Is met een bit rijden slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:22

Suzan360 schreef:
Maar stemhulpen kunnen ook wel lastig zijn hoor, heb je een fijn getuned paard, zegt er iemand in het bos 'ho!' tegen zijn hond, staat je paard gelijk stil.... Schiet ook niet op ;)

Haha.. gelukkig spreekt iedereen hier Frans, en mijn paarden Nederlands :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:22

_O- *Proest*

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:28

Bandida schreef:
Je moet met zo'n halsring ook echt wel je gezond verstand gebruiken, alles drie keer doordenken, alle kan-mis-gaan's
er uit halen, en dan stapje voor stapje te werk gaan.

Maar dat moet je met paarden altijd en met groene paarden nog ietsjes meer. Je moet ook leren te denken in paardenformaat en pas weer verder gaan als je voelt dat je paard het heeft gesnapt of aanvaard en niet wanneer je als mens denkt dat het wel duidelijk is.
Strakjes mag ik met mijn eigen paard gaan beginnen en die krijgt wel een bit in, maar bij het eerst werk onder het zadel gebruik ik ook een voortuig om als remmende hulp te gebruiken en je hebt er een mooie bokriem aan. Die rem op de boeg is voor een paard heel erg eenvoudig te begrijpen, die van mij snapt het zeker, ik heb het hem vanaf de grond al geleerd. Hij is niet natural en niet bitloos, maar gewoon paard :).

Qimm

Re: Is met een bit rijden slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:32

met zafira heb ik eerst zo rondgereden
http://img.photobucket.com/albums/v219/ ... 070134.jpg

ze vond in eerste instantie een bit heel eng, vooral (dubbel)gebroken. Een ongebroken bit was al niet meer eng, maar ze was nog wel heel gevoelig. Dus heb ik dit als midden weg genomen. Bit er wel in, nog niet mee doen. Langzaam aan steeds een beetje meer doen, ietsjes druk in de bocht, ietsjes druk bij halthouden. En zo zijn we langzamerhand uiteindelijk toch op bit uitgekomen. En het bevalt ons goed. Als ik nog een keer een paard zadelmak moet maken doe ik het zekerweten zo :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:34

Mijn paard is anders ook gewoon paard, hoor, en toevallig ook bitloos en natural. :D

Hij heeft nog nooit voortuig gehad en heeft amper gebokt (1x toen hij schrok van een opvliegende eend en er vandoor ging, terwijl hij toen nog nooit met me had gegaloppeerd). Dat werd even een rodeo, tja, dat was niet zo gek, gezien de situatie....... Nu bokt hij wel eens uit joligheid, maar het mag geen naam hebben.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:39

Qimm schreef:
En hulp vanaf de grond is bijna onontbeerlijk. ik ken niemand die even in z'n eentje paarden zadelmak maakt (al zullen ze er vast wel zijn). Welke methode dan ook.

Om heel eerlijk te zijn, heb ik Pat of parelli instructeurs nog nooit een paard zadelmak zien maken mét hulp :D .
Ook die nevzorov-leerling deed het zonder hulp.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:40

Zoals ik al zei zullen ze er vast wel zijn maar ik kén ze niet ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:41

Ik heb bij mijn eigen paard het grootste gedeelte wel alleen gedaan met zadelmak maken en inrijden. Moest wel, ik had gewoon te weinig hulp en dan moet je wat. :)

De hulp die ik had, was wel heel fijn en kundig en daar kon ik aardig op voort borduren in mijn uppie.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:44

ik heb al het voorbreidende werk wel alleen gedaan omdat ze zo'n bravert was en ik ook weinig hulp kon krijgen, maar met de eerste keren opstappen had ik echt wel hulp. Al was het alleen maar om de ambulance te kunnen bellen :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:46

Die van mij is ook alleen zadelmak gemaakt, hij was liever lui dan moe, dus ideaal voor het zadelmak maken. Voor het doorrijden was het toch minder handig :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:47

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:26

Qimm schreef:
ik heb al het voorbreidende werk wel alleen gedaan omdat ze zo'n bravert was en ik ook weinig hulp kon krijgen, maar met de eerste keren opstappen had ik echt wel hulp. Al was het alleen maar om de ambulance te kunnen bellen :+

Dat zouden mijn stallingseigenaren wel hebben gedaan, zij hebben een riante uitzicht op beide bakken vanuit huis. ;)
Ben er nooit opgegaan in het begin, als ik echt alleen was. Nu doe ik dat wel en zou er ook nog van alles kunnen gebeuren natuurlijk. Dat weet je toch nooit..... :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:09

Suzan360 schreef:
Maar stemhulpen kunnen ook wel lastig zijn hoor, heb je een fijn getuned paard, zegt er iemand in het bos 'ho!' tegen zijn hond, staat je paard gelijk stil.... Schiet ook niet op ;)

Of als je in een fijne middengalop zit en paardlief net iets té heftig word en je zegt "hoo maar meisje!" omdat je even met te veel bezig was om er aan te denken dat "ho" gelijk is aan "halt!" en missy staat stil >;)
Ik heb menig maal ergens in de buurt van Pretty haar oren gehangen... :+

Ik ben, vooral sinds Pret eigenlijk, echt heel erg overtuigd van stemhulpen :j Er voor al vond ik het handig. Maar met Pret heeft het me al zo vaak mijn kop gered (letterlijk). Als ik ooit de ervaring heb om een paard zadelmak te maken, zal het met stemhulpen zijn. :j Bitloos of niet zal van het paardenbeest af hangen. Het is misschien sowieso wel zo fijn om n de periode van wisselen met bitloos hoofdstel te rijden.

Hoe zou dat eigenlijk werken? Een vraag aan de bitloze personen onder ons.

Stel je rijd een paard in bitloos om het wisselen aangenamer te maken. Als die periode gedaan is, wil je de overstap maken op bit. Hoe pak je dat dan aan? Laat je het paard op voorhand ook al even wennen aan een bit, of begin je daar pas aan als het dier vijf is?
(er dus even van uit gaande dat het de bedoeling is dat het paard ook op bit leert lopen he. :) Ik weet wel dat veel bitloze ruiters gewoon geen bit zouden in doen. Wat je goed recht is natuurlijk. Maar laten we even doen alsof :D)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:12

Je kunt prima bitloos beginnen en dan overstappen (of eventueel afwisselen). Kijk bv naar de Emiel Voest methode, om maar een voorbeeld te noemen. Bij Parelli gaat het ook zo. Eerst bitloos dan met bit. Western toch ook?

Als ik zie hoe prachtig mijn paard aan de dubbele lange lijnen bitloos kan lopen, daar heb je niet eens een ruiter voor nodig (wel iemand die goed is met de lange lijnen). :D

Adanka_Paula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:14

Die foto's lijken allemaal afschuwelijk maar ieder paard kan zijn hoofd net omhoog doen als er een foto wordt genomen.Mijn paar doet altijd zn mond open als ik spring terwijl ik een dubbel gebroken bit heb.
Met bit rijden is niet slecht als je maar wel weet hoe je er mee om moet gaan ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:19

Bij die foto's stuit het me vnl tegen de borst dat de Arabesk die het allemaal zo perfect éist zelf zwaar in de fout gaat gezien er copyrights op die foto staan die ze niet heeft. :) Ook al heeft ze het niet gemaakt, het kopiëren maakt haar medeplichtig aan iets wat de maker heeft toegegeven. :) Gezien ze me nog niet zes meter de grond in heeft geduwd met haar berichten weet ze dat ik gelijk heb. :) Anders had ze er al lang bovenop gesprongen.

Twiggy: en hoe zit het dan met de wen-periode aan het bit? Want ik kan me voorstellen dat een paard dat bitloos ingereden is toch even moet wennen aan een bitje? Aan de andere kant heb ik zomaar het idee dat, als alle paarden waarbij het mogelijk was met een zacht bitloos hoofdstel ingereden werden, ze ook een stuk fijner in de hand zouden zijn als ze op een even faire manier later aan bit gewennen omdat ze al zo "licht op je hand" zijn van het bitloze. Dat je dus bij wijze van spreke het bit er alleen maar hebt inhangen voor de sier. (of de regels op wedstrijd als die nog niet veranderd zijn tegen volgend jaar.)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:50

pharagirlke schreef:

Ik moet vooral mijn vriend trainen op het niet-gebruiken van zinnen als 'ga je daar verder in galop?'. Paardmans verstaat het allemaal..en als mijn idee dan eerder nee was ;)

Citaat:
Stel je rijd een paard in bitloos om het wisselen aangenamer te maken. Als die periode gedaan is, wil je de overstap maken op bit. Hoe pak je dat dan aan?

Dat is in een hoop zuiders landen, en in western de gewone manier van inrijden, dus daar zijn vast lesgevers/begeleiders voor te vinden, ook bij ons.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 15:44

hier ook :) en als ik de overstap maak naar bit, dan hang ik er gewoon een bit in....... geen gekkigheid meegemaakt :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 15:48

Twiggy2008 schreef:
Je kunt prima bitloos beginnen en dan overstappen (of eventueel afwisselen). Kijk bv naar de Emiel Voest methode, om maar een voorbeeld te noemen. Bij Parelli gaat het ook zo. Eerst bitloos dan met bit. Western toch ook?

Als ik zie hoe prachtig mijn paard aan de dubbele lange lijnen bitloos kan lopen, daar heb je niet eens een ruiter voor nodig (wel iemand die goed is met de lange lijnen). :D

dat geloof ik zo :D :D ik ben absoluut niet handig met lange lijnen, daar ligt duidelijk mijn kunstje niet :) dus ik bak daar helemaal niks van :)

maar ik geloof gelijk dat iemand die daar wel handig in is, heel veel uit een paard kan halen zonder erop te gaan zitten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 15:49

pharagirlke schreef:
Bij die foto's stuit het me vnl tegen de borst dat de Arabesk die het allemaal zo perfect éist zelf zwaar in de fout gaat gezien er copyrights op die foto staan die ze niet heeft. :) Ook al heeft ze het niet gemaakt, het kopiëren maakt haar medeplichtig aan iets wat de maker heeft toegegeven. :) Gezien ze me nog niet zes meter de grond in heeft geduwd met haar berichten weet ze dat ik gelijk heb. :) Anders had ze er al lang bovenop gesprongen.

Twiggy: en hoe zit het dan met de wen-periode aan het bit? Want ik kan me voorstellen dat een paard dat bitloos ingereden is toch even moet wennen aan een bitje? Aan de andere kant heb ik zomaar het idee dat, als alle paarden waarbij het mogelijk was met een zacht bitloos hoofdstel ingereden werden, ze ook een stuk fijner in de hand zouden zijn als ze op een even faire manier later aan bit gewennen omdat ze al zo "licht op je hand" zijn van het bitloze. Dat je dus bij wijze van spreke het bit er alleen maar hebt inhangen voor de sier. (of de regels op wedstrijd als die nog niet veranderd zijn tegen volgend jaar.)

valt reuze mee :D paarden hebben daar niet zoveel moeite mee :D , althans ik heb het nooit gemerkt :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 15:55

Bandida schreef:
pharagirlke schreef:

Ik moet vooral mijn vriend trainen op het niet-gebruiken van zinnen als 'ga je daar verder in galop?'. Paardmans verstaat het allemaal..en als mijn idee dan eerder nee was ;)

Dat heb ik dus met die draf. Als mijn lesgever zegt "ga bij A maar terug in draf" dan doet Pretty dus netjes wat haar opgedragen word op het moment dat ze het zegt :j En dan zie je mijn lesgeefster echt van: "ohja.. Juist, Pretty kent stem commando's :') "

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:07

hihihi mooi is dat he :) :)

ik moet vaak op mijn woorden letten, en ik zeg dan ook vaak tegen een leerling....... ga maar een versnelling lager, of een tantje erop :) :) ik moet er altijd voor waken dat ik niet de stemcommando's gebruik......... zeker bij paarden waar ik bij betrokken was met het zadelmak maken :)

Ik heb een keer gehad met Ineke2 hier op bokt ;) ik zag dat haar ponie weg ging schieten.......... en ik schreeuw door de baan. eeeeh!!!! ding stond met 4 poten in de grond genageld :D :D :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:12

*proest* en waar lag ineke2? :')

Pret gisteren was ook aan het drammen en ik voel dat ze wat wil gaan dus ik roep ook vrij hard "Ey!!!".
Ik heb Pret nog nooit zo snel zich weer weten voegen :') In stal ook, ik roep niet snel, maar gisteren wilde ze me er vandoor gaan dus ik roep gewoon weer "Hey! Hier gij *hoop gevloek* en ze stond letterlijk te trillen en met grote ogen naar mij te kijken :o Alsof ik dat beest elke dag helemaal lam sla := Moet zelfs oppassen als ik op mijn hond roep dat Pret niet verward staat te kijken als ze niets aan het doen was :=

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:20

KiWiKo schreef:
dat geloof ik zo :D :D ik ben absoluut niet handig met lange lijnen, daar ligt duidelijk mijn kunstje niet :) dus ik bak daar helemaal niks van :)

maar ik geloof gelijk dat iemand die daar wel handig in is, heel veel uit een paard kan halen zonder erop te gaan zitten

Mijn 'kunsten' liggen ook niet zo in de lange lijnen (zou het ook veel meer moeten oefenen, maar dat doe ik liever niet met een jong paard), hoor, hahaha..... ;)

Maar iemand die die kunst wel verstaat (en daar zijn er helaas maar weinig van), laat mij een heel ander paard zien en dat vond ik erg gaaf.