Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 22:26

Omdat finding the missing path en Journey to softness levertijd hadden, ben ik maar overgestapt op animal training 101. Heel anders lezen, maar ook fascinerend. Over diergedrag en diertraining in de breedste zin van het woord.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 01:06

[***] schreef:
Moeilijk is het wel, om te weten of er nu iets verandert of niet :=

Dat is het zeker! Gapen doet hij dus niet? Op zich 'jammer', dat is altijd wel een duidelijk symptoom om te controleren...

@ Wicky, ook interessant!

A journey to softness verwacht ik midden/einde van de nieuwe week. Kan ik weer verder lezen. :j

Wijslander

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 07:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 12:04

Ga ze ook eens doorlezen zodra tijd ervoor :j

Gapen doet hij inderdaad niet, net zoals boos zijn bij zadelen/aansingelen of vermageren. Hij eet ook nog gewoon goed, enkel hooi heeft hij soms moeite mee, maar dat geven we nu droog ivm vorst in plaats van nat dus het ligt waarschijnlijk daaraan. DA dacht als hij wat maagirritatie had dat hij daarom moeilijker had met het droge hooi (dat prikt meer natuurlijk) maar dat blijkt toch allemaal geen verschil te maken. Met poetsen is hij wel boos/ongeduldig/irritant, weet nog steeds niet waarom maar dan is het ook niet specifiek de buikstreek ofzo, en het lijkt een winterdingetje.. Maar verder is er dus niks aan hem wat zou verklaren dat hij maagproblemen heeft, behalve inwendige stress dan, maar is moeilijk weten waarom, als er daar al sprake van is. Gastrogard lijkt vooralsnog geen verschil te maken, dus denk dat maagproblemen wel uitgesloten kunnen worden, de kuur is bijna ten einde...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 12:08

Heel interessante en duidelijke artikels Sonja. Hoewel ik het niet 100% eens ben met alles kan ik me er bijna volledig in vinden.
Maar 1 ding dat ik eigenlijk niet helemaal juist vindt (voor een groot deel wel, maar niet helemaal) is dat er geen leider is. In mijn ogen zijn er meerdere leiders. En wanneer de ene wat onzeker wordt neemt een ander paard met kwaliteiten die het navolgen waard zijn, het over. In mijn ogen denk ik dus nog steeds dat je kwaliteiten moet tentoonspreiden zoals die paarden die de rest volgt alvorens je kan verwachten dat je paard je volgt. Dat is mooi beschreven in belangrijke aspecten. Consequent zijn en vriendelijk is heel belangrijk. Maar ik ben er van overtuigd dat ook zeker zijn van je zaak heel belangrijk is. Omdat het paard het echt wel merkt als je onzeker bent en dan zal die toch minder snel geneigd zijn te volgen.

Verder kan ik me eigenlijk volledig vinden in deze artikelen. Partnerschap moet voorop komen. Dat is de basis. Vanuit dat partnerschap kan het paard dan de beslissing gaan nemen dat je het navolgen waard bent.

Edit: maar tegelijkertijd is het dan de vraag in hoeverre het leiderschap is of gewoon vriendschap waarbij het paard doet wat je graag wil voor je. Kun je dat nog leiderschap (ook al is het verkozen) noemen? Is dat misschien niet gewoon vriendschap waarbij je voor elkaar dingen doet?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:31

Een beetje later dan de bedoeling was, maar ik heb de artikelen zelf ook gelezen. En inderdaad, wat de een omschrijft als 'partnerschap' zal de ander misschien meer 'vriendschap' noemen, dat zijn termen die voor iedereen net weer iets anders kunnen inhouden.
Ik vind het in ieder geval interessante blogs die te denken geven over de veelgebruikte termen 'dominantie' en 'leiderschap' (niet in de laatste plaats door mijzelf).

Gisteren heb ik met mijn kleine snelle Spuni een wandeling gemaakt met mijn vriend én onze honden. Ook nog een nieuwe route, wat verder dan normaal. We gingen als een speer en ik hij heeft een aantal rondjes om mij heen gelopen om aan mijn schouder te kunnen blijven, maar dat gaf niet. Hij vond het fijn om samen stukken te draven en deed dan ook heel hard zijn best om me niet voorbij te rennen en netjes naast me te blijven. Het viel me ook op dat hij eigenlijk helemaal niet zo klein meer is, zeker niet toen hij zich flink oppompte bij het passeren van een wei met vreemde paarden erin. Het leek wel een arabier met zijn staart omhoog en trompettergeschal, maar hij bleef bij me. :D

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:37

Leuk om te lezen hoe het momenteel gaat. Dat 'oppompen' is inderdaad ook altijd speciaal om te zien vind ik.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 15:57

Ja typisch gedrag is dat... Nu moet ik ook wel zeggen dat die betreffende paarden -die op ons af kwamen- ook wel erg speciaal gedrag vertonen. Die naderen echt met veel bombarie, in flinke galop en al snuivend en gillend. Zelfs Kees is er altijd van onder de indruk, terwijl die zich toch niet zo snel laat kennen.

Vandaag een kleine mijlpaal! Wat we gedaan hebben stelde niks voor, maar ik heb mijzelf overwonnen. :D Na een dik uur mest scheppen, besloot ik alleen een klein stukje met Kees te wandelen. Heen en weer over het pad langs de weilanden, waar natuurlijk overal paarden in staan. Toen ik wilde omkeren, had Kees het zo gezellig met de paarden dat hij weigerde nog een stap te zetten. En in plaats van boos te worden of gefrustreerd te raken, heb ik hem met lichte druk gevraagd mee te lopen. Na een kleine minuut had hij nog geen pas gezet, dus heb ik hem simpel omgedraaid en een aantal passen achterwaarts gevraagd. Daarna wilde hij nog niet voorwaarts. In de tussentijd passeerden er ook nog 2 andere paarden al wandelend. Na 3 series achterwaarts koos hij toch voor meelopen en hebben we zonder problemen zelfs een stuk gedraafd richting stal. Daarna wilde ik zijn tempo aannemen om Kees tegemoet te komen, maar dan gingen we nog vlot. Erg blij dat ik het vandaag allemaal goed kon relativeren! :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:39

Het lijkt alsof hij ook stilaan bereid is meer voor je te doen. Je gaat in de goede richting.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:41

Sonja89 schreef:
Ja typisch gedrag is dat... Nu moet ik ook wel zeggen dat die betreffende paarden -die op ons af kwamen- ook wel erg speciaal gedrag vertonen. Die naderen echt met veel bombarie, in flinke galop en al snuivend en gillend. Zelfs Kees is er altijd van onder de indruk, terwijl die zich toch niet zo snel laat kennen.

Vandaag een kleine mijlpaal! Wat we gedaan hebben stelde niks voor, maar ik heb mijzelf overwonnen. :D Na een dik uur mest scheppen, besloot ik alleen een klein stukje met Kees te wandelen. Heen en weer over het pad langs de weilanden, waar natuurlijk overal paarden in staan. Toen ik wilde omkeren, had Kees het zo gezellig met de paarden dat hij weigerde nog een stap te zetten. En in plaats van boos te worden of gefrustreerd te raken, heb ik hem met lichte druk gevraagd mee te lopen. Na een kleine minuut had hij nog geen pas gezet, dus heb ik hem simpel omgedraaid en een aantal passen achterwaarts gevraagd. Daarna wilde hij nog niet voorwaarts. In de tussentijd passeerden er ook nog 2 andere paarden al wandelend. Na 3 series achterwaarts koos hij toch voor meelopen en hebben we zonder problemen zelfs een stuk gedraafd richting stal. Daarna wilde ik zijn tempo aannemen om Kees tegemoet te komen, maar dan gingen we nog vlot. Erg blij dat ik het vandaag allemaal goed kon relativeren! :)

Echt leuk om te lezen ☺

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:46

jensvl schreef:
Het lijkt alsof hij ook stilaan bereid is meer voor je te doen. Je gaat in de goede richting.

Of hij echt al meer wil doen weet ik niet, hij maakte het me weer even lastig vandaag. Maar ik ben tenminste blij dat ik niet uit mijn vel sprong. :)

@ elise, dank je! Heb jij nog geoefend sinds de laatste keer?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:22

Dat is al belangrijk.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:03

Inderdaad, prioriteit nummer 1. :P En het grappige is wel dat hij na dat moment juist heel goed meewerkte.

Dan nog iets waar ik mijn hoofd over breek. Het gaat over energie: de ideale situatie is 5+5. Als het paard 8 geeft, dan jij 2. Als het paard 2 geeft, dan jij 8.
Wat ik nu doe, is Kees met energie 3 pakken op de momenten dat ik zelf minder puf heb om te lopen, dus mijn energie is dan misschien 4. Spuni met energie 7 pak ik als ik zelf ook veel energie heb, bijvoorbeeld ook 7. Dit doe ik om frustratie vanuit mij te voorkomen. Maar het lijkt me wel de bedoeling dat ik eigenlijk streef naar de omgekeerde situatie, voor het evenwicht?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:05

Waarom zou dat niet zo mogen dan? 3+3 en 7+7? als jij en de paardjes je daar prettig bij voelen?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:10

Sonja: niet teveel gaan redeneren over dingen , onze paardjes voelen onze intensies en energie haarfijn aan, daar komen wij niet boven te staan
Probeer es meer in beelden te denken om zo rust in je hoofd te krijgen
Het beeld denken was voor mijzelf een van de belangrijkste tips die ik ooit heb gekregen in omgang.
Je wat meer openstellen voor wat erbij je binnenkomt en daarna handelen
Yep is zeer confronterend soms

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:11

xxdomiixx schreef:
Waarom zou dat niet zo mogen dan? 3+3 en 7+7? als jij en de paardjes je daar prettig bij voelen?

Het is geen kwestie van niet mogen, maar van balans vinden. Het doel is uit te komen op 10 in een verdeling van 5+5, dan steek je er beide evenveel energie in en kom je uit op het juiste energieniveau. Dat voorkomt in de toekomst met rijden hopelijk dat ik bijvoorbeeld veel harder werk dan Kees, of dat Spuni en ik op hol slaan. :P ;) En natuurlijk is dit de theorie en werkt het in de praktijk vaak net weer even anders, maar ik vraag het me gewoon af. :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:15

@ Peetstap: dank voor de tips! Heel aardig, alleen kan ik er zo eerlijk gezegd vrij weinig mee. 'Niet teveel redeneren' klinkt voor mij als 'Denk niet aan de roze olifant'. ;) Dat het omgaan met paarden confronterend is, daar ben ik het geheel mee eens. :) Kun je uitleggen wat voor jou het voordeel is van beelddenken in de omgang met paarden en hoe dat rust brengt? Die link leg ik niet helemaal...

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:10

Hoi hoi!

Sinds daarnet staat Cessie terug op mijn stageplaats: Two Lazy Seven Ranch.

Hier loop ik de komende 7 weken stage en daarom dat mijn paardje meekomt. Na mijn werk kan ik zoveel met haar bezig zijn als ik wil en ook krijg ik af en toe een prive les. Het probleem is wel dat ze hier wel degelijk bezig zijn met de dominante te spelen en dat is niet echt de ideale behandeling voor mijn merrie... Ik hoop dat ik toch ook wat meer mijn visie mag toepassen.

In ieder geval, ik weet dat ik heel rustig moet zijn want en zo weinig mogelijk druk te gebruiken, maar zij doet gewoon het tegenovergestelde. Die gebruikt altijd haar kracht tegen mij... duwt met haar hoofd super hard tegen mij, trekt super hard tegen om toch dat ene plukje te willen. Ik weet dat ze heel gevoelig is en dat ze een mini hartje heeft, ma waarom is ze dan zo brut met alles? Dat is echt een van de dingen dat ik echt haat... als paarden u echt zo omver beginnen duwen zoals Cessie echt vaak doet met haar hoofd...

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:13

Die gedraagf zich alsof ze niemand nodig heeft, en ik moet ervoor zorgen dat ze ontdekt dat ze wel degelijk op mij kan vertrouwen. Maat moet ik haar mij dan laten omverduwen? Of gwn een stapje opzij doen zodat ze de kans niet heeft? Met in mijn achterhoofd dat ik niet te fel mag reageren op haar want dat ze daardoor nooit uit haar pantser gaat breken...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:39

elisedcl schreef:
Die gebruikt altijd haar kracht tegen mij... duwt met haar hoofd super hard tegen mij, trekt super hard tegen om toch dat ene plukje te willen. Ik weet dat ze heel gevoelig is en dat ze een mini hartje heeft, ma waarom is ze dan zo brut met alles?

Toevallig wordt in dit artikel aandacht besteed aan het duwen en trekken dat paarden doen bij mensen: http://goodhorsemanship.ca/the-dominant-horse/. Er wordt uitgelegd dat dit niets met dominantie te maken heeft (een paard denkt niet: 'Zo, nu ga ik jou eens lekker omver duwen om te laten merken dat ik jou niet als leider zie'). Die paarden hebben (in het verleden) 'gewoon' gemerkt dat het zo werkt, dat dit gedrag voordeel oplevert: op het een of andere moment hebben ze een keer tegen een mens geduwd en dat mens is opzij gegaan, of heeft zich laten meetrekken (ook al is dat maar 1 stap), bijvoorbeeld om bij voer of gras te komen. Paarden leren dan vervolgens heel snel dat ze moeten duwen/trekken om te krijgen wat ze willen.

Je kunt de afspraak maken dat Cessie 1 armlengte bij je vandaan blijft als ze zo is.

Wat interessant trouwens dat je stage loopt bij de Two Lazy Seven Ranch, lijkt me een geweldige ervaring! Alleen dat werken vanuit de dominantiegedachte is dan jammer voor jullie ontwikkeling inderdaad... Hopelijk kun je toch een beetje je eigen ding doen!

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:45

Sonja89 schreef:
elisedcl schreef:
Die gebruikt altijd haar kracht tegen mij... duwt met haar hoofd super hard tegen mij, trekt super hard tegen om toch dat ene plukje te willen. Ik weet dat ze heel gevoelig is en dat ze een mini hartje heeft, ma waarom is ze dan zo brut met alles?

Toevallig wordt in dit artikel aandacht besteed aan het duwen en trekken dat paarden doen bij mensen: http://goodhorsemanship.ca/the-dominant-horse/. Er wordt uitgelegd dat dit niets met dominantie te maken heeft (een paard denkt niet: 'Zo, nu ga ik jou eens lekker omver duwen om te laten merken dat ik jou niet als leider zie'). Die paarden hebben (in het verleden) 'gewoon' gemerkt dat het zo werkt, dat dit gedrag voordeel oplevert: op het een of andere moment hebben ze een keer tegen een mens geduwd en dat mens is opzij gegaan, of heeft zich laten meetrekken (ook al is dat maar 1 stap), bijvoorbeeld om bij voer of gras te komen. Paarden leren dan vervolgens heel snel dat ze moeten duwen/trekken om te krijgen wat ze willen.

Je kunt de afspraak maken dat Cessie 1 armlengte bij je vandaan blijft als ze zo is.

Wat interessant trouwens dat je stage loopt bij de Two Lazy Seven Ranch, lijkt me een geweldige ervaring! Alleen dat werken vanuit de dominantiegedachte is dan jammer voor jullie ontwikkeling inderdaad... Hopelijk kun je toch een beetje je eigen ding doen!

Maar hoe maak ik die afspraak dan best met haar op een "vriendelijke" manier? :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:50

Sorry, belangrijkste stuk vergeten. Mijn Kees doet dit ook met enige regelmaat en dan strek ik mijn arm uit en vraag hem achterwaarts te gaan (zoals Jens mij heeft laten zien: door mijn hand tegen zijn borst aan te leggen, of door het halstertouw richting zijn borst te houden, waardoor er lichte druk op zijn neus komt) tot hij op een armlengte afstand is. Dan laat ik los en zodra hij weer in mijn ruimte komt, doe ik bovenstaande opnieuw.

Met een armlengte afstand zal ze het niet redden jou omver te duwen!

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:03

Sonja89 schreef:
Sorry, belangrijkste stuk vergeten. Mijn Kees doet dit ook met enige regelmaat en dan strek ik mijn arm uit en vraag hem achterwaarts te gaan (zoals Jens mij heeft laten zien: door mijn hand tegen zijn borst aan te leggen, of door het halstertouw richting zijn borst te houden, waardoor er lichte druk op zijn neus komt) tot hij op een armlengte afstand is. Dan laat ik los en zodra hij weer in mijn ruimte komt, doe ik bovenstaande opnieuw.

Met een armlengte afstand zal ze het niet redden jou omver te duwen!

Maarja ik kan tg moeilijk op voorhand weten wanneer ze dit gaat doen? En als ze eenmaal duwt is het toch al te laat niet?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:05

Nee, je kunt geen gedrag corrigeren dat ze niet toont. Dus dit doe je als ze te dichtbij komt, of gaat duwen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 01:27

Sonja89 schreef:
Inderdaad, prioriteit nummer 1. :P En het grappige is wel dat hij na dat moment juist heel goed meewerkte.

Dan nog iets waar ik mijn hoofd over breek. Het gaat over energie: de ideale situatie is 5+5. Als het paard 8 geeft, dan jij 2. Als het paard 2 geeft, dan jij 8.
Wat ik nu doe, is Kees met energie 3 pakken op de momenten dat ik zelf minder puf heb om te lopen, dus mijn energie is dan misschien 4. Spuni met energie 7 pak ik als ik zelf ook veel energie heb, bijvoorbeeld ook 7. Dit doe ik om frustratie vanuit mij te voorkomen. Maar het lijkt me wel de bedoeling dat ik eigenlijk streef naar de omgekeerde situatie, voor het evenwicht?

Als jij een bepaalde snelheid wil halen (bvb flink doorstappen) dan kun je die doelsnelheid als 10 aanduiden. De hoeveelheid energie die je beiden een steekt komt dus samen op 10 uit om je doelsnelheid te behalen. Als je niet veel zin hebt om snel te gaan en daarom kees neemt om mee te gaan wandelen en je bereikt je doelsnelheid (die dan wss lager is) met een evenredige energieverdeling dan breng je allebei een 5 ongeacht de snelheid die je gaat. Enkel je doelsnelheid speelt een rol.
En die energieschaal is ook maar bedoeld om te helpen om je bewust te worden van je eigen energie en die van je paard. De energie die je gebruikt met je vraag is van belang, dus je moet jezelf er bewust van worden. Het is slechts een hulpmiddel om het evenwicht te kennen en te vinden. Het is niet de bedoeling daar heel veel bij stil te staan. Het is slechts een hulpmiddel om je te leren je energie aan te passen en het gevoel te vinden voor wanneer het hoe aangepast moet worden. Als dat gevoel begint te komen dan moet je er helemaal niet meer over nadenken.

Maar het antwoord op je vraag is dus eigenlijk dat als je doelsnelheid bereikt is, je een 10 hebt van jullie energie. Nooit meer of minder als je de doelsnelheid hebt bereikt. Geef je dan beiden evenveel energie, is dat gewoon 2 keer een 5.

Maar staar je er niet op blind. Het is niet meer dan een hulpmiddel.