Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:44

Ja erg hè...!
Ik was laatst in m'n schuur om al mijn paardenspullen te inventariseren, om te verkopen (zie m'n groene onderschrift). Die twee bitten..... Inderdaad, wat een gewicht, en wat een krassen erop!

Ik herinner me ook mijn gevoel van steeds groter wordende weerstand destijds, wanneer ik dat bit in Jovarna's mond wilde leggen. En hoe braaf ze haar mond altijd open deed en 'm aannam... En dat we er mee reden..., ik kan me er niets meer bij voorstellen, brrrrr.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:47

Toevallig keek ik gisteren bij jouw paardenspulletjes. Ik had meteen zoiets van: "Uit Jovarna's vorig leven", hihi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:52

Ja, schaam schaam. Wat een nutteloosheden zeg! Sjonge jonge...
Gelukkig was het allemaal van korte duur.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:57

Niks schaam schaam. Weet je beter, doe je beter. Als je dat niet doet, dán mag je je gaan schamen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:04

Op [RT] Rijtechnisch » [RT-D] Discussies loopt nu trouwens een discussie, genaamd "met bit... of bitloos...".

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:55

Ik heb altijd met een dun bitje gereden.
Sinds een maand of 2 rij ik alleen nog maar bitloos.
Nu merk ik wel een duidelijk verschil al is het lastig rijde af en toe.
Vooral het nagevelijke is helemaal weg Verward
Ik rij nu met een No-Bit hoofdstel en daarmee reageerd ze goed alleen dus het niet nagevelijk worden.
Verder doet ze dus echt alles maar dan meer ontspannen.
Met mijn hackamore waar ik vroeger veel mee reed werd ze wel nagevelijk al denk ik dat het dus meer weg komen van druk was.

Ik ga nu gewoon nog verder oefenen en bv net als gisteren dingen uitproberen (heb gesprongen).

Mijn bitjes hou ik voorlopig nog wel ff erbij vooral mijn leren bit wat me een fortuin heeft gekost doe ik nog ff niet weg Knipoog

Ramoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:24

ja inderdaad al die krasjes enzo op je bit. Het bit wordt dan ook wel geplaatst in het gedeelte waar geen tanden zitten, maar wat te denken dat het bit tegen de tanden ernaast schuurt. Elke keer zo'n zware ijzer geval tegen je tanden lijkt me niet fijn. Zelf met een lepel tegen je tanden tikken is al niet fijn.
Mijn draver reageert er best goed op, alleen heb ik soms wel wat moeite om 1 tempo aan te houden in draf. Ik wil natuurlijk niet teveel aan de teugels trekken anders wordt ze er ongevoelig voor. Maar dan soms gaat ze op het rechte stuk wel steeds weer stukje harder en dat is het best moeilijk haar weer in een rustiger tempo te laten draven. Kwesti van oefenen denk ik, maar we rijden ook nog niet zolang bitlood Knipoog

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:01

Die krasje die er op het bit zitten komen bij mij omdat mijn pony erop kauwt en niet zo zacht ook Boos!
Nu heeft ze met het bitloos hoofdstel haar mond dicht en likt of kauwt heel af en toe Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 18:24

Sinds wij bitloos rijden, heeft Jovarna haar mond ook altijd gesloten èn ontspannen en zacht. Dit in tegenstelling tot toen we nog met bit reden; er was altijd spanning rond en in die mond (en waar al niet meer Boos! ).
Ze heeft het gewoon 100% beter naar d'r zin tijdens het rijden (en ik ook Knipoog ) en het gaat ook 100% beter dan voorheen.
Het geeft me nog steeds - na ruim een jaar - een enorm voldaan gevoel!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 12:08

vooral haar kin was gespannen met bit in en nu is hij dat alleen als er iets aan de hand is waar ze bang voor is

Ramoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:15

Vandaag heb ik ook bitloos gereden met Nicole Het gelders paard van mijn neefje die ik ook rijd. Vanochtend was het lekker rustig op stal, ik dacht waarom ga ik het niet eens bitloos proberen vandaag. Met marengo ging het ook super, dus ik wilde het met Nicole ook graag eens proberen. Alleen ik dacht van te voren dat het misschien niet zo'n succes zou worden met Nicole, omdat zij niet zo gevoelig reageert als Marengo. Maar goed, ik haar hoofdstelletje weer even verbouwd naar bitloos (gaat heel makkelijk, ik kan ze voor beide gebruiken, moet alleen wel hun eigen hoofdstel gebruiken) Nou en wij dus gaan rijden. En het ging echt super!!!! Normaal met bit rijdt ik haar eerst ook lekker los met lange (waslijntjes) teugels. Als ik gelijk de teugels zou aanpakken, dan wordt ze loom en gaat ze teveel op de voorhand lopen. Maar zo gaat ze lekker voorwaarts lopen en brengt ze haar achterhand beter onder. Dan rijd ik altijd veel overgangen, zo wordt ze nog voorwaartser en gaat ze beter reageren (ze was eerst nogal zwaar aan het been, maar gaat steeds beter en beter) en dan normaal geproken loopt ze na een tijdje vanzelf aan de teugel, dan pak ik mijn teugels wat aan en loopt ze lekker. Maar ook met het bit kwam het al vanuit haar hele lijf en niet door het trekken aan het bit. Dus zo ging het vandaag ook. Na 20 minuutjes ging ze wat ronder lopen en ze liep echt netjes. Ik had toen geen lange teugels meer, maar van druk was ook niet echt spraken. Gewoon een heel licht contact had ik. De galop ging wat minder, dan werd ze toch iets langer in haar rug, met als gevolg dat ze het maar een paar galopsprongen vol kon houden. Maar dat is een kwestie van oefenen. Ik vond dat ze het al super deed vandaag. Ik was trots op haar. En dan nog iets, normaal met het inrijden houdt ze altijd moeilijk halt (als ze goed verzameld is lukt het wel), ik moest dan echt een het bit trekken voordat ze halt hield Nu lukte het wel , gewoon op mijn zit gereden en beetje druk op de teugels en voila, mevrouw stond stil! Dus het ging super. Nu wilde ik dus een hoofdstel van de ruitershop gaan bestellen. Ik denk dat ik dan een full neem. Dan kan ik hem voor mijn e pony gebruiken en wat groter zetten voor Nicole. Die heeft een iets groter hoofd, maar niet veel groter hoor. Maar ik had nooit verwacht dat het met Nicole zo lekker zou gaan. De figuurtjes gingen ook simpel. En nicole was vooral blij dat ze zo wat blaadjes kon snoepen en ook nog op kon eten ook. Vaak snoepte ze stiekem wat van een struik naast de bak, maar liep ze een half uur met dat spul in haar mond, omdat ze het niet opgegeten kreeg met het bit en nu wel

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:42

Echt super dat het zo goed ging!

Mr3nt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:52

Op zich wel goed om er over na te denken.. Maar hoelang rijd de mens al mét bit en nu er een artikel in t Bit staat denken mensen er pas over na.. als t echt zo slecht was.. Was het nooit op de markt gekomen een bit..
Wle leuk voor de afwisseling voor je paard/pony en jezelf om af en toe zonder bit te rijden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:59

In een oude bit (vaan 2004 of 2005 dacht ik) kwam ik ook een stuk over bitloos tegen.
Daar stond ook iets in over de tong enzo. Nogal ingewikkeld, maar het kwam erop neer dat een paard dat de tong ontspannen in de mond kan houden (zonder bit dus) minder vaak struikeld en ruimer loopt doordat hij weet waar hij z'n voeten neerzet zonder ze te zien.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:35

Ik heb wel gemerkt dat Shy haar kin ontspannen houdt zonder bit, met was hij altijd strak.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:44

Mr3nt schreef:
Op zich wel goed om er over na te denken.. Maar hoelang rijd de mens al mét bit en nu er een artikel in t Bit staat denken mensen er pas over na.. als t echt zo slecht was.. Was het nooit op de markt gekomen een bit..

No affence; maar dat vind ik toch altijd weer zo'n enorm slecht argument.

Gebruiken ze bij de ijzer kwestie ook altijd 'gebruiken ze al zo lang en als het zo erg was had het vast niet meer bestaan'. Maar juist die paarden wereld is zó 'gehecht' aan hoe het vroeger was; dat ze niet nadenken en alleen maar na doen.

Kijk naar het links opzadelen en opstappen. Iedereen leert het maar maar weinige weten waarom. Als je weet waarom het is kom je er ook achter dat het helemaal niet is omdat het beter zou zijn, het is helemaal níet goed is om altijd maar aan dezelfde kant te lopen, zadelen en op te stappen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:58

Toydoll schreef:

No affence; maar dat vind ik toch altijd weer zo'n enorm slecht argument.

Gebruiken ze bij de ijzer kwestie ook altijd 'gebruiken ze al zo lang en als het zo erg was had het vast niet meer bestaan'. Maar juist die paarden wereld is zó 'gehecht' aan hoe het vroeger was; dat ze niet nadenken en alleen maar na doen.

Kijk naar het links opzadelen en opstappen. Iedereen leert het maar maar weinige weten waarom. Als je weet waarom het is kom je er ook achter dat het helemaal niet is omdat het beter zou zijn, het is helemaal níet goed is om altijd maar aan dezelfde kant te lopen, zadelen en op te stappen.

idd vroeger moest men wel links opstappen omdat anders hun zwaard in de weg zat Ja
Nu hoeft dat nietmeer maar mensen blijven het doen met gevolg dat veel paarden scheef worden en aan 1 kant vastzitten.

Zelf stap ik de ene keer links op de andere keer rechts en ook opzadelen doe ik vanaf alebei de kanten.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:44

Idd, maar toch blijven ze het iedereen leren.

Dus dat er nog altijd met bit gereden word wil écht niet zeggen dat dat beter is.

Ik stap op van de kant waar ik toevallig sta; met t zadel net zo.
Maar ook met het aan de hand lopen is het belangrijk dat het paard het ook van de andere kant kan; als jij links van ze loopt buigen ze automatisch naar links, wil je een soepel paard moet je dus evenveel aan de andere kant lopen Knipoog

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 23:00

is niet helemaal waaar wat in het stukje stond
er staat bv: als een paard schijmt in z'n mondt omdat het niet kan slikken Bloos
hihihih dikke onzin!!
ik rij zelf ook bitloos en m'n pony schijmt ook in z'n mondt!!
is wel heel gaaf om te zien Tong uitsteken
maaar dat is gewoon pure ontspanning Clown

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 23:22

ceasarlover schreef:
is niet helemaal waaar wat in het stukje stond
er staat bv: als een paard schijmt in z'n mondt omdat het niet kan slikken Bloos
hihihih dikke onzin!!
ik rij zelf ook bitloos en m'n pony schijmt ook in z'n mondt!!
is wel heel gaaf om te zien Tong uitsteken
maaar dat is gewoon pure ontspanning Clown

Toch is er wel iets van waar, het is onderzocht

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:03

Ik denk dat met wat voorn soort hoofdstel je ook rijd en of dat nu met of zonder bit is, met een grove ruiter hand word alles scherp.
Ik denk idd dat de dikte van het bit zeker uitmaakt kwa comfort voor het paard.
het artikel heeft me wel aan het denken gezet. in de dressuur wordt er veelal vanuit gegaan dat een dik bit vriendelijker is, maar door zon dik bit wordt het slikken idd bemoeilijkt.
Veder denk ik niet dat mijn paard last heeft van het bit, ik heb een zachte hand en zie op dit moment geen reden om op bitloos over te stappe, al denk ik dat het voor sommige een uitkomst kan zijn..

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:28

Ik wil ook bitloos, ga fijn het bitloos hoofdstel van mijn vriendin lenen, om het te proberen. Mijn paard is buiten nogal voorwaarts en met zo'n bit , hoe voorzichtig ik het ook probeer, ben je toch gauw te heftig aan het ingrijpen. Hij trekt gewoon terug, geef hem eens ongelijk! Je krijgt dan tips van: bit met scharen, scherper bit, ach, goedbedoeld en ja, het kan helpen ,maar toch liever niet! Een kennis rijdt graag met een pessoabit, maar ik weet niet, ik ga denk ik voor een "natural" oplossing!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:31

Ja, Showpony, met een bitloos hoofdstel dat niet correct wordt gebruikt kun je idd de neus van een paard breken, met een stang met kinketting kun je de kaak breken. De ruiterhand hoort ten alle tijden rustig en zacht en nageeflijk te zijn. Dat is ie echter niet altijd, helaas!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:03

Jetta schreef:
Ja, Showpony, met een bitloos hoofdstel dat niet correct wordt gebruikt kun je idd de neus van een paard breken, met een stang met kinketting kun je de kaak breken. De ruiterhand hoort ten alle tijden rustig en zacht en nageeflijk te zijn. Dat is ie echter niet altijd, helaas!

Een neus breek je niet zo snel en alleen als je de neusriem op de verkeerde plek hebt.
Je moet hem eigenlijk 2 vingers onder het jukbeen plaatsen.

Verder kan je met een crosscope enz net zo snel een neus breken als met een mechanische hackamore met scharen Pling

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:47

Jetta schreef:
Ik wil ook bitloos, ga fijn het bitloos hoofdstel van mijn vriendin lenen, om het te proberen. Mijn paard is buiten nogal voorwaarts en met zo'n bit , hoe voorzichtig ik het ook probeer, ben je toch gauw te heftig aan het ingrijpen. Hij trekt gewoon terug, geef hem eens ongelijk! Je krijgt dan tips van: bit met scharen, scherper bit, ach, goedbedoeld en ja, het kan helpen ,maar toch liever niet! Een kennis rijdt graag met een pessoabit, maar ik weet niet, ik ga denk ik voor een "natural" oplossing!

Anouar had ook nog wel eens de neiging terug te trekken. Als we dan gingen galoperen en hij wilde harder dan ik probeerde ik hem terug te nemen met m'n teugels (ook met m'n zit, maar dat hij meestal weinig invloed) Door de druk in z'n mond bouwde hij spanning op waardoor hij nog harder ging.
Nu met een bitloos hoofdstel hoef ik maar heel licht druk te geven en hij komt netjes terug, zonder spanning