[HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel IIΙ

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel IIΙ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:39

Goeiemorgen allemaal.....

Tinkerloos; ik zou deze maand (volgende week) naar die plek gaan met mijn pony, maar de eigenaresse van het land, waar 'ie nu staat heeft gezegd dat Sam mag blijven staan 's winters. Het is sowieso fijner als mijn pony gewoon bij zijn maatjes kan blijven, verplaatsen geeft weer zoveel stress en bovendien staat hij ook dichter bij huis nu. Dus de plannen zijn net gewijzigd.

Wat ik me wel afvraag; ik lees dat het vooral om jonge paarden gaat. Die van mij is ruim 2,5 en staat hemelsbreed niet ver van die plek. Je wordt wel angstig (dat zal jij helemaal wel hebben), als het zo dichtbij komt. Ik heb er echt slecht van geslapen vannacht. Het zal je paarden toch maar overkomen. Met Laetitia heb ik heel veel mailcontact gehad de afgelopen maanden. Ze was zo trots op haar mooie Arabiertje. Heb een paar keer bij hem gekeken ook en ik heb de andere jonge paardjes bij hem ook gezien. Ik ben er echt verdrietig van en vind het heel erg voor de eigenaren. Oh man, je moet er toch niet aan denken....... TL, jij zal je ook niet helemaal gerust voelen, lijkt me.......

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:55

Faux schreef:
Jij geluk met je eigen paarden Ja . Ik ga niet meteen vanavond discussiëren hoor, haha:

"Hoi pap en mam, leuk dat jullie weer thuis zijn, hoe was het in Bonaire ? Ik wil Rowygo ijzerloos. Clown "

Haha! Haha!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:08

TL , kun je proberen te achterhalen wat er met dat weiland is gebeurd? Ik bedoel , is dat weiland bv. geinjecteerd met drijfmest , en de andere weilanden niet? of juist andersom?
Ik denk dat het sowieso handig is om de grond te laten monsteren , ik snap niet dat Utrecht dat niet zegt.
Er is net een heel topic over aan de gang op pn , een man die zegt dat drijfmest , geinjecteerd zo ontzettend slecht is voor koeien. Die kunnen er ernstig ziek van worden , omdat drijfmest al bedorven is , en dan ook nog in de grond geinjecteerd word , waardoor zich heel makkelijk allerlei schimmels kunnen ontwikkelen....
Het verhaal staat onder FIR.
As je tijd hebt , moeje dat maar eens lezen allemaal , en vooral die linken die erbij staan. Die vent die dat allemaal onderzocht heeft zou je ook kunnen bellen. Er staat ergens een telefoon nummer bij...
Succes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:21

Die drijfmest zou weleens een de oorzaak kunnen zijn ja!

Neem zelf een monster TL, ik heb een microscoop thuis ik kan er wel naar kijken. Moet ik me wel even verdiepen in het herkennen van sporen en schimmels....

Nammie kun je jouw ideeen ook even posten in het centrale topic over die weide problemen met een link naar de discussie op PN erbij?

loetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:44

Arabesk schreef:
loetjuh schreef:
ik meld me even Clown Parelliér ennuuhhh ja mijn paardjes staan nog buiten dag en nacht,,

Awel amai, we krijgen het druk hier! Zijn we zo populair? Haha!

nou nou populair Clown haha, Tong uitsteken

iets over mezelf,,

ik ben begonnen met nh toen ik een (oud) collega met haar paardje zag spelen was er zo van onder de indruk dat ik meer informatie ben gaan zoeken, en toen uiteindelijk level 1 heb gekocht.
ik ben zelf 16, Balou is niet mijn eige paard, ik verzorg haar nu 2,5 jaar. ze staat bij die mensen aan huis, de eigenaresse pure recreatieruiter die niet met parelli ofzo bezig is maar ze wel zoveel en lang mogelijk op een natuurlijke manier wil houden, alleen om de wei te sparen gaan ze over 1 maandjes de paddock ( gwn stuk zand ) op en snachts paar uurtjes op stal. ze staat samen met een shet, waar ik ook mee ga beginnen met level 1. Ik ben opzoek naar een level 2 pakket aangezien ik level 1 af heb.
verder mijn we opzoek naar nog een stuk wei erbij voor de zomer zodat mijn eige paardje die ik krijg zodra de wei rond is er bij kan komen te staan.
ik doe de opleiding mbo paardenhouderij, wat ik eigelijk maar niks vind,ik leer er dingen die ik al ken, me punten zijn boven de 8 en zie dingen die ik dus nooit op zon manier zou doen, ik zou graag naar het ipsh ( of welke volgordemoesten de letters) gaan maar daar moet je havo voor hebben..
da was het wel als dr nog vragen zijn,, ik beantwoord ze wel Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:41

Vraag Tinkerloos zij heeft level 2 dvd's te koop staan Ja

heb je level 1 ook officieel behaald?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:44

Ara,ik wil wel een monster nemen,als jij zegt waar presies,en hoe ik het moet bewaren.
(diep uit de grond,oppervlakte aarde,gras??)

Hoi loetjuh,ik heb idd. level 1 en 2 te koop.
Pb maar voor info.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:48

Tinkerloos schreef:
Ara,ik wil wel een monster nemen,als jij zegt waar presies,en hoe ik het moet bewaren.

Hoi loetjuh,ik heb idd. level 1 en 2 te koop.
Pb maar voor info.

hmm ja goeie vraag. geen idee wat de diepte is van schimmels, ik dacht niet zo diep. Eh bewaren goeie vraag Nagelbijten / Gniffelen. Ik ben chemicus en zou rustig diertjes bewaren in afgesloten pot zonder eten en zuurstof Gestoord

He vervuilling met zware metalen is tenminste makkelijk, dat kan je meten en berekenen Zij zijn groot en ik is klein!

loetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:49

Arabesk schreef:
Vraag Tinkerloos zij heeft level 2 dvd's te koop staan Ja

heb je level 1 ook officieel behaald?

nog niet, moet nog allemaal uitzoeken hoe da werkt en iemand zoeken met een videocamera, Clown

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:56

[quote="Tinkerloos"]

quote]

Das ook de reden dat ikzei dat die man wel te bellen was , volgens mij doet hij zelf ook bodemonderzoek.
Maar TL , is er verschil in bemesting van de weilanden? en is het ook daadwerkelijk geinjecteerd , want DAT is het probleem!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:57

Arabesk schreef:
Die drijfmest zou weleens een de oorzaak kunnen zijn ja!

Neem zelf een monster TL, ik heb een microscoop thuis ik kan er wel naar kijken. Moet ik me wel even verdiepen in het herkennen van sporen en schimmels....

Nammie kun je jouw ideeen ook even posten in het centrale topic over die weide problemen met een link naar de discussie op PN erbij?

Ik wil het wel proberen , moet ik eerst het topic van hier vinden...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:04

Arabesk schreef:

Is gelukt!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:22

Witte is weer onregelmatig, zelfs kreupel in draf. Ik baal echt. Ik denk dat het een hoefzweer is, aangezien hij met de tang reageerde op 1 plek. Maar niet genoeg om er zeker van te zijn dat dat het ook is. Moet maar een paar dagen afwachten... als het erger wordt, dan ben ik blij, want dan is de kans groot dat het idd een hoefzweer is (en dus niet iets anders), wordt dan dus Klaas Feuth bellen..

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:27

@Angela, ik hoop dat het zoiets simpels is als een hoefzweer, ook al is dat ook niet leuk.

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:51

Hallo! Ik ben hier al een tijdje niet meer geweest!

Maar ik moet gewoon even wat kwijt. Voor degene die het zich nog herinneren, het ging helemaal niet goed met im. Ze liep heel slecht en ik heb me echt zorgen gemaakt om haar.
Ze bleek zeer lage verzenen te hebben en de stand van hoef op been lag naar achteren gekandeld.
Nu heeft ze een wig onder haar platvoet (ja, is niet goed, lees hiervoor mijn topic "Wig")

En... het gaat beter met haar dan de afgelopen jaren! Het is werkelijk ongelovelijk maar die stijve merrie begint steeds soepeler te worden!

Ik was al een tijdje bezig met voorwaarts-neerwaarts rijden, zodat ze haar rug beter ging gebruiken e.d. En nu dacht ik opeens: O ja, ik had nog een bitloos hoofdstel gekocht! Hier had ik een tijdje niet mee gereden... Afgelopen dinsdag weer voor het eerst om gedaan en dat ging super! Ik begon met bit, deed toen het bitloos hoofdstel in en gelijk nadat ik er op zat voelde ik verschil. Plol hoofd omlaag, ontspanning, rug omhoog, ruimere passen... oftewel een heel tevreden paard!

Gisteren weer met dat hoofdstel gereden en ik moet zeggen, nooit meer een bit op het terrein! (Buiten durf ik het niet aan, daar is het veel te druk voor)

Ik ben via de naturals hier dit hoofdstel tegengekomen en het heeft Im alleen maar gelukkiger gemaakt!

Ik ben trots op haar Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:12

Alle landen worden op dezelfde manier bemest door hem,er is geen verschil per weiland.
Ik heb met de gezondheidsdienst voor dieren gebeld,(link gekregen van Els) en die man zei me dat het bijna onmogenlijk is om in een weiland te gaan zoeken naar mogelijke sporen van iets waar ze niet eens zeker van weten wat ze zoeken.
Met andere woorden: onbegonnen werk.
Weten ze nou dat het om een bepaalde paddestoel gaat,dan kan je naar die paddestoel zoeken,maar ze weten niet wat het is,dus weten ze ook niet waarnaar te zoeken.
En de paarden die gestorven zijn worden wel onderzocht,dus misschien komt daar meer uit.
Hij had het over botulisme in eerste instantie,maar in Utrecht waren ze al zover dat dat het dus niet is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:52

@ LindsyImmie, welk type bitloos hoofdstel? Ik zoek er nl. nog eentje. Mijn paard reageert op een touwhalster in stap wel goed, remmen gaat ook goed, maar in draf wil hij absoluut niet naar links zonder bit Ziek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:55

Tinkerloos schreef:
Ik heb met de gezondheidsdienst voor dieren gebeld,(link gekregen van Els) en die man zei me dat het bijna onmogenlijk is om in een weiland te gaan zoeken naar mogelijke sporen van iets waar ze niet eens zeker van weten wat ze zoeken.
Weten ze nou dat het om een bepaalde paddestoel gaat,dan kan je naar die paddestoel zoeken,maar ze weten niet wat het is,dus weten ze ook niet waarnaar te zoeken.
En de paarden die gestorven zijn worden wel onderzocht,dus misschien komt daar meer uit.
Hij had het over botulisme in eerste instantie,maar in Utrecht waren ze al zover dat dat het dus niet is.

Toch vind ik het vreemd. Ze kunnen toch de diverse weilanden afstruinen en alles wat ze vinden, plukken en onderzoeken? Wellicht komen ze er dan achter wat er in de ene wei niet is en in de andere wel. Of dat dat te simpel gedacht?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:03

JoviBan schreef:
Tinkerloos schreef:

Toch vind ik het vreemd. Ze kunnen toch de diverse weilanden afstruinen en alles wat ze vinden, plukken en onderzoeken? Wellicht komen ze er dan achter wat er in de ene wei niet is en in de andere wel. Of dat dat te simpel gedacht?

precies mijn gedachte...

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:21

Eigenlijk dacht ik dat ook ja, wat Joviban zegt.. Maar misschien is het inderdaad te logisch gedacht.. Scheve mond

Ik heb wel even heel leuk nieuws Haha! K had net een halfuurtje gereden, en toen dacht ik van nou ik ga ook nog even optomingsloos, [ nouja, met een touw om zn hals wel ] voor de tweede keer dat ik dat ooit deed.. En het ging zo goed, dus ik dacht nou ga ik ook even draven, en dat deedie echt super, heerlijk ontspannen en lekker los, en toen werd ik heel dapper, hup galopje drbij Haha! En het ging zó goed ! Gewoon galop voltes enz. Mijn vader kwam aanlopen en die was écht helemaal verbaasd ! Die vond het ook zo gaaf !

En dan te bedenken, in mijn "normal" tijd, was hij soms echt gevaarlijk, stond vaak op zijn achterbenen en soms ook zo hoog dat mensen dr hart vasthielden omdat we bijna achterover klapten samen.. Heb achterwaarts en omhoogwaarts de hele bak verkend met hem.. en dan dit.. Lovers Geweldige ervaring.. Lachen

PS; Viavia heb ik alle boekjes, pocket guides enz, in totaal 11 boekjes, van parelli, gratis gekregen, en krijg ik ook de twee videobanden en de 6 dvd's van level 1. Go jij! Go jij! alleen de dvd's kosten geld, en dan zo'n 10 euro voor alle 6. Haha! Touwhalster, Leadrope heb ik al, en gebruik altijd een goed zweepje voor carrotstick, maar een echte nepperd is ook niet zo duur geloof ik. Haha! EINDELIJK kan ik ook parelli echt gaan bestuderen. Haha!
Laatst bijgewerkt door Faux op 10-11-06 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:26

Eigenlijk vind ik de verhalen over deze ziekte vager dan vaag. Je zou toch denken met de dingen die gezegd worden dat er meerdere paarden op dat stuk grond ziek zouden moeten worden. Er staan nog kuddes naast, hoe kan dat dan?
Ik vind het heel raar en weet niet goed wat ik erover moet denken.

Natuurlijk slaat de paniek een beetje toe bij alle weidegangers in onze omgeving. Ik hoop echt dat ze achter de oorzaak komen, want nu is het zo gissen. Ik maak me natuurlijk enorm zorgen over mijn paard, die 24/7 buiten staat, maar opstallen kan ik hem echt niet aandoen en ik zou ook 1 2 3 niet weten waar.

Is er nou al nieuws over het vosje???

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:26

Het vosje (Amy) leeft nog,maar het gaat niet beter met haar.
Ze denken dat het niks meer word,maar ze (de eigenaresse) blijft hoop houden.

Ik heb een update over het weideonderzoek:
Ik kwam net aan bij de paarden,en de faculteit van Utrecht was monsters van het gras aan het nemen.
Over de hele wei verspreid,ook van de kuil en zelfs van de drinkbakken.
Zodra ze weten wat het is horen we dat,maar dat kan weken duren..

JoviBan schreef:

Dat hebben ze dus net (god zei dank) gedaan. Pling

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:38

Goed dat ze dat toch gedaan hebben Tinkerloos ! Ja Ben héél erg benieuwd..

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:40

Ik ook,en ik denk iedereen.
Het kan iedereen gebeuren,dus daarom is het ook zo belangrijk dat ze het onderzoeken..
Eindelijk een instantie die meedenkt. Pling

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:44

Ja precies.. Ooh man het lijkt me z'o verschrikkelijk als je paard ineens gewoon hup ! weg is.. Scheve mond Moet er niet aan denken..

Waar in NL is het nu allemaal al gesingnaleerd ? Alleen rond Limburg toch ? Of heb ik nou een verkeerd iets in mn gedachten..

*Gaat nog een keer topics doorspitten.