NH tegen HH

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spitenmazz

Re: NH tegen HH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:13

het is een rare manier vind ik . ik vind het er niet erg vriendelijk uit zien, maar ik kan niet in het paard kijken.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:27

kynshiri schreef:
met dat steigerend paard zie ik het probleem niet zo eerlijk gezegd... t is zowat het meest logische wat je kan doen om een paard steigeren uit zn kop te praten... gewoon muurvast blijven zitten en daarna meteen de leiding overnemen.

Hier ben ik ook mee akkoord.

kynshiri schreef:
het wordt en andere zaak als we over paarden zadelmak maken spreken vind ik... dat is iets totaal anders dan een paard dat zichzelf een smerig trucje heeft aangeleerd (of tis te zeggen: zn ruiter kon dat niet aan (of deed er gewoon nx aan) en hierdoor is dat trucje geconditioneer geraakt).
een groen paard op de grond leggen en breken vind ik absoluut not done. die bokt niet omdat hij geleerd heeft dat ie er mensen af krijgt door zo te doen, maar omdat het simpelweg doodeng is dat er plots een roofdier op je rug wil springen!
qua corrigeren van problemen zie ik dus geen echte rampen in die filmpjes, maar stel me wel vragen bij zn manier van beleren van jonge paarden???

Ik vind dit niet alleen NOT DONE bij jonge paarden, maar gewoon bij elk paard! Een paard op de grond trekken, het is gewoon mishandeling! Waarom moet men het probleem van dit paard (dat door de ruiter veroorzaakt is!!!) met geweld oplossen als het ook op een vriendelijke manier kan? Waar men het paard laat communiceren en eigenlijk laat zeggen waarom hij dat nou juist doet! Maar nee, op de grond met dat beest en hij zal wel respect krijgen! Zo FOUT!
Dit bedoel ik niet op kynshiri hoor, maar gewoon even als aanvulling dat ik dit bij geen enkel paard vind kunnen.

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:34

kynshiri schreef:
met dat steigerend paard zie ik het probleem niet zo eerlijk gezegd... t is zowat het meest logische wat je kan doen om een paard steigeren uit zn kop te praten... gewoon muurvast blijven zitten en daarna meteen de leiding overnemen.

het wordt en andere zaak als we over paarden zadelmak maken spreken vind ik... dat is iets totaal anders dan een paard dat zichzelf een smerig trucje heeft aangeleerd (of tis te zeggen: zn ruiter kon dat niet aan (of deed er gewoon nx aan) en hierdoor is dat trucje geconditioneer geraakt).
een groen paard op de grond leggen en breken vind ik absoluut not done. die bokt niet omdat hij geleerd heeft dat ie er mensen af krijgt door zo te doen, maar omdat het simpelweg doodeng is dat er plots een roofdier op je rug wil springen! bij een jong paard vind ik gaan doorduwen en druk opvoeren dus absoluut fout. tegelijk heb ik ook ponies van leskinderen van me gehad waar ik wel eens ben opgekropen omdat ze maar bleven klieren bij hun. en we weten allemaal dat dit na één keertje doorduwen over is. niet meppen ofzo, maar gewoon het bokken negeren en aan het werk zetten. daar zie ik dan weer geen fout in...

qua corrigeren van problemen zie ik dus geen echte rampen in die filmpjes, maar stel me wel vragen bij zn manier van beleren van jonge paarden???

Hier ben ik het mee eens. Ik zie niet in wat het nut is van een paard op de grond dwingen...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 21:02

Joke_x_Remy schreef:
@ Woogy: Hoe denk jij dan dat je dat paard op de grond krijgt? Dit gaat wel degelijk gepaard met druk en geweld!

geweld absoluut niet...heb het zelf gedaan er is geen geweld bij anders zouden de paarden sowieso bang worden.

Laatste keer: het gaat om paarden die geen contact met mensen gewend zijn, contact gestoorde paarden die ons zien als speeltjes. Er moeten mensen mee werken die ongeveer een tiende van hun gewicht zijn. Ze krijgen geen tijd nergens voor! dus ze moeten in korte tijd respect hebben voor mensen, ze kunnen volgen en kunnen reageren zoals een paard dat over het algemeen pas na maanden kan. De tap is niks anders dan vaststellen wie de chef in de keuken is.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:14

nja das een behoorlijk fout uitgangspunt vind ik dan als je der geen tijd voor wil nemen...
morgen ff mn groen paard opleren, maar t moet wel ff snel gaan, ik heb geen maanden de tijd hoor Gestoord

en ik zie inderdaad het nut ook niet in paarden te dwingen zich over te geven door ze op de grond te trekken/ leggen (whatever van de twee). maar ik dacht dat dat het geval was bij het opleren? of doet hij dit standaard bij een paard met een probleem dat herschoold moet worden? want dan vind ik het inderdaad ook wel fout daarbij. ik heb één filmpje gezien waarbij een paard steeds maar gaat liggen, maar dacht dat dat net dat paard zn probleem was? niet dat die kerel bewust wil dat ie gaat liggen, maar dat het paard het wel steeds wil doen?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:36

Woogy schreef:
HorsesWoman schreef:
Beginnen we weer.
Ik heb het hele topic door gelezen , en ik vind het ronduit schandalig om zo met paarden om te gaan! Boos!
Niet normaal , en ik denk dat als je zo met paarden om gaan , dat je geen
band op vertrouwen en liefde op kan bouwen!

Nog een keer, om een band uit vertrouwen en liefde op te bouwen met je paard heb je tijd nodig, heb je de tijd? neem die dan ook. Deze paarden hebben geen tijd, ze krijgen geen tijd! Ik heb gezien dat deze paardjes dus absoluut wél vertrouwen hebben in Paul, geen angstig of terughoudend gedrag hebben naar hem toe. Het onderwerp liefde kun je ook maar beter mijden, deze paarden staan enkele maanden in training om beleerd te worden als je ze allemaal de band uit liefde wilt hebben gaat het niet goed met je, dan breek je.
Ik heb 1 van mijn eigen paarden getapt, puur omdat ze altijd drammerig is, door mensen heen loopt en vooral de laatste maanden is dat gedrag van kwaad tot erger gegaan. Ze is nu een stuk handzamer en absoluut niet gebroken. Ze heeft nu enkel meer respect voor mensen gekregen en is in de omgang een stuk vriendelijker.

Dat wou ik nooit oplossen met geweld!
Maar dat is dus mijn mening!

En mijn paardjes hebben idd geen deken om , omdat ze een schuilstal hebben en een hele dikke vacht!

Je paard laten flauwvallen [ of wat jullie ook doen ] , vind ik respectloos!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:43

kolere, dat doet hij helemaal niet man! Kijk toch eens goed, verdiep je erin of mail hem gewoon en vraag het hem maar stel je niet zo aan en roep maar wat! Mijn buurmeisje van 5 legt haar konijntje vaak op de rug, en d'r hond. En d'r kat. Al die beesten blijven rustig liggen totdat zij ze op laat staan, stelt niks voor en meer doet hij bij die paarden ook niet. Ik ken ook mensen die het paard wegjagen enz. (wel eens van join-up gehoord?) ik vraag me af waar een paard meer last van heeft.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:48

HorsesWoman schreef:
Woogy schreef:
Nog een keer, om een band uit vertrouwen en liefde op te bouwen met je paard heb je tijd nodig, heb je de tijd? neem die dan ook. Deze paarden hebben geen tijd, ze krijgen geen tijd! Ik heb gezien dat deze paardjes dus absoluut wél vertrouwen hebben in Paul, geen angstig of terughoudend gedrag hebben naar hem toe. Het onderwerp liefde kun je ook maar beter mijden, deze paarden staan enkele maanden in training om beleerd te worden als je ze allemaal de band uit liefde wilt hebben gaat het niet goed met je, dan breek je.
Ik heb 1 van mijn eigen paarden getapt, puur omdat ze altijd drammerig is, door mensen heen loopt en vooral de laatste maanden is dat gedrag van kwaad tot erger gegaan. Ze is nu een stuk handzamer en absoluut niet gebroken. Ze heeft nu enkel meer respect voor mensen gekregen en is in de omgang een stuk vriendelijker.

Dat wou ik nooit oplossen met geweld!
Maar dat is dus mijn mening!

En mijn paardjes hebben idd geen deken om , omdat ze een schuilstal hebben en een hele dikke vacht!

Je paard laten flauwvallen [ of wat jullie ook doen ] , vind ik respectloos!

Ik ben helemaal akkoord met HorsesWoman. En als het dan echt zo snel moet, nodig dan misschien Monty Roberts eens uit Knipoog
Die maakt paarden in een halfuur zadelmak op een vriendelijke en rustige manier. Hij communiceert met het paard en respecteert het! Ook een kwestie van vertrouwen en samen een kudde vormen. Lachen Prachtig om te zien trouwens OK dan!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:50

haha, die is leuk! Zie mijn post. Sommigen noemen dát geestelijke mishandeling!

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:04

Woogy schreef:
Joke_x_Remy schreef:
@ Woogy: Hoe denk jij dan dat je dat paard op de grond krijgt? Dit gaat wel degelijk gepaard met druk en geweld!

geweld absoluut niet...heb het zelf gedaan er is geen geweld bij anders zouden de paarden sowieso bang worden.

Dan vraag ik mij af hoe jij dat paard op de grond krijgt?

Woogy schreef:
Laatste keer: het gaat om paarden die geen contact met mensen gewend zijn, contact gestoorde paarden die ons zien als speeltjes. Er moeten mensen mee werken die ongeveer een tiende van hun gewicht zijn. Ze krijgen geen tijd nergens voor! dus ze moeten in korte tijd respect hebben voor mensen, ze kunnen volgen en kunnen reageren zoals een paard dat over het algemeen pas na maanden kan. De tap is niks anders dan vaststellen wie de chef in de keuken is.

Waarom geen tijd? Daar heb ik net dezelfde mening over als kynshiri :"nja das een behoorlijk fout uitgangspunt vind ik dan als je der geen tijd voor wil nemen... morgen ff mn groen paard opleren, maar t moet wel ff snel gaan, ik heb geen maanden de tijd hoor"
Waarom moet dit alles in een korte tijd? Het is voor een paard veel aangenamer om er langzaam aan te wennen dat er een mens op zijn rug zit.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:07

en als er contactgestoorde paarden bestaan vraag ik me af of het niet beter is om die paarden rust te gunnen die ze juist nodig hebben. Hetzij als grasmaaier hetzij in de eeuwige groene weides.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:19

sflj schreef:
haha, die is leuk! Zie mijn post. Sommigen noemen dát geestelijke mishandeling!

Dat van die join-up bedoel je?

Ik vind zelf de join-up niet goed voor ieder paard. Bij een angstig paard zou ik dit nooit toepassen.
Bij een eerder dominant paard dan weer wel.
Een join-up is natuurlijk omdat jij je leider wilt maken. Je jaagt het paard weg van de kudde en laat hem er pas weer bij als hij het lief vraagt. Hij wordt niet gedwongen, maar krijgt de keuze: Alleen achterblijven en een prooi zijn voor roofdieren Of zich onderdanig opstellen en weer bij de kudde mogen.

Het paard op de grond leggen vind ik allesbehalve natuurlijk en dat is één van de redenen waarom dat ik ertegen ben Knipoog
Mensen, dit is wel mijn MENING he, ik heb nooit gezegd dat dit een feit is...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 23:27

Het gaat om paarden die gezien worden als machines door hun eigenaren. Alle paarden worden beleerd als jaarlingen en dienen als twee jarigjes in de koersen te komen, redden ze dat niet krijgen ze enkele reis naar de man met de witte jas met van die spetters.
Niet elk paard wordt getapt enkel de gene met een 'probleem'(boefjes, stouterts, kwade paarden, té dominante, bange, kopschuwe, eigen invulling).
Paul rijdt ze zelf ook gewoon zo in, ook de gene zonder de tap. Optuigen op rustige manier opstappen en rijden, zonder round-pen zonder join-up zonder stress pijn en dwang. Maar ja dat stukje missen jullie omdat er alleen gekeken wordt naar wat je wilt zien. Je ziet 1 filmpje en je mening is gelijk awww wat zielig! maar ik hoor er niemand over dat er wetenschappelijk onderzoek naar de TAP is geweest om de hartslag van het paard te controleren. Stress en paniek is meetbaar in de hartslag van een paard.

Er wordt maar een hoop geschreeuwt hier, de paarden vallen niet flauw, als de tap zo'n nare ervaring zou zijn voor ze zouden de paarden sowieso een hekel hebben aan het hoofdstel, aan het tuig, aan mensen etc. maar dat hebben ze niet.

Het merrietje met blesje ging steeds liggen omdat ze zichzelf op die manier afsloot heeft niks te maken gehad met de tap. Heb er zelf naar gevraagd en dat betreffende paardje kwam bij een andere stal vandaan waar ze traditioneel beleerd en bereden was. Met juist het vertrouwen in Paul heeft zij het heel ver geschopt.

en mijn mening over de join-up waarom een paard wegjagen wat je net een round-pen in is gevolgd?

Oh ja wat Paul ook nog altijd zegt, ALTIJD! als je tijd hebt voor een paard, neem die dan ook...moet het snel doe het dan stressvrij

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:07

Woogy schreef:
Het gaat om paarden die gezien worden als machines door hun eigenaren. Alle paarden worden beleerd als jaarlingen en dienen als twee jarigjes in de koersen te komen, redden ze dat niet krijgen ze enkele reis naar de man met de witte jas met van die spetters.
Niet elk paard wordt getapt enkel de gene met een 'probleem'(boefjes, stouterts, kwade paarden, té dominante, bange, kopschuwe, eigen invulling).
Paul rijdt ze zelf ook gewoon zo in, ook de gene zonder de tap.

Hetgene dat ik niet begrijp is, waarom MOET die tap? Als het ook op een natuurlijkere manier kan, met communicatie ipv dwang?

Woogy schreef:
Optuigen op rustige manier opstappen en rijden, zonder round-pen zonder join-up zonder stress pijn en dwang.

Bedoel je hiermee dat een join-up wel stress en dwang inhoudt?

Woogy schreef:
en mijn mening over de join-up waarom een paard wegjagen wat je net een round-pen in is gevolgd?

Ik zie een join-up als een eenmalig iets (net zoals een tap denk ik, dat is toch ook eenmalig?)
Het dominante paard dat je de roundpen in is gevolgd, dat noem ik niet volgen Knipoog Vaak zijn het dominante paarden die niet op een rustige manier achter hun leider kunnen lopen, dus echt volgen zou ik het niet noemen. Binnen de round-pen wordt eigenlijk gewoon een rangspelletje gespeeld zoals paarden dat in de natuur doen. En zoals ik al eerder zei, ik vind een tap niet natuurlijk en daarom ben ik ertegen..

Woogy schreef:
Oh ja wat Paul ook nog altijd zegt, ALTIJD! als je tijd hebt voor een paard, neem die dan ook...moet het snel doe het dan stressvrij
Oké, mee akkoord Knipoog Maar waarom niet via een natuurlijke weg?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 00:19

Ik zeg niet dat een join-up stress en dwang inhoudt maar het is zo tegenstrijdig, daarbij heb ik het vaak genoeg niet zien werken met paarden. Tap heb ik zien werken, paarden hebben er niks aan over gehouden behalve een dosis respect.

Tap is inderdaad eenmalig alleen hoeven de meeste niet een getapt te worden. Van de 13 die er stonden toen ik er was hebben we er twee getapt, de rest is gewoon opgetuigd en bereden.

Een tap is simpel, binnen tien minuten heb je ze doorgaans zonder ze achterna te moeten zitten de spelregels van een join-up te moeten kennen etc. Tuurlijk een tap is niet een natuur talent van mensen zoals ademen of eten en om nou zomaar wat te gaan doen is ook niet de bedoeling, maar het is wel duidelijk voor de paarden.

Paarden in de natuur overmeesteren elkaar wel degelijk door ze op de grond te gooien, voornamelijk op de voorknieën te dwingen. Het geval is alleen dat paarden in de natuur elkaar aankunnen, omdat wij maar een tiende van hun gewicht en misschien een 30ste van hun kracht bezitten hebben wij ze net dat beetje verder nodig in dit geval.

Het paard loopt achter je aan de round-pen in, hij volgt je dus waarom wegsturen? Blijkbaar heb je dat vertrouwen al van het beestje om met je mee te lopen, wegjagen werkt alleen maar verwarrend. Daarbij vind ik het hele round-pen concept zo moeilijk. 'zodat ze niet in een hoek kunnen gaan staan' mijn arabier staat graag in een hoek daar voelt ze zich prettiger als ik haar in de longeercirkel zet wordt het een soort goudvis en maar zwemmen en maar zwemmen met een gefrustreerde blik op d'r ogen. Gooi ik d'r in de bak rust ze het liefste in een hoek daar voelt ze zich goed. Het is niet zo dat ze gaat schuilen omdat ze bang is of wat ook puur als ze even tijd nodig heeft voor zichzelf. Dat is mijn mening over sowieso de round-pen alleen al.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:37

Ik zit hier nu eigenlijk wel de join-up te promoten, maar ik heb hem zelf nog nooit gedaan. Alleen nog maar gezien.. Ik kan me er dus ook niet voor 100% over uit spreken Knipoog
Woogy schreef:
daarbij heb ik het vaak genoeg niet zien werken met paarden.
Dat kan dus wel zo zijn, maar ik weet er niet genoeg van om te beweren dat het bij ieder paard zou werken Knipoog Bovendien geloof ik dat het enkel kan werken bij dominante paarden.

Woogy schreef:
Een tap is simpel, binnen tien minuten heb je ze doorgaans zonder ze achterna te moeten zitten de spelregels van een join-up te moeten kennen etc.
Bedoel je hiermee dat een paard de spelregels moet leren of de trainer? Moest je het paard bedoelen, dan zou ik daarop willen reageren dat het paard deze al kent, omdat het eenmaal zijn instinct is. Wij als mensen zijn roofdieren, paarden kennen de houding van roofdieren en als wij als roofdieren een bepaalde houding aannemen, dan weten de paarden ook wat dit betekent.

Woogy schreef:
Paarden in de natuur overmeesteren elkaar wel degelijk door ze op de grond te gooien, voornamelijk op de voorknieën te dwingen. Het geval is alleen dat paarden in de natuur elkaar aankunnen, omdat wij maar een tiende van hun gewicht en misschien een 30ste van hun kracht bezitten hebben wij ze net dat beetje verder nodig in dit geval.
Dit heb ik nog nooit gehoord! Ga ik dit weekend eens vragen aan mijn instructrice Lachen Ik vind het jammer dat je dan als mens het zo extreem moet doen. Ja, ik begrijp dat hem op de voorknieën dwingen niet genoeg is, maar daarom vind ik het nog geen reden om hem op de grond te leggen.

Woogy schreef:
Het paard loopt achter je aan de round-pen in, hij volgt je dus waarom wegsturen? Blijkbaar heb je dat vertrouwen al van het beestje om met je mee te lopen, wegjagen werkt alleen maar verwarrend.
Dit probeerde ik daarnet al uit te leggen. Als je met een jong paard in de roundpen gaat, dan is er nog geen vertrouwen, laat staan respect. Het paard volgt je niet in de roundpen, het loopt er zomaar wat bij en houdt geen rekening met de trainer..

Woogy schreef:
Daarbij vind ik het hele round-pen concept zo moeilijk. 'zodat ze niet in een hoek kunnen gaan staan' mijn arabier staat graag in een hoek daar voelt ze zich prettiger als ik haar in de longeercirkel zet wordt het een soort goudvis en maar zwemmen en maar zwemmen met een gefrustreerde blik op d'r ogen. Gooi ik d'r in de bak rust ze het liefste in een hoek daar voelt ze zich goed. Het is niet zo dat ze gaat schuilen omdat ze bang is of wat ook puur als ze even tijd nodig heeft voor zichzelf. Dat is mijn mening over sowieso de round-pen alleen al.
De enige reden waarom een roundpen rond is, is omdat het paard anders altijd in de hoek zou gaan staan, en dan bereik je juist niets.. Voor de rest is dit een redelijk persoonlijke mening denk ik Lachen

Nog even melden dat ik dit voor de rest een heel interessante discussie vind! Mijn mening over HH is al iets minder dan radicaal ertegen Knipoog Maar ik ga me er nooit helemaal goed bij voelen denk ik..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:38

In de round pen kun je gelukkig veel meer doen dan jij beschrijft Knipoog . Ik doe niet aan join ups, heb er niets mee, maar ik doe samen met mijn paard wel aan communiceren d.m.v. lichaamstaal in de round pen. Ik hoef hem niet weg te jagen, hoor, wij werken juist samen en ik hoef mijn lichaam maar op een bepaalde manier te houden en hij weet wat hij moet doen. Overigens staat mijn paard ook nooit in een hoek eigenlijk, over het algemeen. Nee, hij loopt vooral achter mij aan, is graag in mijn buurt, wat ik liever noem: hij is op mij gericht. En ben ik er niet (als ik bv even iets moet halen), dan zoekt hij wel een ander mens of dier op om zich mee te vermaken. Als hij een hoek induikt, is dat meestal omdat er een paar grassprieten staan. Clown

Nou kijk ik al van kindsaf aan al naar kuddes en de relaties tussen paarden onderling. Prachtig om te zien, vooral de hechte kuddes vind ik schitterend om te observeren. Kan me daar uren mee bezig houden. Ik heb het geluk dat mijn eigen paard in zo'n groep staat, al een aantal jaren. En nee, ik zie werkelijk geen paard een ander paard dwingen om op de knieeen te gaan, hoor. Zelfs niet bij de nieuw samengestelde groepen, waar we er jaarlijks ook een hoop van hebben. Wel zie ik ze naar elkaar hun kont keren, heel soms een trap geven (wat nog vrij weinig gebeurt eigenlijk) of met hun hoofd op een agressieve manier (houding van hoofd, oren plat in de nek, eventueel bijtend) anderen wegjagen. That's it. En hengsten maaien nog al eens met de voorbenen en vertonen van dat macho gedrag. Na een paar dagen is dat meestal over.

Maar als je een paard hebt en daar een team mee wilt vormen, dan kun je ook op andere manier dan wat jij beschrijft zorgen dat het paard jouw als leider ziet. Overigens ben ik liever een leidende vriend, zo noem ik dat zelf liever. Knipoog

Dus waar jij het nou precies over hebt, die zogenaamde methode met het knielen, klinkt voor mij meer als menselijke dwang. Wat ik dus ook zie in deze verschrikkelijke filmpjes. Gestoord

Moet er niet aan denken dat ik mijn paard zo zou benaderen.....

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:41

Ik voel me goed bij de mening van Twiggy! Lachen Zelf houd ik me ook niet bezig met join-ups, maar omdat het ter sprake kwam toch even op gereageerd Knipoog
En van dat knielen heb ik inderdaad ook nog nooit iets van gemerkt..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 01:13

Dank je JxR! Maar zo zie en ervaar ik het gewoon..... Lachen
Hoe kun je op deze manier nou wederzijds vertrouwen en wederzijds respect krijgen van je paard?

Overigens heb ik ooit een maandje grondwerk moeten doen in een bak met hoeken en mijn paard liep toen ook gewoon in cirkel om me heen op basis van mijn lichaamstaal. Kwestie van leren communiceren samen zonder dwang. En nee, ik hou me niet bezig met circustruukjes, maar ik hou me wel serieus bezig met werken op lichaamstaal, DE taal van de paarden. En dat is niet makkelijk, nee, verre van zelfs Lachen . Ik volg er nog steeds lessen in, ook al kijk ik al jaren naar paarden, probeer ik heel goed te observeren hoe zij communiceren onderling. Kan je vertellen dat het voor ons mensen echt pittig is om die taal te leren 'spreken'.
En die taal heeft helemaal niets te maken met paarden die op hun knietjes gaan. Helemaal niets.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 01:34

Over die tap, daar is niks vrijwilligs aan.
Ik heb een hele tijd geleden wel eens zijn eigen uitleg daarover gelezen. Geen idee waar ik dat gevonden had, maar het was in ieder geval een gedetailleerd stuk tekst.
Ik kon daar alleen maar uit concluderen dat wat hij met die beesten uithaalt wel degelijke iets fysiek is, heeft niks met mentale processen te maken. (En ik stelde mij toen ook hierbij de vraag, hoe gevaarlijk dat dit was voor de paarden hun gezondheid?)
Paardje een beetje van de wereld brengen, neerleggen en dan ermee uitvoeren waar je zin in hebt.

Ik vind het absoluut degoutant. Als dit noodzakelijk wordt geacht voor de 'industrie' moeten ze die industrie maar eens in vraag gaan stellen ipv dit als ultieme oplossing aan te brengen.

Verder is die meneer endospink ook een nogal narcisistisch persoontje die niet tegen kritische vragen kan. Hij verwijdert al jaren alles wat niet in z'n straatje past.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:45

Wie na het zien van de filmpjes van deze meneer nog wil volhouden dat het allemaal zonder dwang gaat, en dat deze meneer de teugels zo lichtjes vasthoudt, ziet toch echt alleen wat hij wil zien.

Ook de manier van zitten, hij oefent waanzinnig veel druk uit, maar brengt het paard meteen in een hulpeloze positie.

Ik heb geen idee van de trainingsmethoden die in de racewereld gebruikelijk zijn voor het inrijden, maar als dit daar zo positief bij afsteektt...

Ik vraag me wel af of dat écht het geval is.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:16

2 hengten proberen mekaar inderdaad soms op de knieën (niet plat op de zijde dus) te dwingen door in mekaars voorbenen te gaan happen of de voorbenen over de andere heen te gooien enz. da's inderdaad een dominatiespel. maar ik vind niet dat je paarden moet gaan uitnodigen om dominantiespelletjes met je te gaan spelen. het zou niet om een krachtmeting mogen gaan...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:42

Hengsten kunnen tijdens serieuze gevechten elkaar wel degelijk plat leggen.
Bijv. bij het steigeren elkaar bij de strot grijpen en dan met de borst doorduwen, waarna de 'winnaar' vaak met zijn hele gewicht op de verliezer dramt...

Weleens gezien. Heftig.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:17

randalinpony schreef:
Wie na het zien van de filmpjes van deze meneer nog wil volhouden dat het allemaal zonder dwang gaat, en dat deze meneer de teugels zo lichtjes vasthoudt, ziet toch echt alleen wat hij wil zien.

De vraag is of er echt wat mis is met dwang als dat gedoseerd toegepast wordt en zonder geweld??? En join up is ook dwang zonder geweld (geestelijke dwang)... In feite passen we allemaal gedoseerd dwang toe. Je paard een beenhulp aanleren is ook dwang. Been geven, geen reactie? Harder been. Het paard weet dan op den duur dat als hij niet op een lichte hulp reageert, er een vervelendere volgt. Deze man heeft het principe gewoon goed begrepen. Er moet vertrouwen zijn, maar ook respect. Respect krijg je alleen door heel duidelijk te maken wat je van een paard verwacht en dit ook consequent vol te houden.

Ik heb de filmpjes bekeken en ik denk dat deze man een hele handige donder met ontzettend veel feeling is die niet op een populairiteit en commercialiteit als Parelli of Roberts zit te wachten.

Ik zie op zich geen problemen in deze methode als deze toegepast wordt bij bijvoorbeeld ontzettend dominante paarden.... Ik vind het wel een methode met een hoog 'dont try this at home gehalte'... Dan kunnen de meeste mensen thuis toch beter koeteldekoet blijven parellien Clown Maar goed, hij werkt ook met karaktervolle bloedpaarden. Die vragen toch vaak weer een andere benadering dan bijvoorbeeld de gemiddelde huis-tuin en keuken fjord of tinker.

Wat betreft de ren/koers industrie: daar heb ik een andere mening over... Maar dat staat wat mij betreft los van de methode.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:25

Twiggy2008 schreef:
Hoe kun je op deze manier nou wederzijds vertrouwen en wederzijds respect krijgen van je paard?
Dat vraag ik me ook af! Vertrouwen is er volgens mij helemaal niet en het respect wordt afgedwongen, en komt slechts van 1 kant