paardenmishandeling? Petitie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:03

Bizzybijtje schreef:
Waarom trekt Linda er dan wel hard aan? :)

Nou ja, we waren het er al over eens dat de miep uit het filmpje geen schoonheidsprijs verdiend :) Dus ook wat dat betreft niet.
Zowel de filmpjes van L. Parelli als die van M. Roberts, doen helemaal maar dan ook helemaal niets voor mij, maar daar was ik eerder ook al duidelijk over. Dat verdedig ik totaal niet, das paardje pesten, vervelend dat ze er zo goed betaald voor krijgen ook nog.

Anoniem

Re: paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:37

Voor Monty heb ik nog enige vorm van respect , hij is al wat ouder, komt uit een omgeving waar ze nog net iets anders met paarden omgingen dan nu.
Wat ik hem kan verwijten is dat hij niet meegegroeid is met de ontwikkeling van de omgang tussen mens en paard.
( ik heb zijn boek gelezen en hem wel eens aan het werk gezien)

KFH is volgens mij de zweverige kant op gegaan met paarden typen ed. Hij was ooit juist zo lekker praktisch vond ik.

En van dit filmpje wordt ik ook weer heel verdrietig. Het paard gaf reactie, deed een stapje achteruit ( even los van het feit of dit de manier is om een paard achterwaarts te vragen). Daar moet toch iets van een beloning op volgen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:42

Het kan zijn dat ik het gemist heb in de 18 pagina's, maar is het de bedoeling dat elk braaf onderdanig paard dat in je persoonlijke ruimte komt, uit respect automatisch een stap naar achter zet en terug uit je persoonlijke ruimte gaan wanneer je zo met dat touw ligt te jengelen? Of moet je eerst pakweg 20 uur grondwerk volgen enzo voordat het paard begrijpt wat het moet doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:55

MariekeB schreef:
Voor Monty heb ik nog enige vorm van respect , hij is al wat ouder, komt uit een omgeving waar ze nog net iets anders met paarden omgingen dan nu.
Wat ik hem kan verwijten is dat hij niet meegegroeid is met de ontwikkeling van de omgang tussen mens en paard.
( ik heb zijn boek gelezen en hem wel eens aan het werk gezien)

KFH is volgens mij de zweverige kant op gegaan met paarden typen ed. Hij was ooit juist zo lekker praktisch vond ik.

En van dit filmpje wordt ik ook weer heel verdrietig. Het paard gaf reactie, deed een stapje achteruit ( even los van het feit of dit de manier is om een paard achterwaarts te vragen). Daar moet toch iets van een beloning op volgen.

Welk filmpje bedoel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:56

@Mindim
Die @ Jeannepauli plaatste waarbij de eigenaar zelf aan de slag ging

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:12

MariekeB schreef:
@Mindim
Die @ Jeannepauli plaatste waarbij de eigenaar zelf aan de slag ging

Jammer he, paard probeert het wel, jammer dat het niet wordt gezien. Ik vind het ook triest.

Monty Roberts ken ik alleen van de join up, die massaal door niet kundige mensen wordt nageaapt, met gevolg dat paarden vervelend gedrag gaan vertonen. Eigenlijk jammer dat de boeken vrij zijn voor iedereen om te kopen, men ddoet het klakkeloos na, zonder te weten waarom en bij paarden die het helemaal niet nodig hebben.

Het filmpje van KFH van daarstraks vind ik persoonlijk geweldig en meerdere filmpjes op zijn site, vooral die met het schimmelarabiertje. Ik ben een vrij nuchter iemand, maar ik vind het niet zweverig.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:22

Maar je kunt nergens terugzien hoe Hempfling tot dit resultaat gekomen is... als het echt een gevaarlijke hengst is dan ben je er met kijken naar de flank en lichaamstaal echt niet hoor. Droom maar lekker verder dan als je dat gelooft... :z
Ik heb hem een keer bezig gezien op een grote beurs jaren geleden, maar daar bereikte hij in ieder geval helemaal niets met het paard, en dat was het tegenovergestelde van "gevaarlijke hengst". ;)

Een videootje kun je net zo mooi maken als je zelf wilt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:18

Tja, ik heb KFH ook wel 's zien blunderen. Maar dat geldt ook voor Voest, Robberts en noem al die andere goeroe's maar op. Niets menselijks is ons vreemd, nietwaar?
Maar waar het mij in dit geval om gaat is aan te tonen dat het lichaamstaalgebruik van KFH héél wat beter en effectiever is dan dat hysterische gedoe van mevrouw Parelli. Haar stem vind ik bovendien ook erg onaangenaam om naar te luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:46

Ik heb Hempfling zo'n 13 jaar geleden ook echt mooie dingen zien doen.
En uiteraard blundert hij wel eens ,maar de vraag is vooral hoe. Mislukte het, of reageerde hij het af op het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:06

storrum schreef:
Maar je kunt nergens terugzien hoe Hempfling tot dit resultaat gekomen is... als het echt een gevaarlijke hengst is dan ben je er met kijken naar de flank en lichaamstaal echt niet hoor. Droom maar lekker verder dan als je dat gelooft... :z
Ik heb hem een keer bezig gezien op een grote beurs jaren geleden, maar daar bereikte hij in ieder geval helemaal niets met het paard, en dat was het tegenovergestelde van "gevaarlijke hengst". ;)

Een videootje kun je net zo mooi maken als je zelf wilt.

Nou Storrum, zo naief ben ik niet hoor. Fouten maken is menselijk en niet alles loopt altijd zoals je het verwacht. ook bij deze mensen niet en ik vind je opmerking dan ook wat flauw. Hij gaat op zijn snufferd op de beurs, nou en?
En de suggestie dat ie dan maar in de filmpjes zit te knippen, niet netjes. Hoe denk je dat ie dat doet dan, de paarden eerst zo meppen dat ze uit angst braaf meelopen? En dan gauw filmen? Dat hoeft helemaal niet, iemand als Hemfling zal dingen gewoon onacceptabel vinden en daarop reageren, de manier hoe, verschilt denk ik iets van de reguliere manier ;) Als het maar duidelijk is voor het paard.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:07

Een typisch geval van
"Hoge bomen vangen veel wind" als je het mij vraagt.
Ik teken niet.
Ik heb vaak ingestaan voor de opvang van mishandelde paarden dus ik vind het ronduit belachelijk dit zo te noemen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:17

Hoge bomen? In het geval van Linda Parelli denk ik meer aan struikgewas :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:19

Jannepauli schreef:
Hoge bomen? In het geval van Linda Parelli denk ik meer aan struikgewas :D

of onkruid :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:26

Brandnetels!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:47

Oh ik ga ook niet tekenen, mocht iemand dat idee hebben gekregen. ik vind haar methode vreselijk voor iemand die een guru zou zijn, maar dan kunnen we weet ik vele hoeveel mensen wel aan gaan klagen voor dierenmishandeling omdat ze rare dingen doen die hun dier niet begrijpt. Verschil voor mij is dat die gemiddelde mens dat neit filmt en er bij zegt dat het een goede methode is.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:55

Ik ben sowieso geen fan van parelli. Wat ik wel heel erg mis in dit filmpje is vragen en belonen. Linda vraagt heel veel, maar beloont niet omdat ze het niet goed genoeg vindt. Dan krijg je dus dat het paard het niet meer snapt, en het niet meer doet.

wel moet ik zeggen dat dit paard echt bijzonder weinig respect heeft.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:21

Lekker volwassen Jannepauli en Mindim :(:)
Wat voor plant t is doet weinig ter zake feit is dat mensen waarover veel gepraat word ook veel kritiek zullen krijgen.
Ik werk wel met de parelli methode maar gebruik ook veel van andere dingen.
Gewoon kijken wat je paard t leukste en makkelijkste te begrijpen vind.
In dit filmpje vind ik persoonlijk ook dat ze te veel te snel vraagt waardoor het paard niet de kans krijgt iets goed te doen en Linda dus niet de kans krijgt het te belonen voor iets wat die goed doet.
Frustraties bouwen dan te veel op voor het dier. Ik zou een paar stappen terug gaan en iets zoeken wat die wel goed doet en eerst dat belonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:22

Nou nou, niet zo zwaar op de hand hoor.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:47

Quinzy schreef:
Gewoon kijken wat je paard t leukste en makkelijkste te begrijpen vind.

Dat is al de eerste misvatting - paarden hoeven die Parelli trucjes niet te leren. Het zijn de mensen die het moeten leren!

Citaat:
In dit filmpje vind ik persoonlijk ook dat ze te veel te snel vraagt waardoor het paard niet de kans krijgt iets goed te doen en Linda dus niet de kans krijgt het te belonen voor iets wat die goed doet.
Frustraties bouwen dan te veel op voor het dier. Ik zou een paar stappen terug gaan en iets zoeken wat die wel goed doet en eerst dat belonen.

Tja, je mag haar best verdedigen hoor, maar een echte paardenvrouw gaat niet zo tekeer als deze dame. In principe gebruikt ze geweld waar het niet nodig is en ze gaat ook dóór. En dan nog.. dit wordt als 'lesmateriaal' gepresenteerd - mijn mening is dat er simpelere en minder agressieve methodes zijn om je paard te leren respect voor je te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:49

@Quinzy, ik heb het hele topic al zeer serieus gereageerd, dus dat je dan over 1 grapje struikelt?

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:20

Jannepauli schreef:
Dat is al de eerste misvatting - paarden hoeven die Parelli trucjes niet te leren. Het zijn de mensen die het moeten leren!

Parelli is er zelf ook stellig in dat hun methode voor mensen is, dus waar zit die misvatting?

Ben het verder ook niet echt met 'trucjes' eens.. tenzij de seven games ed ineens VD geworden is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:17

wimmus schreef:
Jannepauli schreef:

Parelli is er zelf ook stellig in dat hun methode voor mensen is, dus waar zit die misvatting?

Tja, dat moet je Quinzy maar vragen. Doe schrijft namelijk dat het iets iets wat paarden moeten begrijpen of leuk vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:48

Jannepauli schreef:

Vind dat nou net het probleem met die methode, dat het paard zich er maar aan moet aanpassen.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:59

Yamcha schreef:
Vind dat nou net het probleem met die methode, dat het paard zich er maar aan moet aanpassen.

Oh, vandaar ál die uitgaven van Parelli over paardengedrag en hoe je JEZELF daar het beste op aanpast. :D
Zelfs een compleet pakket over de verschillen tussen karakters en hoe je daar het beste mee omgaat.. je word bijna doodgegooid met de horsenality's.

Misschien ben ik reuzeblind hoor, maar ik doe nu zelf een aantal jaren Parelli en mijn ervaring is gewoon anders. Parelli is er voor mensen, een paard hoeft zich niet aan te passen of truucjes te leren. Als dat iemands insteek is, dan heeft diegene het hele idee niet begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:15

Dan vrees ik dat er een hoop mensen zijn die het niet helemaal snappen. Maar goed, dat hou je overal, is niet exclusief voor Parelli.