Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:50

Nou Liesjuh, je bent wel een dappere dodo! Mag ik vragen hoe oud je paard is?

Ik herken het hele verhaal, maar gelukkig liep die voor mij niet zo dramatisch. Ik heb die van mij sinds hij 3 maanden was. Toen liep hij wel nog bij zijn moeder natuurlijk. Met 10 maanden kwam hij met mij mee naar huis en we hebben heel rustig dingen opgepakt. Gewoon de normale dingen: mee lopen, borstelen, met touwtjes wapperen en dat soort dingen. Hij was wel vaak wantrouwend, maar hij ging echt super! Ik had al eens gehangen, naast hem gesprongen, op een krukje naast hem staan enzo, maar ook trailerladen. Met 2,5 wou ik hem mee gaan nemen naar een cursus. Dat is 1 x per maand les op een andere locatie. Dat is alleen grondwerk. Hij was uiteraard nog niet ingereden en was ik ook nog niet van plan.

Maar alleen op pad in de trailer en dan daar ook nog allemaal dingen moeten doen, bleek echt veel te ver over de top.

Hij ging de trailer niet meer in, wou niks meer, werd bloednerveus. Ik heb echt 2 jaar met mijn handen in het haar gezeten. Wist niet wat ik er mee aan moest. Oefeningen thuis waren dramatisch. In de zomer werd hij hysterisch van vliegen, in de winter gek van de regen. Kon er echt niks mee. Laat staan om te gaan denken om in te rijden.

Heb toen wel osteopaat, homeopaat en cranio sacraal erbij gehaald en besloten gewoon alleen met hem te gaan spelen in vrijheid. Geen halsters of wat dan ook meer (werd ie ook gek van). Vanaf toen ging het bergopwaarts. Heb voor hem vliegendekens en winterdekens gekocht. Hoofstel was nog steeds een no-go, maar barebackpad ging wel. Ik heb hem dus ingereden met barebackpad en zonder hoofdstel. Alleen een touw om zijn hals voor t geval hij toch uit zijn stekker zou gaan.

Inmiddels is hij (bijna! Hij is morgen jarig) 6 en rij ik er op. Alleen nog in stap en draf, zadel en hoofdstel zitten erop (rij wel bitloos, want een bit zag hij ook niet zitten) en soms gaat het goed, en soms gaat het beroerd. Gelukkig vlucht hij nu niet meer in de ontploffing, maar gaat de handrem erop. Ik had bijvoorbeeld afgelopen maandag een ander dekje onder zijn zadel en dat vond hij niks. Gevolg; hij loopt voor geen meter. Die hoef ik dus niet meer te gebruiken.

En soms is er ineens weer een periode dat hij weer helemaal in de stress is. Vaak kan ik niet zeggen waarom dat is. Dan geef ik hem weer (homeopatisch) spul voor zijn maag en krijgt hij 2 wkn vrij. Daarna doet hij het dan vaak weer.

Ik heb dat inrijden dus niet geforceerd en er zijn dus gelukkig ook geen ongelukken gebeurd. Inmiddels neem ik hem ook mee naar les op locatie. Dat gaat goed, alhoewel hij dat heel spannend vindt. In het begin had ik hem alleen mee voor de sier. Nam ik mijn oude ruin ook mee en daarmee deed ik dan de les. Mocht mijn RBE-er lekker vanuit zijn graspaddock kijken hoe de 'grote' (mijn oude ruin is 30 cm kleiner dan mijn RBE. Oude ruin is trouwens LBI. Inderdaad véél makkelijker) paarden dat deden. Na een half jaar liet ik de oude ruin eens in het gras staan en mocht hij zelf eens een paar minuten proberen.

Ik heb een tijd geleden besloten dat het maar gewoon op zijn tempo moet. Mensen verklaren me voor gek, dat ik zo lang wacht, maar ik hoef niet zo nodig mijn nek (of rug...) te breken. En als het goed is, wordt hij 30, dus die paar jaar investering heb ik er wel voor over. Beyer nu goed investeren, dan eeuwig een gevaarlijk paard onder he hebben.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:05

Ik kom mij hier ook even melden. Heb ook een RBE-er. De do's en don'ts zijn ook erg herkenbaar. Mijn paard is ook erg gevoelig voor mijn gemoedstoestand. Soms wel lastig want we hebben samen veel meegemaakt, wel weer op de goede weg nu samen :)

Als ik gespannen ben dan wordt zij ook gespannen en andersom. Sinds gisteren heb ik de moed weer gevonden om, als ze erg van schrikt en gaat zeuren gas te geven i.p.v. haar alleen maar bij me te houden :) Nou, dat was een eye opener want in plaats van te gaan rennen (waar ik bang voor was) werd ze uiteindelijk juist ontspannen en hield op met zeuren in de 'enge' hoek :D
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 04-05-16 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:07

Fabster: Oef dat klinkt ook als een moeilijk ''project''.

Mijn merrie is 4 jaar. Ik heb haar ook vanaf veulen. Vanaf het begin altijd al wat bezig geweest met haar. Plus de fokster had er al een geweldige veulen basis in gewerkt.
Hoefsmid is ook een groot drama geweest. 1 hoefsmid ook gehad die haar gewoon echt niet meer wilde bekappen. gelukkig gaat dit nu steeds beter en laat ze het 99% van de tijd heel goed doen.

Ik wil het opstarten nu ook op een manier doen dat iedereen mij voor gek verklaard. Ik vertrouw haar wel echt. De 3e keer dat ik er dit jaar op zat had mijn vader haar vast. Dan moet je weten dat mijn vader 0,00 verstand van paarden heeft en als ze weg loopt hij braaf mee zou lopen en als ze af zou gaan hij los zou laten. Ik vertrouwde haar dusdanig dat ik wist dat dat kon. die dag ook de 1e keer zelf de teugels er weer bij gepakt.

Mijn plan nu is om het allemaal heel rustig aan te pakken. Niet gaan draven voordat ze er klaar voor is, idemdito met de galop. Het maakt mij niet meer uit dat we misschien nog wel 5 maanden bezig zijn voor we weer een keertje galopperen.

Ik heb toevallig eergisteren nog een ''foute inschatting'' gemaakt. We gingen vrijspringen. dit vind ze altijd geweldig. Alleen eergisteren had ze een beetje een meetdag en er was wat veranderd naast de rijbak. Gevolg ik was wat zenuwachtig voor gisteren omdat de zadelmaker kwam en haar signalen niet goed las. Daardoor pushte ik haar te veel. Ze bleef omdraaien waardoor ik dus reageerde om haar terug om te draaien natuurlijk eigenlijk. Maar ze was gewoon van de wap doordat er wat veranderd was. En in plaats dat ik haar er normaal kennis mee liet maken pushte ik haar. Gevolg was dat ze uiteindelijk zich klem gezet voelde ( ik zag dat ze weer wilde gaan draaien dus ik hield haar met mijn lichaamstaal ''vooruit'') en ze de rijbak uit sprong. De rijbak licht een cm of 20 hoger dan de betonnen vloer ernaast en godzijdank kwam ze perfect neer op het beton. Toen kwam ik tot mijn positieve ook en heb ik het ''goed'' opgelost waardoor ze toch nog een paar keer fijn gesprongen heeft de kant op die ze niet durfde.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:13

XxLiesjuh, ik heb ook grote problemen gehad met de hoefsmid. Doodsbang was ze en uiteindelijk naast angst ook gewoon niet willen. Heb nu hele goede hulp van Michelle Bannink van Be Stable en een super fijne, geduldige lieve vrouwelijk hoefsmid.

Ik ga even bijlezen hier in het topic!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:32

Ik bekap mijn paarden ook zelf. Mijn RBE-er zie ik altijd wel tegen op. Soms ben ik zo klaar en gaat t als een zonnetje, soms wordt het niks.

Gisteren ging ik hem dus bekappem. Ik laat m dan gewoon los staan, ze krijgen hooi, ik doe de voeten en hij kan gewoon eten. Maar het werd geen makkelijke. Hij liep al steeds weg, dus toch halster om en vadt gezet aan een kuubskrat met hooi. Maar die sukkel let nergens op en had geen zin in mij. Dus hij speuren naar hooi, komt met zijn kop omhoog onder het touw, raakt helemaal in de stress en wil weg. Maar hij zit natuurlijk vast. Trekt die bak een flink wat meters van zijn plek vóór het halster en de klip van bet touw het begeven...zucht.... Dat dat beest nooit wat meer mankeert dan alleen schrammen is toch wel een wonder te noemen.

Dus nieuw halster gepakt, nieuwe klip aan het touw, paard weer vast en voeten verder bekapt. Inmiddels had hij zelf ook zijn les geleerd en stond hij keurig stil...pannekoek...

Heb ik eerder gehad met het verkeersmak maken. Dat ging best goed. Ook groot verkeer. Geen probleem, als hij het maar ziet. En dat is dus precies het probleem. Hij heeft nogal een slechte focus. Ik verdenk hem wel eens van adhd.... :+ Afijn, we lopen over straar, hij ziet werkelijk echt elke spriet waaien en is helemaal over de zeik. Er komt een vrachtwagen aan -geen probleem- maar Sjakie heeft dat ding nooit gezien, want die had t te druk met wat anders. Dus hij schrikt van de vrachtwagen, springt opzij, landt met zijn poot in een emmer die langs de weg lag, schrikt zich daar natuurlijk ook wezenloos van en besloot toen toch maar om even op te letten. Koppie ging omlaag en hij liep als een mak schaap de rest van de wandeling uit.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:44

Mijn merrie heeft zichzelf laatst ook helemaal losgerukt tussen 2 palen in op de spuitplaats bij de smid. Normaal gesproken hou ik haar altijd zelf vast bij de smid, maar stalgenoot dacht wel te kunnen helpen en ik dacht nu prima als jij het beter weet... maar had ik dat maar niet gedaan. Gevolg paard helemaal in de stress, halster kapot, stalgenoot languit op de grond en ik gekneusde ribben :(

Sindsdien grote problemen op de spuitplaats. Met mijn grondwerkinstructrice al voor een groot deel opgelost, maar ze blijft het wel spannend vinden.

Mijn merrie kijkt ook niet naar wat ze eng vindt, ze kijkt dan stug de andere kant op. Ben haar nu dus aan het leren d.m.v. grondwerk om dus wel te kijken naar wat ze spannend vindt. Dankzij het grondwerk beginnen we weer vertrouwen elkaar te krijgen en ik mijn zelfvertrouwen terug! Ik snapte echt helemaal niks meer van haar (en zij blijkbaar niet van mij hahaha) en ze maakte me erg onzeker omdat ze constant maar om bevestiging bleef vragen. Ze heeft ook echt een leider nodig en door mijn onzekerheid was ik dan niet meer. Zo blij met mijn grondwerkinstructrice, dankzij haar gaat het in echt hele korte tijd zo heel veel beter en groeit mijn zelfvertrouwen. Ik snap haar nu eindelijk. Soms is het wel vermoeiend want ik moet erg consequent met haar zijn en ze blijft iedere dag wel dezelfde vragen stellen en moet ik dan geduldig antwoord op geven :P

Ze is ook echt mijn spiegel, dus ik ben zelf ook hard aan het leren om zelf te veranderen zodat ik een goede en betrouwbare leider voor haar kan zijn :)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:45

Wat een portret Fabster :=

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:52

AnneOmie: Dat gewoon niet willen komt me ook bekend voor. Ik heb nu voor haar de 3e hoefsmid. de 1e wilde haar niet meer doen. De 2e heeft wel vooruitgang met haar geboekt en ook door het ik wil niet moment gewerkt. maar de laatste keer dat hij kwam om een ijzer terug onder te slaan verpeste hij meteen zijn werk van het jaar ervoor.. De hoefsmid die ik nu heb is tegelijk ook tandarts. Dus dat is wel fijn voor haar. 1 persoon voor 2 dingen. Ze is soms nog steeds wel eens moeilijker maar ze laat zich goed doen. Ik heb dan nu ook echt een hele erge fijne hoefsmid met veel geduld en goed inzicht wanneer wat te doen of te reageren. (ze heeft een bokvoetje en zonder ijzers voor is er niks te beginnen nog met die voet)
Een goede grondwerkinstructrice is wel heel fijn ja.! :) Wie heb jij als ik vragen mag?

Ze heeft in het algemeen trouwens 1 grote ''tik'' met hoefsmeden, veeartsen, trailer laden enz. Je moet haar vast houden op een manier dat zij denkt dat ze los staat maar dat dus zeker niet zo is. Bij de smid als ze het zat is gaat ze ook wel eens eventjes ''voelen'' of ze tegendruk krijgt als ze haar hoofd omhoog doet. Wil je haar dan echt vast vast houden dan gaat ze direct en omhoog en vliegt ze naar achteren.. trailer idemdito. Als je op het verkeerde moment druk op het touw zet dan is ze weg.

Fabster: Wat zie ik toch veel overeenkomsten tussen die van jou en die van mij.. Echt 0,0000 focus/concentratie. als ze een dag heeft dat ze dat wel doet is ze zo onwijs fijn en makkelijk en zoo rijbaar enz. Op een slechte dag is het gewoon vragen om problemen om er uberhaubt op te stappen. Gisteren met de zadelmaker was eigenlijk zo'n dag. Dus toen ook maar eventjes duidelijk gezegd dat ik erop zou stappen en dat als iemand haar op de grond vast had ik ook een rondje of wat zou stappen maar dat meer echt niet mogelijk was.. Ze was met dat stappen enz wel super braaf. Maar je merkte gewoon dat ze echt niet op lette en overal mee bezig was behalve met ons. Dus om dan meer te gaan doen heeft geen zin.
Maar ik herken het ook dat als ze dan die ''les'' geleerd hebben op wat voor manier dan ook ze meteen helemaal zen zijn..

Wat trouwens bij die van mij ook nog zo typisch is is hoe brutaal ze is. Voorbeeld: Ze kwamen vorig jaar de mesthoop weg rijden. een mega tractor met een mega aanhanger en een shovel die het erin kiepte en aan duwde. Ze vond het dood eng eerst. Maar na eventjes gekeken enz te hebben gedaan stond ze met haar neus tegen de tractor te duwen terwijl dat ding alle kanten op schudde doordat ze met de shovel de mest aan duwde. weer weg ervan gaan was dan wel weer een ander verhaal. Maar door het een paar keer te doen ging dat ook goed. :)
En met een Cranio-sarcaal behandeling was ze helemaal een drama. we hebben 6 sessies nodig gehad eerdat ze het toe liet en een beetje wilde ontspannen.. :(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:54

AnneOmie schreef:

Yep, een lekker ding is t :roll: . Ik ga met hem dus ook niet overhaast te werk. Wel grappig dat de ene helft me voor gek verklaart, 'want hij is al 6 en kan nog niks' en de andere helft me voor gek verklaart, ' want dat beest is levensgevaarlijk en daar kun je nooit op rijden, want dan verongeluk je'.

En voor beide kanten heb ik de zelfde boodschap; niet zo zeuren. Geef het tijd en het komt vanzelf goed. En dat denk ik ook echt. Het duurt alleen een beetje lang. :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:58

Bij trailerladen was bij mij de truc: voorbalk eruit bij laden. Voorbalk erin en hij rent er steeds weer achteruit uit. Voorbalk eruit en loopt als een mak schaap achter je aan. Achterbalk erachter, voorbalk er weer voor. Geen probleem.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:15

Mijn merrie hoeft alleen maar te worden bekapt, niet eens beslagen :P Ze heeft alleen geleerd dat dit gedrag haar iets oplevert. Ze gaat namelijk van voren helemaal hangen in de armen van de smid en komt dan omhoog en naar voren, nou ja geen houden aan natuurlijk. ze is ruim 2,5 jaar gesedeerd bij de smid (toen stond ze nog wel op ijzers), maar ze heeft van die sedatie natuurlijk niets geleerd. Nu zijn we met gedragstherapeut en smid samen aan het trainen. Gaat gelukkig super goed!

De meeste smeden zijn ook erg ongeduldig... nou ja dan is het natuurlijk al meteen klaar met mijn merrie, dan gaat het helemaal niet meer!

XxLiesjuh, ik heb Michelle Bannink van Be Stable http://www.bestable.nl/?p=65. Ze is ook 'paardenpsycholoog' en ben super blij me haar! Dankzij haar snap ik mijn paard weer! Kreeg gisteren ook groot compliment van haar, dat ze helemaal blij van mij en Choice werd en dat ze het hiervoor doet :D

Bij dierenartsen, tandarts en masseur en osteopaat gelukkig geen problemen! Het is echt puur de hoefsmid (trauma). Trailerladen gaat op zich prima, maar heeft ze soms ook geen zin in := en dan gaat ze zeuren :P maar ik weet nu precies hoe ik dat moet doen en vooral niet aan mezelf twijfelen en gewoon geduldig blijven en zelf de langste adem hebben. In prinicipe staat ze er tegenwoorden binnen paar minuten in :)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:25

Fabster schreef:
AnneOmie schreef:

Yep, een lekker ding is t :roll: . Ik ga met hem dus ook niet overhaast te werk. Wel grappig dat de ene helft me voor gek verklaart, 'want hij is al 6 en kan nog niks' en de andere helft me voor gek verklaart, ' want dat beest is levensgevaarlijk en daar kun je nooit op rijden, want dan verongeluk je'.

En voor beide kanten heb ik de zelfde boodschap; niet zo zeuren. Geef het tijd en het komt vanzelf goed. En dat denk ik ook echt. Het duurt alleen een beetje lang. :D

Ik heb door schade en schande geleerd om vooral bij je eigen gevoel te blijven en heel goed naar je paard te luisteren! Laat anderen maar kletsen! Ik ben nu ook al 2 jaar bezig hoor, ook omdat ik mijn eigen angst moest overwinnen. Ben er 2 jaar terug hard vanaf gevallen en daarna nog paar x gevallen en daardoor zelf ook bang en onzeker geworden, maar de aanhouder wint! Bij mij gaat het nu super goed. Paard was dankzij mijn vorige instructrice/paardentrainer al weer helemaal voor elkaar, nu lag het eigen alleen nog aan mij :) Heb hard aan mezelf gewerkt de afgelopen 8 maanden en dat werpt nu eindelijk zijn vruchten af :)
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 04-05-16 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:25

Fabster schreef:
Bij trailerladen was bij mij de truc: voorbalk eruit bij laden. Voorbalk erin en hij rent er steeds weer achteruit uit. Voorbalk eruit en loopt als een mak schaap achter je aan. Achterbalk erachter, voorbalk er weer voor. Geen probleem.

Handig om te weten :D

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:40

Freya6 schreef:
Ik vind persoonlijk RBE het moeilijkst om mee om te gaan, omdat ik zelf ook een RBE ben gaat de energie dan helemaal over de top. Mensen die dit herkennen?

Ja, heel erg herkenbaar! Mijn paard lijkt heel erg op mij, ze is echt mijn spiegel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:44

Ja, Sjaak is mijn beste spiegel, helaas. Ik zie al mijn slechte eigenschappen uitvergroot terug. Heeft mezelf ook heel wat opgeleverd, trouwens. Maar unlike him, slik ik wel ritalin.... :D

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:22

Bij de osteopaat is die van mij dan wel weer super braaf. Maar die man heeft een omgang met paarden daar zeg je echt U tegen. :D Is echt onvoorstelbaar hoe hij met paarden om gaat.

Ik vind het hier wel fijn om te lezen dat jullie allemaal zoveel de tijd nemen voor de paarden. Ik zit alleen nog te twijfelen met 2 aanpak dingen.. Ik las ergens dat je RBE paarden juist heel erg aan het werk moet zetten en ze dus moet overbluffen. Maar ik twijfel of dit niet juist een averechte uitwerking gaat krijgen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:25

Nou, ik zou het daar niet op gokken! _O- >;)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:05

Haha ja mij leek het ook al sterk.. O:)

Mijn planning nu is om gewoon rustig weer erop te gaan en dan eerst in stap rustig alles bevestigen en als ik merk dat ze klaar is om aan te draven, dan langzaam weer eens een drafje erbij pakken. dat is denk ik de beste manier of raden jullie wat anders aan?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:26

Nee, zou ik ook doen. Overbluffen gaat mss een paar x goed en daarna ben je 3 jaar terug met je training.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:43

Wat zouden jullie aanraden/doen?

Ik zit met een dillema wbt bekappen van mijn jonge paard.

Ze is bij de vorige eigenaar altijd onder sedatie bekapt, eigenlijk ging alles onder sedatie maar dat even terzijde.
Ik heb haar nu enkele maanden en we zijn inmiddels zover dat ik dr benen kan aanraken en voetjes kan optillen.
Al gaat dat laatste niet altijd in volledige ontspanning maar oefening baart kunst dus het gaat de goede kant op.
Maar de tijd lijkt ons in te halen wbt hoefgroei en dus bekappen.
Alleen de aanwezigheid van een grote vijl is al reden om in paniek te raken voor mijn paard.
Laat staan een hoef op de standaard zetten en daadwerkelijk bekappen.
Kortom deze handeling is nog teveel voor dr....en is iets wat ik niet even haastje repje binnen no time aangeleerd krijg.

Maar de hoeven groeien natuurlijk door en ze zal eerdaags toch echt een keer een hoefsmid onder ogen moeten zien.

Eigenlijk wil ik haar niet sederen maar zonder gaat hem op korte termijn ook niet worden.
Het voelt voor mij een beetje als verraadt naar haar toe...maar vergroeide hoeven op termijn is ook niks.

Zou er ook sedatie zijn waarbij ze niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk de boel niet zo meekrijgt?

Omdat alleen lichamelijk haar 'lam' maken mij tegen de borst stuit.
Omdat ze dan geestelijk alles meemaakt maar zich lichamelijk niet kan uiten.

Dit gaat ten kosten van onze vertrouwensband ben ik bang.

Wie kan mij adviseren?
Oja, ik neem hierover ook contact op met onze veearts om te overleggen welke mogelijkheden er eventueel zijn.
Maar wellicht zijn er in het topic mensen die hier ervaring mee hebben.....
Laatst bijgewerkt door cissie op 06-05-16 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:16

Kun je haar niet afleiden met koekjes of iets dergelijks?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:17

Fabster schreef:

Helaas niet, dat zou prachtig zijn maar gaat h'm niet worden.
Het is niet dat ze wat afleiding oid nodig heeft.
Ze flipte een tijd terug al de pan uit als ik m'n hand richting dr hoef bewoog.
Dat gaat nu goed maar de weg naar daadwerkelijk bekappen is nog lang...

Daarnaast is er bij haar een verschil wie er iets van dr vraagt.
Als ik iets met haar doe is het goed, maar een ander accepteert ze 'nog' niet.
En aangezien ik geen bekapper ben....
Laatst zijn we als oefening bij een bekapbeurt van een stalgenoot geweest.
Zodat ze kon wennen aan de geluiden ect.
Hele vriendelijke en rustige smid maar die vijl...mocht niet bij dr in de buurt komen dan schrikt ze niet gewoon maar explodeert.
Dat komt door dr ervaringen in het verleden en doordat ze niet opgevoed is zoals dat normaal bij jonge paarden gaat.
Dus van jongs af aan kennismaken met de hoefsmid en handelingen die daarbij horen.
Momenteel is de vijl iedere dag aanwezig..dat ding heb ik altijd bij me.
Zodat ze eraan gewent raakt, moet nog zon standaard op de kop tikken en dat wordt dan stap twee.
Dat gaat best goedkomen en ze zal er ook gewent aan raken, maar dan blijft nog steeds het probleem....ik mag het doen maar owwee als iemand anders die vijl ter hand neemt.
Ook dat valt te oefenen, stalgenoten genoeg...maar dan ben ik al snel weken al dan niet langer verder.

En dat redden haar hoefjes niet...
Laatst bijgewerkt door cissie op 06-05-16 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:29

XxLiEsJuHhxX schreef:
Bij de osteopaat is die van mij dan wel weer super braaf. Maar die man heeft een omgang met paarden daar zeg je echt U tegen. :D Is echt onvoorstelbaar hoe hij met paarden om gaat.

Ik vind het hier wel fijn om te lezen dat jullie allemaal zoveel de tijd nemen voor de paarden. Ik zit alleen nog te twijfelen met 2 aanpak dingen.. Ik las ergens dat je RBE paarden juist heel erg aan het werk moet zetten en ze dus moet overbluffen. Maar ik twijfel of dit niet juist een averechte uitwerking gaat krijgen.

Bij die van mij werkt dat inderdaad het beste! Als je haar niet aan het werk zet dan ziet ze op het laatst overal bakkabouters. Ze was vroeger snel afgeleid, maar heeft nu gelukkig geleerd haar aandacht bij mij en het werk te houden.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:34

cissie schreef:
Fabster schreef:

Helaas niet, dat zou prachtig zijn maar gaat h'm niet worden.
Het is niet dat ze wat afleiding oid nodig heeft.
Ze flipte een tijd terug al de pan uit als ik m'n hand richting dr hoef bewoog.
Dat gaat nu goed maar de weg naar daadwerkelijk bekappen is nog lang...

Daarnaast is er bij haar een verschil wie er iets van dr vraagt.
Als ik iets met haar doe is het goed, maar een ander accepteert ze 'nog' niet.
En aangezien ik geen bekapper ben....
Laatst zijn we als oefening bij een bekapbeurt van een stalgenoot geweest.
Zodat ze kon wennen aan de geluiden ect.
Hele vriendelijke en rustige smid maar die vijl...mocht niet bij dr in de buurt komen dan schrikt ze niet gewoon maar explodeert.
Dat komt door dr ervaringen in het verleden en doordat ze niet opgevoed is zoals dat normaal bij jonge paarden gaat.
Dus van jongs af aan kennismaken met de hoefsmid en handelingen die daarbij horen.
Momenteel is de vijl iedere dag aanwezig..dat ding heb ik altijd bij me.
Zodat ze eraan gewent raakt, moet nog zon standaard op de kop tikken en dat wordt dan stap twee.
Dat gaat best goedkomen en ze zal er ook gewent aan raken, maar dan blijft nog steeds het probleem....ik mag het doen maar owwee als iemand anders die vijl ter hand neemt.
Ook dat valt te oefenen, stalgenoten genoeg...maar dan ben ik al snel weken al dan niet langer verder.

En dat redden haar hoefjes niet...

Ik ken het probleem. Er zijn zeker sedatiemiddelen voor het stukje 'tussen de oren'. Ik kom alleen even niet op de naam. De tandarts geeft dat ook aan mijn merrie en dan is ze wel relaxed. Met alleen sedatie voor de spieren blijft ze namelijk drammen dat ze weg wil, sedatie of geen sedatie.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:47

AnneOmie:
Fijn dat het überhaupt bestaat, ik ben er niet in thuis omdat ik een aversie heb tegen sederen zonder medische reden.
Maar ik kom er niet onderuit ben ik bang en dat vind ik best erg.
Daarom probeer ik een middel te vinden wat haar zoals je al zegt 'tussen de oortjes' ook relaxed maakt.

Mocht de naam je te binnen schieten dan hoor ik het graag.

Bedankt!