[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sassie76

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:03

Ik ben erg tevreden met Eef. Heel confronterend, maar dat maakt de les ook echt goed.

Eef heeft volgende week zaterdag een dagje zonder paard...daar ga ik ook heen.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:50

Ik probeer mijn mini's ook een parelli basis mee te geven.
Vandaag waren ze heerlijk playfull (soms iets TE)
Ze zijn beide nu bijna 2 jaar oud en vanwege hun leeftijd doe ik sessies van minuutjes en dat maar 1 of 2 keer per week.

Hieronder een klein stukje van vandaag

heel confronterend om jezelf terug te zien, ik merk dat ik te vaak mijn stick op pak en ik geef ze te weinig rust tussen de oefeningen (dit laatste komt wel omdat ik werd gefilmd)

Tips en tops zijn altijd welkom ;)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:06

sassie76 schreef:
Hoi allemaal,

Ik vraag me af of er hier ook mensen zijn, die uit Drenthe/Overijssel komen? Ik woon zelf in de buurt van hoogeveen, maar ken nog maar erg weinig mensen die actief bezig zijn met parelli. Zelf ben ik onlangs begonnen met parelli en heb les van Eef.

Ik kom uit Emmen, dus vlakbij :) Ben al een aantal jaren bezig met Parelli.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:16

Hoi allemaal,
Ik meld me ook eventjes in dit topic. Ben al een aantal jaar bezig met Parelli en ik les daarnaast bij Anouk Dahrs. Ik ben met mijn paard nu bezig met het afronden van level 2. Ik heb nog geen audities gedaan maar ik zou dit in de toekomst wel heel graag willen doen. Weet iemand misschien waar ik de 'eisen' kan vinden van een auditie? Ik zie het op de website iig niet staan (of ik kijk verkeerd). Leuk dat er op bokt ook een Parelli topic is!

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:15

Leuk Haf_sjakie om te zien. Ik heb sinds een paar weken een 2 jarige welsh erbij...ik heb met haar nog niets gedaan, maar ik kan me voorstellen dat ik hetzelfde bij haar ga zien.

Hoi Nadine! Ken je veel mensen in jouw omgeving die ook met parelli bezig zijn? Ik kom Oorspronkelijk uit het westen en daar waren -in mijn beleving - veel meer mensen bezig met parelli.

@unbeatable. Ik kan je niet helpen qua audities...Ben zelf nog niet zo ver. Ik hoop dat het bokt topic over parelli wat levendig blijft.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:20

Leuk een 2 jarige Welsh, plaats je dan ook een filmpje van haar en het oefenen tegen die tijd?
Bij mijn kleuters zonder consentratie moet ik nog zoveel puntjes op de i zetten in de toekomst (zoals te zien is) maar het begin is gemaakt...

Helaas hier in het zuiden ken ik ook maar weinig parelliers.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:31

Unbeatable schreef:
Hoi allemaal,
Ik meld me ook eventjes in dit topic. Ben al een aantal jaar bezig met Parelli en ik les daarnaast bij Anouk Dahrs. Ik ben met mijn paard nu bezig met het afronden van level 2. Ik heb nog geen audities gedaan maar ik zou dit in de toekomst wel heel graag willen doen. Weet iemand misschien waar ik de 'eisen' kan vinden van een auditie? Ik zie het op de website iig niet staan (of ik kijk verkeerd). Leuk dat er op bokt ook een Parelli topic is!

De auditie eisen kun je vinden op oa de Savvy Club. Je moet in ieder geval lid zijn van Parelli, een filmpje insturen van maximaal 10 minuten met een aantal verplichte taken. Het is de bedoeling dat je in je auditie laat zien hoe je horsemanship is, je paard hoeft dus zeker niet perfect de oefeningen te doen.

Voor Level 2 online zijn de verplichte delen:
22ft leadrope, spelen aan het einde van dat touw
- friendly game met stick en string
- vier benen aan kunnen raken
- trot to backup

Touch it met de hoeven
Figure 8 in draf

Stap, draf, halt, achterwaarts

Van Level 2 Freestyle zijn de verplichte delen:

- opstappen en afstappen
- lateral flexion
- direct en indirect rein

- figure 8 in draf
- follow the rail

Stap, draf, stil staan en sideways

Level 2 bestaat uit online en freestyle, je moet dus beide filmpjes insturen om je blauwe touwtje te kunnen ontvangen van Pat en Linda. Wat vaak helpt in de voorbereiding zijn de selfassesment-lijsten die bij de auditie formulieren zitten.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:29

@ haf_sjakie... Zal ik zeker doen. Ik ga eerst met mijn grote dames oefenen en die kleine pak ik in het voorjaar erbij.

Gaat hier iemand zaterdag ook naar Eef?

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:12

@Wicky Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik zal er binnenkort maar eens mee aan de slag gaan.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:56

Zie dit topic nu pas, leuk!
Voor ik naar Duitsland emigreerde had ik wekelijks Parelli les, 3 jaar lang.

Nu een fijne instructrice rechtrichten/ academische rijkunst gevonden in mijn nieuwe omgeving.

Uiteraard speel ik zelf nog altijd de games met mijn meiden. Het wordt tenslotte meer een soort ingebakken manier van omgaan met paarden. :)

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 09:25

Gisteren voor het eerst liberty geprobeerd met Spijkertje, super trots!!!

(geluid even uit zetten, hij stoort heel erg :S)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 11:49

sassie76 schreef:
Leuk Haf_sjakie om te zien. Ik heb sinds een paar weken een 2 jarige welsh erbij...ik heb met haar nog niets gedaan, maar ik kan me voorstellen dat ik hetzelfde bij haar ga zien.

Hoi Nadine! Ken je veel mensen in jouw omgeving die ook met parelli bezig zijn? Ik kom Oorspronkelijk uit het westen en daar waren -in mijn beleving - veel meer mensen bezig met parelli.

@unbeatable. Ik kan je niet helpen qua audities...Ben zelf nog niet zo ver. Ik hoop dat het bokt topic over parelli wat levendig blijft.

Nee, ik ben echt 1 van de weinigen hier in de omgeving, naar mijn weten. Het wordt in het westen en oosten van het land idd meer gedaan dan hier in het Noorden.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:29

Aan instructie zit er hier in het oosten in elk geval helemaal niks :+ maar geloof dat er hier wel meer mensen rondlopen die er aan doen op zich, ja.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:16

@aleeneh: er is zeker wel instructie hier in het oosten, maar niet de officiële zeg maar. Volgens mij geeft bijvoorbeeld Eveline Asjes nog wel les... mijn eigen instructrice natuurlijk ook, die heeft binnenkort zelf weer les van Eef Veenstra :)

QueenMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:58

Hallo allemaal,
Ik denk erover om parelli te gaan doen, maar vroeg mij af:
Krijg je toegang tot alle filmpjes en dvd's als je lid bent? Of moet je voor sommige onderdelen extra betalen?
En hoe lang doe je erover om level 1/2/3/4 te behalen?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:07

Je krijgt toegang tot veel filmpjes als je lid bent, maar niets kan op tegen goede instructie op maat. Hoe snel je door de levels gaat hangt van veel dingen af, zoals hoeveel tijd je erin stopt en hoe snel je leert van je vergissingen.

Je paard is geboren level 10 :D, de vraag is wanneer je aanhaakt.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:15

Hoi allemaal

Ik kom me melden ben vandaag begonnen met Parelli.
Ik vind het erg leuk en heb van een vriend een soort les gehad en leen zijn pakket van level 2.
Vond jammer dat het niet level 1 is. Ik woon in de kop van Overijssel.

Heb alles doorgelezen en ben nu opzoek naar level 1 dvd's mijn engels is bagger maar kan het redelijk volgen.
Mijn paard is wss een LBI. Ik heb 3 fjorden en alle 3 verschillend.
Mijne is LBI
Mijn moeders paard is een LBE
En ons eerste paard is een RBE
Natuurlijk switchen ze wel eens maar hoofdzakelijk dit

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:54

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:37

Hoi JoycexEnya, leuk dat je begonnen bent met Parelli! Er staan weleens dvds op MP of hier op de Bokt Markt, ik zou dat ff in de gaten houden. Mocht je vragen hebben over de bepaalde Engelse termen of als je iets moeilijk kunt begrijpen, dan laat maar weten!

QueenMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:11

Hoelang hebben jullie erover gedaan om het niveau te bereiken wat jullie nu hebben?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:01

Hey mag ik mij ook melden?

Ik heb mijn paardje over 8 dagen een jaar. In eind april 2015 zijn we begonnen met het parelliprogramma. Ik ben afgelopen weekend begonnen met Liberty: games 1 t/m 3. Stick to me deden we vaak na een sessie in vrijheid, dat vond hij altijd geweldig. Ik doe geen officiele audities maar streep af wat we beheersen en mijn instructrice kijkt natuurlijk mee. Ik heb dus niet echt een niveau vast kunnen leggen maar zijn wel toe aan de level 3 oefeningen (OnLine en Freestyle). Ik ben ook van plan om lid te worden van Karen Rolhf video classroom, om nog meer bij de freestyle te leren en later finesse :)

Mijn paardje is overigens 22 jaar, een ruin van onbekende afkomst en heeft voordat hij bij mij kwam op een manege gestaan.

Jammer dat ik dit topic niet eerder ontdekt heb :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:53

Wendy schreef:
@aleeneh: er is zeker wel instructie hier in het oosten, maar niet de officiële zeg maar. Volgens mij geeft bijvoorbeeld Eveline Asjes nog wel les... mijn eigen instructrice natuurlijk ook, die heeft binnenkort zelf weer les van Eef Veenstra :)

Klopt, we hebben ook les van iemand die onofficieel lesgeeft hierin. Maar had het toch ook leuk gevonden als we af en toe konden lessen bij officiele instructie.

Sinds deze week ook eindelijk begonnen, heb er superveel plezier in en mijn paardje pakt het ook ontzettend fijn op. We mogen nog wat extra aandacht aan de friendly game blijven besteden, want ze heeft er moeite mee af en toe om het verschil te onderscheiden tussen wanneer ik haar met of zonder 'intentie om iets te doen' benader, dan wil ze heel fanatiek op alle aanrakingen al wijken. Maar de rest van de games (1 t/m 5 hebben we nu gedaan) pikt ze boven verwachting netjes op en reageert meestal op fase 1 of 2. Nu nog zodanig uitbouwen dat het allemaal echt goed geinternaliseerd wordt.

Maar wat is dit leuk zeg! :D

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:59

haf_sjakie schreef:
Ik probeer mijn mini's ook een parelli basis mee te geven.
Vandaag waren ze heerlijk playfull (soms iets TE)
Ze zijn beide nu bijna 2 jaar oud en vanwege hun leeftijd doe ik sessies van minuutjes en dat maar 1 of 2 keer per week.

Hieronder een klein stukje van vandaag
[ Video ]

heel confronterend om jezelf terug te zien, ik merk dat ik te vaak mijn stick op pak en ik geef ze te weinig rust tussen de oefeningen (dit laatste komt wel omdat ik werd gefilmd)

Tips en tops zijn altijd welkom ;)

Wat een boefjes, vooral die stippel :D

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:08

@queenMB ik denk dat jou vraag is, hoe lang doe je al aan parelli? Je wordt namelijk altijd beter en het is eigenlijk meer een manier van leven geworden. Ik pas het stiekem ook toe op mensen ;) Dit doe ik denk nu ongeveer 7 jaar, helaas zijn mijn 2 guppen nog relatief jong (1,5 jaar) dus speel ik nog niet zo fanatiek met ze als ik zou willen :D

@xxdomiixx leuk dat je juist ook met een ouder manege paardje aan de slag bent gegaan. Leuk dat je dit topic ontdekt hebt, we kunnen elkaar alleen maar helpen. Dus heb je tips of juist tops op mijn filmpjes in bovenstaande posts dan hoor ik dat ook graag. En natuurlijk ook leuk als jij hier een filmpje post van je topper.

@aleeneh, wat leuk dat je zo enthousiast bent, parelli is ook gewoon geweldig om te doen, elke dag word je een beter team met je paardje. Ook voor jou de vraag om eens een filmpje te posten, ik ben wel benieuwd!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:27

Dat filmpje komt wel een keer als we wat meer geoefend hebben hoor als je het niet erg vindt ;)

Ik zou met paarden van anderhalf inderdaad nog niet al te veel proberen te doen... het is toch wel makkelijk om ze te overbelasten hoor... merk met die van mij ook dat ze nu al zo veel meer kan hebben dan toen! Maar Parelli kan toch al heel fijn in hele kleine dingetjes in de omgang toch gebruikt worden, dus dat maakt het makkelijk.