Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:43

Cassidy schreef:
LDRD schreef:
Maar hoe moet iemand nou beoordelen op welk paard hij welk onderdeel van Parelli moet toepassen dan?

fransje23 schreef:
De valkuil bij een strak afgebakende methode kan zijn dat er weinig ruimte is voor op de individu toepaste oplossingen.
Daarbij heeft strak in de leer zijn, bij welke methode dan ook, het gevaar dat mensen een tunnelvisie ontwikkelen.

Kijk eens naar deze pagina, er zit ook een schema bij.

Paarden kunnen in verschillende situaties van horsenality veranderen

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ty-horses/

Wat wil je hier mee duidelijk maken? :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:43

Ragdollcat schreef:
Flauwekul, die paard is geen probleempaard mocht je dat denken. Gewoon duidelijk zijn. En het is geen verkeerde paard gekocht hoor en het karakter past perfect bij de eigenaar.

Het is gewoon voor mij een bevestiging dat parelli niet altijd goed werkt en niet altijd geschikt is, het is gewoon zo'n zweverige rage.

Bij Parelli heb je je paard niet altijd en overal 100% onder controle, al is dat wel waar je naartoe werkt. Dus als je onderweg wat hobbels tegenkomt of een paard dat hem peert, betekend dat niet dat de methode niet deugt. Bij Parelli gaat het om communicatie met je paard. Niet meer en niet minder.

xxmariskaXX1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:43

ik weet helemaal niks van Parelli
dus vraag me af waar dit op slaat eigenlijk
niet zo fijn filmpje

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:44

LDRD schreef:
Cassidy schreef:

Elk paard in een hokje? Lijkt me dat er meer is dan dat :j .

Dit is een handvat voor een begin van het ontwikkelen van het door jouw zo gewaardeerde gevoel en geen hokjesproppen omdat de paarden daar niet in passen :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:46

LisaBN schreef:
Mag ik een Parelli lekenvraag stellen?
Waar is het op gebaseerd dat een paard achteruit moet lopen als je met het touw wiebelt?
Vraag ik me doodserieus af.

Paard moet wijken voor druk op elk gedeelte van het lichaam. Wiebelen met touw zorgt voor druk op de neus en de bedoeling is dat daar dan een achterwaarts als antwoord op komt. En meer dan een paar initiele stappen. En al helemaal geen "over-de-mens-heenwalsen".

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:48

en zo krijg je wannebe mensen die dit thuis gaan nadoen... met alle gevolgen van dien.........

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:49

Fransje_70 schreef:
Sizzle schreef:
Jessix, Ik ken Casper niet, ik beoordeel alleen wat ik zie.
Ik vind het persoonlijk ongewenst als een paard de hele tijd onderdanig zijn lippen staat af te likken.
Wij hebben hier op stal een super Parelli getrained dier staan die zijn baasje altijd op de voet volgt. Ook buiten loopt hij zonder halster of touw.
Laatst was ze op vakantie en zou ik hem even vrij laten bewegen.
Ik liet hem samen met mijn paard in de bak. Waar mijn paard meteen haar eigen gang ging en speels ging bokken kwam de ruin naast me staan en wachtte op een commando.
Pas toen ik hem met een armbeweging wegstuurde begon hij keurig rondjes over de hoefslag te bewegen terwijl mijn paard maar half lijp heen en weer aan het scheuren was en probeerde om hem mee te krijgen.
Omdat ik hoopte dat hij meer initiatief zou tonen als ik me er niet mee bemoeide liep ik weg, maar accuut stind hij dus weer naast me omdat ik we immers afwende van hem.
Beetje jammer vond ik dat persoonlijk.

Maar goed ieder zijn ding. Anderen zijn het vast ook niet met mij eens.

Juist, je maakt er een paard/pony geestelijk kapot mee, dat het niet meer paard/ pony is. Dat soort gevallen heb ik helaas ook vaker gezien.

Mocht ik ooit een nieuw paard bij gaan kopen dan wil ik een dier waarmee er niet is geknoeid met dit onzin. Anders laat ik het staan en zoek ik verder.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 19-01-13 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

LDRD schreef:
Maar hoe moet iemand nou beoordelen op welk paard hij welk onderdeel van Parelli moet toepassen dan?

Verdiepen, proberen, fouten maken, op je bek gaan en je terug herpakken. De standaard weg lijkt mij als je met paarden om gaat. Niemand kan vanaf dag 1 alles juist inschatten, iedereen maakt fouten. Maar het zijn niet de fouten die je maakt die het probleem zijn, maar de manier waarop je ermee omgaat.

Ik heb nu het idee dat ik mijn paarden redelijk kan 'lezen' zoals ze dat noemen, en toch ga ik ook de mist in. Laatste keer mij nog enorm vergist, dacht dat mijn pony de dominante 'ik heb geen zin om op je te reageren'-pony uithing, amper reagerende op fase 4 (kreeg wel reactie, anders is het geen fase 4, maar het was met moeite). Omdat hij het tot fase 4 liet komen en niet ontplofte ging ik er vanuit dat hij ermee aan het spelen was, en het niks met bang zijn te maken had. Totdat ik hem tot bij mij vroeg op een moment en hij gewoon niet wilde komen. Toen wist ik dat ik te ver was gegaan want hij wil ALTIJD naar me toe komen, is liever bij mij dan ergens "alleen". Dus als je een paard dan zover krijgt dat die niet meer bij je wil zijn ben je goed bezig geweest :+ Voelde ik me slecht? Natuurlijk. Maakte ik er een probleem van? Neen, ik heb het gewoon opgelost en 5 minuten later waren we weer vriendjes en konden we weer verder.

Parelli is een leerschool, ze geven je handvaten maar je moet het nog steeds zelf doen. Sommigen zullen daar beter in zijn dan anderen (daarom is het fijn dat er steeds meer instructeurs komen, kan ik alleen maar toejuichen), en dus zal het bij sommige sneller & beter gaan en doen die heel snel dingen die ze nooit hadden gedacht, terwijl anderen afgestompte paarden krijgen, of paarden die er vandoor gaan zodra ze hun baasje zien. Ligt niet aan Parelli, ligt aan de mensen die het toepassen ;)

Cassidy

delvira schreef:
en zo krijg je wannebe mensen die dit thuis gaan nadoen... met alle gevolgen van dien.........

Het is juist de bedoeling dat je dit thuis na gaat doen. En dan wel door mensen laat controleren. Door sessies op video op te nemen en in te sturen of een keer een cursus te volgen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:50

Ragdollcat schreef:
Het is gewoon voor mij een bevestiging dat parelli niet altijd goed werkt en niet altijd geschikt is, het is gewoon zo'n zweverige rage.

Mjah, Parelli is nergens in beeld toch? Elke methode kun je wel verkeerd uitvoeren, dat maakt de methode nog niet slecht toch? Sterker nog; de meeste methodes worden meestal niet al te best uitgevoerd door beginners, daar zijn het beginners voor! Zelfs de methode om schoenen te strikken gaat in het begin vaak niet goed bij een beginnende kleuter; dat wil niet zeggen dat de methode niet deugt.

En rage? De eerste keer dat ik van Parelli hoorde was in 1993 of zo... lange rage dan als hij 20 jaar duurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:51

Cassidy schreef:
delvira schreef:

Het is juist de bedoeling dat je dit thuis na gaat doen. En dan wel door mensen laat controleren. Door sessies op video op te nemen en in te sturen of een keer een cursus te volgen.

Nou, mij niet gezien hoor. Laat iedereen dat lekker voor zichzelf bepalen!

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:52

Cassidy schreef:
delvira schreef:

hoezo door welke mensen moet je dit dan laten controleren??????

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:52

Ragdollcat schreef:
Juist, je maakt er een paard/pony geestelijk kapot mee, dat het niet meer paard/ pony is. Dat soort gevallen heb ik helaas ook vaker gezien.

Mocht ik ooit een nieuw paard bij gaan kopen dan wil ik een dier waarmee er niet is geknoeid met dit onzin. Anders laat ik het staan en zoek ik verder.

Jammer dat je je bericht nog hebt aangepast want goed opgevoed is nog geen learned helplessness.

En mocht ik ooit een paard kopen, dan per definitie een met een goede basis. Paard op driejarige leeftijd zo groen als gras kersvers uit de opfok zonder degelijke basisopvoeding komt er bij mij niet in,....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:54

delvira schreef:
hoezo door welke mensen moet je dit dan laten controleren??????

Kijk eens even op Youtube en zoek even op Parellitube. Daar zie je filmpjes die Parelli studenten naar Parelli toesturen ter beoordeling...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:59

Cassidy schreef:
Ragdollcat schreef:

Jammer dat je je bericht nog hebt aangepast want goed opgevoed is nog geen learned helplessness.

En mocht ik ooit een paard kopen, dan per definitie een met een goede basis. Paard op driejarige leeftijd zo groen als gras kersvers uit de opfok zonder degelijke basisopvoeding komt er bij mij niet in,....

Ik heb niks aangepast alleen de onderste tekst toegevoegd. En paard van 3 jaar oud dat nooit in handen is geweest laat ik ook staan hoor. Maar aub geen parelli en of iets in deze richting erop toegepast, dat laat ik ook staan.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:00

Cassidy schreef:
sallandval schreef:
En Hempfling, volgens mij herhaal je bij hem ook vooral hear say van andere fora? Artiesten zoals hij zijn vaak zweverig ja, maar dat weet iedereen die ook maar een boek van hem heeft doorgebladerd... dan kun je geen praktische cursus verwachten toch?

KFH zelf gezien en mee mogen maken op de Equitana in Essen nog voor zijn Spaanse Vinca tijd. Poestig mannetje, mega ego. En ook voor jou de link naar het Duitse artikel.

http://www.nh.cybercomm.nl/kfh_file/kritik.htm

Ach dat is gewoon ook een evangelist die jaloers is op de fifteen minutes of fame die KFH wel gekregen heeft en hij zelf niet, iedere goeroe heeft wel tegenstanders (daaraan herken je de echte ;) ); hoge bomen vangen immers veel wind.

En ik ken Pat Parelli niet persoonlijk maar ik durf toch te beweren dat de man bepaald geen klein ego heeft :o .

Dus nee, sorry ik zie niet in waarom je anderen verwijt het te zwart wit te zien.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:01

Ragdollcat schreef:
Ik heb niks aangepast alleen de onderste tekst toegevoegd. En paard van 3 jaar oud dat nooit in handen is geweest laat ik ook staan hoor. Maar aub geen parelli en of iets in deze richting erop toegepast, dat laat ik ook staan.

Hoezo? Ze gaan er heus niet stuk van hoor.. een paard blijft een paard.

Cassidy

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:02

giaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:07

OMG dit slaat echt nergens op!
dit is gewoon dierenmishandeling!
dat paard weet helemaal niet wat hem overkomt! en al helemaal niet met 1 oog!
en volgens mij weet ze zelf niet eens hoe je met paarden om moet gaan!
VRE-SE-LIJK!!!!
:(

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:07

sallandval schreef:
Ragdollcat schreef:

Hoezo? Ze gaan er heus niet stuk van hoor.. een paard blijft een paard.

Paard is paard, klopt maar dan graag normaal. Zonder dat er geestelijk mee is gemanipuleerd.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:09

Ragdollcat schreef:
Paard is paard, klopt maar dan graag normaal. Zonder dat er geestelijk mee is gemanipuleerd.

Je wilde toch geen groen paard? Elk getraind paard is geestelijk gemanipuleerd :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:10

Cassidy schreef:
Als ik een van deze veulens zou kunnen krijgen, met een dergelijke basis, graag!

http://www.youtube.com/watch?v=rLlZ8WFi9ME

Waarom dat touw om de benen, rond 1.13?
Wat is daar het doel van?

Vind het verder weinig anders dan hoe wij de veulens opvoeden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:12

Cassidy schreef:
Als ik een van deze veulens zou kunnen krijgen, met een dergelijke basis, graag!

http://www.youtube.com/watch?v=rLlZ8WFi9ME

Die merries zijn passief en gaan niet hun eigen gang, totaal geprogrammeerd daar is niks natuurlijks meer aan. Net robotten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:13

sallandval schreef:
Ragdollcat schreef:

Je wilde toch geen groen paard? Elk getraind paard is geestelijk gemanipuleerd :+

Normaal mee omgaan en normaal opvoeden is heel anders als dat hele geestelijke manipulerende Parelli of iets in die richting.

Kim1987kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:13

Beetje overdreven om daar een paard voor te laten staan lijkt mij... As er " parelli" of welke methode mee is gedaan wil dat echt niet per definitie zeggen dat ze verpest zijn... Beetje kortzichtig als je dat denk vind ik. Ik kan zelf heel goed bepalen of een paard wel of niet geestelijk gezond is. Dat zou ik persoonlijk belangrijker vinden dan welke ( in jouw ogen vreselijke) opvoedings technieken / methoden er zijn gebruikt. Maargoed. Lijkt erop dat je dan vast geroest bent in het haten van de methodes. Net zoals vele in zijn vast geroest in het gebruiken van de methodes volgens de precieze regels.