Naturals vaak caploos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: Naturals vaak caploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:25

Gelukkig is het verschil tussen de paarden op een gemiddelde manege en mijn eigen paarden ook enorm groot. Daarvoor hoef je echt niet aan de andere kant van de wereld op een rots te zitten, dat kan ook gewoon hier in de Hollandse klei (of in mijn geval op Hollandse zandgrond).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:14

Sim0ne schreef:
Gelukkig is het verschil tussen de paarden op een gemiddelde manege en mijn eigen paarden ook enorm groot. Daarvoor hoef je echt niet aan de andere kant van de wereld op een rots te zitten, dat kan ook gewoon hier in de Hollandse klei (of in mijn geval op Hollandse zandgrond).

...en het relevante ervan is niet de specifiek inhoud maar het gegeven dat andere parameters van het referentiekader tot een ander wereldbeeld leiden, wat geen informatie oplevert voor een mening over een ándere werkelijkheid Pling

Voor mijn nichtjes is paardrijden nu iets heel anders geworden. Wat hen in NL wordt aangeboden heeft nu meer perspectief. Zij kunnen daar op meer gronden een mening over vormen en lopen er tegenaan dat hun mederuiters en lesgeefster niet begrijpen waar ze het over hebben Haha!
Dit staat los van goed/slecht, beter/slechter en het ´gelijk´ is subjectief.

hc

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:19

Ik mag dan wetenschappelijk zijn opgeleid, maar deze zin kan ik echt niet ontcijferen:
Huertecilla schreef:
...en het relevante ervan is niet de specifiek inhoud maar het gegeven dat andere parameters van het referentiekader tot een ander wereldbeeld leiden, wat geen informatie oplevert voor een mening over een ándere werkelijkheid Pling

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:31

Huertecilla schreef:
Sim0ne schreef:

Voor mijn nichtjes is paardrijden nu iets heel anders geworden. Wat hen in NL wordt aangeboden heeft nu meer perspectief. Zij kunnen daar op meer gronden een mening over vormen en lopen er tegenaan dat hun mederuiters en lesgeefster niet begrijpen waar ze het over hebben Haha!
Dit staat los van goed/slecht, beter/slechter en het ´gelijk´ is subjectief.

hc

Okey je kan dan wel heel stoer allemaal ontzettend lange en, niet kloppende, ingewikkelde zinnen neer gaan zetten. Maar volgens mij heeft iedereen hier in nederland recht op vrijheid van meningsuiting. Of je ergens nou wel iets van af weet of niet. Dus doe niet zo moeilijk en geef gewoon antwoord op haar vraag: Rijd jij met of zonder cap en waarom?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:41

lovelucky schreef:
Maar volgens mij heeft iedereen hier in nederland recht op vrijheid van meningsuiting. Of je ergens nou wel iets van af weet of niet.

..en ík heb dan het recht te antwoorden dat je niet weet waar je het over hebt én dat het je niet aangaat.

Citaat:
Dus doe niet zo moeilijk en geef gewoon antwoord op haar vraag: Rijd jij met of zonder cap en waarom?

Dat is al meermalen gebeurd dus lees Pling

hc

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:42

Oja, TS zegt dat ze het jammer vindt dat naturals vaak zonder cap rijden. Dat is haar mening en daar kan je het mee eens zijn of niet mee eens zijn, want dat is jouw mening en daar heb je recht op in Nederland. Maar haar jouw mening opleggen dat kan dan net weer niet. Want zij heeft ook recht op een eigen mening.....

Onderstaande heb jij meerdere keren gezegd.... ten eerste is het niet waar en ten tweede is het ontzettend scheef verwoord, net als de vele andere zinnen waarin jij jouw punt probeert duidelijk te maken
Citaat:
waar NIEMAND HET RECHT OP EEN MENING OVER HEEFT WANT NIET KAN BEOORDELEN!

Even over mijzelf. Ik rijd altijd met cap en als ik naar buiten ga ook met een bodyprotector. Dit heeft er niet mee te maken dat ik mijn paardje niet vertrouw, maar wel met het feit dat er rondom de bak nogal niet eens overwachte dingen gebeuren en buiten natuurlijk helemaal....

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:44

Citaat:
Dat is al meermalen gebeurd dus lees

Dat heb je vast al een paar keer gezegd idd. Maar ik bedoel met mijn opmerking te zeggen dat ik het dan onzinnig vind om je nog verder op te winden over zaken die er niet toe doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:13

Wij verschillen blijkbaar fundamenteel van mening LoveLucky.

Je volgens de grondwet in algemene zin recht op vrije meningsuiting en dat gaat er van uit dat je een mening kán hebben.
Wanneer je geen informatie hebt over een onderwerp, heb je geen grond voor een mening.
Het uiten van een mening over dat onderwerp is dan inhoudsloos.

Míjn mening is dat het recht op vrije meninguiting een groot goed is dat niet door het ventileren van ongegronde meningen gedevalueerd moet worden.

In dit specifieke geval betreft die mening een ander recht, namelijk een beslissingsvrijheid.

Wanneer een inhoudsloze mening geuit wordt over een ander recht, zie ík dat als het schenden van dat tweede recht.
Ík maak dan gebruik van míjn recht op vrije meningsuiting door te roepen dat ze zich er niet mee te bemoeien heeft.

Ik vind het verder erg jammer dat dit laatste niet veel vaker door meer ruiters gebeurt omdat er al veel te veel ´landjepik´ in de beslissingvrijheid van ruiters is gepleegd op vage en onjuiste gronden.
De politiek correcte trent met betrekking tot het dragen van valhelmen op alle mogelijke ´gronden´ is een zeer listige. Je kan er op wáchten dat het wel verplicht gaat worden door de overheid waarmee wéér een stukje persoonlijke vrijheid verdwenen is.
Ja, dat vind ík belangrijk genoeg om spijkerhard tegen te ageren. Niet tégen de helm, maar tegen het aantasten van de beslissingsvrijheid.

Als je er goed over nadenkt, hoe zit dat dan met veilig vrijen? Condoom verplichten of buitenechtelijke sex verbieden?
Paardrijden dan maar helemaal verbieden? of alleen buiten? Dat laatste is helemaal niet zo ondenkbaar namelijk....

|Ruiters, let op uw saeck!

hc

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:16

Ik vind dat ook iedereen recht heeft op een inhoudsloze mening. Zelfs een inhoudsloze mening betekent niet automatisch een schending van een ander recht.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:19

Aangezien het recht op vrije meningsuiting ophoudt bij het fysiek beperken van een ander, heeft het juist geen invloed op de beslissingsvrijheid van anderen, dat is nou juist het mooie.

Daarnaast is er niemand geschikt om te oordelen over het feit of een ander een voldoende aanwezig referentiekader bezit om een mening te kunnen vormen / uiten of niet. Dan beperk je mensen namelijk in hun vrije meningsuiting.

Anders zou je ook de onderste 95% van de bevolking van Nederland (qua intelligentie / opleidingsniveau / whatever) uit kunnen sluiten van stemrecht. Wie leest er immers echt de programma's van de verschillende partijen en wie vormt er op een degelijke wijze zijn oordeel over de partij waarop hij wil stemmen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:30

Speedster schreef:
Ik vind dat ook iedereen recht heeft op een inhoudsloze mening.

en dat is voor Bokt ook essentieel Haha! vind ík

Er is echter wel een fundamenteel probleem mee.
In een democratie gelden de meeste stemmen namelijk. ´Stemmen´ is niet anders dan je mening laten gelden.

Nee, ik ben niet ondemocratisch. Ook dit vind ik een groot goed.
Wanneer je echter heel NL laat stemmen over paardrijden, dan verdwijnt het waarschijnlijk van de openbare weg.
De modale NL-er weet namelijk niet waar die dan een mening over laat gelden, vindt paarden eng, dus gevaarlijk, dus achter een hek horen.

Geen voordeel zonder nadeel.
Ik weet niet wat het ´beste´ in deze is doch geen binnen mijn eigen invloedssfeer invulling door míjn rechten te verdedigen Haha!

hc

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:03

Huertecilla schreef:
*knip* ...door míjn rechten te verdedigen Haha!
hc

..door een ander aan te vallen...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:07

Huertecilla schreef:
Speedster schreef:
Ik vind dat ook iedereen recht heeft op een inhoudsloze mening.

en dat is voor Bokt ook essentieel Haha! vind ík

Er is echter wel een fundamenteel probleem mee.
In een democratie gelden de meeste stemmen namelijk. ´Stemmen´ is niet anders dan je mening laten gelden.

Nee, ik ben niet ondemocratisch. Ook dit vind ik een groot goed.
Wanneer je echter heel NL laat stemmen over paardrijden, dan verdwijnt het waarschijnlijk van de openbare weg.
De modale NL-er weet namelijk niet waar die dan een mening over laat gelden, vindt paarden eng, dus gevaarlijk, dus achter een hek horen.

Geen voordeel zonder nadeel.
Ik weet niet wat het ´beste´ in deze is doch geen binnen mijn eigen invloedssfeer invulling door míjn rechten te verdedigen Haha!

hc

Jij vindt democratie een groot goed.

Op volgens jou inhoudsloze meningen kan je op twee manieren reageren;

1. Roepen dat iemand geen recht heeft op een mening
2. Argumenten aandragen om zo iemand te overtuigen dat ze het bij het verkeerde eind hebben.

In een democratische setting past het tweede; niet het eerste, lijkt me.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:20

Speedster schreef:
Huertecilla schreef:
*knip* ...door míjn rechten te verdedigen Haha!
hc

..door een ander aan te vallen...

Pardon? Door te zeggen ´bemoei je er niet mee´?

Dat is geen aanval doch verdediging.

Zo is een amerikaan in Irak een aanvaller en een irakees een verdediger.

Erg grappig dit topic.

hc

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:22

Moderatoropmerking:
en nu weer ontopic

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:19

Hc wij verschillen inderdaad van mening. Maargoed ik zie ook wel wat in jouw ideeën over dit onderwerp, ik hoop jij ook in de mijne en zo niet, niemand die er verder last van hoeft te hebben toch :-D

Maar in ieder geval, mijn statement die bovenaan staat in al mijn antwoorden is, dat TS niet zozeer vroeg om wat iedereen van haar mening vind, maar meer over de vraag of wij een helm dragen of niet.....

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:43

@Barmat. Mag ik even op je reageren?
Je zegt dat je hoopte dat iemand jou had gezegt een cap op te zetten.
Ga eens heel eerlijk na bij jezelf; je bent aan het buiten rijden (zonder cap) en iemand spreekt je aan:
'Zou je geen cap opzetten,want dit is gevaarlijk' (o.i.d.)
Was je dan naar huis gereden,om de volgende dag een cap aan te schaffen? Lachen
En dit is niet aanvallend bedoelt hoor,ik wil alleen maar zeggen dat als het kalf verdronken is dempt men de put.
Met andere woorden,jij bent een cap gaan dragen n.a.v. jou val. (heel erg voor je trouwens,een hersenbeschadiging Bloos! )

Ik hoop dat je je in kunt denken dat er erg veel mensen zijn,die denken; het overkomt mij niet.
En jou overkwam het wel,da's erg genoeg.
Máár,de volgende keer dat jij iemand waarschuwd die zonder cap rijdt,zal diegene 9 van de 10 keer je advies in de wind slaan.

Eerlijk gezegt ben ik er ook wel eens op aangesproken dat ik een cap op moest zetten.
En voor mij is het niet zo dat ik meteen dacht; 'óh god,ik moet meteen een cap hebben'.
En vervelend als dat is,maar zo zijn mensen.
Tot zover mijn verhaaltje aan Barmat. Knipoog

De plekken waar ik wel een cap draag; bij andere mensen in de bak.
En dan alleen maar om te zorgen dat die mensen er geen problemen mee krijgen als ik zonder cap brokken maak op hun terrein.(manege o.i.d.)
Dat vindt ik gewoon een kwestie (of questie...don't know) van aanpassing.
Daar heb ik dan ook geen problemen mee. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:55

turbotinker schreef:
Máár,de volgende keer dat jij iemand waarschuwd die zonder cap rijdt,zal diegene 9 van de 10 keer je advies in de wind slaan.

Ik denk dat dat verschilt met wie je aanspreekt. Als ik dat zeg heb ik als hoofdargument "een cap beschermt je hoofd goed" ook al heb ik hem nog nooit nodig gehad. Barmat kan vertellen over haar ervaring en wat de gevolgen daarvan zijn geweest, wat voor veel mensen toch ineens al veel echter en dichterbij overkomt als iemand die ook direct zulke gevolgen heeft ervaren van het niet-dragen van een cap zoiets tegen je zegt.

Daarbij, als 1 van die tien WEL zijn cap zou opzetten.. is dat toch weer 1 mooi meegenomen naar mijn mening.
(En dan mag HC me een bemoeizuchtige trien vinden wat hij wilt Haha! )

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:00

WildWings schreef:
Daarbij, als 1 van die tien WEL zijn cap zou opzetten.. is dat toch weer 1 mooi meegenomen naar mijn mening.

Mag ik dan alvast die ene zijn? Naar aanleiding van het topic van Barmat heb ik de knoop doorgehakt, sindsdien draag ik consequent een cap. Ik heb besloten te handelen naar wat ik eigenlijk allang wist (maar uit gemakszucht in de wind sloeg), dat het dragen van een cap een kleine moeite is die je veel ellende kan besparen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:03

Dat is heel goed Speedster!

Ik bedoelde er alleen maar mee dat niet iedereen een advies aan neemt.Vaak moet er eerst iets gebeuren voordat er daadwerkelijk een maatregel wordt getroffen Lachen

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:21

ik draag bijna altijd een cap. ik ken een paar verhalen over mensen met wie het na een val slecht is gelopen. Ik vind het wel eens jammer als ik jonge meiden zonder cap zie rijden. Ik vind dat ouders hun kinderen moeten beschermen omdat ze nog niet volwassen zijn en niet volwassen met hun paard om kunnen gaan. (wat niet wil zeggen dat alle volwassenen dat wel doen, hihi)
Ik zeg tegen niemand er iets over, behalve als ouders mij advies vragen, dan zeg ik wel dat ik dat ervan vind.
Zeker buiten draag ik altijd een cap, ondanks het feit dat ik nog nooit van mijn paardje ben afgevallen. Ik vertrouw mijn paardje wel, maar al het andere niet. Helaas zijn we tijdens een buitenrit niet alleen op de wereld!
Mij is het overigens niet opgevallen dat meer "naturals" zonder cap op bokt staan.

in de rest van de discussie op dit topic wil ik me niet mengen.

groetjes van anne

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 07:49

als nieuwkomer mij er ook ff mee bemoeien Haha! Ik reed vroeger nooit met cap, maar ben inmiddels ouder en wijzer Haha! geworden en rij niet meer zonder cap. Maar als puber vond ik dat niet stoer. Koe Nu rij ik sinds heel lang weer en ik heb een geschiedenis van een aantal keer hard vallen achter de rug. (dat is een van de redenen dat ik heel lang niet meer heb gereden)
Ik woon nu in zweden en hier is het absoluut ongebruikelijk om zonder cap te rijden. Ook de jeugd vind het hier volkomen normaal om een cap en meestal ook een rompbeschermer te dragen. Daardoor krijgen jongeren ook minder snel het idee dat het dom uitziet. Bovendien ben je hier niet verzekerd als je zonder cap rijdt. (het kost de gezondheidszorg te veel)
Dus de NH -ers hier rijden ook allemaal met cap. (ik doe zelf ook graag NH)

Maar ik ga niet iemands anders zeggen wat ze moeten doen....iedereen kent de risico's. Nh of 'gewoon' ruiter... Het is iemands eigen beslissing om die risico's te nemen of niet en daar kan ik mij niet druk over maken. Zolang ze maar niet achteraf, als het fout gaat, begrip verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:57

Ik rijdt altijd met cap. Snap niet wat de moeite is zo'n ding op te zetten en het heeft al meerdere keren mijn leven gered dat ding te dragen. Iedereen moet het lekker zelf weten, maar ik ga niet zonder cap op een paard zitten.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:09

turbotinker schreef:
@Barmat. Mag ik even op je reageren?
Je zegt dat je hoopte dat iemand jou had gezegt een cap op te zetten.
Ga eens heel eerlijk na bij jezelf; je bent aan het buiten rijden (zonder cap) en iemand spreekt je aan:
'Zou je geen cap opzetten,want dit is gevaarlijk' (o.i.d.)
Was je dan naar huis gereden,om de volgende dag een cap aan te schaffen? Lachen
En dit is niet aanvallend bedoelt hoor,ik wil alleen maar zeggen dat als het kalf verdronken is dempt men de put.
Met andere woorden,jij bent een cap gaan dragen n.a.v. jou val. (heel erg voor je trouwens,een hersenbeschadiging Bloos! )

Ik hoop dat je je in kunt denken dat er erg veel mensen zijn,die denken; het overkomt mij niet.
En jou overkwam het wel,da's erg genoeg.

Eerlijk gezegt ben ik er ook wel eens op aangesproken dat ik een cap op moest zetten.
En voor mij is het niet zo dat ik meteen dacht; 'óh god,ik moet meteen een cap hebben'.
En vervelend als dat is,maar zo zijn mensen.
Tot zover mijn verhaaltje aan Barmat. Knipoog

Weet je, het gekke is dat ik al best vaak een cap droeg: met buitenrijden, springen en op andere paarden. Op mijn eigen paard in de binnenbak dus nooit. Vraag me eigenlijk niet waarom, want daar kan ik geen antwoord op geven, een beetje een hersenspinsel van mij dat ik dacht dat ik daar veilig was ofzo Tong uitsteken

Dat ik op mijn paard stapte na bijna 5 maanden niet gereden te hebben, in de buitenbak, zonder cap, kan ik achteraf niet begrijpen. Arrogant van mezelf denk ik.... Ik dacht dat ik gewoon weer verder kon gaan waar ik opgehouden was, maar er was gewoon heel veel veranderd in die maanden.

Tja, en the rest is history zou je kunnen zeggen.

Overigens ken ik heel veel mensen die dank zij mijn verhaal een cap hebben aangeschaft en deze ook zijn gaan dragen, dat vind ik echt fijn, ook al ben ik niet degene die dat zou moeten "dwingen"

Om op jouw vraag in te gaan.... ik zou er wel over gaan denken ja, maar of ik gelijk de keer daarop een cap had opgezet.... vaak moet je je billen eerst branden en op de blaren zitten vrees ik...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:10

Speedster schreef:
WildWings schreef:

Mag ik dan alvast die ene zijn? Naar aanleiding van het topic van Barmat heb ik de knoop doorgehakt, sindsdien draag ik consequent een cap. Ik heb besloten te handelen naar wat ik eigenlijk allang wist (maar uit gemakszucht in de wind sloeg), dat het dragen van een cap een kleine moeite is die je veel ellende kan besparen.

Maak er maar 2 van de 10 van Knipoog . Ik blijf het irritant vinden als mensen beweren dat ze veilig paardrijden omdat ze een helm en bp dragen, om vervolgens op een stuiterbal de weg op te rijden (met alle gevolgen van dien voor de overige weggebruikers). Ik blijf bij mijn standpunt dat een helm opzetten niet het enige is wat je moet doen om veilig te rijden. En ik blijf erbij dat ik 100% vertrouwen heb in mijn paardjes en er anders niet op stap, Maar...
ik heb voor de extra zekerheid (en het feit dat we straks twee jonkies onder het zadel krijgen) toch maar een helm gekocht. Eentje die ik zo mooi vind dat ik hem bwv zelfs zonder paard nog zou opzetten. Het is idd wel een kleine moeite, voor dat ene geval dat...
Laat ik nou eens de verstandigste zijn en de put maar dempen voordat het kalf verdronken is, ook al heb ik geen kalfjes.