[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:49

Mijn paard stond op een manege en in een stal toen ik haar kocht. Ik was natuurlijk dolgelukkig met mijn paard, maar werd steeds een beetje ongelukkiger van het feit dat ze zo veel op stal stond. Dus ik ging er zo vaak mogelijk naar toe om haar buiten te zetten en/of met haar te gaan wandelen of rijden. We bleven vaak halve dagen weg, en ik zag er altijd enorm tegenop om haar weer in dat donkere hok te zetten. Ik begon het echt zielig te vinden. Een paar andere mensen en ik zorgden er altijd voor dat we onze eigen elkaars paarden samen buiten zetten, zodat ze iig dagelijks een paar uur buiten liepen. En toen het voorjaar kwam, konden ze eindelijk de wei op. En na de zomer, toen ze weer meer op stal kwamen te staan, ben ik op zoek gegaan naar een andere plek, waar ze wèl continue in de wei kon lopen, temidden van een kudde. En dat heeft zowel Jovarna als mij enorm gelukkig gemaakt!

Als een dergelijke plek ver van je huis is (zoals bij mij), dan ìs dat maar zo. Je hòudt toch van je dier, dan staat zijn/haar welzijn en welbevinden toch bovenaan je prioriteitenlijstje?!

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:53

Als Jovarna al depressief werd van de stal, hoe denk je dat dat die paarden het vinden? Wij stonden op een mooie luxe stal en alles was ook echt wel goed maar voor de paarden lijken al die rijen boxen inderdaad net op een gevangenis. En soms kwamen ze dagen niet buiten. Nu hebben we het mooi voor elkaar, en de paarden hebben niet eens hoeven wennen aan hele jaar buiten staan zonder dek. Dat bewees het voor mij, dit is de manier om paarden te houden.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:53

ik heb ff bijgelezen daar, wat ben ik blij met dat ik een paard heb dat nog in het "wild" heeft geleefd 3 jaar lang en ondanks dat hij de laagste in de groep is, zich dusdanig weet te gedragen dat hij redelijk ongeschonden uit de strijd komt. Hij doet geen domme dingen, ligt ook rustig languit te snurken in de wei en snapt gewoon dat er andere paarden boven hem staan.

Ik had overigens m'n paard in dec. gekocht en we konden hem pas in maart het jaar erop ophalen ivm slecht weer en gebrek aan een goede auto omdat iemand het nodig vond onze 4 x 4 dusdanig te saboteren dat ie omgekeerd in een sloot terecht kwam...... ik had al stalling voor Morrie überhaupt in NL was...... niet ideaal, maar wel acceptabel

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:54

@ Jovarna: helemaal mee eens.. ik zou mijn paarden voor geen goud meer op stal willen hebben, hoe ver ik er ook voor moet reizen. Ik snap het geen plaats ook niet helemaal. Als ze van alle individuele stallen nou eens groepsstallen zouden maken, dan zijn we al een heel eind verder! en dat kost niks geen ruimte extra...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:17

Walter nieuwe plek is ook een stuk verder voor mij, maar daar gaat het toch niet om?

Ik kreeg gisteren ook al commentaar van de stalhouder. Die was uit nieuwsgierigheid gaan kijken daarginds en zat vol commentaar. Het was zo'n rotzooi, blablabla.
Hij staat er echt niet bij stil dat het gewoon beter is om een paard op de wei te kunnen hebben, en dat er daar dus wel plek genoeg is om dat te doen. En zoals hij denken gewoon heel veel mensen, niet vanuit het paard, maar vanuit henzelf.
Zij willen een paard, zij willen een luxe stal en wat het paard er van vindt... 'ja, maar ik merk niks aan hem'... nee wat wil je als je hem de keuze niet eens geeft.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:52

Anouar stond op een manege waar ze de hele winter binnen stonden. Toen ik hem net had dacht ik daar ook helemaal niet over na. Ik was helemaal niet bezig met natural en dacht heel traditioneel. Ik heb hem toen ook meteen op ijzers gezet enzo.
Later ben ik er pas over na gaan denken en nu heeft hij het een stuk beter. En beter wat later dan nooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:08

Wendy, je hebt daar een prachtig plekje! Zeker weten dat Walter het er enorm naar z'n zin krijgt! (en jij daarom ook )

Mensen die beweren dat hun paard prima gelukkig is op stal, "voelen" hun paard niet. Het paard eet, drinkt, doet z'n oortjes naar voren als baasje komt (joepie ik mag m'n stal uit of joepie ik krijg eten; iig is er àfleiding), dùs hij is gelukkig....?
Er is een wezenlijk verschil tussen kijken en zien, tussen horen en luisteren, tussen aanraken en voelen, tussen eten en proeven, tussen denken en voelen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:10

Ik had zonet voor de gein de afstamming van Walter ingevuld op paardenfokken.nl, komt er uit dat het XX/OX percentage op 69% ligt bij hem

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:11

Wendy schreef:
Ik had zonet voor de gein de afstamming van Walter ingevuld op paardenfokken.nl, komt er uit dat het XX/OX percentage op 69% ligt bij hem

Leg 'es uit?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:12

da;s toch iets met arabieren.... X-en..... erg eng in ieder geval

mijn gsm spookt: de display gaat steeds aan terwijl ik niet gebeld word..... *brrrr* spooky

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:13

@ wendy: waar kun je dat precies invullen?? ben wel benieuwd!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:13

Nou, Walter's vader is een volbloed arabier, dat is al 50%, en in de moederlijn zit dus ook nog engels volbloed...
OX is arabisch volbloed
XX is engels volbloed

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:14

OX is volgens mij een arabische hengst die is goedgekeurd om andere rassen te verbeteren.
XX is dacht ik engels volbloed

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:14

angela88 schreef:
@ wendy: waar kun je dat precies invullen?? ben wel benieuwd!

Op www.paardenfokken.nl

Om een paard toe te voegen moet je je even registreren, gratis, maar het wijst zich vanzelf.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:17

En wat krijg je dan als je dat invult?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:17

Jovarna's vader is ook een Engels volbloed.
Van moeders kant heeft ze Gronings en Gelders bloed.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:18

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:18

Anouar in een volle arabier. Al zou je dat niet meteen zeggen als je hem ziet

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:19

o ja engels volbloed, toen ik nog jong was, heb ik er eentje gehad, ik zou er nu niet eens meer bij in de buurt durven komen.....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:19

Ik heb ooit eens heel het internet af gespeurd naar foto's van Anouar z'n voorouders. Ik ben toen heel ver gekomen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:22

Leuk toch?

Ik heb geloof ik ook nog ergens een foto van Walter's vader...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:23

bij geregistreerde Norikers is dat heel goed geregeld, kan je allemaal bij het stamboek opvragen, ik heb dan ook alles van hem

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:23

Ik heb het geloof ik weggegooid.
Ik wil ook nog steeds eens bij Anouar z'n vader gaan kijken, moet ik maar niet te lang meer mee wachten, hij is ook de jongste niet meer.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:24

Hoe oud is anouar nu eigenlijk?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:25

10