JoviBan schreef:Mijn ervaring is dat het snel en overmatig zweten slechts tijdelijk en van korte duur is, namelijk de eerste weken van de wintervacht. Eind oktober/begin/half november ongeveer. Daarna is de vacht blijkbaar volledig geacclimatiseerd en zweet mijn paard veel minder en ook minder snel dan de korte periode daarvoor.
Mijn ervaring is dat er paarden zijn die zoveel wintervacht aanmaken dat het hun eigen wil tot werken in de weg zit; zodanig zelfs dat de eigenaar de keuze heeft tussen een levensgevaarlijk paard om te rijden of een dood paard omdat ze zo graag wil, maar dus zo oververhit raakt dat ze het aflegd (letterlijk!)
En nee, dit is niet een enkel paard, ik ken er verschillende, van verschillende rassen en onder diverse omstandigheden gehouden.
Aan de andere kant ken ik ook paarden die zo weinig wintervacht aanmaken, dat bloot buitenstaan vrijwel niet kan, omdat dan de kilo's eraf vliegen waar je bijstaat. Dekenje erop en geen enkel probleem meer.
Daarnaast ken ik ook nog bosjes paarden (waarvan ik er zelf eentje heb) die probleemloos zonder enige bemoeienis van de mens (behalve voldoende voer en water) probleemloos de winter doorstaan, waarmee zonder veel omhaal gewoon gewerkt kan worden.
Wie dus wil beweren dat iets altijd kan, is gewoon een domme sukkel, die nog niet veel heeft meegemaakt in paardenland. Kom eens terug zodra je meer dan 1000 paarden meer dan vijf jaar kent, voordat je je opnieuw waagt aan uitspraken voor het gehele paardenbestand.