Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
willeke_nijs schreef:mag 'k eens iets vragen? Misschien domme vraag... Ik probeer nu om een jong paardje aan de longe te laten lopen... Daarbij gebruik 'k lichaamstaal die je ook gebruikt in een join-up, nl: ik richt me met de voorkant van m'n lichaam net achter de achterhand, 'k wijs (als het paard linksom loopt) met m'n linkerhand richting schoft & hoofd van het paard zodat hij snapt welke richting en 'k draai met m'n touw om het paard vooruit te laten gaan... Nuja dit is verre van een join-up natuurlijk, maar eigenlijk stuur je hiermee ook het paard weg van je, welliswaar hangt het paard nu wel vast aan een longe. en je drijft het paard ook in een bepaalde richting. Misschien is het een domme vraag, maar het was even een bedenking die ik me maakte. Normaal longeer 'k zo dat m'n lichaam naar het midden van het paard wijst (net achter de schoft) en het paard tussen longe en zweep opgesloten zit, maar bij een jong paard dat nog moet leren aan de longe te lopen doe'k het op die manier omdat het die lichaamstaal kent...
Mistral1 schreef:Hoi hoi,
Zelf vind ik dat Eric Bravo hele duidelijke lees/video materiaal heeft is super leerzaam,ongeveer het zelfde als de parreli methode ik vindt alleen dat Eric iets precieser is in zijn uitleg enz. Ik zou zeggen kijk eens op deze site staan ook een aantal voorbeeld filmpjes. http://446a0cfmfijzb22cqjfib18v94.hop.clickbank.net/
Shahazai schreef:Cassidy, ik doe er genoeg aan, alleen het is net een batterij die oplaadt, zodra hij vol is probeert hij het weer even en de oplader is niet weg te nemen want dan neem ik zijn hele 'ik' weg. Ik weet zeker dat ik het goed doe, want ik heb mijn paard nog nooit 'onprettig' zien uiten als ik een JU aan het doen was. En dat geldt voor alle paarden waarmee ik dat gedaan heb (5 stuks in totaal) en na de JU en followup was de samenwerking subliem en bij de andere 4 is het nooit meer nodig geweest.
Cassidy schreef:Er zijn trainingsmethodes, zoals bijv. Parelli, waarbij die batterij nooit vol raakt zonder dat hij zijn "ik" verliest. Naast de JU moet je namelijk ook je paard weten te benaderen zodat er nieteens een dominantieprobleem opduikt. Goede huisvesting en het interessant houden van het werk zijn daarbij een vereiste. Die hele JU heeft helemaal geen zin als je vervolgens weer in je oude fouten terugvalt.
Cassidy schreef:Misschien zie jij dingen anders dan ik, of misschien heb je het verkeerde referentiekader.