Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:Moeilijk is het wel, om te weten of er nu iets verandert of niet
Sonja89 schreef:Ja typisch gedrag is dat... Nu moet ik ook wel zeggen dat die betreffende paarden -die op ons af kwamen- ook wel erg speciaal gedrag vertonen. Die naderen echt met veel bombarie, in flinke galop en al snuivend en gillend. Zelfs Kees is er altijd van onder de indruk, terwijl die zich toch niet zo snel laat kennen.
Vandaag een kleine mijlpaal! Wat we gedaan hebben stelde niks voor, maar ik heb mijzelf overwonnen.Na een dik uur mest scheppen, besloot ik alleen een klein stukje met Kees te wandelen. Heen en weer over het pad langs de weilanden, waar natuurlijk overal paarden in staan. Toen ik wilde omkeren, had Kees het zo gezellig met de paarden dat hij weigerde nog een stap te zetten. En in plaats van boos te worden of gefrustreerd te raken, heb ik hem met lichte druk gevraagd mee te lopen. Na een kleine minuut had hij nog geen pas gezet, dus heb ik hem simpel omgedraaid en een aantal passen achterwaarts gevraagd. Daarna wilde hij nog niet voorwaarts. In de tussentijd passeerden er ook nog 2 andere paarden al wandelend. Na 3 series achterwaarts koos hij toch voor meelopen en hebben we zonder problemen zelfs een stuk gedraafd richting stal. Daarna wilde ik zijn tempo aannemen om Kees tegemoet te komen, maar dan gingen we nog vlot. Erg blij dat ik het vandaag allemaal goed kon relativeren!
jensvl schreef:Het lijkt alsof hij ook stilaan bereid is meer voor je te doen. Je gaat in de goede richting.
xxdomiixx schreef:Waarom zou dat niet zo mogen dan? 3+3 en 7+7? als jij en de paardjes je daar prettig bij voelen?
elisedcl schreef:Die gebruikt altijd haar kracht tegen mij... duwt met haar hoofd super hard tegen mij, trekt super hard tegen om toch dat ene plukje te willen. Ik weet dat ze heel gevoelig is en dat ze een mini hartje heeft, ma waarom is ze dan zo brut met alles?
Sonja89 schreef:elisedcl schreef:Die gebruikt altijd haar kracht tegen mij... duwt met haar hoofd super hard tegen mij, trekt super hard tegen om toch dat ene plukje te willen. Ik weet dat ze heel gevoelig is en dat ze een mini hartje heeft, ma waarom is ze dan zo brut met alles?
Toevallig wordt in dit artikel aandacht besteed aan het duwen en trekken dat paarden doen bij mensen: http://goodhorsemanship.ca/the-dominant-horse/. Er wordt uitgelegd dat dit niets met dominantie te maken heeft (een paard denkt niet: 'Zo, nu ga ik jou eens lekker omver duwen om te laten merken dat ik jou niet als leider zie'). Die paarden hebben (in het verleden) 'gewoon' gemerkt dat het zo werkt, dat dit gedrag voordeel oplevert: op het een of andere moment hebben ze een keer tegen een mens geduwd en dat mens is opzij gegaan, of heeft zich laten meetrekken (ook al is dat maar 1 stap), bijvoorbeeld om bij voer of gras te komen. Paarden leren dan vervolgens heel snel dat ze moeten duwen/trekken om te krijgen wat ze willen.
Je kunt de afspraak maken dat Cessie 1 armlengte bij je vandaan blijft als ze zo is.
Wat interessant trouwens dat je stage loopt bij de Two Lazy Seven Ranch, lijkt me een geweldige ervaring! Alleen dat werken vanuit de dominantiegedachte is dan jammer voor jullie ontwikkeling inderdaad... Hopelijk kun je toch een beetje je eigen ding doen!
Sonja89 schreef:Sorry, belangrijkste stuk vergeten. Mijn Kees doet dit ook met enige regelmaat en dan strek ik mijn arm uit en vraag hem achterwaarts te gaan (zoals Jens mij heeft laten zien: door mijn hand tegen zijn borst aan te leggen, of door het halstertouw richting zijn borst te houden, waardoor er lichte druk op zijn neus komt) tot hij op een armlengte afstand is. Dan laat ik los en zodra hij weer in mijn ruimte komt, doe ik bovenstaande opnieuw.
Met een armlengte afstand zal ze het niet redden jou omver te duwen!
Sonja89 schreef:Inderdaad, prioriteit nummer 1.En het grappige is wel dat hij na dat moment juist heel goed meewerkte.
Dan nog iets waar ik mijn hoofd over breek. Het gaat over energie: de ideale situatie is 5+5. Als het paard 8 geeft, dan jij 2. Als het paard 2 geeft, dan jij 8.
Wat ik nu doe, is Kees met energie 3 pakken op de momenten dat ik zelf minder puf heb om te lopen, dus mijn energie is dan misschien 4. Spuni met energie 7 pak ik als ik zelf ook veel energie heb, bijvoorbeeld ook 7. Dit doe ik om frustratie vanuit mij te voorkomen. Maar het lijkt me wel de bedoeling dat ik eigenlijk streef naar de omgekeerde situatie, voor het evenwicht?