'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: 'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:23

JoviBan schreef:
Mijn ervaring is dat het snel en overmatig zweten slechts tijdelijk en van korte duur is, namelijk de eerste weken van de wintervacht. Eind oktober/begin/half november ongeveer. Daarna is de vacht blijkbaar volledig geacclimatiseerd en zweet mijn paard veel minder en ook minder snel dan de korte periode daarvoor.

Mijn ervaring is dat er paarden zijn die zoveel wintervacht aanmaken dat het hun eigen wil tot werken in de weg zit; zodanig zelfs dat de eigenaar de keuze heeft tussen een levensgevaarlijk paard om te rijden of een dood paard omdat ze zo graag wil, maar dus zo oververhit raakt dat ze het aflegd (letterlijk!)
En nee, dit is niet een enkel paard, ik ken er verschillende, van verschillende rassen en onder diverse omstandigheden gehouden.

Aan de andere kant ken ik ook paarden die zo weinig wintervacht aanmaken, dat bloot buitenstaan vrijwel niet kan, omdat dan de kilo's eraf vliegen waar je bijstaat. Dekenje erop en geen enkel probleem meer.

Daarnaast ken ik ook nog bosjes paarden (waarvan ik er zelf eentje heb) die probleemloos zonder enige bemoeienis van de mens (behalve voldoende voer en water) probleemloos de winter doorstaan, waarmee zonder veel omhaal gewoon gewerkt kan worden.

Wie dus wil beweren dat iets altijd kan, is gewoon een domme sukkel, die nog niet veel heeft meegemaakt in paardenland. Kom eens terug zodra je meer dan 1000 paarden meer dan vijf jaar kent, voordat je je opnieuw waagt aan uitspraken voor het gehele paardenbestand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:35

ikke schreef:
Wie dus wil beweren dat iets altijd kan, is gewoon een domme sukkel, die nog niet veel heeft meegemaakt in paardenland. Kom eens terug zodra je meer dan 1000 paarden meer dan vijf jaar kent, voordat je je opnieuw waagt aan uitspraken voor het gehele paardenbestand.

Huh? Verward
Lekker grof ben je weer......!
Quote me dan ook volledig, namelijk dat ik het heb over mijn ervaring, mijn paard, wat ik heb gemerkt, met de vraag of mijn paard vast niet de enige is. Dus nogmaals voor selectieve lezers zoals jij:

JoviBan schreef:
Mijn ervaring is dat het snel en overmatig zweten slechts tijdelijk en van korte duur is, namelijk de eerste weken van de wintervacht. Eind oktober/begin/half november ongeveer. Daarna is de vacht blijkbaar volledig geacclimatiseerd en zweet mijn paard veel minder en ook minder snel dan de korte periode daarvoor.

En ik heb gemerkt dat dàt de periode is waarin mensen hun paard gaan scheren.
Eigenlijk zou je het dus wat meer tijd kunnen geven en een paar weken wat minder intensief trainen, i.p.v. te gaan scheren. Want mijn paard is vast niet de enige ?

Waar staat nu dat iets altijd kan en waar doe ik een uitspraak voor het gehele paardenbestand?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:57

JoviBan schreef:
Waar staat nu dat iets altijd kan en waar doe ik een uitspraak voor het gehele paardenbestand?

Ik ken mijn pappenheimers......... Extreme duivel
Kennelijk zit er voldoende waarheid in om op teentjes te gaan staan.
Waar schrijf ik immers dat ik het persoonlijk bedoel? Dat jij dat zo leest, is niet mijn probleem.
Onthoudt even: nobody can make you feel inferieur without your permission (quote: Eleonore Roosevelt)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:05

Persoonlijk denk ik dat elk paard zich vrijer voelt zonder deken. Een paard heeft dan tenslotte meer bewegingsvrijheid en dat zal vast wel beter aanvoelen.

Daarom doe ik mijn paarden zo laat mogelijk een deken op (november) en zo snel mogelijk weer af (maart/begin april). Waarom ik dan toch voor een deken kies? Omdat mijn volbloedjes bijna geen wintervacht krijgen en het dus echt koud hebben zonder dekentje in de winter. Ze moeten dan zoveel energie verbruiken om warm te blijven dat ze magerder worden. En dat is niet de bedoeling!

Niet elk paard heeft er wat aan om 'natural' gehouden te worden. Want niet elk paard komt hier tenslotte 'natural' vandaan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:11

Als ik vlak naast Macy ga staan (net niet er tegenaan) voel ik haar warmte. Bij Anouar voelde ik dat nooit, die was gewoon altijd koud, ook als ik tegen hem aan stond.
Toch wel een verschil.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:04

helemaal niks gelezen in het hele topic alleen de titel;

Ik vind dat naturel paarden er in de winter súpergezond uitzien! Gezonder kan bijna niet! *LOL* Mijn jonkie staat met haren van 4 cm *LOL* en mijn ruintje met 2mm, maar daar heb ik mijn redenen voor. Liever zie ik een paard/pony met véél haar!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 08:42

Jessix schreef:
Niet elk paard heeft er wat aan om 'natural' gehouden te worden. Want niet elk paard komt hier tenslotte 'natural' vandaan.
??? Leg dat eens uit aub.
Ik snap niet echt wat je hiermee wil zeggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:26

Moderatoropmerking:
Graag op een volwassen manier discussieren Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:38

Ik heb een ruin die zonder problemen buiten kan, paar uur per dag, weer of geen weer. Hij zou ook best 24/7 buiten kunnen.
Mijn merrie daarentegen kan echt niet in gure nattigheid.
Ze krijgt het ontzettend koud en rugklachten.
Zij heeft danook een dekentje, kan ze tenminste iedere dag even frisse neus halen.

Niet ieder paard heeft een vacht om 24/7 buiten te kunnen. juist de paarden die heel lang, dun haar krijgen, kunnen vaak niet tegen extreem weer.

Bovendien, als je een paard echt door wilt rijden, swinters, is het gewoon praktischer als er niet veel haar op zit.

Maar de titel van dit topic... er zullen best buitenpaarden zijn die er slecht uitzien. Vaak omdat ze weinig ruwvoer krijgen. Of gewoon minder geschikt zijn voor de manier van houden.
De meeste paarden worden nog altijd door oppassende bazen goed verzorgd, natural of niet.
(Het best is nog de vacht van onze shetten/appies. Die zijn echt aangepast aan regen en wind. Hun haar is nu ook meer dan 10 centimeter lang, met dikke wol erin. )

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:49

Af en toe lees ik hier een discussie. Altijd leerzaam. Maar is het niet zo dat voor mensen die graag (top) sport willen bedrijven met hun paarden, het au naturel houden van een paard eigenlijk geen optie is? Ik denk dat daarom het verschil ontstaan is in 'natural' en 'on natural'.

De vraag die ik uit alle voor en nadelen die ik heb gehoord, nog steeds niet heb beantwoord gezien, is dat paarden echt slechter af zijn op stal of niet. En dan bedoel ik wel dat de staldieren zo'n 8 uur per dag naar buiten kunnen, of in de winter 2 a 3 uurtje (land kan het anders niet hebben).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:12

Een paard dat maar 2 of 3 uur buiten komt, heeft echt te weinig beweging. Dat is geestelijk en lichamelijk slecht voor het paard. Een paard is een bewegingsdier, het hele gestel is erop gebouwd om de hele dag door te bewegen. Op een stal is dat onmogelijk. Bovendien is een paard een kuddedier, dat dus contact moet hebben met soortgenoten, zoveel mogelijk uren per dag. Het groomen en spelen wat de paarden doen, is goed voor het geestelijk welzijn, en stressverlagend (zelfs bij paarden die altijd super rustig zijn, is er een verschil in hartslag te merken). Machteld van Dierendonck heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:16

Tinkerloos schreef:
Jessix schreef:
??? Leg dat eens uit aub.
Ik snap niet echt wat je hiermee wil zeggen.

De uitleg staat eigenlijk al in de tekst vermeld, maar goed.. Wat ik wil zeggen is dat je volgens mij niet elk paard maar dag en nacht buiten in de wei kan gooien in ons Nederlandse klimaat zonder deken. Dit omdat sommige rassen wel last hebben van de kou of eigenlijk nog meer van het vochtige klimaat. Dus wanneer je paard er conditioneel op achteruit gaat is het misschien verstandiger om toch een deken op te doen of te zorgen voor een (schuil)stal. Nogmaals, ik ben niet speciaal voor of tegen het zo natuurlijk mogelijk houden van een paard, maar het moet allemaal wel bij je paard passen. Dus doe wat je zelf goed vind en waar je paard zich goed bij voelt.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:20

Vind de titel van het topic een beetje onzin, een paard ziet er helemaal niet slecht uit. Het gebruikt zijn energie om zich warm te houden.
Ik ben géén natural maar ik vind de manier waarop niet naturals tegen naturals aan kijken absurd! (andersom soms ook en uitzonderingen toegelaten)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:22

Het enige dier wat echt niet tegen het NLse klimaat kan, is een ezeltje. Die heeft écht niet de vacht om de nattigheid te kunnen doorstaan. Verder heeft bijna elk paard, wat de kans krijgt wel een NLs weer bestandige vacht. Laat je ze vanaf de zomer dag en nacht buiten staan, dan komt er vanzelf wel een vacht hoor. Wij hebben een sportpony staan, die staat ook 24/7 buiten en heeft een vacht waar je u tegen zegt. Het is dus niet rasgebonden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:43

Bijna goed, Berdien, vacht en weersbestendigheid van een paard is niet echt rasgebonden. Maar wel afhankelijk van het individu. Het feit dat jij je sportpony buiten kunt houden, betekent niet dat elke sportpony dat kan, of wat dat betreft elke pony of elk paard. Er kunnen altijd omstandigheden zijn die je kunnen dwingen dingen anders aan te pakken, niet elk individuele paard maakt een goede wintervacht, sommige paarden raken teveel kwijt aan warmblijven (ook met voldoende ruwvoer), sommige paarden krijgen last van hun spieren als ze in de winter geen deken opkrijgen, etc., etc.
Het komt elke keer weer terug: KIJK NAAR HET INDIVIDUELE PAARD! Kan het "bloot", dan is dat mooi, kan het niet, doe dan niet moeilijk, maar leg een deken op.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:56

Juist!!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:00

Niet mijn sportpony Knipoog Ik heb type koudbloed met een boel haar Knipoog
Ik ontken ook niet dat het per individu verschillend is, zeker niet. Maar men kan ook niet stellen dat een warmbloed niet zonder deken naar buiten kan, en een koudbloed zonder meer wel.
Ach, jullie snappen wat ik bedoel toch? weersbestendigheid en buitenbestendigheid is niet weersgebonden, en in principe zou elk paard buiten kunnen blijven staan. Echter, in principe, er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, en ik zal de laatste zijn die wil beweren dat er geen paarden zouden zijn die het niet kúnnen.

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:46

ik ga wel akkoord met Berdien .
Maar ik denk dat er wel in feite niet veel uitzonderingen zijn , maar dat eigenaars die paarden zo behandelen .

Zelf vind ik het zalig om een paard in de winter te zien .Een paard dat vuil is , tuurlijk , dit paard mag tenminste buiten !
zie ik veel liever dan al die paardjes die de hele dag door op stal staan terwijl ze willen buiten zijn !

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 08:51

Berdien schreef:
Niet mijn sportpony Knipoog Ik heb type koudbloed met een boel haar Knipoog
Ik ontken ook niet dat het per individu verschillend is, zeker niet. Maar men kan ook niet stellen dat een warmbloed niet zonder deken naar buiten kan, en een koudbloed zonder meer wel.
Ach, jullie snappen wat ik bedoel toch? weersbestendigheid en buitenbestendigheid is niet weersgebonden, en in principe zou elk paard buiten kunnen blijven staan. Echter, in principe, er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, en ik zal de laatste zijn die wil beweren dat er geen paarden zouden zijn die het niet kúnnen.

Jaaaaaaah, nou istie helemaal goed Ja
Wat betreft die koudbloeden, ik ken een tinker die in de winter een deken opkrijgt, omdat hij anders longontsteking krijgt. Als je hem ziet, zou je dat niet verwachten, heeft een hele normale tinkervacht (voldoende dicht, voldoende lang), voldoende "rondingen" in z'n lijf, etc., maar hij kan niet zonder deken..... Waar dat nou aan ligt? Ik weet het echt niet.
Enne Sannii, die uitzonderingen zijn er genoeg, hoor, en dan nog, ik zie liever een paard met deken buiten, dan zonder deken alleen maar op stal.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:53

Om buiten te blijven moet je paard ook voldoende huidvet aanmaken. Dat zou weleens de reden kunnen zijn dat paarden met een enorme vacht toch staan te rillen bij koud en nat weer.

Hoe dan ook, paarden worden door ons niet op winterhardheid geselecteerd. Er zullen dus op zijn minst een aantal dieren bestaan die voor ons fantastische kwaliteiten hebben, maar die dus de factor 'winterhardheid' ontberen.
Als we alle paarden die er in nederland bestaan een paar generaties buitengooien, en wachten wat er overleeft, is dat probleem ook weer de wereld uit. Haha!

Er is trouwens naast de ezel nog een dier dat niet buiten kan, namelijk de geit. Die heeft ook geen geschikte vacht voor het nederlandse klimaat.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:30

Zijn er nu ook mensen die hun paarden in deze storm buiten hebben? Dat zou ik wel erg zielig vinden. Nagelbijten / Gniffelen

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:36

Jep de mijne staan heerlijk met hun billen in de storm. vinden ze heerlijk. zijn ze helemaal gestoord aan het doen. bij ons waait het nu al windkracht 10.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:37

ja ik, heb weinig keus hè, heb alleen een wieland, geen stal of stalbaas, niets.
Mar ik heb hem wel uit de wei gehaald die ik gehuurd heb, die stond helemaal blank, hij staat bij de buren, daar is het wat droger. Ga zo zelfs hun met dekens omhulde KWPN-ers een paar uur erbij doen....... die staan al vanaf gistermiddag op stal

Een collega van me reed erlangs (hij staat aan de snelweg) en smste me dat hij rustig stond te grazen om een uur of half 12, wegwaaien zal ie niet met z'n 800 kilo.....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:38

De mijne kan kiezen, in de schuilstal, bij de bomen uit de wind, of met de kont in de wind. Keuze zat Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:39

Bertuss schreef:
Wendy schreef:
Waaruit leid je af dat paarden het niet fijn zouden vinden om zonder deken te staan?

Zonder deken vinden ze natuurlijk fijn, maar ik vind ze er altijd zo droevig uitzien.
Naar mijn idee(tenminste, mijn paarden) staan dan liever op stal met een deken om.

Mijn paard wordt iig echt niet vrolijker van op stal staan. Al staat ze er een half uurtje wordt ze al hartstikke vervelend!