Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
op dat "andere" topic. Ik gun ze het plezier niet. Ik kan je verzekeren dat ze in groepen wachten om tot de aanval over te gaan, eigenlijk zielig. Citaat:ik lees het niet met een negatief oog smurf, je kan ook iets aanhalen om het te accentueren
...Op deze manier helpen zij een methode die ik an sich verschrikkelijk goed vind, eigenhandig om zeep...
opala schreef:Je kon het niet laten hé Araop dat "andere" topic. Ik gun ze het plezier niet. Ik kan je verzekeren dat ze in groepen wachten om tot de aanval over te gaan, eigenlijk zielig.
) oprecht geinteresseerd is in de verschillende methodes... te meer als iemand iets goed kan onderbouwen. Ik ken Frans en Nick niet persoonlijk, maar ik vind het wel heel jammer dat de emotie in hun berichten de toon aan geeft... daardoor neem ik hun berichten aanzienlijk minder serieus dan bijvoorbeeld berichten die onderbouwd/niet overdreven emotioneel geschreven zijn als bijv. door een Sugarmiss, arabesk, Nienke... Feit blijft natuurlijk ook dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden... ik ken mijn weg (die van de reguliere smid
) en weet dat we er via die weg komen dus ik houd me daarbij omdat ik me er goed bij voel...maar dat wil absoluut niet zeggen dat ik geloof dat jullie weg niet naar Rome leidt
. Voor mijn merrie zal jullie weg imo echter niet -meer- werken (gelukkig zijn er dus nog andere wegen
), zij heeft onlangs nl. een ongeluk gehad waarbij in de kootholte van haar voorbeen een zenuw volledig door is gegaan. Deze gaat er voor zorgen dat de hoef en zool ten dele het gevoel verloren hebben en dat hoefgroei hoogst waarschijnlijk niet meer -goed- plaats zal vinden aan dat deel van die hoef. Voor ons betekent dat eventueel kunstmatig bijwerken met hars en ijzers zodat Scaal gewoon een vrolijk rijdpaardje kan blijven (nou ja...worden moet ik zeggen want momenteel is ze mijn wandelpony
). Het betekent ook dat ze het niet aan kan geven als ze een hoefzweer op de getroffen plek in die voet krijgt...doordat de zenuw door is zal ze dat immers niet meer voelen. Dat houdt in dat ze extra gevoelig is voor invloeden van buitenaf op die voet en dat ik haar daar tegen in bescherming moet nemen, ook dat zal met de behulp van de reguliere smid en de nodige toeters en bellen moeten... helaas, want ik laat mijn paarden liever blootvoets door het leven gaan als dat zou kunnen...maar dat kan in haar geval dus sowieso niet meer.
) en ze staat nu continu op schoenen. Frans gaat nu dhr. Smit bellen en waarschijnlijk daarna Klaas Feuth laten komen voor advies .... Frans en ik denken aan de toon "afronden" om de druk weg te halen. Kent iemand dat?Buitenzinnig schreef:Wat voor paarden sowieso geldt is dat kontinuïteit/regelmaat erg belangrijk is. Dat geldt voor oude paarden alleen maar sterker.Zal ik eens olie op het blote voeten vuur gooien????Zondag paard gezien met ijzers...paard is ruim 30 jaar...heeft kei gave gewrichten, loopt als een tierelier en geen brokkelhoeven.....ze zou best zonder ijzers willen, maar dàn loopt hij kreupel op de kasseien (België) Is dat nog te doen bij zo'n bejaarde??? En zit er iemand in België???? (Gent)
)
Isapaardje schreef:Frans en ik denken aan de toon "afronden" om de druk weg te halen. Kent iemand dat?
Groeten
Ingrid
smurf schreef:@Margreet Morrie komt alleen niet als het zonnetje lekker schijnt en hij op het droogste stuk van de plaat staat te zonnen met z'n vriendjes, heb ik al een paar keer gemerkt
Hij is voor arabesk... en nee het is geen aanvallende vraag, iig zeker niet aanvallend bedoeld. Ik kan helaas geen filmpjes bekijken op mijn computer(s) dus ik heb alleen de foto's kunnen zien van arabesk's voetjes... en dan vraag ook ik me af hoe het precies in elkaar zit en hoe jouw manier van bekappen werkt op zijn bewegingsstelsel. Als ik -als leek zijnde hoor- er naar kijk dan zijn zijn vioeten voor mijn gevoel erg stijl en kort en vraag ik me af of het draagvlak niet erg klein is en hoe/of hij de mogelijkheid heeft om 'af te rollen'... de reden dat ik me dit afvraag is omdat ik met mijn merrie -mijn vergelijkingsmateriaal
- met de ervaring gemerkt heb dat het voor haar erg belangrijk is dat ze een redelijk draagvlak en de ruimte om royaal af te rollen nodig heeft. Sinds ze polo ijzertjes onder haar voorvoeten heeft (tot deze ijzers hebben mijn smid en ik samen besloten na uitgebreid haar beweging -en dan vooral de beperking in haar beweging- bestudeerd te hebben...en idd, voor Scaaltje geldt dat ze met meer afrol veel losser door haar hele lijf gaat lopen. Nu ben ik er van overtuigd dat arabesk doet wat -door haar ervaring geleerd- het beste is voor haar paard... ik ben dus alleen erg nieuwsgierig hoe dat precies werkt voor haar paard en hoe het het bewegingsstelsel beinvloed. Ik neem tenminste aan dat er ook in NB per paard verschillen zijn en dat niet ieder paard precies hetzelfde bekapt zal worden... jullie kijken vast ook naar de bouw/beenstand/beweging van het paard alvorens aan het werk te gaan met de voeten. Isapaardje schreef:Waarom kan ik hier niet goed "quoten"?
Werkt dat anders dan op het gewone forum?
Groeten
Ingrid
... je mist de " achter opala's naam
Isapaardje schreef:Waarom kan ik hier niet goed "quoten"?
Werkt dat anders dan op het gewone forum?
Groeten
Ingrid
vikki schreef:Je moet gewoon op het quote knopje rechtsonder in het bericht dat je wil quoten klikken... je mist de " achter opala's naam
vikki schreef:Sugarmiss, ik zou graag serieus jouw mening willen weten (en die van anderen) op mijn stukje tekst hier boven... dus waarom ik in mijn geval van mening ben dat NB voor mijn merrie sowieso geen optie dus
Isapaardje schreef:Overigens zag ik net hier een mooie lijst op pagina 1 met natuurlijk bekappers. Geloof dat ik maar bij eentje "smit hoefschoenen" tegenkwam, en juist van diegene wist ik niet dat zij hoefschoenen doet aanmeten.
De anderen waar niets bij staat, daarvan weet ik het wel dat die het doen. Kijk voor degene die interesse hebben in die schoenen anders even op www.smit-rijssen.nl daar staat wie van deze bekappers namens de firma Smit werken.
Groeten
Ingrid
Antheman schreef:vikki schreef:Sugarmiss, ik zou graag serieus jouw mening willen weten (en die van anderen) op mijn stukje tekst hier boven... dus waarom ik in mijn geval van mening ben dat NB voor mijn merrie sowieso geen optie dus
Als jij gelukkig wordt van de manier waarop je de voeten van je paard onderhoudt, dan is het toch prima?
Wij heten hier geen Nick of Frans hoor.
Je moet iets kiezen waar jij je prettig bij voelt, en voor mij is dat in ieder geval blootvoets.
En als je ergens niet in gelooft, dan moet je er vooral niet aan beginnen. Wellicht weet je al dat bij NB het niet ophoudt met alleen meen beetje vijlen, het is een way of living.. Moet je ook zin in hebben, soms consessies voor doen.
) en waarom zou ik dan veranderen... maar daarmee is natuurlijk niet gezegd dat ik nooit een paard zal hebben waar dat wellicht niet bij werkt (ik heb ook nog een blootvoetse 3jarige... welke kant wij uiteindelijk opgaan is nog een verrassing
)... Ik wil zelf dus ten aller tijden open blijven staan voor alle verschillende methodes. Er voor open staan houdt voor mij persoonlijk ook in dat ik erg graag het fijne van weet... want hoe kan ik een gegronde mening hebben als ik de feiten en het hoe en wat ergens niet van ken...