De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:26

Ja ik weet het niet. Ik had bij Ponto eerst vlas op de stoeptegels liggen. Het enige wat hij ermee deed was erop plassen en erop liggen ho maar. Nou dat vond ik zonde van het geld. Ponto staat overdag in de wei. Daar gaat hij ook wel liggen. Mijn andere paarden staan 's nachts in de paddock en overdag in de wei.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 19:41

Cookies schreef:
He AM en Nienke, welkom terug. Mooi dat jullie het leuk gehad hebben. Nog een paar dagen en dan ga ik zelf ook weg. Ik hoop dat het allemaal goed gaat met die ouwe.
Vanavond gaan we de hoeven van Check doen. Dat is het paard van Jane met wie ik op vakantie ga. Die hoeven zien er vreselijk uit.

Gaaf man, de 25 ste he????

Hoe is t met je rug afgelopen en Check??
Kiekje heel misschien?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 19:43

wendytjeG schreef:
Vraagje... ik lees op verschillende sites dat het beter zou zijn om geen bodembedekking te doen. Zijn er ook mensen die dat echt zo doen?

Moeilijk thema.

Ik had op mijn voirige wei een puinhoekje, rubber en wei en beton, Ideaal dus.

Nu heb ik een wei en in de winter ook een stal. Ik experimenteer ermee.
Ik zet ze niet op het kale. Maar Andor is allergisch voor hooi en stro, die moet dus weer andere stalbedekking hebben.

T lieftst had ik een loop stal in de wei en die zou ik niet bedekken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 11:52

Opala,

hoe vordert je zoektocht naar wei met schuilstal????? Kom nu weer een topic tegen ,het wil niet echt vlotten he!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:09

Niet echt, maar vrijdag heb ik vrij genomen en ga ik Santpoort en omgeving verkennen. Ik kan er amper meer van slapen Knipoog . Voorlopig sta ik goed, maar het idee dat ze straks weer op stal moet, brrrrr. En hoe gaat jouw zoektocht?

Wat ontzettend jammer is, is dat de benzinekosten niet te verwaarlozen zijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 12:23

opala schreef:
Niet echt, maar vrijdag heb ik vrij genomen en ga ik Santpoort en omgeving verkennen. Ik kan er amper meer van slapen Knipoog . Voorlopig sta ik goed, maar het idee dat ze straks weer op stal moet, brrrrr. En hoe gaat jouw zoektocht?

Wat ontzettend jammer is, is dat de benzinekosten niet te verwaarlozen zijn.

En de tijd!!! Als je ver weg staat er er is iets, bijv extreme hitte of nog erger: ziek zijn, dan zal je toch heen en weer moeten.

Er is vast wel iemand. Wat mij tot nu toe geholpen heeft: idd gewoon op de fiets, of auto en maar rondrijden en aanbellen.
Ik ga vanmi denk ik weer even naar de boer toe waar ik graag wil staan. Hier in t dorp. Eigenlijk wil hij geen paarden meer en het land heeft hij omgeploegd tot maisland. hij heeft nu nog 1 ha. en daar loopt nog een grote pony op. Ze moeten dan wel s nachts op stal ,dat vind ik minder, maar ja. Voordeel is dat het heel dicht bij huis is en in de winter weidegang! En een bakje!!!
Ik heb een alternatief, maar dat is me net iets te ver weg. Dat is tussen de ijscoos en ik weet niet of ze andersoortige paarden toelaten (sorry hoor BV Tong uitsteken )

Ik herken je probleem wel heel erg hoor, ik krijg ook krampen van dit soort zaken. Ik moet altijd zeuren of de waterbak asjeblieft gevuld kan worden, dat kan ik niet meer zelf, moet ik achterom het huis en dan sta je in hun tuin Boos! Het weekeinde had mijn moeder gevraagd of de waterbak svp gevuld kon worden en toen lag er een helle pissig briefje dat ze dat gisteren al gedaan hadden Boos! Boos! Jam, hallo, met 30 graden en 4 paarden moet dat ding iedere dag gevuld. En dit drama herhaald zich dus iedere 2 dagen. En ik moet over alle hekken heen, mijn paarden krijg ik de wei bijna niet meer uit, alles is met stro touw aan elkaar gebonden, want anders ontsnappen de koeien.

Nu hebben de paarden het nog goed, maar strakjes houdt de weidegang op, staan ze met zijn 5 -en in een bak Boos! overdag. Nieuw paard erbij ,die moet de kosten terug verdienen.
En de Haf is drachtig, dus in de winter zal die ongetwijfeld niet meer met Andor mogen lopen(( in een kleine ruimte)) (Andor vindt de Haf niet leuk Haha! )

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:04

Voor de verzorging en alles er omheen hoef ik hier, waar ik nu sta, echt niet weg. Alleen nu ik dit project Tong uitsteken met haar hoeven begonnen ben, is het in mijn ogen idd niet meer te verenigen met opstalling, zelfs niet meer voor alleen de nacht. Mijn kans is klein, maar wie weet.

Succes met je zoektocht OK dan! , ik lees wel of het gelukt is.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 14:00

En in de winter Wendytje?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:00

Antheman schreef:

Moeilijk thema.

Ik had op mijn voirige wei een puinhoekje, rubber en wei en beton, Ideaal dus.

Nu heb ik een wei en in de winter ook een stal. Ik experimenteer ermee.
Ik zet ze niet op het kale. Maar Andor is allergisch voor hooi en stro, die moet dus weer andere stalbedekking hebben.

T lieftst had ik een loop stal in de wei en die zou ik niet bedekken.

Tsja, ik ben hartstikke blij met de locatie die ik nu heb. Het is 5 minuten fietsen van huis, hij staat in principe elke dag buiten, straks ook met andere paardjes (donderdagavond gaan we ze bij elkaar zetten). Hij wordt binnen en buiten gezet, gevoerd. Afmesten moet ik zelf doen, het is kleinschalig (ik ben niet altijd even sociaal geloof ik Bloos ) en voldoende gras...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:20

Ook buiten Lachen
Wel in een kleinere wei, ook met 2 paarden erbij

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 15:46

wendytjeG schreef:
Ook buiten Lachen
Wel in een kleinere wei, ook met 2 paarden erbij

Ideaal!!!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:07

Antheman schreef:

Ideaal!!!!

Ik heb volgens mij mazzel dat ik in het oosten woon Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 17:33

Ik weet dat ze aanraden om paarden op kaal beton te zetten, maar gevoelsmatig zeg ik nee. Volgens mij krijg je dan dat geneuzel van kapotte ellebogen ed. Tenzij je idd een uitloop met zand oid kan maken.

Ik had in mijn oude opzet een compromis: 3 meter vlas en 1 meter kaal beton waar het hooi ook op lag. Ik weet nog niet hoe ik het in mijn nieuwe stallen (ja, stallen) ga doen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 17:39

PS: foto van alle vier de voeten van Pepsi Clown :
Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 17:40

hihi die is leuk Mac!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 17:48

Mac schreef:
Ik weet dat ze aanraden om paarden op kaal beton te zetten, maar gevoelsmatig zeg ik nee. Volgens mij krijg je dan dat geneuzel van kapotte ellebogen ed. Tenzij je idd een uitloop met zand oid kan maken.

Ik had in mijn oude opzet een compromis: 3 meter vlas en 1 meter kaal beton waar het hooi ook op lag. Ik weet nog niet hoe ik het in mijn nieuwe stallen (ja, stallen) ga doen.

Ik kom net ergens vandaan waar de paarden swinters buiten mogen blijven!! Ze weet alleen nog niet of ze er een paard(2) bij mag. Ze wil wel, maar weet niet of het van het Utrechts Landschap mag. Daar zou ze dan een schuur voor "verbouwen" wat zo veel wil zeggen als een hek ervoor en klaar.

Stel ik mag daar staan, dan laat ik een stuk beton ,een hoekje stro en een een hoek met rubber om te liggen. Misschien wat zand, maar dat wordt natte kledder.
Maar goed, ik loop te fantaseren en hoop volgende week dat zevolmondig "ja" roepen! Het klikte fantastisch iig!
Gewoon door te fietsen en mensen op de straat aan te spreken gevonden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:26

Groetjes uit Turkije!!!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 21:16

Goh AM dat zou mooi zijn!!
Bij ons is de stalhuur ietjes omhoog gegaan want we hebben nu veel beter hooi gekregen. Dat wilden we zelf omdat we elke keer problemen hadden met het hooi. Nu hebben we goed hooi en dan wil ik best 5 euro meer betalen. Heeft de boer wel in overleg gedaan, de lieverd.
Helaas had ik weer meer fototoestel vergeten want die hoeven van check die waren echt de moeite waard. Ze zijn een stuk opgeknapt. Ik was al in de stal toen ik aan de digi dacht, en was te lui om weer terug te fietsen.
Vanavond heb ik de hoeven van Veseo gedaan. Weet je nog dat ene rare hoefje van haar, AM? Die begint nu helemaal mooi rond te worden aan de onderkant. Het is nog wel een stijl hoefje maar dat moet langzaam zakken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 22:54

Klinkt helemaal goed Cooks!!!
Fijn dat Vesje s hoef goed gaat. Knipoog

Alles al ingepakt voor je pennykamp??? Pling

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 23:17

Anouar15 schreef:
Groetjes uit Turkije!!!

Groetjes terug. Is het daar niet ontzettend warm?

Mac: leuke foto. Toch wel in-/uitloopstallen, of heb je te weinig grond. Ik bemoei me ook overal mee Knipoog

Wendytje: ik zit echt in de verkeerde provincie van Nederland Koe

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 23:22

opala schreef:
Mac: leuke foto. Toch wel in-/uitloopstallen, of heb je te weinig grond. Ik bemoei me ook overal mee Knipoog

Te weinig grond, hoewel ik wel een zandbak heb, maar ik weet niet hoe die zich gaat houden als die 24/7 bewoond wordt. Ze staan daar in de winter in principe in tot het donker wordt. Ik heb Pepsi en Lee wel samen in een grote stal (geen uitloop) gehad vorige winter, maar dat was geen succes. Lee heeft nogal veel ruimte nodig Bloos .

In de zomermaanden staan ze bij iemand anders op de wei (24/7). Ze staan nu op iets van 1 1/2 hectare. Ze hebben geen schuilstal, maar staan aan de bosrand, dus wel beschut, iig tegen de zon. Ze vermaken zich daar prima Haha! .

@Anouar: Turkije= goeoed! Lekker eten ook Vingers aflikken !

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 23:43

Je moet inderdaad de dingen tegen elkaar afwegen. Ze hadden laatst een topic over buien .... nou breek mij de bek niet open. Het ene moment wil ik het zo, het andere moment zie ik het heel anders Bloos . Vanavond lekker rondje gemaakt in het bos en duin, en dan moet ik nog maar zien of dit nog kan bij een potentiele andere stek. Ik ben zo veranderlijk als het weer, misschien nog wel erger Clown .

Oop staat nu de gehele weideperiode buiten zonder schuilstal. Verkoeling moet ze hebben van het drinken uit de sloot. Sinds ik haar heb, heb ik maar 1x meegemaakt dat ze een soort door hitte bevangen was, voor de rest schijnt ze zich aardig aangepast te hebben. Tijdens het rijden is ze wanneer ze bezweet is, ook zo weer droog. De vieze plekken/randen van opgehoopt vuil verraden dat, voor mij het sein dat het hoog tijd is om het sjabrak weer eens een wasbeurt te geven. Het voordeel van dit weer is, is dat hierna snel weer droog is OK dan!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 23:56

zo ben ik ook weer ff,
gam krijgt bij ons nieuwe huis een inloopstal. 1 box is 2.75 bij 5.25 meter. ik weet niet of ik 1 of 2 zal doen voor de heren... er ligt beton op de vloer dus er zal strooisel in komen, alleen beton vind ik dus niks en ze mogen toch 24/7 in de bak en op het land komen. oké winterdag alleen de bak en soms wei maar ik denk dat ze de box er weinig zullen zien van binnen Lachen

ben een beetje verdrietig want morgen wordt zennie, de jaarling van pipi hier op bokt ingeslapen. hij heeft ernstige wobbler en ze houden hem nu al op de been met pijnstillers.
waarom ik daara verdrietig om ben is omdat ik Ishana zijn moeder een tijd met reiki heb behandeld en heb een goede band met pipi gekregen. Shana heeft ze vorig jaar al moeten laten inslapen en nu d'r zoon... de reiki heeft hem helaas ook niet geholpen. Verdrietig

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:53

Pellie schreef:
ben een beetje verdrietig want morgen wordt zennie, de jaarling van pipi hier op bokt ingeslapen. hij heeft ernstige wobbler en ze houden hem nu al op de been met pijnstillers.
waarom ik daara verdrietig om ben is omdat ik Ishana zijn moeder een tijd met reiki heb behandeld en heb een goede band met pipi gekregen. Shana heeft ze vorig jaar al moeten laten inslapen en nu d'r zoon... de reiki heeft hem helaas ook niet geholpen. Verdrietig

Wat verschrikkelijk jammer zeg! Verdrietig Er is blijkbaar alles geprobeerd om die paardjes te redden, maar dit is toch wel heel naar, ze hebben niet eens de kans gekregen op een goed leven, met name de zoon natuurlijk Verdrietig

Nou vanavond is het zover en gaan de paarden voor het eerst bij elkaar in de wei, kijken hoe ze zich gedragen tegenover de mijne. Zal wel goed komen denk ik, de Friese merrie is helemaal de baas, de andere ruin is een ontzettende zenuwpees maar de mijne is aardig cool in zijn hoofd. Gisteren raakte hij even in paniek omdat hij zichzelf vastgelopen had, resultaat was een klein wondje op zijn been. Maar toen ik dus zijn been even afspoot bleef hij al weer keurig netjes staan. En dat voor een 2-jarige met 50% arabisch bloed! Ik ben heel blij met hem!
Hij heeft op het moment wel enorme last van vliegen, dus ik denk dat ik hem maar wat knoflooksnippers bij ga voeren... hoe zijn jullie ervaringen daarmee?

@anouar: is het een beetje lekker op vakantie?
@pony25: fijn dat je vanaf vakantie kunt checken hoe het gaat met je paardje, kun je tenminste echt ontspannen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:13

Daar ben ik ook weer. Spannend hoe de vorderingen bij iedereen gaan aflopen op het gebied van de stalling. Ik hoop dat jullie iets vinden dat helemaal naar jullie zin is.

Voor Wit en Orlanda heb ik ondertussen het onderkomen voor onze vakantie geregeld (we gaan in augustus naar thailand). Ze komen bij een stalling/manege hier in de buurt te staan, waar ze de hele dag in de wei komen te staan. Ze wordt iedere avond voor het eten even naar binnen gehaald, zodat ze zeker weten dat Wit zijn medicatie voor de hooikoorts binnen krijgt. (ik heb eigenlijk nog niet gevraagd hoe dat met het eten in de ochtend gaat).

We zijn op diezelfde stal gisteren voor het eerst gaan meerijden in de manege les. Was echt super. Het is lekker dichtbij (naar de manege in NL is het 30 minuten rijden, dit 4 ofzo) en het paard waar ik mee reed was echt super. Mega voorwaarts, bijna niet te houden, maar super braaf en van een hoop knopjes voorzien. Dat paard vind het gemakkelijker om te wijken in super-tempo, schouderbinnenwaarts, wending om de voorhand, achterwaarts te gaan, als gewoon rustig te draven. Het bleek het moeilijkste paard van stal te zijn....(ik had eerder gezegd dat ik dat wel een leuk paardje vond, daarom reed ik met haar). Ik vond haar echt wel super. Het is een projectje, maar als dat me gaat lukken...tja, dan heb ik toch het nodige bijgeleerd.