemaal fout gaat. En het meest voor de hand liggend is dan om in eerste instantie een stroming, een werkwijze of een keten de schuld te geven, dan om het op die bepaalde persoon toe te spitsen. Dit geld niet alleen voor paardenvoetdingen, maar voor bijna alles...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:04

@Cer; Nou haal je net dat ene berichtje er uit waarin ze niet sommige en bepaalde zegt Haha! Haha! Haha!

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:05

Cer schreef:
Maar ja, dan zit je weer bij het beginprobleem...Soms zijn mensen 'met een paar cursusjes' beter dan mensen die een gedegen opleiding gevolgd hebben en daar vervolgens hun eigen draai aan geven...
Dat is dus geen argument eigenlijk..

Bij jouw paard is er 'gewoon' veel misgegaan waarschijnlijk, maar dat is denk ik niet representatief om dan een hele bubs mensen over 1 kam te scheren?[/quote]

Volgens mij heeft Mistral1 iedere keer in het vet aangegeven dat ze het over sommigen en bepaalde mensen heeft. Wie de schoen past trekt hem aan.

Voel je nou niet aangevallen, daar is ze volgens mij nou juist niet op uit.

Ja wie de schoen past trekt hem aan...en dan hoop ik dat diegenen hele zere voeten krijgen! Vork

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:07

Cer schreef:
Mistral1 schreef:
Klopt ook ....
Alleen ik zie Tber's niet eenduidig roepen dat er maar een ideale hoefstand is en alle paarden vd ijzers af! Dit wordt zo mooi verteld dat wanneer je dit leest of hoort je je schuldig gaat voelen dat je paard ooit op ijzers heeft gestaan.

Haha! Ik mis hier het vetgegdrukte 'sommige' en 'bepaalde' als toevoeging Tong uitsteken

De meeste (niet allemaal) TB-ers (irritant, dat hokjes denken) roepen dat overal een ijzer onder moet Ja En dat je je schuldig moet voelen als je een paard op zn natuurlijke blote pootjes laat lopen, die hij juist daarvoor van onzelieveheer gehad heeft.

*edit*
@Kymalin: Ik heb het over 'een' hele bubs en niet de hele bubs... maar dat is echt gezever op de punt en komma en daar is deze discussie te interessant voor Ja

Het blijft zo dat in beide beroepsgroepen minkukels zitten en dat je altijd erg boos wordt als het juist bij jou helemaal fout gaat. En het meest voor de hand liggend is dan om in eerste instantie een stroming, een werkwijze of een keten de schuld te geven, dan om het op die bepaalde persoon toe te spitsen. Dit geld niet alleen voor paardenvoetdingen, maar voor bijna alles...

ja Cer ik zei al heel vaak sommige en bepaalde nu moet je niet gaan lettern**ken haha
Haha!

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:12

Oh ja en zaterdag komt er een andere Tber hier, omdat ik over de vorige niet te spreken ben en dat mag ook iedereen van me horen. Hiermee zeg ik dus ook niet per defenitie dat alle Tber's slecht zijn.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:22

Haha! Haha! Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:26

Nors opkijken Hmpf... Haha!

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:27

Haha! Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:29

Volgens mij wordt dit de gezelligste discussie over natuurlijk bekappen ooit!

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:31

Kymalin schreef:
Volgens mij wordt dit de gezelligste discussie over natuurlijk bekappen ooit!

haha ja daar lijkt het wel op he? Tong uitsteken moet ook kunnen toch? van mening verschillen moet niet inhouden elkaar het licht niet in de ogen gunnen! ( jeetje ligt het nu aan mij of is het hier nogal donker? Haha! Haha! )

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:52

*meld zich als meelezer* ik ben van plan als ik paardje heb gevonden deze ook natuurlijk te laten bekappen je hebt geen gedonder meer met ijzers op wedstrijd en je staat weer wat dichter bij de natuur

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:04

NB is niet alleen het natuurlijk laten bekappen, dat is het verkeerde uitgangspunt.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:56

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:08

Jublover schreef:
*meld zich als meelezer* ik ben van plan als ik paardje heb gevonden deze ook natuurlijk te laten bekappen je hebt geen gedonder meer met ijzers op wedstrijd en je staat weer wat dichter bij de natuur

Zo als jij het stelt is wel heel kort door de bocht. Het is geheel afhankelijk van de hoeven van het paard dat je gaat kopen en het werk wat je met het paard wilt gaan doen, hoe hij bekapt moet worden en of hij uberhaupt ijzerloos kan.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:23

Even een klein stukje over de straal. Hoe ik erover denk, misschien dus niet de hele waarheid maar wel mijn visie op de straal (het is hier zo gezellig, nu kan het wel toch? Haha! ). Het zou dus kunnen zijn dat sommigen het niet met me eens zijn of er een andere gedachte over hebben, dan hoor ik het graag.

Op PN staat dat de straal een 'tastorgaan' is en de hoefgroei regelt. Als de straal de grond raakt, gaat de hoef groeien omdat de straal een seintje doorgeeft dat de hoefwand moet gaan groeien.
Hier zit volgens mij wel een kern van waarheid in, maar met de reden ben ik het niet eens.

De straal draagt bij aan het hoefmechanisme. De straal hoort mi. passief mee te dragen (dit houdt in dat de straal niet onder de hoefwand uitsteekt, maar alleen de grond raakt als de voet vol op de grond staat. Actief meedragen wil zeggen dat de straal al op de grond komt, voordat het paard zijn hoef helemaal neergezet heeft, dit wil ik niet, krijg je kneuzingen en gevoeligheid van.
Afijn, de straal draagt passief mee. Het paard zet zijn voet aan de grond, de verzenen wijken uiteen (de steunsels werkend als een 'springveer'), de straal komt aan de grond en het bloed met de afvalstoffen en koolzuur wordt omhoog 'gepompt' de ondervoet uit. Het paard tilt zijn voet weer op en de voet stroomt weer vol met bloed (+voedingsstoffen en zuurstof). De straal werkt dus mee bij het 'hoefmechanisme' en zorgt ervoor dat al deze goede stoffen binnenkomen in de ondervoet. Dit draagt bij aan de hoorngroei! Onder de hoornige straal bevindt zich het onderliggend straalkussen (dat zachte witte, zie je vaak tevoorschijn komen bij paarden met ernstige rotstraal..). Hier zit veel gevoel in, je kan je dus voorstellen dat als de hoornige straal te groot/dik is en onder de wand uitsteekt en bij elke stap actief de grond raakt, dat er dan vitale delen gekneusd raken en het paard gevoelig wordt.

Ik geloof dus niet dat de straal een soort groeisensor is, maar ik geloof wél dat als de straal passief meedraagt, dat het de hoefgroei bevordert, maar dan alleen dmv het hoefmechanisme.

Ik weet, sommigen vinden het woord 'hoefmechanisme' een vies woord, maar het is puur een aanduiding voor wat er gebeurt. Knipoog

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:42

SpikyBlue schreef:
Even een klein stukje over de straal. Hoe ik erover denk, misschien dus niet de hele waarheid maar wel mijn visie op de straal (het is hier zo gezellig, nu kan het wel toch? Haha! ). Het zou dus kunnen zijn dat sommigen het niet met me eens zijn of er een andere gedachte over hebben, dan hoor ik het graag.

Op PN staat dat de straal een 'tastorgaan' is en de hoefgroei regelt. Als de straal de grond raakt, gaat de hoef groeien omdat de straal een seintje doorgeeft dat de hoefwand moet gaan groeien.
Hier zit volgens mij wel een kern van waarheid in, maar met de reden ben ik het niet eens.

De straal draagt bij aan het hoefmechanisme. De straal hoort mi. passief mee te dragen (dit houdt in dat de straal niet onder de hoefwand uitsteekt, maar alleen de grond raakt als de voet vol op de grond staat. Actief meedragen wil zeggen dat de straal al op de grond komt, voordat het paard zijn hoef helemaal neergezet heeft, dit wil ik niet, krijg je kneuzingen en gevoeligheid van.
Afijn, de straal draagt passief mee. Het paard zet zijn voet aan de grond, de verzenen wijken uiteen (de steunsels werkend als een 'springveer'), de straal komt aan de grond en het bloed met de afvalstoffen en koolzuur wordt omhoog 'gepompt' de ondervoet uit. Het paard tilt zijn voet weer op en de voet stroomt weer vol met bloed (+voedingsstoffen en zuurstof). De straal werkt dus mee bij het 'hoefmechanisme' en zorgt ervoor dat al deze goede stoffen binnenkomen in de ondervoet. Dit draagt bij aan de hoorngroei! Onder de hoornige straal bevindt zich het onderliggend straalkussen (dat zachte witte, zie je vaak tevoorschijn komen bij paarden met ernstige rotstraal..). Hier zit veel gevoel in, je kan je dus voorstellen dat als de hoornige straal te groot/dik is en onder de wand uitsteekt en bij elke stap actief de grond raakt, dat er dan vitale delen gekneusd raken en het paard gevoelig wordt.

Ik geloof dus niet dat de straal een soort groeisensor is, maar ik geloof wél dat als de straal passief meedraagt, dat het de hoefgroei bevordert, maar dan alleen dmv het hoefmechanisme.

Ik weet, sommigen vinden het woord 'hoefmechanisme' een vies woord, maar het is puur een aanduiding voor wat er gebeurt. Knipoog

Ben het met je verhaal eens....Bij Mistral staken de stralen er wel onderuit met alle gevolgen van dien.
en ik vindt hoefmechanise absoluut geen vies woord een goed funtionerend hoefmechanisme is van levens belang!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:53

Laat ik toch steeds gedacht hebben dat bij belasting de hoef doorbloed wordt en van de grond af het bloed weer omhoog gepompt wordt. Belasting betekent breder worden van de hoef, zo heb ik het begrepen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:03

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:04

Het Hoefmechanisme

(Een paard heeft 5 harten)

Met de bouw van zijn lichaam heeft het paard van de natuur een aantal problemen meegekregen. Een van die problemen komt voort uit het feit dat een paard lange benen heeft; hierdoor is het moeilijk het bloed dat naar de benen is gestroomd weer terug omhoog naar lichaam te pompen. Bovendien bevinden er zich geen spieren in de hoef die kunnen helpen om het bloed terug te stuwen naar het hart. Een ander probleem wordt gevormd door de enorme centripetale (middelpunt-vliegende) krachten waaraan de paardebenen worden blootgesteld. Om hieraan het hoofd te kunnen bieden heeft de natuur het paard een aantal verrassende aanpassingen gegeven.

Een van die aanpassingen werkt als een soort hydraulisch systeem; op het moment dat de hoef belast wordt, zuigen de laminae (lamellen tussen draagrand en hoefbeen) zich vol met bloed; bij het opheffen van het been wordt dit bloed weer opgestuwd in de richting van het hart. De aders naar het hart zijn voorzien van klepjes die als ventiel werken en het terugstromen van het bloed naar de benen voorkomt.

Omdat een paard -onder natuurlijke omstandigheden- bijna de hele dag loopt, is dit een prachtige oplossing!

Omdat de hoef aan de achterzijde open is, kan deze hier "open veren" en kunnen de verzenen naar buiten uitbuigen. Daarnaast kan de -rubberachtige- straal door het hoefbeen naar buiten geduwd worden. Dit geeft een paard tractie op een gladde ondergrond en werkt eveneens als schokbreker.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:55

Ik denk meer in de richting van "actief" in combinatie met straal, dat ie een functie vervult. Wanneer het meedraagt met gedeeltelijk hoefwand en zool, vervult het een actieve functie. Wanneer het niet meedraagt, heeft het geen actieve functie, is het passief aanwezig, is niet functioneel.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:44

Over het actief/passief verhaal: zoals Opala het zegt klinkt het inderdaad logischer, alleen een passief werkende straal werkt dus alleen als de hoef helemaal op de grond staat. Ik moest ook aan die termen wennen; die heb ik niet zelf bedacht Knipoog

Het verhaaltje wat jullie hebben opgezocht over de werking van de doorbloeding van de ondervoet; ik wil graag van Deighton en CherokeeChum weten wat zij daar over denken. Ik heb het precies andersom geleerd en vind dat ook veel logischer.

Leuk dat jullie erover nadenken!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:52

Ik ben het met Spikey eens,mijn Quarter zum beispiel,heeft kleine net niet dragende stralen en de voeten groeien als een Jekko(centimeter per 3 weken)Laat ik ze actief meedragen is hij gevoelig en groeit de voet minder.
Zelfde met mijn Paint en Appaloosa,allemaal paarden met totaal andere voeten,een hoge en een lage voet en een stel grote model voeten.
De quarter heeft s'winters nog wel eens slechte stralen en toch groeien ze hard(veel beweging) evenals de anderen,allen ijzerloos .

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:27

SpikyBlue schreef:
Over het actief/passief verhaal: zoals Opala het zegt klinkt het inderdaad logischer, alleen een passief werkende straal werkt dus alleen als de hoef helemaal op de grond staat. Ik moest ook aan die termen wennen; die heb ik niet zelf bedacht Knipoog

Het verhaaltje wat jullie hebben opgezocht over de werking van de doorbloeding van de ondervoet; ik wil graag van Deighton en CherokeeChum weten wat zij daar over denken. Ik heb het precies andersom geleerd en vind dat ook veel logischer.

Leuk dat jullie erover nadenken!

Hoi allemaal,

Volgens mij heeft de straal 3 functies:
-schokopvang
-sensor voor hoefgoei
-tastorgaan

Schopopvang:
Om als schokdemper te werken moet de straal wel enigzins grondkontakt maken. Dit moet wat mij betreft "passief " zijn. Dat betekent in onbelaste toestand net niet uitsteken. Toen ik net begon met NB-en liet ik hem een mm uitsteken. Dat gaat bij 10 paarden goed.....maar de 11e krijgt een kneuzing. Ik laat de straal dus net niet uitsteken. In belaste toestand raakt de straal dan de grond, maar heeft genoeg veerkracht (en ruimte in fysieke zin) om aan de druk te ontsnappen. Door de belasting van de straal wordt het gezonder en veerkrachtiger materiaal, dat ook beter zijn werk als schokdemper kan doen.

Sensor voor hoefgroei:
Ik weet niet beter dan dat sinds een aantal jaren uit amerikaans onderzoek is gebleken dat de straal sensoren bevat die de hoefgroei regelen. Dat is een belangrijke reden dat de straal de grond moet raken.

Tastorgaan:
Ik denk dat een straal die stevig is en grondkontakt maakt, kan helpen bij de tredzekerheid van een paard.

Bij bovenstaande wel een paar kanttekeningen:
-een paard wat veel in de bak (zand) loopt heeft altijd kontakt tussen straal en grond. In die gevallen kan een diepliggende straal dus toch gewoon zijn werk doen.
-kijk naar het paard, en bepaal op basis daarvan hoe je bekapt. Neem je uitgangspunten mee, maar laat ze uitgangspunt zijn en niets meer als dat. Blijf openstaan voor andermans mening en leer van elkaar. En jaja...ik weet het...dan blijken de verschillen in de praktijk niet zo groot als in de theorie.

↑ Naar het begin van de pagina