Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:20

smurf schreef:
er zit een behoorlijk deel rijden in hoor: opzadelen, op-en afstappen aan 2 kanten (kan ik op Morrie nooit) follow the rail, zonder rijden, geen lvel 1, heeft Eddy me al eens verzekerd...... en ik las elders dat je pas op cursus mag als je paard de 3 basisgangen onder het zadel kan in de bak, Morrie gaat in een bak nooit galopperen met iemand op z'n rug, dat heb ik in mijn normal-tijd wel gemerkt, zelfs het lesgeefmens werd eraf gebokt, maar galopperen ging ie niet. Als ie buiten galoppeert, is ie aan de kletter: keihard, zonder enige controle......... zit ik ook al niet op te wachten

Waar haal jij toch altijd dat soort rare dingen vandaan?
Voor een L1 cursus hoef je niet eens te kunnen rijden... in level 1 zit nog niet eens galop, dus dat hoeft ook al niet verplicht te zijn om een L2 cursus te gaan doen.

De meeste L2 cursussen die ik gezien heb, werd niet of nauwelijks in gegaloppeerd...

En ja, het is wel zo dat je alleen je diploma krijgt wanneer je volledig L1 examen doet en ik mocht niet het rijden met het ene paard doen en grondwerk met het andere. Niet zo gek natuurlijk, want je gaat niet rijden voor je het grondwerk met dat paard beheerst...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 22:25

Citaat:
Waar haal jij toch altijd dat soort rare dingen vandaan?

ik mail met degene die de cursussen geeft, hij geeft mij die rare info.
Dan weet ik tenminste zeker waar ik aan toe ben als ik op de cursus verschijn.

Maar ik zal het voortaan wel fijn voor me houden hoor......

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:56

Ach die instrecteurs courses zijn er toch voor niets he smurf ..

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:27

uhh, ik heb vorige week de l1 cursus binnen gehad en je moet voor je examen wel degelijk rijden.
idd,op en afstappen aan beide kanten, rijden langs de rail (wat dat ook in mag houden?)

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:46

carola1 schreef:
uhh, ik heb vorige week de l1 cursus binnen gehad en je moet voor je examen wel degelijk rijden.
idd,op en afstappen aan beide kanten, rijden langs de rail (wat dat ook in mag houden?)

Ja, natuurlijk zit het rijden ook in L1, maar niet in alle gangen. En wanneer je op L1 cursus gaat, hoef je nog helemaal niet alles van L1 gedaan te hebben.
En in de nieuwe L1 komt toch geen galopsprong meer voor, dus waarom zou je paard voor een L1 cursus alle gangen moeten beheersen?

Misschien is het handig om wat meer uitleg te posten, voor je dingen neerzet als 'je moet je paard in 3 gangen kunnen rijden voor je op een cursus gaat'

Je schrijft bovendien 'ik las elders dat...' dat klinkt heel wat anders dan 'Eddy vertelde mij dat ...'

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:06

dat durf ik zo niet te zeggen.
ik weet nog wel dat het een "proef" is van 21 minuten.
durf niet te zeggen of het nou met galop was (dacht het niet hoor)

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:44

21 minuten pushing passenger is in draf

merrieveulen

Re: Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:57

kan iemand bij (desnoods over PB) uitleggen wat parelli precies inhoudt? wat voor soort oefeningen je doet, etc? ik heb me er nooit echt in verdiept, maar het interesseert me wel. namen van sites zijn ook welkom, heb ik weer wat te bestuderen!

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:45

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:07

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:44

Wendy, onder welk kopje kan ik die games vinden? Ik vind het een beetje onoverzichtelijke site hoor. Valt trailerladen ook onder level 1 trouwens? Stalgenote was er druk me bezig zag ik in de verte maar het lukte niet erg goed, pfff.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 19:48

trailerladen hoort niet meer bij het nieuwe level 1, maar als je bij Eddy Modde op level 1 cursus gaat, behandelt hij het altijd wel. Hij zegt zelf altijd dat hij het vaakst gebeld wordt om een trailerlaadprobleem op te lossen.

Het kan heel goed zijn dat jouw stalgenote niet eens de bedoeling had het paard IN de trailer te zetten, bekijk de dvd troublefree trailerlaoding van Parelli maar eens, dan zal je misschien begrijpen wat de filososfie erachter is.

Ik heb overigens de 7 games van level 1 nog nooit ergens op internet goed uitgelegd gezien, pas toen ik het (nieuwe en oude) pakket had, werd het allemaal precies duidelijk, dus ik ben ook wl benieuwd waar je die kan vinden

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:00

Ik heb geen dvd-speler dus kan ook geen dvd's kijken. Het is natuurlijk wel handig als je paard of pony zonder veel problemen in de trailer kan. Zij wil graag demo's gaan geven, gelukkig mag ze de trailer van de stalbaas gebruiken om te oefenen maar hij rent er dus net zo hard weer uit.

Volgens mij moet je toch ook ergens examen doen voordat je door kunt gaan voor het volgende level? Zal je paard toch vervoerd moeten worden....

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 20:39

je kan je examen ook filmen en opsturen en trailerladen zit niet meer in level 1, de andere manier is examen doen op een cursus, dan moet je je paard meenemen, maar er wordt dan uiteraard niet gekeken hoe je hem thuis de trailer in gekregen hebt.
Ik ben bij een aantal level 1 en 2 cursussen gaan kijken afgelopen jaar en bij iedere cursus werd het trailerladen volgens Parelli behandeld.

Je kunt overigens ook zondr examen door naar een volgend lvel, ik ben al ver met grondwerk level 2 terwijl ik nog geen examen level 1 gedaan heb, omdat ik nog niet aan het rijden toe ben. Met de shet zal ik sowieso nooit kunnen rijden en die is heel erg goed en snappy met grondwerk, dus met hem zal ik wellicht ooit in level 3 komen zonder ooit examen te doen met hem

btw, alle dvd's van Parelli zijn er ook als video's voor de mensen die geen dvd speler hebben, heb ik ook niet en ook geen video apparaat, maar ik heb een pc daar kan je ook dvd's op kijken tegenwoordig

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:39

Haha, op mijn pc echt niet, die stamt nog uit de prehistorie! (Is 6 jaar oud).

Wil je demo's of lessen geven dan moet je echter wel examens doen, er staat zoals je waarschijnlijk wel weet een lijst op de parelli-site van mensen die voor bepaalde levels geslaagd zijn. Je moet immers ook een financiële bijdrage gaan inleveren als je zelf les wilt geven.

Ik kan dus ook met goed grondwerk snel in level 3 belanden zonder ook maar een stap gereden te hebben? Haha, persoonlijk doe ik het liever andersom, wel alles rijden maar laat het grondwerk maar zitten...

Ik zal eens gaan kijken voor video's, misschien via Ebay want nieuw is het allemaal maar duur vind ik.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 00:49

Om mee te mogen doen met demo's, moet je eerst level 2 gehaald hebben. Om lessen te geven, heb je level 3 nodig plus een flinke portie cursus bij Pat zelf, in Amerika dus.

En ja, je kunt ook alleen het grondwerk t/m level 3 en verder doen, zoek maar eens op silke valentin, zij zit in een rolstoel maar is wel parelli instructeur!

Enne: het grondwerk vind ik veel leuker dan het rijden hoor, mits je een beetje op weg bent, dus wacht maar tot je er mee bezig bent

Een regio-vrije dvd-speler kost maar een paar tientjes, goedkoper zelfs dan 1 nieuwe Parelli dvd, dus daar hoef je het niet voor te laten

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 08:31

beste Sox, ik heb totaal geen ambitie om demo's en clinics mee te mogen doen en je kan met de level paketten gewon van level 1 naar 2 naar 3 zonder dat er zelfs maar ooit een instructeur naar je gekeken heeft. Of het slim is, is een tweede, want je kan wel denken dat je het goed doet, maar het helemaal fout doen.

Ik hen aan Eddy Modde gevraagd of het mogelijk is om levels te halen met alleen grondwerk, zonder rijden, dat is bij hem NIET mogelijk en Amerika is onbereikbaar voor mij dus ik zal de levels met Morrie nooit halen en een ander paard ga ik er niet voor aanschaffen.

Bij Parelli zorg je eerst dat je je paard op de grond helemaal voor elkaar hebt voordat je erop gaat zitten en rijden, dus ik twijfel of het voor jou een geschikt methode is als je alleen maar wilt rijden en het grondwerk wilt laten zitten, zo werkt Parelli namelijk niet.

Misschien moet je een andere goeroe zoeken: HC heeft een eigen methode van rijden ontwikkeld, erg paardvriendelijk...

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:58

hehe, net zeg je zelf, dat je ook een video mag insturen voor je examenbeoordelen. Kun je dus ook naar amerika sturen hoor.
Maargoed, het lijkt mij dat de richtlijnen wereldwijd zijn voor wat betreft examen eisen. Je kan wel het grondwerk gewoon laten beoordelen en op je examenformulier laten aftekenen. Dit zou zelfs ook voor alleen de rij-oefeningen kunnen. Het is alleen nogal moeilijk en vrij zinloos ook om alleen de rij-oefeningen te doen.

Maar aangezien je nog geen ervaring hebt met grondwerk, vermoed ik dat je er anders over gaat denken wanneer je eenmaal met grondwerk een tijdje bezig bent geweest.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 16:00

Citaat:
net zeg je zelf, dat je ook een video mag insturen voor je examenbeoordelen. Kun je dus ook naar amerika sturen hoor.

komt niet eens in me op, dan zou ik toch eerst goed gaan informeren of het daar wel is toegestaan, want Pat en Linda hebben voor Silke toch behoorlijke uitzonderingen gemaakt, heb ik gelezen op hun sites.....

Ik ga het rijden gewoon proberen op de cursus die ik ga doen, lukt het niet, dan is het dikke pech en zal ik de rode string nooit in mijn bezit krijgen

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 16:39

voor de liefhebbers, 2 boeken van Stephany Burns die ik echt erg goed vond op Ebay:

Move closer, stay longer

en

Great lies we live by

beide boeken circuleren al maanden op mijn werk, iedereen is er enthousiast over, vooral het laatste boek vinden we een verplicht item voor mensen die iets met lesgeven te maken hebben, op wat voor gebied dan ook.

Grijp je kans, zou ik zeggen!

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:04

Ik denk dat we een misverstandje hier hebben want ik wil zelf helemaal geen Parelli gaan doen. Stalgenote is er al een hele tijd mee bezig en ze had het een tijd geleden over demo's of zo gaan geven om daarmee deels in haar kost te kunnen voorzien. En ook dat haar paardje op de trailer moet kunnen. Dus ik vroeg me dat in dit topic af. Ik denk dat zij ook met Eddy Modde "te maken" heeft gezien de eis van trailerladen. (Wat overigens nog steeds niet lukt).

Ik ga nu jouw link van HC eens bekijken, beste smurf, kijken wat hij weer voor nieuws bedacht heeft

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 19:22

HC heeft zijn manier van met paarden omgaan door een fan van hem op een site laten zetten.... paardrijden volgens HC....

ben benieuwd hoe je stalgenote heet en of ze zaterdag ook op de Parelli-bijeenkomst komt.....

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 00:12

Ga geen namen noemen hoor. HC kan dus eindelijk zijn ei kwijt op zijn eigen website en aldaar het evangelie volgens HC verkondigen. Eerlijk is eerlijk, hij heeft veel onderzoek gedaan naar al die oude paardenleermeesters. Maar zijn manier van paarden houden en rijden kan bij ons nu eenmaal over het algemeen niet. Daarbij zou ik het ook goed vinden om eens een ander naar je te laten kijken, want je kunt wel denken dat je het allemaal goed doet maar of dat ook werkelijk zo is.....

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 01:18

Soxje schreef:
Ik denk dat we een misverstandje hier hebben want ik wil zelf helemaal geen Parelli gaan doen. Stalgenote is er al een hele tijd mee bezig en ze had het een tijd geleden over demo's of zo gaan geven om daarmee deels in haar kost te kunnen voorzien. En ook dat haar paardje op de trailer moet kunnen. Dus ik vroeg me dat in dit topic af. Ik denk dat zij ook met Eddy Modde "te maken" heeft gezien de eis van trailerladen. (Wat overigens nog steeds niet lukt).

Ik ga nu jouw link van HC eens bekijken, beste smurf, kijken wat hij weer voor nieuws bedacht heeft

Hihi, denk niet dat je stalgenote dan demo's met Eddy gaat geven, want daar krijg je namelijk niet voor betaald

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 08:02

Citaat:
Ga geen namen noemen hoor.

er is onder aan iedere post een pb knop ..... als ze er zaterdag is, zou ik kennis met haar kunnen maken, àls ik er kan zijn, want ik zit met een beetje moeilijke familieomstandigheden......

HC heeft bij DE grote meester leren rijden, ene Solinksi, onlangs overleden..... en hij krijgt regelmatig bezoek van bokkers die heel erg goed zeggen te kunnen rijden, dus dat zal wel goed zitten.....