[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:51

precies, mensen lezen een boekje van een ene meneer Roberts, of zelfs Heartland (waarin veel join-up wodt gebruikt, las het vroeger zelf ook :o ) En denken, oh dat doen ik ook even!

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:11

Ja, ik lees ook de boeken van Heartland
ik dacht bijna dat ik met mijn verzorgshet ook even een join up kon doen
gelukkig op tijd nog informatie gezocht en gelezen
zo zie je maar weer...

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:19

Ja, daarom...

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:29

Wij hebben het een keertje geprobeerd maar het paard heeft wel zijn binnenste oor naar ons toe maar het hoofd gaat nooit omlaag en het maakt al helemaal nooit kauwbewegingen.. Wat te doen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:29

Wat te doen? Join Up niet meer proberen als je de tekenen die het paard geeft niet naar behoren kunt interpreteren. Niet alle paarden kauwen of maken likbewegingen, en verminderen of verhogen van druk kan bij een paard die die tekenen niet laat zien maar normaal wel kauwbewegingen maakt, deze wel weer uitlokken.

Dus als je niet weet waar je mee bezig bent: NIET DOEN!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:15

Helemaal mee eens! ;)

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:04

willeke_nijs schreef:
mag 'k eens iets vragen? Misschien domme vraag... Ik probeer nu om een jong paardje aan de longe te laten lopen... Daarbij gebruik 'k lichaamstaal die je ook gebruikt in een join-up, nl: ik richt me met de voorkant van m'n lichaam net achter de achterhand, 'k wijs (als het paard linksom loopt) met m'n linkerhand richting schoft & hoofd van het paard zodat hij snapt welke richting en 'k draai met m'n touw om het paard vooruit te laten gaan... Nuja dit is verre van een join-up natuurlijk, maar eigenlijk stuur je hiermee ook het paard weg van je, welliswaar hangt het paard nu wel vast aan een longe. en je drijft het paard ook in een bepaalde richting. Misschien is het een domme vraag, maar het was even een bedenking die ik me maakte. Normaal longeer 'k zo dat m'n lichaam naar het midden van het paard wijst (net achter de schoft) en het paard tussen longe en zweep opgesloten zit, maar bij een jong paard dat nog moet leren aan de longe te lopen doe'k het op die manier omdat het die lichaamstaal kent...

Hoi hoi,

Zelf vind ik dat Eric Bravo hele duidelijke lees/video materiaal heeft is super leerzaam,ongeveer het zelfde als de parreli methode ik vindt alleen dat Eric iets precieser is in zijn uitleg enz. Ik zou zeggen kijk eens op deze site staan ook een aantal voorbeeld filmpjes. http://446a0cfmfijzb22cqjfib18v94.hop.clickbank.net/

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:00

Er zijn twee woorden die me meteen in het begin al storen, en dat zijn de woorden "quick" en "easy". Bij de NH zijn er geen quick fixes en afkortingen, je moet de tijd nemen die nodig is om dingen te trainen.

En practice does not make perfect, perfect practice makes perfect.

Ik heb helaas geen geluid op mijn PC, maar bij het eerste filmpje zie ik een paard op leeftijd, met een serieus doorgezakte rug. Ik zou in de voorbeeldfilmpjes willen zien hoe hij het met een compleet groen paard aanpakt...

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:53

Super topic dit, hier kan je nog eens wat van opsteken!

Ik doe af en toe ook een join-up met mijn ijslander, simpel en alleen omdat hij misselijkmakend dominant is, zowel tegen mensen als tegen andere paarden. De paarden lossen dat in de wei zelf wel op, maar ik accepteer het niet als hij dat gedrag tegen mij en andere mensen vertoont.

Ik zet hem dan in onze bak van 10 bij 10 en ik ga net zolang met hem bezig tot hij zijn plaats weer kent en naast het rijden ben ik dan ook druk met grondwerk bezig. Eens in de zoveel tijd doe ik dit met hem, hij probeert het steeds opnieuw en op deze manier werkt het voor ons prima, na afloop is er niks meer aan de hand.

Ik heb me naar mijn idee goed ingelezen in hoe ik dit zou moeten doen en ik ben het eens rustig aan gaan proberen (paard in stap de bak rond "sturen") en heel goed opletten wat hij deed met zijn hoofd, hoe hij zijn lichaam naar mij opstelde enz. Dit heeft goed uitgepakt naar mijn idee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:15

Maar heb je er al eens aan gedacht dat er andere manieren zijn om dat dominante gedrag aan te pakken zodat je niet iedere keer die round pen inhoeft om verhoudingen recht te zetten? Hoe vaak duik jij met hem die bak in?

Monty Roberts zegt dat je de JU maar 3 keer in een paardenleven hoeft toe te passen. Als jij dat in de periode dat jij je IJslander hebt al vaker hebt gedaan, gaat er dan niet een lampje bij je branden dat er iets anders moet dan wat jij op dit moment aan het doen bent? En dan niet de JU, maar je dagelijkse omgang?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:02

Ik heb zelf een Haflinger, en doe veel met grondwerk, loswerken, dubbele lange lijnen enz. volgens de methode van Emiel Voest voor zover je dat 'zijn' methode kan noemen, ik denk dat er bij al die mensen wel raakvlakken zijn, en dingen die waar zijn en dingen die niet waar zijn.
Met Emiel Voest en Monty Roberts ben ik het ook niet altijd eens, net als met andere mensen, ookal lopen ze 'gewoon' op stal bij ons. Zo probeert iedereen denk ik de 'perfecte' mix te maken van verschillende methodes voor hem/haar en zijn paard...

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:03

@Cassidy, misschien is dit ook niet echt dé JU, maar meer het loswerken, zorgen dat het paard reageert op jouw lichaamshulpen en dat ze controle heeft over richting en tempo...

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:37

Cassidy, ik doe er genoeg aan, alleen het is net een batterij die oplaadt, zodra hij vol is probeert hij het weer even en de oplader is niet weg te nemen want dan neem ik zijn hele 'ik' weg. Ik weet zeker dat ik het goed doe, want ik heb mijn paard nog nooit 'onprettig' zien uiten als ik een JU aan het doen was. En dat geldt voor alle paarden waarmee ik dat gedaan heb (5 stuks in totaal) en na de JU en followup was de samenwerking subliem en bij de andere 4 is het nooit meer nodig geweest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:46

Er zijn trainingsmethodes, zoals bijv. Parelli, waarbij die batterij nooit vol raakt zonder dat hij zijn "ik" verliest. Naast de JU moet je namelijk ook je paard weten te benaderen zodat er nieteens een dominantieprobleem opduikt. Goede huisvesting en het interessant houden van het werk zijn daarbij een vereiste. Die hele JU heeft helemaal geen zin als je vervolgens weer in je oude fouten terugvalt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:54

Mistral1 schreef:
Hoi hoi,

Zelf vind ik dat Eric Bravo hele duidelijke lees/video materiaal heeft is super leerzaam,ongeveer het zelfde als de parreli methode ik vindt alleen dat Eric iets precieser is in zijn uitleg enz. Ik zou zeggen kijk eens op deze site staan ook een aantal voorbeeld filmpjes. http://446a0cfmfijzb22cqjfib18v94.hop.clickbank.net/

oei :\
Ga dit alsjeblieft niet vergelijken met parelli. Ik zie vergelijkbare technieken, maar dan uitgevoerd totaal zonder psychologie en begrip. De gemiddelde level 2 student van parelli zou dit beter kunnen.
Op drie filmpjes zie ik hem een onzeker paard behandelen als een dominant paard, dan ben ik snel klaar...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:57

Shahazai schreef:
Cassidy, ik doe er genoeg aan, alleen het is net een batterij die oplaadt, zodra hij vol is probeert hij het weer even en de oplader is niet weg te nemen want dan neem ik zijn hele 'ik' weg. Ik weet zeker dat ik het goed doe, want ik heb mijn paard nog nooit 'onprettig' zien uiten als ik een JU aan het doen was. En dat geldt voor alle paarden waarmee ik dat gedaan heb (5 stuks in totaal) en na de JU en followup was de samenwerking subliem en bij de andere 4 is het nooit meer nodig geweest.

Dit betekent dat je iets in je gehele omgang, grondwerk, rijden etc moet veranderen. Jij moet je gedrag overal veranderen. Je gedraagt je blijkbaar op een manier waardoor hij elke keer opnieuw denkt de leiding te moeten nemen.
Is helemaal niet erg, we zijn allemaal nog aan het leren ;) maar probeer verder te kijken dan alleen een keer per zoveel tijd "de verhoudingen recht zetten". Dat zou nooit nodig moeten zijn.

cupcake__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:59

Fijn dat er even wat duidelijk is over join-up. Ik heb me altijd al afgevraagd wat er nou precies gebeurt.

Gelukkig heeft mijn pony zoiets niet nodig ;).
Als dat wel zo was zou ik het trouwens alsnog niet doen, ik ben het simpelweg niet met deze methode eens.
Laatst bijgewerkt door cupcake__ op 01-06-09 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:15

er zijn speciale cursussen om dit te leren.
ik heb dit ook gedaan en heb er veel baat bij gehad.
je moet dit zeker niet te vaak doen.
en ook zeker niet als je het uit een boekje hebt.
of het in een film hebt gezien of zoiets dergelijks.

ik zou niet weten of er nu curssusen in nederland zijn maar zal even informeren

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:25

Cassidy schreef:
Er zijn trainingsmethodes, zoals bijv. Parelli, waarbij die batterij nooit vol raakt zonder dat hij zijn "ik" verliest. Naast de JU moet je namelijk ook je paard weten te benaderen zodat er nieteens een dominantieprobleem opduikt. Goede huisvesting en het interessant houden van het werk zijn daarbij een vereiste. Die hele JU heeft helemaal geen zin als je vervolgens weer in je oude fouten terugvalt.

n daar komt mijn lijfspreuk uit de hoek............ peerd weet het allemaal wel, geen probleem.......... en een paard maakt slechts gebruik van de mogelijheden die de ruiter hem bied........

persoonlijk vind ik een joinup een van de foutste dingen die je kan doen bij een paard, ZEKER als je het dan nog eens moet herhalen........

dan mis je zelf zo ontzettend veel punten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:32

Nu ik even wat topics over de join up gelezen heb, denk ik dat een grote fout is gemaakt door de bedenker van de term. Join up. Het klinkt zo vriendelijk. To join: bij elkaar komen. De niet ervaren ruiter/mens met paard krijgt dus het idee een middel/ techniek in handen te krijgen waarmee in 1 keer een band voor het leven geschapen kan worden met elk paard en dat dit op een vriendelijke wijze gebeurd. Immers zonder lichamelijk geweld zorg je ervoor dat hij zich bij jou voegt. Prachtig toch????

Tot ik dus lees dat de techniek die gebruikt wordt een straf is van de ergste soort voor een paard: het verstoten van een paard uit zijn kudde zodat deze na kan denken over zijn foute gedrag... Een time-out geven, buitensluiten, verjagen. Als deze techniek nu Cast-out zou worden genoemd of Punishing of Expelling... zou het dan ook zo vaak zo misbruikt worden?

Dat een ervaren persoon/ proffessional bij een dier dat zich echt misdraagt deze techniek uitvoert laat ik mij even niet over uit. Maar neem het doorsnee pensionpaard die niks fout doet en die elke zoveel weken een join-up (Expelling/ Punishment) voor zijn kiezen krijgt... :n

Stel je voor dat je elke dag op je werk je baas ontmoet die met je werkt, je doet goed je best voor hem/haar en het gaat lekker. Maar ach je hebt ook eens een slechte dag, slecht geslapen of je bent met het verkeerde been uit bed gestapt. Of nog erger je baas gedraagd zich wat vreemd, is met vervelende zaken bezig of met dat verkeerde been uit bed gestapt. Feitelijk doe jij niks fout. De onderlinge verhouding is die dag alleen iets stroef en je baas zet jou daarom in de bezemkast, licht uit, geen werk en pas als je op je knietjes uit de kast geslopen komt mag je weer aan het werk... En dat gebeurd elke zoveel weken als jouw baas vind dat die dag de sfeer iets stroever is dan wat hij/zij verwacht. Of vind dat jij je niet precies zo gedraagd als hij/zij wenselijk vind.

Ik vraag me af of de mensen die de JU regelmatig gebruiken met hun paard als ze het paard net even niet lekker vinden luisteren, of zijzelf nooit een slechte dag gehad hebben. Of ze wel eens gekeken hebben of het misschien aan de eigen houding/ gedrag lag van die dag? Dat ze dus eigenlijk zelf even een time-out nodig hadden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:02

Ik snap eerlijk gezegd al dat gehannes met die paarden steeds minder. Bange paarden, springende mensen, rukkende mensen aan van die venijnige snoerdingen, je moet HIER staan ! Neem hier.

Waarom willen mensen tegenwoordig alleen maar spreken in termen van dominantie, paarden zijn niet echt dominant, ze zijn meewerkend en dat kun je gewoon vragen aan ze. Zonder venijnige rukken, spelletjes waarbij een paard als op een kermis ´braaf´ zijn rondjes loopt.
Dat gedoe met die knopenhalsters, join ups, rangoredeprobolemen, dominantie, groepen paarden die kuddes worden genoemd. Sorry, maar ik snap het steeds minder. De meeste paarden die ik zie en dat gespring en gesjor aan die touwen ondergaan zijn gewoon bang voor hun mensen.
Waarom moeten vele paarden de stuipen op het lijf gejaagd worden?

Hoe meer ik er van zie, hoe meer ik denk 'waar het ging het precies mis?'

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:32

Op het moment dat mensen denken dingen te weten en klakkeloos gaan imiteren zonder de essentie ervan te hebben begrepen, daar gaat het mis. En dan maakt het niet uit of dingen uit een Heartlandboekje komen, of op een demonstratie worden gezien, menigeen denkt het te weten, gaat dingen proberen, geeft er een draai aan en slaat daarbij de plank finaal mis. Daar gaat het (te vaak) fout.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:36

Dat is niet wat ik bedoel hoor.
Inhoudelijk, waarom moeten paarden zo worden opgejaagd om je als mens 'de baas' te gaan voelen. Heartland ken ik niet inhoudelijk.

De mensen als Roberts en Parelli en onze nationale held Voest (die ik in de wandelgangen Woest noem) sorry, maar waar zijn die mensen nou toch mee bezig? Waar is het gevoel gebleven?
Heb echt medelijden met die arme paarden die de stuipen op het lijf worden gejaagd, aaien mag niet, praten mag niet en troosten is niet nodig. Paarden zijn een soort machines geworden, die geprogrammeerd worden. Althans dat wordt nogal gesuggereerd.

Is er ergens iets mis gegaan, of zie ik het verkeerd?

Wil niemand beledigen ofzo, iedereen moet doen wat hij/zijn denkt dat goed is en velen zijn met de beste bedoelingen, maar ik vraag het me echt steeds meer en meer af .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:44

Zowel Parelli als Voest als Roberts, willen andere mensen iets leren, bijbrengen. Deze mensen zullen tijd moeten krijgen om het te leren, en in de periode dat ze leren zullen ze fouten maken. De fouten van de leerlingen die jij ziet, zijn niet representatief voor de trainingsmethodes van Parelli, Voest of Roberts. Jij bent toch ook niet van de een op andere dag perfect geweest in de omgang met paarden?

Bij de demonstraties door Parelli en Voest, ben ik nog geen enkel paard tegengekomen dat bang voor hen was. Misschien zie jij dingen anders dan ik, of misschien heb je het verkeerde referentiekader.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:01

Cassidy schreef:
Misschien zie jij dingen anders dan ik, of misschien heb je het verkeerde referentiekader.

Waarom zou dat een verkeerd referentiekader zijn? Het zal best een ander referentiekader zijn als jij hebt, maar is het dan per definitie verkeerd?
Een aantal zaken die PT aanhaalt herken ik ook, bij Parelli-volgelingen zie je toch vaak dat de paarden in meer of mindere mate machinaal worden en dat vind ik persoonlijk ook heel jammer. Wat ik tot nu toe gezien heb van meneer Roberts vind ik ook afstotend, zal best aan mijn referentiekader liggen, maar wie bepaalt er wat een "goed" of "verkeerd" referentiekader is?