Wat is nou precies Natural?!?...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Wat is nou precies Natural?!?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:00

@klimaatsveranderandering: wat er nu aan verandering is, is nog een heel stuk binnen de bandbreedte van verschuiving welke in de grot van de Boquete de Zafaraya is geanaliseerd. Die grot is op 25 km. van hier.
Daar liggen ook maaltijdresten van neanderthalers inclusief twee soorten equidae; van de verrassend recent uitgestorven encebra en van de voorouders van onze paardjes Haha!
Exact dezelfde steenbokken die 90% van hun menu uitmaakten gedurende pakweg 400.000 jaar lopen er nóg!
In bergachtig gebied geven klimaatveranderingen vooral verticale verschuivingen en voor de equus caballus is het verspreidingsgebied alleen door de ijskap verschoven. Die is hier niet geweest.
Tot de domesticatie heeft de verandering in klimaat eigenlijk hoofdzakelijk invloed gehad op het seizoensgedrag, de jaarlijkse migratie van Equus caballus.

Mbt NL ligt dat fors anders. Dat is door het ijs bedekt geweest en toen het er onder vandaan kwam 'vond' Equus caballus er geen geschikt leefgebied en is het er pas als gedomesticeerd paard door de mensen van de bekercultuur heen gesleept.
Een op zich heel normale verschuiving van klimaatszone zal in NL een VEEL groter effect hebben dan in verticaler gebied.

De gevolgen op de geschiktheid van de leefomgeving heeft directe invloed op welke inspanning de houder moet leveren om er, eventueel, voor te moeten compenseren.
Het enige wat daar een maatstaf voor kan leveren is de ethologie van het paard.

Het daar met zo weinig mogelijk verschil aan willen voldoen is eígenlijk de kern van 'natural' zoals dat verworden is. Omdat de term echter geen concreet houvast biedt en wel legio voelgoed excuses om niet 'natural' bezig te zijn, is 'paardgericht' objectiever.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:01

henny, ik weet waar je het over hebt en je hebt het nog zeer correct verwoord. Het deed me gelijk denken aan het waardeloze filmpje op Youtube wat aan elkaar was gejat hier op Bokt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:03

suleilitha schreef:
Lieverd, soms kun je net zo goed tegen de muur van een kasteel aanpraten Knipoog

Bedoel je dat 'luchtkasteel' Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:04

Huertecilla schreef:
@klimaatsveranderandering: wat er nu aan verandering is, is nog een heel stuk binnen de bandbreedte van verschuiving welke in de grot van de Boquete de Zafaraya is geanaliseerd. Die grot is op 25 km. van hier.
Daar liggen ook maaltijdresten van neanderthalers inclusief twee soorten equidae; van de verrassend recent uitgestorven encebra en van de voorouders van onze paardjes Haha!
Exact dezelfde steenbokken die 90% van hun menu uitmaakten gedurende pakweg 400.000 jaar lopen er nóg!
In bergachtig gebied geven klimaatveranderingen vooral verticale verschuivingen en voor de equus caballus is het verspreidingsgebied alleen door de ijskap verschoven. Die is hier niet geweest.
Tot de domesticatie heeft de verandering in klimaat eigenlijk hoofdzakelijk invloed gehad op het seizoensgedrag, de jaarlijkse migratie van Equus caballus.

Mbt NL ligt dat fors anders. Dat is door het ijs bedekt geweest en toen het er onder vandaan kwam 'vond' Equus caballus er geen geschikt leefgebied en is het er pas als gedomesticeerd paard door de mensen van de bekercultuur heen gesleept.
Een op zich heel normale verschuiving van klimaatszone zal in NL een VEEL groter effect hebben dan in verticaler gebied.

De gevolgen op de geschiktheid van de leefomgeving heeft directe invloed op welke inspanning de houder moet leveren om er, eventueel, voor te moeten compenseren.
Het enige wat daar een maatstaf voor kan leveren is de ethologie van het paard.

Het daar met zo weinig mogelijk verschil aan willen voldoen is eígenlijk de kern van 'natural' zoals dat verworden is. Omdat de term echter geen concreet houvast biedt en wel legio voelgoed excuses om niet 'natural' bezig te zijn, is 'paardgericht' objectiever.

hc

Kan ik een vertaling aanvragen in Jip en Janneke taal?
Goed, ik heb wel een HBO achtergrond maar dit gaat me net even een paar stappen te ver.

Vor de rest; laten we on topic blijven;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:04

Huertecilla schreef:

hc

Gestoord

Edit> ben niet de enige die het niet helemaal snapt zie ik al Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Adil op 05-11-08 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:05

henny_w schreef:
suleilitha schreef:
Lieverd, soms kun je net zo goed tegen de muur van een kasteel aanpraten Knipoog

Bedoel je dat 'luchtkasteel' Knipoog

Ja, dat ene opgeblazen condoom wat je bij wijze van grap door de slaa[pkamer laat vliegen...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:07

Adil18 schreef:
Ach Henny, ik zie dat je net even zo hardnekkig de niet-natural geneesmethode bij Rainrot hebt verdedigd....Je pakt het goed aan hoor!

Sja, de DA kon mij dat natuurlijk ook wel heel slecht aanraden, zo'n regendeken....custom-made voor mijn jaarlingetje dan maar...? Clown

Compenseren heet dat Haha!

In elk geval is ze de bultjes kwijt, hier en daar nog een enkel korstje en vele kale plekjes waar de ellende heeft gezeten.
Ze knapt nu in elk geval zienderogen op. Geschoren en met deken Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:10

Citaat:
Het is noodzaak het immuunsysteem op te peppen, wij doen dit met een poeder met extra vitaminen en mineralen...

Wat is er gebeurd met paard zo voeren dat het dáár uit haalt wat het voor een fatsoenlijk afweersysteem nodig heeft; ofwel weinig van veel.

Ik weet het, dat is een voedingsterminologie welke door mij bedacht is en dús politiek incorrect is op bv Bokt en PN maar het is wel een bondige samenvatting van wat goede paardenvoeding is Knipoog

hc

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:10

henny_w schreef:
Adil18 schreef:
Ach Henny, ik zie dat je net even zo hardnekkig de niet-natural geneesmethode bij Rainrot hebt verdedigd....Je pakt het goed aan hoor!

Sja, de DA kon mij dat natuurlijk ook wel heel slecht aanraden, zo'n regendeken....custom-made voor mijn jaarlingetje dan maar...? Clown

Compenseren heet dat Haha!

In elk geval is ze de bultjes kwijt, hier en daar nog een enkel korstje en vele kale plekjes waar de ellende heeft gezeten.
Ze knapt nu in elk geval zienderogen op. Geschoren en met deken Knipoog

Bij ons is het ook praktich helemaal weg....! Het heeft lang geduurd, maar het poeder heeft zijn werk gedaan, het immuunsysteem opgebouwd en de bacterie van binnenuit bestreden...

Was ze echter onder het zadel geweest was die zooi er bij mij ook al lang af gegaan...Twee paarden geven hier duidelijk aan er last te van ondervinden onder het zadel...ze zijn super gevoelig voor aanrakingen en met een borstel hoef je helemaal niet in de buurt te komen....

Nu staan ze heel zielig in een stalletje..... Verdrietig
Samen met mijn jaarling...Omg, ik bied mijn jaarling een droge slaapplaats aan....! Wat voor monster ben ik eigenlijk...! Huilen
Laatst bijgewerkt door Adil op 05-11-08 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:11

Huertecilla schreef:

hc

Nou hier nog iemand die errug veel moeite moet doen om er nog een touw aan vast te knopen Verward

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:15

Huertecilla schreef:
Citaat:
Het is noodzaak het immuunsysteem op te peppen, wij doen dit met een poeder met extra vitaminen en mineralen...

Wat is er gebeurd met paard zo voeren dat het dáár uit haalt wat het voor een fatsoenlijk afweersysteem nodig heeft; ofwel weinig van veel.

Ik weet het, dat is een voedingsterminologie welke door mij bedacht is en dús politiek incorrect is op bv Bokt en PN maar het is wel een bondige samenvatting van wat goede paardenvoeding is Knipoog

hc

Het is een jong dier die gewoon minder in de weerdstand heeft gezeten en daarom Rainrot heeft gekregen...Als jouw paard droes krijgt moet je toch zwaar jouw voedingmethodes onder de loep gaan nemen hoor...! Gestoord Of wou je soms zeggen dat jouw paarden nooit eens ziekjes zijn...?

En wil je nu eigenlijk zeggen dat ik mijn paard niet correct voer..? Schei toch uit man....De bodem hier heeft over het algemeen een tekort aan "Seleen" (ken alleen de Duitse benaming Bloos ), das al een punt...En weet je, een jaarling kan best eens een weerstandsprobleempje hebben....Rainrot is niet voor niets iets wat vaak bij jonge of oudere paarden voorkomt...!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:16

henny_w schreef:
Huertecilla schreef:

hc

Nou hier nog iemand die errug veel moeite moet doen om er nog een touw aan vast te knopen Verward

Slaat als een lül op een drumstel Gaaaap

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:16

Adil18 schreef:
Gestoord

....en dat is een criterium?

Pak een woordenboek, denk na, stimuleer je grijze massa,.... of niet.

Ik ga nog even studeren dames; nog twee avonden school, vrijdag examen Doei!

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:17

HC, je spreekt steeds van "het is"en daar kan menigeen niet mee uit de voeten. Vervang dat "het is" nu eens naar "ik denk dat " of "il ben van mening dat". Dan kom je heel anders over en open je ook de discussie.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:17

Huertecilla schreef:
Adil18 schreef:
Gestoord

....en dat is een criterium?

Pak een woordenboek, denk na, stimuleer je grijze massa,.... of niet.

Ik ga nog even studeren dames; nog twee avonden school, vrijdag examen Doei!

hc

Zei de man die het woord "Pferdgerecht" niet correct vertaalde.... Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:19

suleilitha schreef:
Dan kom je heel anders over en open je ook de discussie.

Waarom denk je dat dit mij wat uitmaakt Cool

Leer ervan, of niet Knipoog

hc

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:19

Huertecilla schreef:

hc

Wat dacht je van belangrijke mineralen die onze bodem al lang niet meer bevat door gebruik van kunstmest, zure regen (die valt ook vast wel in Spanje), landbouwgif enz.
HC laat ik het zo zeggen.
Toen mijn merrie droes kreeg heeft ze noch verhoging noch koorts gehad. Dat is heel opmerkelijk bij droes.

Volgens mijn dierenarts was dat een teken dat ze net ervoor een uitstekende weerstand heeft gehad.
Ze krijgt dagelijks uitsluitend een duits voer wat hoog in jawel natuurlijke vitamines. mineralen en spoorelementen zit. Dus geen onnodige ballaststoffen.
Gewoon omdat ik van mening ben dat het huidige hooi en gras niet meer voldoende toereikend is om e.e.a. te dekken in de noodzakelijke voeding.

Helaas heeft de droes haar zodanig ondermijnd, en terwijl ze nog herstellende was kwam de aanmaak voor de wintervacht erbij.
Het was gewoon even te veel van het goeie.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:20

suleilitha schreef:
HC, je spreekt steeds van "het is"en daar kan menigeen niet mee uit de voeten. Vervang dat "het is" nu eens naar "ik denk dat " of "il ben van mening dat". Dan kom je heel anders over en open je ook de discussie.

Ahhhhh, daar zou het punt kunnen liggen...

Misschien, HC, was ik namelijk slim genoeg de inhoud te snappen, maar niet slim genoeg om de zin van jouw post in te zien *gaat nu HC's favo smiley jatten*

Jaaaaaah, daar issie hoor: Pling

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:21

ik dacht dat het aan mijn iq lag....of zijn jullie hier allemaal net zo dom als ik ben?
HC...je maakt prachtige zinnen met prachtige woorden,menig drs.zou hier jaloers op zijn.....ik moet het alleen 4x lezen voordat ik het begrijp....dat zegt waarschijnlijk meer over mezelf dan over jou schrijven....

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:23

Adil18 schreef:
Was ze echter onder het zadel geweest was die zooi er bij mij ook al lang af gegaan...Twee paarden geven hier duidelijk aan er last te van ondervinden onder het zadel...ze zijn super gevoelig voor aanrakingen en met een borstel hoef je helemaal niet in de buurt te komen....

(

Mooi dat het bij jouw paarden ook praktisch weg is.

Dat had ik dus ook.
Ze was zo supergevoelig op de huid, niet normaal.
Quinta heeft ook al een aantal weken niet onder het zadel gelopen. Vond ik niet fair want ze had ook op de zadelplek div. plekjes.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:23

Citaat:
Die grot is op 25 km. van hier.
Daar liggen ook maaltijdresten van neanderthalers

Gepicknicked HC?
Op dit tijdstip word ik echt vreselijk melig..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:24

geerke schreef:
ik dacht dat het aan mijn iq lag....of zijn jullie hier allemaal net zo dom als ik ben?
HC...je maakt prachtige zinnen met prachtige woorden,menig drs.zou hier jaloers op zijn.....ik moet het alleen 4x lezen voordat ik het begrijp....dat zegt waarschijnlijk meer over mezelf dan over jou schrijven....

Ach, HC is zoals de grote mannen uit de politiek: Vooral veel moeilijke woorden gebruiken om het publiek voor zich te winnen maar het met mooie woorden verpakt pakketje heeft 0,niks inhoud..... Clown

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:25

henny_w schreef:
Adil18 schreef:

(

Mooi dat het bij jouw paarden ook praktisch weg is.

Dat had ik dus ook.
Ze was zo supergevoelig op de huid, niet normaal.
Quinta heeft ook al een aantal weken niet onder het zadel gelopen. Vond ik niet fair want ze had ook op de zadelplek div. plekjes.

Hier dito, die paarden zijn ook niet onder het zadel geweest in die periode...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:28

ik ren juist weg als ik dit soort mensen tegenkom......zouden die maaltijden van die neanderthalers nog goed zijn na 60.000 jaar?
wat voor conserveringsmiddelen hadden ze toen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:30

Adil18 schreef:
Zei de man die het woord "Pferdgerecht" niet correct vertaalde.... Clown

Correctie: een bewuste keuze uit de verschillende betekenissen maakte Haha!

Maakt niet uit. Net gehoord dat ik van het examen van maandag tot de 30% geslaagden behoorde Go jij! Go jij!
Niet dat het nu zo moeilijk was of belangrijk is op wereldschaal, hier en voor mij is het dat wel dus Doei, doei

hc

p.s. Misschien over een paar weken een Cheese! van waar het over gaat. Misschien wel, maar misschien ook niet. - Jean Dulieu.