De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 00:44

Wij maken hier geen onderscheid naar rang en stand, tenzij ik hier wat gemist heb. Welkom Isapaardje.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 00:53

Je kon het niet laten hé Ara Haha! op dat "andere" topic. Ik gun ze het plezier niet. Ik kan je verzekeren dat ze in groepen wachten om tot de aanval over te gaan, eigenlijk zielig.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 08:53

Citaat:
ik lees het niet met een negatief oog smurf, je kan ook iets aanhalen om het te accentueren

wel als je ziet wat de TS in het inmiddels gesloten topic allemaal gepost heeft.... Boos!

@Margreet Morrie komt alleen niet als het zonnetje lekker schijnt en hij op het droogste stuk van de plaat staat te zonnen met z'n vriendjes, heb ik al een paar keer gemerkt

bij mij op stal staat een merrie van ver in de 20 met hoeven zoals die schimmel op het plaatje van Ara (die Anda), 4 ijzers d'r hele leven al en ze loopt als een trein. Het enige probleem is dat als ze eenmaal gaat liggen, ze nooit meer op kan staan, ze heeft ook een speciale box waar ze met de trekker uit getrokken kan worden en dan door de loonwerker weer rechtop gezet als ze ooit gaat liggen
Laatst bijgewerkt door Morrie op 22-03-05 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 08:56

Nog meer olie op het NB vuur...

Ik ben het voor een gedeelte met Gijsenkim eens!...Achterlijke toon van Nick en schoolmeester Frans! Hou toch op Boos! ...Op deze manier helpen zij een methode die ik an sich verschrikkelijk goed vind, eigenhandig om zeep... Stoom uit je oren

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 09:27

opala schreef:
Je kon het niet laten hé Ara Haha! op dat "andere" topic. Ik gun ze het plezier niet. Ik kan je verzekeren dat ze in groepen wachten om tot de aanval over te gaan, eigenlijk zielig.

Ben ik weer even... en ik denk dat het wel meevalt met dat laatste hoor... Ik denk dat een groot deel van de mensen in dat topic (ik ga me er zo ook an wagen Knipoog ) oprecht geinteresseerd is in de verschillende methodes... te meer als iemand iets goed kan onderbouwen. Ik ken Frans en Nick niet persoonlijk, maar ik vind het wel heel jammer dat de emotie in hun berichten de toon aan geeft... daardoor neem ik hun berichten aanzienlijk minder serieus dan bijvoorbeeld berichten die onderbouwd/niet overdreven emotioneel geschreven zijn als bijv. door een Sugarmiss, arabesk, Nienke... Feit blijft natuurlijk ook dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden... ik ken mijn weg (die van de reguliere smid Knipoog ) en weet dat we er via die weg komen dus ik houd me daarbij omdat ik me er goed bij voel...maar dat wil absoluut niet zeggen dat ik geloof dat jullie weg niet naar Rome leidt Lachen . Voor mijn merrie zal jullie weg imo echter niet -meer- werken (gelukkig zijn er dus nog andere wegen Knipoog ), zij heeft onlangs nl. een ongeluk gehad waarbij in de kootholte van haar voorbeen een zenuw volledig door is gegaan. Deze gaat er voor zorgen dat de hoef en zool ten dele het gevoel verloren hebben en dat hoefgroei hoogst waarschijnlijk niet meer -goed- plaats zal vinden aan dat deel van die hoef. Voor ons betekent dat eventueel kunstmatig bijwerken met hars en ijzers zodat Scaal gewoon een vrolijk rijdpaardje kan blijven (nou ja...worden moet ik zeggen want momenteel is ze mijn wandelpony Haha! ). Het betekent ook dat ze het niet aan kan geven als ze een hoefzweer op de getroffen plek in die voet krijgt...doordat de zenuw door is zal ze dat immers niet meer voelen. Dat houdt in dat ze extra gevoelig is voor invloeden van buitenaf op die voet en dat ik haar daar tegen in bescherming moet nemen, ook dat zal met de behulp van de reguliere smid en de nodige toeters en bellen moeten... helaas, want ik laat mijn paarden liever blootvoets door het leven gaan als dat zou kunnen...maar dat kan in haar geval dus sowieso niet meer.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 09:45

Of ik een NB-er ben of niet, zal me verder worst wezen eigenlijk. Mijn paardje loopt lekker op haar hoefjes en in vergelijking met de periode tot ca. juli 2003 zijn ze 180 graden veranderd en daar ben ik erg blij mee. En geef dan maar hoefschoentjes voor de kar, daarmee heb ik haar afgelopen zondag enorm laten draven ... man wat vloog ze weg voor de wagen met een hoop gebries .... dat is pas leven Haha!

Maar wel wat anders (vraagje). Ik doe vrijwilligerswerk bij 't Huifbed (paardrijden voor meervoudig gehandicapten). Ook deze pony's worden bekapt volgens het NB principe en hebben hoefschoenen voor de marathonwagen (want sommige zijn gewone "normale" wedstrijdpony's). Echter nu is onze beste pony bevangen geraakt, 4 hoeven. Ik heb er gisteren mee gelopen, met schoentjes aan gaat het wel wat beter, maar ze is zo zielig. Nu rijst toch de vraag ... wat nu? We willen geen ijzers onder doen (of we, de eigenaar niet; die ook Frans heet overigens Tong uitsteken ) en ze staat nu continu op schoenen. Frans gaat nu dhr. Smit bellen en waarschijnlijk daarna Klaas Feuth laten komen voor advies .... Frans en ik denken aan de toon "afronden" om de druk weg te halen. Kent iemand dat?

Groeten
Ingrid

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 09:54

ik ga ophouden met lezen op Bokt, alweer zo'n topic: viewtopic.php?f=3&t=386199

ik kap ermee, ik houd dit nog bij en verder niet meer, het is niet goed voor mijn bloeddruk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:07

Buitenzinnig schreef:
Zal ik eens olie op het blote voeten vuur gooien???? Haha! Zondag paard gezien met ijzers...paard is ruim 30 jaar...heeft kei gave gewrichten, loopt als een tierelier en geen brokkelhoeven.....ze zou best zonder ijzers willen, maar dàn loopt hij kreupel op de kasseien (België) Is dat nog te doen bij zo'n bejaarde??? En zit er iemand in België???? (Gent)
Wat voor paarden sowieso geldt is dat kontinuïteit/regelmaat erg belangrijk is. Dat geldt voor oude paarden alleen maar sterker.
Gewoon lekker op ijzers laten dus dat beest.

Verder lees ik die items gewoon niet als ik weet dat ik me eraan ga ergeren.
Iedereen moet maar doen wat ie niet laten kan (op ijzergenbied bedoel ik Cool )
Als iemand serieus mijn mening wil weten of ergens een vraag over heeft geef ik die graag. Men moet maar zien wat men er verder mee doet.

@IsaP; welkom op NB2
Een bevangen pony heeft snel aandacht nodig. Hoe eerder je er iets mee doet hoe sneller je de bevangenheid kunt stoppen. Afhankelijk van de mate zal het minder kunnen worden, maar helemaal over gaat het soms nooit meer.
Hoefschoenen is een goede optie, alsook lage verzenen en de hele hoef goed rond afvijlen (cheyenne roll).
Ook van binnenuit kun je een handje helpen door bijv. D-Tox om de giftstoffen versneld te helpen afvoeren.
Als ondersteuning kun je daarna ook een nierschonend kuurtje geven.
Verder met beleid voeren; veel hooi (niet te rijk) en weinig krachtvoer (liefst niets). Wel dan een mineralen/vitaminen spuit geven.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:16

[quote="Sugarmiss@IsaP; welkom op NB2
Een bevangen pony heeft snel aandacht nodig. Hoe eerder je er iets mee doet hoe sneller je de bevangenheid kunt stoppen. Afhankelijk van de mate zal het minder kunnen worden, maar helemaal over gaat het soms nooit meer.
Hoefschoenen is een goede optie, alsook lage verzenen en de hele hoef goed rond afvijlen (cheyenne roll).
Ook van binnenuit kun je een handje helpen door bijv. D-Tox om de giftstoffen versneld te helpen afvoeren.
Als ondersteuning kun je daarna ook een nierschonend kuurtje geven.
Verder met beleid voeren; veel hooi (niet te rijk) en weinig krachtvoer (liefst niets). Wel dan een mineralen/vitaminen spuit geven.[/quote]

Dank voor je reactie. Ik ben (helaas) bekend met bevangenheid want mijn pony heeft het gehad (met gekanteld hoefbeen), maar met haar gaat het nu gelukkig erg goed.

Deze pony heeft een soort van ouderdomsbevangenheid. Er zijn al foto's gemaakt, aan het hoefbeen is een vergroeide punt te zien. Ze is door Smit vorige week bekapt (laag op de hielen), ze krijgt medicijnen, dochter van eigenaar is vee-arts assistente en het is ook nog eens haar pony geweest, dus pony is in goede handen, maar ja DA adviseert eigenlijk wel ijzers en dat willen we dus niet Knipoog
Maar het is nu al een week en ze heeft er nu ook nog een longontsteking bij gekregen met 41 graden koorts van de week, dus nog meer medicijnen. Het gaat helaas niet goed met deze 18 jarige wendy (kruising hackney/welsh pony).

Groeten
Ingrid

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:20

Al die medicijnen doen er natuurlijk geen goed aan. Maar op dit moment is het wel noodzakelijk.

Hebben ze al een bloedje laten onderzoeken, want het klinkt als iets anders. 18 jaar is voor een pony niet oud nl.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:26

Isapaardje schreef:
Frans en ik denken aan de toon "afronden" om de druk weg te halen. Kent iemand dat?

Groeten
Ingrid

Ik niet, maar kijk op Hoefnatuurlijk.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 10:27

Hoi Ingrid,

Welkom!!

Naast SM advieszen zou ik ook willen aanraden om de pony veel beweging te geven, bijv 2 keer daags te longeren ,zodat de ontsteking eruit kan.

Dames, zijn de topic s erg? Ga even bijlezen...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:30

smurf schreef:
@Margreet Morrie komt alleen niet als het zonnetje lekker schijnt en hij op het droogste stuk van de plaat staat te zonnen met z'n vriendjes, heb ik al een paar keer gemerkt

Tja, geef 'm eens ongelijk....
Maar vervelend is het wel! Zeker als je zelf de drek in moet...

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:33

Sugarmiss, ik zou graag serieus jouw mening willen weten (en die van anderen) op mijn stukje tekst hier boven... dus waarom ik in mijn geval van mening ben dat NB voor mijn merrie sowieso geen optie dus... Verder heb ik idd nog een vraagje...maar ik durf hem bijna niet te stellen... Bloos! Hij is voor arabesk... en nee het is geen aanvallende vraag, iig zeker niet aanvallend bedoeld. Ik kan helaas geen filmpjes bekijken op mijn computer(s) dus ik heb alleen de foto's kunnen zien van arabesk's voetjes... en dan vraag ook ik me af hoe het precies in elkaar zit en hoe jouw manier van bekappen werkt op zijn bewegingsstelsel. Als ik -als leek zijnde hoor- er naar kijk dan zijn zijn vioeten voor mijn gevoel erg stijl en kort en vraag ik me af of het draagvlak niet erg klein is en hoe/of hij de mogelijkheid heeft om 'af te rollen'... de reden dat ik me dit afvraag is omdat ik met mijn merrie -mijn vergelijkingsmateriaal Lachen - met de ervaring gemerkt heb dat het voor haar erg belangrijk is dat ze een redelijk draagvlak en de ruimte om royaal af te rollen nodig heeft. Sinds ze polo ijzertjes onder haar voorvoeten heeft (tot deze ijzers hebben mijn smid en ik samen besloten na uitgebreid haar beweging -en dan vooral de beperking in haar beweging- bestudeerd te hebben...en idd, voor Scaaltje geldt dat ze met meer afrol veel losser door haar hele lijf gaat lopen. Nu ben ik er van overtuigd dat arabesk doet wat -door haar ervaring geleerd- het beste is voor haar paard... ik ben dus alleen erg nieuwsgierig hoe dat precies werkt voor haar paard en hoe het het bewegingsstelsel beinvloed. Ik neem tenminste aan dat er ook in NB per paard verschillen zijn en dat niet ieder paard precies hetzelfde bekapt zal worden... jullie kijken vast ook naar de bouw/beenstand/beweging van het paard alvorens aan het werk te gaan met de voeten.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:36

[quote="opala]Ik niet, maar kijk op Hoefnatuurlijk.[/quote]

Mwah, daar heb ik te vaak gekeken; even niet meer als je het niet erg vind.

Nee 18 jaar is niet oud; de andere huifbedpony is 28 !! jaar; is de moeder van deze pony.

Pony is al helemaal binnenste buiten gekeerd, meerdere foto's gemaakt van hoeven en benen, laatst zelfs van de longen en er bleek dus vocht achter de longen te zitten. De rit naar Smit in de trailer heeft dit aangewakkerd, en omdat ze al niet lekker op haar hoeven stond vanwege dat vergroeide hoefbeen, toen lager op de hielen is gezet al met zachte schoenen en dus andere stand, is het een combinatie geworden; weinig weerstand, enz. Als je ermee gaat lopen hoest ze de longen uit het lijf en wil bijna niet lopen. Ze gaat paar keer per dag in de stapmolen op de laagste stand. Echter sinds gisteren is ze met deken op de wei opgegaan; misschien dat ze dan meer uit zichzelf wil gaan lopen en misschien dat frisse lucht goed is voor de longen; op dit moment weet de eigenaar het ook niet meer (wel alles in overleg met DA hoor). Heel nare kwestie dit, zeker voor de pony zelf.

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:38

Waarom kan ik hier niet goed "quoten"?
Werkt dat anders dan op het gewone forum?

Groeten
Ingrid

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:41

Isapaardje schreef:

Groeten
Ingrid

Je moet gewoon op het quote knopje rechtsonder in het bericht dat je wil quoten klikken Knipoog ... je mist de " achter opala's naam Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 10:43

Isapaardje schreef:

Groeten
Ingrid

Als je iets aan tekst weghaalt, dan "pakt" hij het vaa kverkeerd. Nieuwigheidje van Bokt.

Vrij irri

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:43

vikki schreef:
Je moet gewoon op het quote knopje rechtsonder in het bericht dat je wil quoten klikken Knipoog ... je mist de " achter opala's naam Lachen

Dank je; ik heb teveel tekst weggehaald kennelijk.

Zo beter? Haha!

Nu nog een leuke kleur aan mijn onderschrift hihi. Was wat aan het experimenteren, maar ook daar kreeg ik [ en ] te staan ipv een leuk kleurtje.

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:47

Overigens zag ik net hier een mooie lijst op pagina 1 met natuurlijk bekappers. Geloof dat ik maar bij eentje "smit hoefschoenen" tegenkwam, en juist van diegene wist ik niet dat zij hoefschoenen doet aanmeten.

De anderen waar niets bij staat, daarvan weet ik het wel dat die het doen. Kijk voor degene die interesse hebben in die schoenen anders even op www.smit-rijssen.nl daar staat wie van deze bekappers namens de firma Smit werken.

Groeten
Ingrid

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 10:50

vikki schreef:
Sugarmiss, ik zou graag serieus jouw mening willen weten (en die van anderen) op mijn stukje tekst hier boven... dus waarom ik in mijn geval van mening ben dat NB voor mijn merrie sowieso geen optie dus

Als jij gelukkig wordt van de manier waarop je de voeten van je paard onderhoudt, dan is het toch prima?

Wij heten hier geen Nick of Frans hoor.

Je moet iets kiezen waar jij je prettig bij voelt, en voor mij is dat in ieder geval blootvoets.

En als je ergens niet in gelooft, dan moet je er vooral niet aan beginnen. Wellicht weet je al dat bij NB het niet ophoudt met alleen meen beetje vijlen, het is een way of living.. Moet je ook zin in hebben, soms consessies voor doen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 10:51

Isapaardje schreef:
Overigens zag ik net hier een mooie lijst op pagina 1 met natuurlijk bekappers. Geloof dat ik maar bij eentje "smit hoefschoenen" tegenkwam, en juist van diegene wist ik niet dat zij hoefschoenen doet aanmeten.

De anderen waar niets bij staat, daarvan weet ik het wel dat die het doen. Kijk voor degene die interesse hebben in die schoenen anders even op www.smit-rijssen.nl daar staat wie van deze bekappers namens de firma Smit werken.

Groeten
Ingrid

Heel frappant, maar hier zijn ze niet zo van de schoenen!

En bedankt, ik heb de lijst gemaakt.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:02

Antheman schreef:
vikki schreef:
Sugarmiss, ik zou graag serieus jouw mening willen weten (en die van anderen) op mijn stukje tekst hier boven... dus waarom ik in mijn geval van mening ben dat NB voor mijn merrie sowieso geen optie dus

Als jij gelukkig wordt van de manier waarop je de voeten van je paard onderhoudt, dan is het toch prima?

Wij heten hier geen Nick of Frans hoor.

Je moet iets kiezen waar jij je prettig bij voelt, en voor mij is dat in ieder geval blootvoets.

En als je ergens niet in gelooft, dan moet je er vooral niet aan beginnen. Wellicht weet je al dat bij NB het niet ophoudt met alleen meen beetje vijlen, het is een way of living.. Moet je ook zin in hebben, soms consessies voor doen.

Bovenste opmerking heb je natuurlijk helemaal gelijk in... ik ben alleen nieuwsgierig of anderen idd ook denken dat NB uberhaupt niet mogelijk zou zijn in mijn situatie... of dat ik met dat idee een beperkt beeld heb van NB. tevens hoor je mij niet zeggen dat ik niet in NB geloof... het subtiele verschil is dat ik alleen wel in het reguliere werk geloof (iig in dat van mijn smid Knipoog ) en waarom zou ik dan veranderen... maar daarmee is natuurlijk niet gezegd dat ik nooit een paard zal hebben waar dat wellicht niet bij werkt (ik heb ook nog een blootvoetse 3jarige... welke kant wij uiteindelijk opgaan is nog een verrassing Lachen )... Ik wil zelf dus ten aller tijden open blijven staan voor alle verschillende methodes. Er voor open staan houdt voor mij persoonlijk ook in dat ik erg graag het fijne van weet... want hoe kan ik een gegronde mening hebben als ik de feiten en het hoe en wat ergens niet van ken...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:10

Vikki: Zoals je al eerder hebt kunnen lezen, wordt er bij NB uitgegaan van gezonde hoeven. Een gezonde hoef heeft een zelfcorrigerend vermogen. Is de gezondheid van de hoef al verstoord, in jouw geval dat het gevoel is uitgeschakeld, dan houdt mijn kennis op.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:14

De reden dat ik op NB ben overgegaan is eigenlijk omdat al het andere niet meer werkte helaas bij mijn pony. Niet met en niet zonder ijzers. Als ze "gewoon" werd bekapt, leek ze om de haveklap bevangen, hoewel dat op foto's en verdere symptomen niet zo was. En met ijzers was dat kreupele weg, maar scheurden haar hoeven bij het leven, bij meerdere hoefsmeden (en de laatste was echt goed bezig).
Dus tja ten einde raad was ik toen wel.
Ik kwam via via bij Smit terecht en hoefschoenen leken me wel wat. Toch bescherming en toch blote voeten. Combinatie dus.
Echter de manier van bekappen was dermate anders dat ik me daarin ging verdiepen, want ze moest wel op blote voeten KUNNEN lopen natuurlijk. En nu weet ik dat het inderdaad dus kan; ze kan al veel meer dan ik ooit had durven hopen. En dat alleen door van de zool en de straal af te blijven.
De draagrand moet ik wel in korten anders gaat hij scheuren zoals ik eerder heb gehad. Dus gebeurd dat niet vanzelf, dan doe ik het met een vijl.
Ik laat ca. 2x per jaar een natuurlijk bekapper komen voor controle (of ik niet scheef aan het vijlen ben want ze heeft een wat franse stand en dan is het voor het oog altijd scheef eigenlijk). Ik ben nu die weg ingeslagen en wil dat ook blijven doen; sta er achter. Ze heeft ook 24/7 uitloop/weidegang, maar ja geen puinpad, wel een stoepje Haha!

Groeten
Ingrid