De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:44

Bij bart smid hadden ze ze toen niet. Ik had hem bij een winkeltje gekocht waar ze allemaal "oud" speelgoed hadden.
Ik had er twee, een kikker en een dolfijn Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 12:10

Goed, mijn Clickeridee

doel:
Merrit aanleren te blijven staan als ik hem uit de wei wil halen.

benodigdheden: schijfjes wortel, een clicker, tijd en goed humeur.

Achtergrond:
Merrit loopt weg als ik hem uit de wei wil halen.

Tja, en dan blijf ik dus steken Haha!
Als ik het gewenste gedrag in stukjes wil hakken, weet ik niet goed wat ik als eerste moet belonen.

Bijv hem roepen?
Merriiiiiit,
hij kijkt, ik klik
Wat vinden jullie daarvan?

En als dat goed gaat, is het een idee, om dmv grondwerk, want ik kan hem goed op de circel zetten, te klikken als hij stilstaat? en dan bijv de beloning naar hem toe te gooien?

Willen jullie eens meedenken met me?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:11

kan je het niet eerst in de paddock of een andere afgezette ruimte (maar niet een stuk van de wei) oefenen. Dat maakt het voor jou een stuk makkelijker.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:17

Anouar was vanmorgen weer ontsnapt. Hij heeft een kettinkje om z'n deur omdat hij de deur kan openmaken. Maar die hadden ze er vanmorgen vast afgehaald met paarden buitenzetten. Natuurlijk had meneer z'n stal al open en hij liep alvast rustig naar de wei. Alle paarden rennen als een gek, maar hij loopt op z'n gemakkie. Wat is het toch een gekkie.
Nou ja, hij stond net 10 minuten in het land toen ik kwam om te rijden. Gelukkig kan ik hem altijd weer pakken, ook als het net buiten staat. Het is volgens mij nog nooit in hem opgekomen om weg te rennen.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:29

AM: Leer Merrit Targetten!! In afgezet stuk beginnen...Dus met hulp Mer een keer vangen ...kan zelfs als ie vaststaat! Je steekt je hand in de lucht met de palm naar voren (als of je de bus laat stoppen Haha!) Als Mer (per ongeluk) met zijn neus je palm aanraakt: Click en daarna wat lekkers... Als hij weer met zijn neus je palm aanraakt...Click en wat lekkers.. je zal zien: na een kwartier duwt ie bewust zijn neus tegen je palm! Daarna kan je gaan varieren.. je hand steeds in andere posities en op andere plekken... steeds als Mer met zijn neus je hand aanraakt...click en wat lekkers. Let erop dat je hem van begin af aan alleen beloond (met eerst click en dan wat lekkers) als ie met zijn neus en MOND DICHT je hand aanraakt! Geknabbel aan je hand of fiks duwen en 'bedelen' wordt niet beloond...alleen een zacht tikje met zijn neus tegen je hand!

Als je zo flink geoefend hebt... zou het in principe zo moeten zijn, dat Mer aan komt hollen als jij aan het begin van de wei met je hand omhoog de bus staat aan te houden!

Dan kan je verder gaan! Mer bij je houden door je hand steeds op een andere plek te houden...aanraken is click+belonen... daarna neus tegen halster=click belonen ... daarna neus in halster = click+belonen...daarna halster om =click+belonen!!!!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:35

Nienke, zo zou ik het ook gaan doen (maar ben absoluut geen expert)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 12:35

Daar heb ik wat aan Nienke!

Maar kan dat ook in een kleiner stapje? Merrit houdt niet van aanraken! Heeft een persoonlijk ruimte van een meter om zich heen!
Hoe zou ik dit kunnen omzeilen?

Ik ga in ieder geval wel weer in de wei een klein hoekje afzetten! Zal vast we lmogen. ik heb zelf prikpaaltjes en verzin wel iets voor de omheining, zoals een lint of de longeerlijnen ofzo.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 12:35

Anouar15 schreef:
Anouar was vanmorgen weer ontsnapt. Hij heeft een kettinkje om z'n deur omdat hij de deur kan openmaken. Maar die hadden ze er vanmorgen vast afgehaald met paarden buitenzetten. Natuurlijk had meneer z'n stal al open en hij liep alvast rustig naar de wei. Alle paarden rennen als een gek, maar hij loopt op z'n gemakkie. Wat is het toch een gekkie.
Nou ja, hij stond net 10 minuten in het land toen ik kwam om te rijden. Gelukkig kan ik hem altijd weer pakken, ook als het net buiten staat. Het is volgens mij nog nooit in hem opgekomen om weg te rennen.

Gelukkig goed afgelopen!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:36

Ant, kun je ook op mijn hoevenfoto "tekenen" zodat ik kan zien wat je bedoelt.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:37

Targetten is zowiezo de basis van al het clickeren...maar je kan hem natuurlijk ook laten 'mikken' op het puntje van de zweep *LOL*

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:38

Ik denk dat die persoonlijke ruimte van een meter heeeel snel kleiner wordt Ant. Het grote verschil is dat hij zelf de keuze gaat maken om b.v. je hand aan te raken ipv dat jij hem aanraakt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 12:38

Iets heel anders:

Mijn beste vriend belde me net op. Die heeft gisteren een ernstig auto ongeluk gehad.
Auto in de slip, frontale botsing, 2 autoos dus total loss.

Hij heeft 27 hechtingen in zijn hoofd, kind 1 ook per ambulance afgevoerd. De rest in gewone auto(vrouw en ander kind).

Phoeff, hij leeft en heeft veel hechtingen. Maar geen hoofdpijn,. wel chaotisch. Ik ga vanavond even langs. Schrok me kapot zeg.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 12:39

Kinke schreef:
Ant, kun je ook op mijn hoevenfoto "tekenen" zodat ik kan zien wat je bedoelt.

Ziek

is me tot nu toe niet gelukt, maar ik ga het proberen!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 12:40

Kinke schreef:
Ik denk dat die persoonlijke ruimte van een meter heeeel snel kleiner wordt Ant. Het grote verschil is dat hij zelf de keuze gaat maken om b.v. je hand aan te raken ipv dat jij hem aanraakt.

Ja? Klinkt zeer hoopvol!!! Pling
Ik heb zin om te beginnen! Las op UZ dat jij niet met een clicker werkt he?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:40

Djeez Am...wat een toestand...gelukkig redelijk afgelopen...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:41

Klinkt als een goede training Ant.
In mijn clickerpogingen kreeg ik kaylee zelfs zo ver tot niet eten op commando. Ze leert erg graag daarom vond ik het ook erg leuk om te doen.
Ik ga denk ik ook kijken of ik haar kan trainen dat ze naar mij toe komt in het land. Ze blijft als ik haar roep altijd heel braaf staan kijken helemaal achterin het land pff. Maar kan er wel vanaf het begin af aan al gewoon pakken in het land. Was met zorro wel anders. Die had ik van een manege en toen ik hem net met pensioen had wou hij niet uit de weide. Had het veel te goed met zijn niet gewonnen harem en het vele buiten staan in ene.
Ik heb trouwens een clicker uit een dierenwinkel.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:42

Antheman schreef:
Kinke schreef:

Je kan ook starten met zweep oid...en dan overstappen op hand ! *LOL*

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 12:42

Gouda, ik ben een super beginner hierin, Hoe ben jij begonnen??

En een paard NIET laten eten, wow!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:44

Antheman schreef:
Iets heel anders:

Mijn beste vriend belde me net op. Die heeft gisteren een ernstig auto ongeluk gehad.
Auto in de slip, frontale botsing, 2 autoos dus total loss.

Hij heeft 27 hechtingen in zijn hoofd, kind 1 ook per ambulance afgevoerd. De rest in gewone auto(vrouw en ander kind).

Phoeff, hij leeft en heeft veel hechtingen. Maar geen hoofdpijn,. wel chaotisch. Ik ga vanavond even langs. Schrok me kapot zeg.

tjeemig....da's niet zo mooi, maar toch redelijk afgelopen dus? kids okay?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 12:45

Ideetje Nienke! Met de zweep.

Ik probeer lekker morgen met Debra wat uit! Ga straks met Andor rijden en morgen met Deb de wei afzetten en lekker friemelen! Dit zijn ook heel erg leuke dingen voor mijn moeder! Die vind rijden eng, maar doet heel graag iets met ze!

Nu eerst foto bewerken....hellepie

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:46

Antheman schreef:

nee, waarmee je de beloning geeft doet er volgens mij niet toe, stem of clicker, en ik heb graag beide handen vrij. Ooit is het de bedoeling dat ik Kinke het "calm down" signaal ga leren en die lijkt me ook wel handig tijdens het rijden. Maar om dan eerst die clicker tevoorschijn te toveren.... Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:48

Kinke komt meestal wel naar me toe. De enkele keer dat ze dat niet doet steek ik mn hand op en die vind ze dan wel erg interessant, meestal besluit ze dan wel om naar me toe te wandelen. Maar een enkele keer drijft ze me tot wanhoop en wil mevrouw echt niet bij me komen Lachen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:48

Ant, ga je het boek van Inge nog aanschaffen?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:50

Ik denk ook dat het inderdaad niet persé met clicker hoeft...waar het omgaat is dat je een geluidssignaal geeft, precies op het moment dat hij goed uitvoert wat je 'vraagt'...Met lekkers kan je nooit precies op het moment belonen..(voordat je lekkers uit je zak hebt etc. ben je zeker 5 seconden verder!) ....met een geluidje wel... geluidje koppel je vervolgens aan beloning et voila!! *LOL*
Het is dus wel zaak om te clicken/sissen/gillen/whatever op het precieze moment! anders kan je je paard per ongeluk rare dingen aanleren Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 12:52

Afbeelding

Kinke, gelukt!!

De rode streep laat links zien dat er een behoorlijke deuk in de hoefwand zit. Als ik je paard bekapt had, dan had ik aan de onderkant een flink stuk weggehaald, zodat de hoefwand loodrecht naar beneden loopt.