Naturals............hoe natural ben jij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Naturals............hoe natural ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:56

Citaat:
Dit zijn meer persoonlijke veroordelingen dan inhoudelijke punten die aangeven wanneer iemand wel of niet “natural” zou zijn (en dan nog: wàt is “natural”?). En wil je hiermee zeggen dat iedereen z’n mening mag geven pro ijzers, pro stal, pro winterdekens, pro bit e.d., maar dat iedereen die daar anders in staat, beticht wordt van bekeren, aanvallen en drammen en z’n mond moet houden, èn dus een "natural" is.

Nee helemaal niet
Maar in elk topic om je oren geslagenw orden met hoe slecht iemand bezig is wordt wel erg vervelend en slaapverwekkend

Vraagt er iemand iets over ijzers, niet of ze dat wel of niet moeten doen en hangen er direct zes naturals te verkondigen dat zo iemand een dierenbeul is.

Idem met dekens, vraagt iemand hoeveel gram, niet of een deken wel of niet gezond is.
Hup weer 3 doorgeslagen naturals over heo slecht het is.
Je moet ze zo maar op de wei flikkeren en niet zeiken
Maar als het dan guur weer is mag de zogenaamde natural wel een deken opgooien en klopt het verhaaltje op pn over de werking van de vacht ineens niet meer

Dat is toch zo krom als het maar zijn kan?

Zoals bijv Nadya het brengt heb ik totaal geen moeite
Zij vliegt niet als een vlieg op de stroop en wil niet iedereen bekeren bij het woorde deken oid.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:06

ik ben het helemaal met runningkawa eens. en ten eerste: we leven in 2007, 100% natuurlijk KAN NIET, hoe koppig je ook bent. en kom op... als je als 'echte natural' niet eens kan vertellen wat 'natural' zijn inhoud... waar gaat dit topic dan over... Vork

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:07

Dat vraag ik mij dus ook af, wat voor nut heeft dit topic? Gaat het nu nog steeds over de benaming "natural"? Dan geven we er gewoon een ander naampje aan, kan dit topic ook weer gesloten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:13

runningkawa schreef:
Citaat:
Dit zijn meer persoonlijke veroordelingen dan inhoudelijke punten die aangeven wanneer iemand wel of niet “natural” zou zijn (en dan nog: wàt is “natural”?). En wil je hiermee zeggen dat iedereen z’n mening mag geven pro ijzers, pro stal, pro winterdekens, pro bit e.d., maar dat iedereen die daar anders in staat, beticht wordt van bekeren, aanvallen en drammen en z’n mond moet houden, èn dus een "natural" is.

Nee helemaal niet
Maar in elk topic om je oren geslagenw orden met hoe slecht iemand bezig is wordt wel erg vervelend en slaapverwekkend

Let op:
runningkawa schreef:
Vraagt er iemand iets over ijzers, niet of ze dat wel of niet moeten doen en hangen er direct zes naturals te verkondigen dat zo iemand een dierenbeul is.

Idem met dekens, vraagt iemand hoeveel gram, niet of een deken wel of niet gezond is.
Hup weer 3 doorgeslagen naturals over heo slecht het is.
Je moet ze zo maar op de wei flikkeren en niet zeiken
Maar als het dan guur weer is mag de zogenaamde natural wel een deken opgooien en klopt het verhaaltje op pn over de werking van de vacht ineens niet meer

Dat is toch zo krom als het maar zijn kan?

Zoals bijv Nadya het brengt heb ik totaal geen moeite
Zij vliegt niet als een vlieg op de stroop en wil niet iedereen bekeren bij het woorde deken oid.

Persoonlijke veroordelingen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:16

Kaitlin schreef:
ik ben het helemaal met runningkawa eens. en ten eerste: we leven in 2007, 100% natuurlijk KAN NIET, hoe koppig je ook bent. en kom op... als je als 'echte natural' niet eens kan vertellen wat 'natural' zijn inhoud... waar gaat dit topic dan over... Vork

Klopt, 100% natuurlijk kan niet. Daar is iedereen het wel over eens.
Er is volgens mij ook niemand die zegt dat hij/zij z'n paarden 100% natuurlijk houdt.
Wel dat mensen willen en proberen hun paard zo natuurlijk mogelijk te houden, dus vanuit het wezen paard, kijkend naar wat voor dier het paard in wezen is en wat z'n natuurlijke behoeftes zijn. En daar zo veel mogelijk aan tegemoet komen.

Aan jou nu ook de vraag: wat is volgens jou een 'echte natural'?

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:20

JoviBan schreef:
ksb schreef:

Klopt, 100% natuurlijk kan niet. Daar is iedereen het wel over eens.
Er is volgens mij ook niemand die zegt dat hij/zij z'n paarden 100% natuurlijk houdt.
Wel dat mensen willen en proberen hun paard zo natuurlijk mogelijk te houden, dus vanuit het wezen paard, kijkend naar wat voor dier het paard in wezen is en wat z'n natuurlijke behoeftes zijn. En daar zo veel mogelijk aan tegemoet komen.

Aan jou nu ook de vraag: wat is volgens jou een 'echte natural'?

Ik kwam op dit topic uit interesse, om te kijken wat 'natural' zijn nou inhoud, maar valt me zwaar tegen hoe er over het 'natuurlijk paarden houden' gedacht word, dat mensen toch minder weten over het paard in de natuur als dat je verwacht van een zogenaamde 'natural' .. ben er tevens na 3 pagina's (zie mijn 1e bericht) nog niet achter wat een natural is.. dus kom maar op Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:33

Geen persoonlijke veroordelingen
Persoonlijke ervaringen
Dat is wat anders Lachen

Als dat bekeringsgedrag wat minder zou zijn, hadden mensen er ook niet zo'n hekel aan.

ergens voor op komen, prima.
Wie doet dat niet. Lachen
Maar de manier waarop, dat is waar ik zo tegen ben.

Want in sommige dingen hebben naturals echt wel een punt.
Maar slaan ze door is het punt weer voorbij en heb je alleen maar mensen tegen je in het harnas.
is dat de bedoeling?
Bij elke deken of ijzer vraag mensen onderuit halen, is dat nodig?

Maar jovi wat is volgens jou dan iemand die zijn paarden natuurlijk houd. Lachen

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:34

manzano schreef:
dry schreef:
Ik denk dat het vermogen van een paard om in de natuur te overleven er nu nog wel inzit hoor. Dat fok je er niet zomaar uit.
Waarom zijn de behoeftes van paarden die hoog in de sport lopen anders dan die van een pony waar alleen maar een beetje mee geknolhobbeld wordt?

Tuurlijk zitten natuurlijke instincten er wel in, maar de meesten heb niet geleerd om voor zichzelf te zorgen van jongs afaan. Daarnaast zijn de oerpaarden veelal veel kleiner en compacter, wat gewoon praktischer is. Sportpaarden worden tegenwoordig groter gefokt want men wil geen E pony maat in de sport, terwijl dat in de natuur juist ideaal is (D/E maatje). Allemaal dat soort dingen....
Een paard dat dagelijks in zware training staat heeft een totaal andere belasting en energieverbruik dan een beetje hobbelpaard. Ik neem aan dat je dat ook wel snapt. Een dergelijk paard wordt geschoren etc. etc. En dat scheren niet alleen voor ons eigen gemak is heb ik bij mijn vorige bijrijdpaard gemerkt..... die had tijdens het werk (en dat was gewoon L-niveau) gewoon last van zijn vacht in de winter Ach gut. Toen hij gedeeltelijk geschoren was leefde hij echt volledig op. Maar dekenloos de winter door was er toen niet meer bij. Maar een blijer paard hadden we wel Ja

Je moet onderscheidt maken tussen jouw behoeftes en die van het paard.
Het paard staat niet dagelijks in zware training omdat ie dat zelf nodig vindt, maar omdat jij hem daarvoor hebt.
Elk paard of pony heeft in principe dezelfde behoeftes.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:43

Daar ben ik nog even......

Ik kan voor mezelf zeggen dat ik probeer om mijn paard een zo'n natuurlijk mogelijk leven te geven. Volgens mij heb ik dat echt wel 100.000x verteld, maar nog maar eens een poging dan.

- Mijn paard staat het hele jaar door buiten op een landgoed in een kudde, die redelijk stabiel is, dus een hechte club vormt.
- Hij wordt natuurlijk bekapt (de anderen in de kudde trouwens niet, maar in zijn kudde heeft er geen eentje hoefijzers). Toen ik hem net had is hij een paar keer door een gewone hoefsmid bekapt, maar ik ben 'bekeerd'. Knipoog
- Ik ga hem bitloos en boomloos berijden in de toekomst (hij is 3 jaar en nog oningereden). Ik zal nooit dagelijks op hem gaan rijden. Verder doe ik aan centered riding, klassieke dressuur, buitenrijden, grondwerk in diverse vormen (freestyle), wat ik wil blijven afwisselen met rijden en we wandelen.
- Hij krijgt onbeperkt hooi/kuilgras en 's winters een beetje krachtvoer met wortel of appel e.d.
- Ik huur geen stal, maar we hebben wel een containerstal staan, voor als een van de weidepaarden ziek is.
- Hij draagt soms een regendeken bij extreem nat weer, maar van een paar buitjes of een dagje regen gaat 'ie niet dood.
- Scheren doe ik absoluut nooit (hij heeft zijn vacht nodig en ik vind hem prachtig 's winters in zijn teddybeertjesvacht)
- Verder kijk ik naar dieren en mensen op holistische wijze. Is ook redelijk alternatief heb ik begrepen.

Hebben we nog meer issues? Ik weet het niet, misschien ben ik e.e.a. vergeten. Bloos
Ik denk dat ik qua visie redelijk natural denk, weet niet of het me dat dan ook meteen maakt. Ik weet wel dat ik me erg bewust ben van dat mijn paard vooral een 'paardenleven' mag hebben, omdat ik dat heel erg belangrijk voor hem vind. Ik vind het wel apart dat mensen meteen gaan roepen 'maar je rijdt erop, dus ben je niet 100% natural', nou zeur dan niet zo. Dan niet. Wat kan mij het schelen in welk hokje anderen me wel of niet duwen? Het gaat mij erom dat mijn paard gelukkig en gezond is in alle opzichten en dat we het samen fijn hebben. Dat vind ik persoonlijk veel belangrijker dan wat anderen zeggen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:45

Kaitlin schreef:
Ik kwam op dit topic uit interesse, om te kijken wat 'natural' zijn nou inhoud, maar valt me zwaar tegen hoe er over het 'natuurlijk paarden houden' gedacht word, dat mensen toch minder weten over het paard in de natuur als dat je verwacht van een zogenaamde 'natural' .. ben er tevens na 3 pagina's (zie mijn 1e bericht) nog niet achter wat een natural is.. dus kom maar op Vork

Maar wat bedoel je nou? Eerst zeg je dat je kwam kijken wat 'natural' inhoudt. Nu valt jou die manier van natural denken zwaar tegen en trek je de conclusie dat 'naturals' toch minder weten over de natuur van het paard en weet je eigenlijk nòg niet wat 'een natural' is. Vork

Voor mij - en dan spreek ik echt alleen voor mezelf, kan ook niet anders - is het belangrijk dat ik kijk naar mijn paarden en naar wat hun natuurlijke behoeftes zijn. En daar wil ik hen zo veel mogelijk in tegemoet komen.
Of mensen dit natural vinden of mij wel of geen natural noemen, of hoe dan ook noemen, maakt me niet zoveel uit. Ik word alleen weleens moe van dat "hullie sullie jullie bullie kullie". Vork

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:46

dry schreef:

Het paard staat niet dagelijks in zware training omdat ie dat zelf nodig vindt, maar omdat jij hem daarvoor hebt.

maar om op de oorspronkelijke vraag terug te komen...
Zit jij op je paard?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:47

Ik ben trouwens nog nooit voor weet ik veel wat uitgemaakt, omdat ik mijn paard heel soms een regendekentje opdoe of wat basisbrokken geef, hoor. Ik heb nog nooit zulke kritiek gehad van 'naturals'.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:48

Sall schreef:
dry schreef:

Zit jij op je paard?

Als het antwoord 'ja' is wat dan?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:50

dry schreef:
manzano schreef:

Tuurlijk zitten natuurlijke instincten er wel in, maar de meesten heb niet geleerd om voor zichzelf te zorgen van jongs afaan. Daarnaast zijn de oerpaarden veelal veel kleiner en compacter, wat gewoon praktischer is. Sportpaarden worden tegenwoordig groter gefokt want men wil geen E pony maat in de sport, terwijl dat in de natuur juist ideaal is (D/E maatje). Allemaal dat soort dingen....
Een paard dat dagelijks in zware training staat heeft een totaal andere belasting en energieverbruik dan een beetje hobbelpaard. Ik neem aan dat je dat ook wel snapt. Een dergelijk paard wordt geschoren etc. etc. En dat scheren niet alleen voor ons eigen gemak is heb ik bij mijn vorige bijrijdpaard gemerkt..... die had tijdens het werk (en dat was gewoon L-niveau) gewoon last van zijn vacht in de winter Ach gut. Toen hij gedeeltelijk geschoren was leefde hij echt volledig op. Maar dekenloos de winter door was er toen niet meer bij. Maar een blijer paard hadden we wel Ja

Ik maak onderscheid tussen SPORTpaard en HOBBELpony. Als je dat onderscheid maakt heb je andere behoeftes en je paard daarmee ook Ja Ja Tuurlijk... ik zeg dat ik wil rijden en les wil hebben. Paard geeft vervolgens aan dat hij best wil werken, maar dat hij gewoon niet kan omdat hij een te dikke vacht heeft..... paard heeft dan behoefte aan minder vacht zodat hij met mij aan het werk kan (mijn behoefte). Als ik gewoon lekker kan lessen met die dikke teddyvacht vind ik het ook prima Ja Alleen paard werd er niet vrolijk van.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:50

Nadya schreef:

ik begrijp je vraag niet.
Ik vraag alleen of hij/zij op haar paard zit.
Dat was toch de vraag?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:52

Nadya schreef:
Sall schreef:

Zit jij op je paard?

Dan is dat een heel onnatuurlijke situatie voor het paard.....
Er op zitten is zo'n beetje de meest absolute vorm van de machtsvertoon van mens over paard (en dat betekent niet dat die macht altijd onprettig hoeft te worden ervaren!!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:53

runningkawa schreef:
Geen persoonlijke veroordelingen
Persoonlijke ervaringen
Dat is wat anders Lachen

Als dat bekeringsgedrag wat minder zou zijn, hadden mensen er ook niet zo'n hekel aan.

ergens voor op komen, prima.
Wie doet dat niet. Lachen
Maar de manier waarop, dat is waar ik zo tegen ben.

Klopt. Dat is hoe jij het ervaart. Persoonlijke ervaring dus, op basis waarvan jij een oordeel vormt. Knipoog
runningkawa schreef:
Want in sommige dingen hebben naturals echt wel een punt.
Maar slaan ze door is het punt weer voorbij en heb je alleen maar mensen tegen je in het harnas.
is dat de bedoeling?
Bij elke deken of ijzer vraag mensen onderuit halen, is dat nodig?

Maar jovi wat is volgens jou dan iemand die zijn paarden natuurlijk houd. Lachen

Ook het 'doorslaan' en 'mensen onderuit halen' is een persoonlijke ervaring van jou (en anderen).
Mensen tegen je in het harnas krijgen, ja dat gebeurt. Bij jou (en anderen) ook. Vork

Over je vraag: nogmaals, er is niemand die zijn paarden natuurlijk houdt. Niet 100%, want dat kan niet. Zo natuurlijk mogelijk kan wel, en dan kijk je naar wat voor dier een paard is, wat zijn natuurlijke behoeftes zijn, wat zijn lichaamsbouw is (anatomie, fysiologie), stuk gedragsleer, etc etc.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:53

Een paard vraagt sowieso helemaal nergens om.
Wij hebben een bep verantwoordelijkheid naar het dier toe, zoals naar elk dier.
En iedereen vult die verantwoordelijkheid in, naar eigen goeddunken.
Ik ben geen wereldverbeteraar, nooit geweest, zal het nooit worden.
Heb mijn handen vol aan mezelf

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:56

Sorry Manzano, ik denk dat er nog wel wat meer categorieen zijn dan hobbelpaard en sportpaard. Ook ik wil dat mijn paard straks goed loopt etc. Alleen ik heb geen behoefte aan wedstrijden e.d. Ik vind dat ook zwart/wit gedacht, hoor. Jammer.

Paardrijden is inderdaad heel onnatuurlijk, dat ben ik met je eens. Ik ga zelf trouwens uit van een samenwerkingsvorm i.p.v. machtsvorm. Zo ga ik met MIJN paard om in elk geval. Maar het blijft onnatuurlijk en als mijn paard het afschuwelijk zou vinden, zou ik direct stoppen met rijden. Dat kun je van me aannemen, daarover lieg ik niet.

Dus 'naturals' bestaan niet in jullie ogen, omdat we rijden. Waar maakt men zich dan zo druk over?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:58

Sall schreef:
Nadya schreef:

ik begrijp je vraag niet.
Ik vraag alleen of hij/zij op haar paard zit.
Dat was toch de vraag?

Ik denk dat vrijwel iedereen hier rijdt, mits hun paarden ingereden zijn (die van mij is toevallig nog niet ingereden). Daar kun je dus wel vanuit gaan. Ik vroeg me af wat je met dat antwoord wilde.

Maar ik ga nu lekker naar buiten toe. Veels te mooi weer om achter de laptop te zitten (ook al kan ik hem ook mee de tuin innemen). Ik ga lekker met mijn gezinnetje de heide op. Doei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 13:06

Als mensen mij veroordelen jovi op het houden van mijn paarden, zal ik dat zo ervaren.
En ja ervaar dat bekerings gedrag als zéér vervelend.

Ik heb toch ook geen moeite met iemand als Nadya
Ze zet haar paard maar lekker in die kudde.
heerlijk voor haar en haar paard Ja

Ze rijd maar lekker boomloos en zonder bit, heb daar echt geen moeite mee.

maar ik krijg van Nadya ook geen veroodelingen dat mijn paarden het zo slecht hebben als na een hele dag buiten staan de deur dicht gaat.
En ook geen verwijten van haar dat ik er een bit in doe, ook al zou ze dat zelf nooit doen.

Dáár zit hem het verschil hoe je dingen van mensen ervaart.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 13:07

Tuurlijk zijn er meer categorien, het was maar een voorbeeld om aan te geven dat er wel verschillende behoeften zijn qua paard. Ik reed met dat paard ook helemaal geen wedstrijden Het was ook helemaal geen sportpaard in die zin. Maar toch gaf hij zelf aan dat hij echt last had van zijn vacht (les was gewoon op B niveau). Dus dat zie ik dan als behoefte van een paard.....

Ik stap uiteraard ook niet op m'n paard met het idee dat ik eens even lekker macht uit ga oefenen en zie het liever als "samenwerken". Maar uiteindelijk is dat het natuurlijk niet..... jij vraagt je paard naar links/rechts te gaan bijv. Heel simpel voorbeeldje, maar jij bepaalt, niet je paard. In de ogen van een paard zal hij ook altijd ondergeschikt zijn aan jou.
En eigenlijk is dat maar goed ook. Heb het wel eens anders gezien, maar als jij met je 60/70kg en tengere lichaam niks meer te vertellen hebt over een kolos als een paard van 500kg.... dan kunnen er heeeeel gevaarlijke situaties ontstaan.
Een samenwerking is op basis van gelijkheid en ik denk dat dat dus niet kan met een paard en dat je dat ook eigenlijk niet moet willen Bloos Daarnaast is er volgens mij helemaal niks mis met leiderschap (paarden hebben in een kudde ook verschillende rangen). Je moet alleen zorgen dat je eerlijk bent daarin en geen dictator wordt die zijn macht misbruikt.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 13:11

Kaitlin schreef:

Op een paar pagina's terug zei ik ook al; de naturals weten dat 100% natural niet kan Rolleyes

vyenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 13:19

een jaar geleden was er op onze manege ook iemand die deed aan natural horseman ship.... Ze had speciale namen voor ons dresuur en springruiters..... Normals!! Ik ben niet echt een type voor dat hele gebeure... ze liet haar pony gewoon los over het terein lopen zonder halster en gedoe... ze keek afkeurend naar mensen die dresuur reden of met een hulp teugel als een martengaal. Er was een paard dat te snel dik werd in een wei. De eigenaar deed een bit in zodat ze niet te veel kon eten. Er zijn andere manieren om dat te doen maar zij haalde gewoon dat bit eruit!! Euh... ik bedoel glukkig zag iemand dat maar wou ze dat het paard anders hoefbevangen werd??! Als ze bezig was had ze een APPELSTICK een zweepje met lang touw...maar daar is ook niks natrual aan... Daarom snap ik niks van die term voor het zo opvoeden van een paard... Als mensen het willen doe doe het maar... Maar ik zelf zou het niet zo doen..... Haha!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 13:21

vyenna schreef:
een jaar geleden was er op onze manege ook iemand die deed aan natural horseman ship.... Ze had speciale namen voor ons dresuur en springruiters..... Normals!! Ik ben niet echt een type voor dat hele gebeure... ze liet haar pony gewoon los over het terein lopen zonder halster en gedoe... ze keek afkeurend naar mensen die dresuur reden of met een hulp teugel als een martengaal. Er was een paard dat te snel dik werd in een wei. De eigenaar deed een bit in zodat ze niet te veel kon eten. Er zijn andere manieren om dat te doen maar zij haalde gewoon dat bit eruit!! Euh... ik bedoel glukkig zag iemand dat maar wou ze dat het paard anders hoefbevangen werd??! Als ze bezig was had ze een APPELSTICK een zweepje met lang touw...maar daar is ook niks natrual aan... Daarom snap ik niks van die term voor het zo opvoeden van een paard... Als mensen het willen doe doe het maar... Maar ik zelf zou het niet zo doen..... Haha!

Dat is een carrotstick, en die zweep wordt niet gebruikt om mee te slaan maar als verlenging van je arm zodat je hulpen beter overkomen. Wordt nooit gebruikt om mee te slaan dus verdiep je daar eerst is in voordat je allemaal uitspraken gaat neerzetten. Lachen