Is dit nou echt zo slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Is dit nou echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:04

overigens heb ik vorig jaar een clinic rechtrichten aan de hand gedaan, en dat was erg interessant en waardevol.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:09

Absoluut niet bedoeld om je bitloos aan te smeren overigens hoor.
Gewoon het vergelijkingsmateriaal, en iid wat @MysticTinker zegt zo zouden we duidelijk verschil kunnen zien denk ik, omdat waarschijnlijk het paard niets moet merken zonder bit wat hier gezegt word en waar ik dus nog aan twijfel.
Het is echt alleen maar uit interesse niets meer, ik heb respect voor iedere ruiter die goed is voor zijn paard en samen plezier hebben in wat ze doen in welke tak van sport ook.
@Lielle omdat ik denk dat het niet hetzelfde is, maar misschien heb je gelijk met bv het bitloos inrijden en trainen dat het niet kan.
Echt geen idee, vandaar dat ik met dit voorstel kwam Bloos

Lusitana schreef:
Nou er staat weer een hoop wat helemaal nergens meer te maken heeft. Dat ga ik niet eens lezen.

Ze zouden juist wel moeten mengen: bitloos en met bit, want je kun gewoon hetzelfde laten zien, en dat is de beste manier om het te bewijzen, als je dezelfde jury hebt.
Anders krijg je weer dat het anders gejureerd is en dat mensen dan dus ook iet aan willen nemen dat het eerlijk is gegaan ofzo.

Alles ligt bij de kunde van de ruiter, niet bij de middelen, zal ik nog maar eens herhalen.

Dat bewijzen vragen wordt ik moe van. Hebben jullie geen inlevingsvermogen? Kunnen jullie je niet voorstellen wat kan?

Het is het type ruiter dat voor bitloos kiest, dat gewoon per definitie vaak niet met rijkunst (dressuur) bezig is. Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is om (hoge) dressuur te rijden zonder bit.

Geef eens een goed argument waarom je denkt dat een bit zo hoogstnoodzakelijk is? De waarde van het bit wordt door velen zwaar overschat! Ook aan een kaptoom bv kan een paard gewoon in travers en renvers gezet, om maar wat te noemen. Denk je echt dat je geen stelling kunt vragen en buiging kunt krijgen zonder bit? En waarom denk je dat dan?

Nee, ik kan het me niet inleven, voel me ook behoorlijk dom moet ik zeggen na jou bericht Blond
Waarschijnlijk zien we het gewoon niet hetzelfde.
Aangezien ik niet zo goed ben in verwoorden als jij,
weet ik niets meer te zeggen Bloos, het enige is fijn dat ik elke dag nogsteeds bijleer gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:53

Ik wil het overigens wel proberen om bitloos te rijden, lijkt me erg leuk! Wat kost een bitloos hoofdstel zo ongeveer? En wanneer weet je dan of je een goede of foute hebt? Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:04

Nou, ik heb nogal een zoektocht naar DE ideale bitloze optoming achter de rug. Heb net die van de ruitersportshop verkocht (die kostte rond de 50 euro) en heb alleen nog een touwhalster en een side pull, maar die vind ik zelf niet echt heel erg geschikt voor dressuurwerk (wel voor relaxt boshobbelen). Maar wie weet zijn er mensen hier met andere ervaringen? Een bitloze optoming is nogal persoonlijk, heb ik gemerkt. Wat de een fijn vindt, hoeft de ander niet fijn te vinden.

Degene die ik nu heb, is heel fijn. Kost ca. 160 euro....... Lachen
Hier zijn twee modellen van en er is nog een model die nog beter is voor als je wat verder bent in de dressuur. Aangezien ik mijn paard nog aan het beleren ben, heb ik die nog maar even niet genomen. Komt later nog wel, als het nodig is. Knipoog
Zie www.paardenmetplezier.eu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:11

Poeh.. 120 euro! Wat een prijzen joh! Ze zouden die dingen zo goedkoop mogelijk moeten maken, als promotie te gaan rijden met een bitloos hoofdstel Knipoog

Ik zal eens hier in de winkels in de buurt kijken, mijne heeft nogal een gevoelig neusje (witte bles), heb ook een passier hoofdstel voor hem, die een ultra zachte en brede neusriem heeft, dus ik moet wel iets vinden dat daarmee te vergelijken is, anders doe ik hem geen plezier denk ik..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:12

waarom botst het toch zo tussen naturals en nietnaturals?

Lielle schreef:
Dan zit het in de lucht *LOL*

En daarna Raimaer rondgehobbeld. Ik heb eens voor de afwisseling mijn teugels aan het halster geknoopt en zo gereden. Ging eigenlijk best aardig, alleen is een stalhalster daar niet zo geschikt voor. Volgende keer eens met kaptoom proberen Ja

oud bericht van mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:16

Dat topic heb ik ook fanatiek meegemaakt Haha! Zag dat Lusitano mooie kaptooms had, ik ga eens rondzoeken.. En wie weet.. binnenkort Bob bitloos..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:17

Ja, er staat vanaf 120 euro, maar hij viel dus iets duurder uit Clown . Maar ik moet wel zeggen dat ik hem wel heel mooi van kwaliteit vind en de werking ervan vind ik fijner dan bij alle anderen die ik uitgeprobeerd heb. En dan heb ik er wel wat voor over. Ik heb hem nog maar net en hij ligt nu bij de zadelmaker hier in het dorp omdat de teugels te lang waren. Worden nu ingekort. Heb er nog geen eens een foto van......

Maar bij bitloos is het wel even zoeken wat echt werkt bij jou en je paard, hoor. Knipoog
Succes, ShannaY!!

MoonLight01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:19

Volgens mij is het echt allemaal niet zo slecht zolang je alles maar gebruikt zoals het hoort!
Een ruk aan het bit geven hoort natuurlijk niet en is niet goed, maar zolang je hier goed en zorgvuldig mee om gaat, moet het volgens mij allemaal wel mee vallen.
En voor het zadel precies zo, zo lang je een zadel heb wat gewoon helemaal goed licht, is er toch niets aan de hand!

En ik bedoel; het hele zadel en hoofdstel is niet natuurlijk en dus niet het beste voor het paard! dus eigenlijk kunnen we van alles op gaan noemen wat dus niet goed zou zijn voor het paard, want dan zouden we ze gewoon in het wild moeten laten leven....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:03

Als je een brede aansnoerneusriem met van die ringetjes opzij hebt dan kun je heel makkelijk even de sperriem eraf halen, teugels aan de ringetjes vastmaken, en voila, daar is je bitloze hoofdstel Lachen Heel makkelijk en goedkoop, om eens te proberen hoe het bevalt. En het zit ook fijner dan een touwhalster of goedkoop bitloos hoofdstel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:19

Dan zit mijn neusriem toch niet meer vast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:40

Je zou de teugels met musketons aan de neusriem kunnen vastmaken, waarna je de neusriem vast gespt. Dat zit hij wel vast Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:48

Dat zit ook niet echt meer comfortabel denk ik...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:00

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:58

Om even terug te komen op stelling enzo. Daar gaat het om het hoofdje wat draaien. Of je dat nu met een riemje doet dat aan de zijkant zit, of met een bit, het effect is echt hetzelfde.
Een en ander gaat ook nog eens in verband met de zit van de ruiter (hoofd, schouder, heup, zitbeenknobbels, kuit... best een hoop dingen die inwerken op een paard hoor, naast de handen!).

Ik wil ook wel even een grappig iets vertellen. Ik reed jaaaaren geleden met mijn vriendin in de bergen. We waren aan het stappen aan de lange teugel, ik had net een banaan uit mijn tas gehaald toen we bij een pad kwamen dat wel geschikt was om te galoppperen. Dus ze vroeg:"Zullen we galopperen?" Ik zei dat het goed was, en galoppeerde weg, zonder de teugels op te pakken, banaan aan het pellend en etende terwijl de paarden wedstrijdje deden. Waarop ze, toen we later weer naast elkaar stapten zei:"We hadden wel kunnen wachten tot je de banaan op had..."
Waarom? Ik kan best naar galop schakelen en weer terug zonder de teugels te gebruiken. Zoiets was niet in haar opgekomen.

Diezelfde vriendin had ook een klant op ruitervakantie bij hen die zo graag een foto van haarzelf wilde in rengalop, omdat ze anders op de manege niet zouden geloven dat ze dat had gedurfd. Dus ik zei dat ik dat wel zou doen. En die vriendin:"Vanaf je paard? Jij denkt dat je in rengalop een foto kan nemen van een ander?"
Ja, dat denk ik niet alleen, ik weet dat ik het kan. En ik heb het ook gedaan...
Dus ik snap dat sommigen idd geen inlevingsvermogen hebben.

(Kan de foto wel even opzoeken en scannen als er behoefte aan is, heerlijk enthousiast gezicht van de amazone)

Citaat:
En ik bedoel; het hele zadel en hoofdstel is niet natuurlijk en dus niet het beste voor het paard!

Een zadel is wel het beste voor je paard als je er dan zo nodig op moet zitten, want zitten op de ruggegraat is niet goed. Zelfs in de tijd dat ze geloofden dat "echte mannen" zonder zadel reden (en dan heb ik het over van voor christus), zocht men dan een paard uit met verzonken ruggegraat, dus breed en dik.
Het zadel is ontwikkeld om het paard te ontlasten, niet alleen voor het gemak van de ruiter. Dan was een plakje met stijbeugels wel genoeg.

Ezels en ossen worden hier bestuurd door ze met een stok links of rechts tegen het hoofd te slaan. Ik denk dat zo'n dier een hoofdstel zou prefereren....

Het is gewoon zo nu dat we zo onnatturlijk bezig zijn om er op te gaan zitten, we eigenlijk aanpassingen moeten maken om het zo aangenaam mogelijk voor het paard te maken. Dat is dus zeker met zadel.
Een bit is zeker niet het meest aangename vergeleken niks in de mond, maar hoeft op zich niet meteen vreselijk onaangenaam te zijn.
En er zijn ook nog eens paarden die druk op de neus als heel onaangenaam ervaren...

Er zijn wel meer dingen tegennatuurlijk die toch heel prettig kunnen zijn voor een paard. Zoals hier in de zomer binnen staan achter een vliegengordijn ipv lekgestoken te worden en een zonnesteek op te lopen....
Of in de winter in Nederland op stal staan ipv in een klein weitje in de bagger soppen en mok en rotstraal oplopen.

We kunnen het een paard zo aangenaam mogelijk maken, maar dat is per situatie wel verschillend.
En "natuurljk" is niet altijd per definitie het prettigste.
In groepsverband leven is wel natuurlijk, maar het betekent dat die laag in rang zijn, geen leven hebben omdat ze constant worden opgejaagd en uitgestoten! Moet je dan maar volhouden, want het is natuurlijk? Of haal je de bazigste uit de groep of de zielepootjes? Want ik vind dat we dan als mens zo'n situatie wel moeten veranderen in het belang van het paard. Omdat we dat kunnen. Waarom zullen we het dan laten en een paard zielig laten zijn?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:56

Tinkerloos schreef:
Hier is een site waar het wordt uitgelegd:
http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina19.html

Waarom zo laag? Dat is de minst vriendleijke plek.
Ze vergelijken het met de hoogte van de hackamore, maar die mag daar ook niet zitten!
Twee vingers onder het jukbeen is de juiste plek als je vriendelijk wilt zijn. De luchttoevoer komt alleen niet in de knel als er niks aangetrokken kan worden, maar door het kruisen van de koorden wordt dus wel de boel smaller wordt gemaakt als je aantrekt. Maar ik ga er maar even van uit dat men dat niet doet met een dergelijke optoming).
De neuriem moet redelijk strak zeggen ze, om schuiven tegen te gaan. Geloof me, een neuriem waar je twee vingers tussen kunt steken op die plek, schuift evengoed.
Ik geloof niet dat ik goede voorbeelden heb van de anatomie van het paarden hoofd om een en ander te verduidelijken, maar je zit zo op het puntje van het neusbot en over de luchtwegkanalen van de neusgaten.
En een koordje dat achter je oren (heen en weer ook nog, als je stuurt) snijdt lijkt me nou ook niet echt je van het, zelfs niet als het zo zit dat het achter het leer zit (waarom niet erover, dat is dan toch vriendelijker?). Zelf vind ik dit dus een type optopming waarmee je met heel zachte handen moet rijden - ze zeggen zelf ook dat het sterker inwerkt dan een bit- en eigenlijk bijna helemaal op je zit (en dan kun je net zo goed het hele ding afdoen), omdat het helemaal niet zo vriendelijk of prettig is als er aan getrokken wordt. En niet iets om maar even na te maken en mee te gaan ronddenderen en vervolgens "aan de rem" te hangen met het idee dat het toch geen kwaad kan.

Ja, ze voelen het goed en dus zijn ze goed bestuurbaar/stopbaar, absoluut. Maar prettiger dan met bit (wat dus maar de helft sterker inwerkt)? Paardvriendlijk? In dit geval durf ik daar, zelfs bij zeer lichte druk op de teugels, niet volmondig ja op te zeggen, hoor.

Maar goed, ik zal het even testen. Misschien kom ik er op terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:11

ShannaY schreef:
Dat zit ook niet echt meer comfortabel denk ik...

Denk het ook niet... maar het kan.
Ik zou het zelf niet doen iig, ik zou dan een bitlooshoofdstel kopen, ipv een hoofdstel ombouwen Lachen

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:23

ShannaY schreef:
Dat topic heb ik ook fanatiek meegemaakt Haha! Zag dat Lusitano mooie kaptooms had, ik ga eens rondzoeken.. En wie weet.. binnenkort Bob bitloos..

Met een kaptoom gaat het rijden heel fijn Ja

Ik heb er ook een (bij Lusitana vandaan Knipoog ) en Timbertje loopt er fijn mee en je kunt hem ook fijn gebruiken voor het gymmen vanaf de grond als je dat zou willen Vork

Ik heb trouwens ook een zelf tot bitloos omgebouwd hoofdstel en daar liep ze ook altijd heel fijn mee....een hele zacht gevoeder neusriem een frontriem en een paar touwtjes en voila je hebt een bitloze waarmee je kunt testen.

Want ook met bitloze optomingen kan je paard op de ene fijner reageren dan de ander dus zo kun je mooi testen.

Ik heb inmiddels kaptoom, zelf omgebouwde en diverse sidepulls in mijn kast liggen.....Timber vind de sidepulls het fijste daar loopt ze echt het lekkerste mee Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:30

Bitloos of met bit. Het maakt mijn paard werkelijk niet zo uit.
Een boomloos of met boom: ik heb allebei geprobeerd. Mét een pliptest.

Zowel mijn boomzadel (continental equiflex die wel gepast is met kale boom) als het boomloze zadel kwamen met keurige druk verdelingen uit die pliptest. Ook dat maakt dus (bij mij en bij mijn paard niet uit). Nu weeg ik niet veel. Dat zal vast schelen.

Mijn conclusie: de nuance ontbreekt vaak.
Een bit kan een rampzalig ding zijn in de handen van een slechte of harde ruiter. Een side pull, hackamore, parelli-halster, bosal kan eveneens heel veel druk opleveren en daarmee pijnlijk zijn. Hier geldt dus hetzelfde: de ruiter bepaalt de druk. Bitloos en met bit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:46

blensink schreef:
Jij bent een dressuurruiter in een hoge klasse (heb in je profiel gespiekt).
Zou jij niet een keertje, gewoon voor het idee bitloos willen proberen op je paard en dan twee verschillende foto´s kunnen laten zien.
Of misschien een andere betere dressuurruiter, want hier ben ik ook nieuwsgierig naar.
Dus zelfde ruiter zowel met bit als zonder bit op hetzelfde paard.
Alleen als je er voor openstaat natuurlijk, want dit geeft dan denk ik toch andere beelden.
Nu ik nadenk zijn jullie de gene die dit misschien moeten laten zien ipv de bitloze ruiters.

Bloos Bloos Bloos
Nou, zo goed rij ik niet hoor. Haha! Tong uitsteken Juist nú voel ik steeds meer dingen die beter moeten.
Ik ken geen mensen die bitloos rijden én daar verstand van hebben, dus even een hoofdstel lenen zal niet lukken. Een hoofdstel aanschaffen ook niet en er 1 maken, vind ik al helemaal niks Haha!
Je zal ook voor een eerlijke test er ook even (dus niet 1 x) mee moeten rijden en ik denk ook onder begeleiding, want ruiter en paard moeten er aan wennen.

Daarbij zag ik ook een commentaar staan van het bitloos rijden naar "het" niveau (dus boven L2) zo niet aangetoond kan worden. Ook jammer natuurlijk.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:26

MoonLight01 schreef:
Volgens mij is het echt allemaal niet zo slecht zolang je alles maar gebruikt zoals het hoort!
Een ruk aan het bit geven hoort natuurlijk niet en is niet goed, maar zolang je hier goed en zorgvuldig mee om gaat, moet het volgens mij allemaal wel mee vallen.
En voor het zadel precies zo, zo lang je een zadel heb wat gewoon helemaal goed licht, is er toch niets aan de hand!

En ik bedoel; het hele zadel en hoofdstel is niet natuurlijk en dus niet het beste voor het paard! dus eigenlijk kunnen we van alles op gaan noemen wat dus niet goed zou zijn voor het paard, want dan zouden we ze gewoon in het wild moeten laten leven....

tsja,een bit is zo zacht als de hand van de ruiter,als je een zachte hand heb denk ik dat de inwerking van een bit niet schadelijk is,maar of het prettig is voor het paard is weer een andere vraag.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:12

Het gaat niet om prettig. Dat het moet doen wat de mens zegt is ook niet prettig. Een hoofdstel zonder bit omhebben is ook niet "prettig". Een zadel aangesnoerd krijgen is niet prettig en een lossig zadel nog minder. En zonder zadel is ook niet pretig voor het paard.
We kunnen dus alleen maar gewoon proberen om een en ander zo prettig MOGELIJK te laten verlopen terwijl we tegelijkertijd ons doel bereiken.
Feitelijk is dit hetzelfde als kinderen opvoeden.
De kinderen en de ouders/opvoeders ervaren dat ook niet als prettig, met name als hun vrijheid in de weg wordt gestaan, als ze zelf andere plannen hadden dan wat ze moeten doen. Maar als je het goed doet, ontstaat er toch een innige band voor het leven.
Ook als er gestraft is, ook als het kind heeft moeten doen wat hij eigenlijk niet wilde, als het moest dragen wat niet lekker zat...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:32

Lusitana schreef:
Om even terug te komen op stelling enzo. Daar gaat het om het hoofdje wat draaien. Of je dat nu met een riemje doet dat aan de zijkant zit, of met een bit, het effect is echt hetzelfde.
Een en ander gaat ook nog eens in verband met de zit van de ruiter (hoofd, schouder, heup, zitbeenknobbels, kuit... best een hoop dingen die inwerken op een paard hoor, naast de handen!).

Ik wil ook wel even een grappig iets vertellen. Ik reed jaaaaren geleden met mijn vriendin in de bergen. We waren aan het stappen aan de lange teugel, ik had net een banaan uit mijn tas gehaald toen we bij een pad kwamen dat wel geschikt was om te galoppperen. Dus ze vroeg:"Zullen we galopperen?" Ik zei dat het goed was, en galoppeerde weg, zonder de teugels op te pakken, banaan aan het pellend en etende terwijl de paarden wedstrijdje deden. Waarop ze, toen we later weer naast elkaar stapten zei:"We hadden wel kunnen wachten tot je de banaan op had..."
Waarom? Ik kan best naar galop schakelen en weer terug zonder de teugels te gebruiken. Zoiets was niet in haar opgekomen.

Diezelfde vriendin had ook een klant op ruitervakantie bij hen die zo graag een foto van haarzelf wilde in rengalop, omdat ze anders op de manege niet zouden geloven dat ze dat had gedurfd. Dus ik zei dat ik dat wel zou doen. En die vriendin:"Vanaf je paard? Jij denkt dat je in rengalop een foto kan nemen van een ander?"
Ja, dat denk ik niet alleen, ik weet dat ik het kan. En ik heb het ook gedaan...
Dus ik snap dat sommigen idd geen inlevingsvermogen hebben.

(Kan de foto wel even opzoeken en scannen als er behoefte aan is, heerlijk enthousiast gezicht van de amazone)

Deze verhalen kan ik me nu weer wel voorstellen en weet dat het kan, mede doordat ik de teugels ook niet of nauwelijks gebruik.
Maar om een paard goed aan de teugel te laten lopen, zonder teugel dus weer niet.
Ga het zeker voor mezelf proberen in de toekomst, dit topic heeft nogal wat losgemaakt in me.
Ben ervan overtuigt dat de zit van de ruiter een hoop kan doen.
Nouja zal niet meer zeuren om foto´s, ga het gewoon zelf proberen op mijn jonge paard voor elkaar te krijgen.
Hoeft dan ook niet uit te maken of de teugels aan de zijkant zitten of gewoon van onderen dicht bij elkaar zoals mijn hoofdstel heeft denk ik.
Als je het voor elkaar kunt krijgen met je zit.

superwoman schreef:
Bloos Bloos Bloos
Nou, zo goed rij ik niet hoor. Haha! Tong uitsteken Juist nú voel ik steeds meer dingen die beter moeten.
Ik ken geen mensen die bitloos rijden én daar verstand van hebben, dus even een hoofdstel lenen zal niet lukken. Een hoofdstel aanschaffen ook niet en er 1 maken, vind ik al helemaal niks Haha!
Je zal ook voor een eerlijke test er ook even (dus niet 1 x) mee moeten rijden en ik denk ook onder begeleiding, want ruiter en paard moeten er aan wennen.

Daarbij zag ik ook een commentaar staan van het bitloos rijden naar "het" niveau (dus boven L2) zo niet aangetoond kan worden. Ook jammer natuurlijk.

Inderdaad erg jammer, gelukkig hebben we altijd wat om aan te werken.
Dat maakt het juist zo leuk, nooit zijn we klaar met leren.
Begrijp dat je geen hoofdstel aan wilt schaffen.
Ik ga een tijdje oefenen, ookal ben ik geen dressuurruiter en vind het niet leuk.
Mijn nieuwsgierigheid is niet gesust dus ga zelf aan het werk. Ben benieuwd.

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 15:46

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:06

Nogmaals leuk dat je het geprobeert hebt en dat het positief is bevallen Haha!