Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kynshiri schreef:met dat steigerend paard zie ik het probleem niet zo eerlijk gezegd... t is zowat het meest logische wat je kan doen om een paard steigeren uit zn kop te praten... gewoon muurvast blijven zitten en daarna meteen de leiding overnemen.
kynshiri schreef:het wordt en andere zaak als we over paarden zadelmak maken spreken vind ik... dat is iets totaal anders dan een paard dat zichzelf een smerig trucje heeft aangeleerd (of tis te zeggen: zn ruiter kon dat niet aan (of deed er gewoon nx aan) en hierdoor is dat trucje geconditioneer geraakt).
een groen paard op de grond leggen en breken vind ik absoluut not done. die bokt niet omdat hij geleerd heeft dat ie er mensen af krijgt door zo te doen, maar omdat het simpelweg doodeng is dat er plots een roofdier op je rug wil springen!
qua corrigeren van problemen zie ik dus geen echte rampen in die filmpjes, maar stel me wel vragen bij zn manier van beleren van jonge paarden???
kynshiri schreef:met dat steigerend paard zie ik het probleem niet zo eerlijk gezegd... t is zowat het meest logische wat je kan doen om een paard steigeren uit zn kop te praten... gewoon muurvast blijven zitten en daarna meteen de leiding overnemen.
het wordt en andere zaak als we over paarden zadelmak maken spreken vind ik... dat is iets totaal anders dan een paard dat zichzelf een smerig trucje heeft aangeleerd (of tis te zeggen: zn ruiter kon dat niet aan (of deed er gewoon nx aan) en hierdoor is dat trucje geconditioneer geraakt).
een groen paard op de grond leggen en breken vind ik absoluut not done. die bokt niet omdat hij geleerd heeft dat ie er mensen af krijgt door zo te doen, maar omdat het simpelweg doodeng is dat er plots een roofdier op je rug wil springen! bij een jong paard vind ik gaan doorduwen en druk opvoeren dus absoluut fout. tegelijk heb ik ook ponies van leskinderen van me gehad waar ik wel eens ben opgekropen omdat ze maar bleven klieren bij hun. en we weten allemaal dat dit na één keertje doorduwen over is. niet meppen ofzo, maar gewoon het bokken negeren en aan het werk zetten. daar zie ik dan weer geen fout in...
qua corrigeren van problemen zie ik dus geen echte rampen in die filmpjes, maar stel me wel vragen bij zn manier van beleren van jonge paarden???
Joke_x_Remy schreef:@ Woogy: Hoe denk jij dan dat je dat paard op de grond krijgt? Dit gaat wel degelijk gepaard met druk en geweld!
Woogy schreef:HorsesWoman schreef:Beginnen we weer.
Ik heb het hele topic door gelezen , en ik vind het ronduit schandalig om zo met paarden om te gaan!![]()
Niet normaal , en ik denk dat als je zo met paarden om gaan , dat je geen
band op vertrouwen en liefde op kan bouwen!
Nog een keer, om een band uit vertrouwen en liefde op te bouwen met je paard heb je tijd nodig, heb je de tijd? neem die dan ook. Deze paarden hebben geen tijd, ze krijgen geen tijd! Ik heb gezien dat deze paardjes dus absoluut wél vertrouwen hebben in Paul, geen angstig of terughoudend gedrag hebben naar hem toe. Het onderwerp liefde kun je ook maar beter mijden, deze paarden staan enkele maanden in training om beleerd te worden als je ze allemaal de band uit liefde wilt hebben gaat het niet goed met je, dan breek je.
Ik heb 1 van mijn eigen paarden getapt, puur omdat ze altijd drammerig is, door mensen heen loopt en vooral de laatste maanden is dat gedrag van kwaad tot erger gegaan. Ze is nu een stuk handzamer en absoluut niet gebroken. Ze heeft nu enkel meer respect voor mensen gekregen en is in de omgang een stuk vriendelijker.
HorsesWoman schreef:Woogy schreef:Nog een keer, om een band uit vertrouwen en liefde op te bouwen met je paard heb je tijd nodig, heb je de tijd? neem die dan ook. Deze paarden hebben geen tijd, ze krijgen geen tijd! Ik heb gezien dat deze paardjes dus absoluut wél vertrouwen hebben in Paul, geen angstig of terughoudend gedrag hebben naar hem toe. Het onderwerp liefde kun je ook maar beter mijden, deze paarden staan enkele maanden in training om beleerd te worden als je ze allemaal de band uit liefde wilt hebben gaat het niet goed met je, dan breek je.
Ik heb 1 van mijn eigen paarden getapt, puur omdat ze altijd drammerig is, door mensen heen loopt en vooral de laatste maanden is dat gedrag van kwaad tot erger gegaan. Ze is nu een stuk handzamer en absoluut niet gebroken. Ze heeft nu enkel meer respect voor mensen gekregen en is in de omgang een stuk vriendelijker.
Dat wou ik nooit oplossen met geweld!
Maar dat is dus mijn mening!
En mijn paardjes hebben idd geen deken om , omdat ze een schuilstal hebben en een hele dikke vacht!
Je paard laten flauwvallen [ of wat jullie ook doen ] , vind ik respectloos!
Woogy schreef:Joke_x_Remy schreef:@ Woogy: Hoe denk jij dan dat je dat paard op de grond krijgt? Dit gaat wel degelijk gepaard met druk en geweld!
geweld absoluut niet...heb het zelf gedaan er is geen geweld bij anders zouden de paarden sowieso bang worden.
Woogy schreef:Laatste keer: het gaat om paarden die geen contact met mensen gewend zijn, contact gestoorde paarden die ons zien als speeltjes. Er moeten mensen mee werken die ongeveer een tiende van hun gewicht zijn. Ze krijgen geen tijd nergens voor! dus ze moeten in korte tijd respect hebben voor mensen, ze kunnen volgen en kunnen reageren zoals een paard dat over het algemeen pas na maanden kan. De tap is niks anders dan vaststellen wie de chef in de keuken is.
sflj schreef:haha, die is leuk! Zie mijn post. Sommigen noemen dát geestelijke mishandeling!
Woogy schreef:Het gaat om paarden die gezien worden als machines door hun eigenaren. Alle paarden worden beleerd als jaarlingen en dienen als twee jarigjes in de koersen te komen, redden ze dat niet krijgen ze enkele reis naar de man met de witte jas met van die spetters.
Niet elk paard wordt getapt enkel de gene met een 'probleem'(boefjes, stouterts, kwade paarden, té dominante, bange, kopschuwe, eigen invulling).
Paul rijdt ze zelf ook gewoon zo in, ook de gene zonder de tap.
Woogy schreef:Optuigen op rustige manier opstappen en rijden, zonder round-pen zonder join-up zonder stress pijn en dwang.
Woogy schreef:en mijn mening over de join-up waarom een paard wegjagen wat je net een round-pen in is gevolgd?
Woogy schreef:Oké, mee akkoordOh ja wat Paul ook nog altijd zegt, ALTIJD! als je tijd hebt voor een paard, neem die dan ook...moet het snel doe het dan stressvrij
Woogy schreef:Dat kan dus wel zo zijn, maar ik weet er niet genoeg van om te beweren dat het bij ieder paard zou werkendaarbij heb ik het vaak genoeg niet zien werken met paarden.
Woogy schreef:Bedoel je hiermee dat een paard de spelregels moet leren of de trainer? Moest je het paard bedoelen, dan zou ik daarop willen reageren dat het paard deze al kent, omdat het eenmaal zijn instinct is. Wij als mensen zijn roofdieren, paarden kennen de houding van roofdieren en als wij als roofdieren een bepaalde houding aannemen, dan weten de paarden ook wat dit betekent.Een tap is simpel, binnen tien minuten heb je ze doorgaans zonder ze achterna te moeten zitten de spelregels van een join-up te moeten kennen etc.
Woogy schreef:Dit heb ik nog nooit gehoord! Ga ik dit weekend eens vragen aan mijn instructricePaarden in de natuur overmeesteren elkaar wel degelijk door ze op de grond te gooien, voornamelijk op de voorknieën te dwingen. Het geval is alleen dat paarden in de natuur elkaar aankunnen, omdat wij maar een tiende van hun gewicht en misschien een 30ste van hun kracht bezitten hebben wij ze net dat beetje verder nodig in dit geval.
Woogy schreef:Dit probeerde ik daarnet al uit te leggen. Als je met een jong paard in de roundpen gaat, dan is er nog geen vertrouwen, laat staan respect. Het paard volgt je niet in de roundpen, het loopt er zomaar wat bij en houdt geen rekening met de trainer..Het paard loopt achter je aan de round-pen in, hij volgt je dus waarom wegsturen? Blijkbaar heb je dat vertrouwen al van het beestje om met je mee te lopen, wegjagen werkt alleen maar verwarrend.
Woogy schreef:De enige reden waarom een roundpen rond is, is omdat het paard anders altijd in de hoek zou gaan staan, en dan bereik je juist niets.. Voor de rest is dit een redelijk persoonlijke mening denk ikDaarbij vind ik het hele round-pen concept zo moeilijk. 'zodat ze niet in een hoek kunnen gaan staan' mijn arabier staat graag in een hoek daar voelt ze zich prettiger als ik haar in de longeercirkel zet wordt het een soort goudvis en maar zwemmen en maar zwemmen met een gefrustreerde blik op d'r ogen. Gooi ik d'r in de bak rust ze het liefste in een hoek daar voelt ze zich goed. Het is niet zo dat ze gaat schuilen omdat ze bang is of wat ook puur als ze even tijd nodig heeft voor zichzelf. Dat is mijn mening over sowieso de round-pen alleen al.
randalinpony schreef:Wie na het zien van de filmpjes van deze meneer nog wil volhouden dat het allemaal zonder dwang gaat, en dat deze meneer de teugels zo lichtjes vasthoudt, ziet toch echt alleen wat hij wil zien.
Twiggy2008 schreef:Dat vraag ik me ook af! Vertrouwen is er volgens mij helemaal niet en het respect wordt afgedwongen, en komt slechts van 1 kantHoe kun je op deze manier nou wederzijds vertrouwen en wederzijds respect krijgen van je paard?