Discussie natuurlijk bekappen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Discussie natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:16

Cer schreef:
Ik heb vroeger op een stal gestaan waar veel paarden rotstraal en hoefzweren hadden.
Die stonden allemaal op ijzers. Dat had meer met het onderhoud van de stal te maken dan met NB Knipoog

Idd de stallen, daar begint het vaak mee, lekker heel lang nat staan, en dan met name de urine die de hoeven aantast.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:18

russel schreef:
Dan kan het zijn dat er te diep in de straal is gesneden, ook een reden ervoor.

De webpagina die ik heb gegeven, praat over het schoonkrabben van de hoef en dat bv met een mes of hoevenkrabber te diep in de straal is gekomen, waardoor een wondje is ontstaan.

Er werd juist niet in de straal gesneden dat was bij deze nb uit den boze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:20

Mistral1 schreef:
russel schreef:

De webpagina die ik heb gegeven, praat over het schoonkrabben van de hoef en dat bv met een mes of hoevenkrabber te diep in de straal is gekomen, waardoor een wondje is ontstaan.

Dan was de straal misschien wel niet zo gezond? Heel moeilijk dit hoor, rotstraal zijn bacterien. Als je de straal bv eens in de week goed inteert met goede teer, dan krijg je het ook niet. Zeker warme vochtige zomers als ze veel buiten staan, kunnen ze het krijgen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:22

opala schreef:
Kymalin schreef:
Maar je kunt je ook afvragen waarom juist zoveel paarden die nb worden er last van hebben Knipoog

Heb je daar onderzoek naar gedaan Knipoog

Heb daar inderdaad geen onderzoek in gedaan maar ik heb wel ogen en oren en ik kan lezen Cool . Daarnaast ga ik regelmatig met een reguliere hoefsmid mee op pad en daar heb ik dus een behoorlijk aantal paarden gezien met rotstraal die door nb ers waren gedaan en die hij dan weer mocht oplappen.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:23

russel schreef:
MIjn paard loopt al jaren met zijn stralen op de grond, ken paarden die dat niet of wel doen, om het even, maar krijgen rotstraal om verschillende redenen. Er is een webpagina waar alles in wordt uitgelegd.

http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... mages.html

Ja maar daar gaat het niet om.....jou paard loopt al jaren op de straal dus die is het gewend....Mijn punt is: " Dat wanneer je de stand zomaar drastisch verandert je de kans op zulke complicatie's heel groot maakt."
En ja er zijn zoveel paarden met rotstraal door vieze stallen enz enz .....Maar daar kwam de rotstraal en het geval van mijn paard niet uitvoort.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:27

Ik denk dat de discussie een beetje afdwaalt als je het over paarden hebt die die hele dag in hun eigen urine staan. Ik denk dat het helderder is als je het over het algemeen genomen vergelijkbare situaties hebt. Ik zal ook niet beweren dat paarden die bij een tb er lopen nooit rotstraal hebben, maar het is mij opgevallen dat ik het vaker bij de nb als bij de tb zie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:27

@Kymalin: Ik denk dus niet dat je die conclusie kunt trekken?

Maar een eigenaar is er toch ook nog zelf bij om de hoeven/stralen schoon te houden en te behandelen?

En een drastische verandering is de ene keer wel goed en de andere keer niet. Dat heeft denk ik helemaal te maken met het inzicht en de kunde van degene die het paard onder hande neemt, welke smid of bekapper dat dan ook is...

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:28

russel schreef:

Er werd juist niet in de straal gesneden dat was bij deze nb uit den boze.[/quote]

Dan was de straal misschien wel niet zo gezond? Heel moeilijk dit hoor, rotstraal zijn bacterien. Als je de straal bv eens in de week goed inteert met goede teer, dan krijg je het ook niet. Zeker warme vochtige zomers als ze veel buiten staan, kunnen ze het krijgen.[/quote]

Russel? lees je wel goed wat ik schrijf? Ik zei:' ze had altijd kerngezonde hoeven tot dat ze nb bekapt werd en haar stralen de grond gingen raken.."

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:29

Cer schreef:

Maar een eigenaar is er toch ook nog zelf bij om de hoeven/stralen schoon te houden en te behandelen?

En een drastische verandering is de ene keer wel goed en de andere keer niet. Dat heeft denk ik helemaal te maken met het inzicht en de kunde van degene die het paard onder hande neemt, welke smid of bekapper dat dan ook is...

Ja ook ik was er zelf bij en haar hoeven werden 2x daags soms wel 3 x schoon gemaakt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:30

@Mistral1: Een goede NBer verandert de stand niet zomaar heel drastisch, hoor. Ik lees dat wel vaker hier op bokt (meestal van mensen die niet zoveel weten over NB trouwens), maar ik herken dat helemaal niet uit de dagelijkse praktijk. Mijn professionele NBer doet dat niet in elk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:33

Mistral1 schreef:
russel schreef:

Dan was de straal misschien wel niet zo gezond? Heel moeilijk dit hoor, rotstraal zijn bacterien. Als je de straal bv eens in de week goed inteert met goede teer, dan krijg je het ook niet. Zeker warme vochtige zomers als ze veel buiten staan, kunnen ze het krijgen.[/quote]

Russel? lees je wel goed wat ik schrijf? Ik zei:' ze had altijd kerngezonde hoeven tot dat ze nb bekapt werd en haar stralen de grond gingen raken.."[/quote]

Ja ik lees wel, maar dat is dan iets wat jij denkt, wellicht waren de hoeven wel niet zo gezond, zag het aan de buitenkant er zo uit. Als een laagje van de straal wegslijt, komt het rotte naar buiten. Heb jij de webpagina gelezen? Baseer je nog steeds je idee nav de webpagina?

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:35

Nadya schreef:
@Mistral1: Een goede NBer verandert de stand niet zomaar heel drastisch, hoor. Ik lees dat wel vaker hier op bokt (meestal van mensen die niet zoveel weten over NB trouwens), maar ik herken dat helemaal niet uit de dagelijkse praktijk. Mijn professionele NBer doet dat niet in elk geval.

Klopt wat je zegt..maar deze Nber was mij aangeraden, zoals ik al eerder op dit topic schreef door verschillende mensen enz enz ....dan ga je ervan uit dat hij kundig is..Dat is nu ook steeds waar ik zo'n probleem mee heb..Achteraf bleek dit iemand te zijn die een paar cursusjes gevolgd heeft en zo zijn er veel meer die zichzelf Nber noemen "levens gevaarlijk zulke praktijken"

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:36

russel schreef:

Dan was de straal misschien wel niet zo gezond? Heel moeilijk dit hoor, rotstraal zijn bacterien. Als je de straal bv eens in de week goed inteert met goede teer, dan krijg je het ook niet. Zeker warme vochtige zomers als ze veel buiten staan, kunnen ze het krijgen.

Russel? lees je wel goed wat ik schrijf? Ik zei:' ze had altijd kerngezonde hoeven tot dat ze nb bekapt werd en haar stralen de grond gingen raken.."[/quote]

Ja ik lees wel, maar dat is dan iets wat jij denkt, wellicht waren de hoeven wel niet zo gezond, zag het aan de buitenkant er zo uit. Als een laagje van de straal wegslijt, komt het rotte naar buiten. Heb jij de webpagina gelezen? Baseer je nog steeds je idee nav de webpagina?[/quote]

Yep sorry... dan nog steeds.....Haar hoeven waren kerngezond nooit eerder een spoortje van rotstraal/ lossezool

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:42

Maar ja, dan zit je weer bij het beginprobleem...Soms zijn mensen 'met een paar cursusjes' beter dan mensen die een gedegen opleiding gevolgd hebben en daar vervolgens hun eigen draai aan geven...
Dat is dus geen argument eigenlijk..

Bij jouw paard is er 'gewoon' veel misgegaan waarschijnlijk, maar dat is denk ik niet representatief om dan een hele bubs mensen over 1 kam te scheren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:45

Mistral1 schreef:
russel schreef:

Russel? lees je wel goed wat ik schrijf? Ik zei:' ze had altijd kerngezonde hoeven tot dat ze nb bekapt werd en haar stralen de grond gingen raken.."

Ja ik lees wel, maar dat is dan iets wat jij denkt, wellicht waren de hoeven wel niet zo gezond, zag het aan de buitenkant er zo uit. Als een laagje van de straal wegslijt, komt het rotte naar buiten. Heb jij de webpagina gelezen? Baseer je nog steeds je idee nav de webpagina?[/quote]

Yep sorry... dan nog steeds.....Haar hoeven waren kerngezond nooit eerder een spoortje van rotstraal/ lossezool[/quote]

Daar kom ik weer, rotstraal is niet iets wat je zomaar krijgt, kan gewoon eens gebeuren, er zijn nl redenen voor dat het gebeurd.

Ik heb mijn paard nu 8 jaar, hele harde kerngezonde hoeven, vorige zomer had hij ineens rotstraal. Geen NB, geen ijzers, straal gewoon op de grond. Ga je nadenken wat de oorzaak toch is, dan hoor ik ineens een golf van rotstraal in mijn omgeving, DA's geven het vochtige, warme weer de schuld. Vorige zomer weer 38 graden bij ons, nauwelijks een zuchtje wind, we hebben de wei nat moeten houden omdat ze hadden bemest (wie doet dat nu met dat weer, maar goed sommige mensen zijn gewoon niet wijs). De paarden stonden dus op een warme, vochtige grond waar ook nog eens mest lag. Dát kan de reden zijn geweest.
Probeer een reden te zoeken, maar stralen op de grond geeft niet per definitie rotstraal, wel beschadigingen in de straal en bacterien, maar teren zoals ik al zei, is weg rotstraal en kan je het voorkomen.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:50

Cer schreef:
Maar ja, dan zit je weer bij het beginprobleem...Soms zijn mensen 'met een paar cursusjes' beter dan mensen die een gedegen opleiding gevolgd hebben en daar vervolgens hun eigen draai aan geven...

Bij jouw paard is er 'gewoon' veel misgegaan waarschijnlijk, maar dat is denk ik niet representatief om dan een hele bubs mensen over 1 kam te scheren?

Klopt wat je zegt.
Ik heb ook al eerder aangegeven dat er best goede Nbers zullen zijn ...en nee niet de hele bubs maar wel veel die eingelijk nog geen hoevenkrabber zouden mogen vasthouden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:53

Cer schreef:

Ik zeg ook niet dat ik dat concludeer maar dat het me opvalt Knipoog . En dat jezelf verantwoordelijk bent voor de verzorging van de voeten is absoluut waar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:54

Aangezien er meer regulier opgeleide smeden zijn, denk ik dat er verhoudingsgewijs dus meer smeden zijn die geen smid zouden moeten zijn Cool maar dat ligt niet aan de baan of de opleiding, maar meer aan de aantallen... Ja

Overigens is een papiertje of keurmerk nooit een garantie ergens voor. Niet voor een autokeuring, niet voor een instructeur, niet voor een keukenzaak... helaas...

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:54

Yep sorry... dan nog steeds.....Haar hoeven waren kerngezond nooit eerder een spoortje van rotstraal/ lossezool[/quote]

Daar kom ik weer, rotstraal is niet iets wat je zomaar krijgt, kan gewoon eens gebeuren, er zijn nl redenen voor dat het gebeurd.

Ik heb mijn paard nu 8 jaar, hele harde kerngezonde hoeven, vorige zomer had hij ineens rotstraal. Geen NB, geen ijzers, straal gewoon op de grond. Ga je nadenken wat de oorzaak toch is, dan hoor ik ineens een golf van rotstraal in mijn omgeving, DA's geven het vochtige, warme weer de schuld. Vorige zomer weer 38 graden bij ons, nauwelijks een zuchtje wind, we hebben de wei nat moeten houden omdat ze hadden bemest (wie doet dat nu met dat weer, maar goed sommige mensen zijn gewoon niet wijs). De paarden stonden dus op een warme, vochtige grond waar ook nog eens mest lag. Dát kan de reden zijn geweest.
Probeer een reden te zoeken, maar stralen op de grond geeft niet per definitie rotstraal, wel beschadigingen in de straal en bacterien, maar teren zoals ik al zei, is weg rotstraal en kan je het voorkomen.[/quote]

Ben het met je verhaal eens ideale omstandigheden voor het krijgen van rotstraal... Maar van al deze factoren was hier geen sprake. Dus ik kan niet anders dan concluderen dat het komt doordat de stralen die kloven hadden,gekneust waren en door een slechte doorbloeding omdat ze haar hoeven een verkeerde stand hadden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:56

[quote="Cer"]Maar ja, dan zit je weer bij het beginprobleem...Soms zijn mensen 'met een paar cursusjes' beter dan mensen die een gedegen opleiding gevolgd hebben en daar vervolgens hun eigen draai aan geven...

Bij jouw paard is er 'gewoon' veel misgegaan waarschijnlijk, maar dat is denk ik niet representatief om dan een hele bubs mensen over 1 kam te scheren?[/quote]

Volgens mij heeft Mistral1 iedere keer in het vet aangegeven dat ze het over sommigen en bepaalde mensen heeft. Wie de schoen past trekt hem aan.

Voel je nou niet aangevallen, daar is ze volgens mij nou juist niet op uit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:57

Al dat quoten gaat zo niet hoor Clown

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:57

Citaat:
Zoals ik al zei.... mijn paard had nooit zulke problemen, de hoeven waren altijd kerngezond heb niks verandert aan haar dieet enz... doordat de stralen de grond eerder nooit hebben geraakt waren ze niet hard....met als gevolg dat de stralen helemaal gekneust waren en er diepe kloven/scheuren in kwamen, er hele stukken los gingen zitten. Hierdoor bleef er natuurlijk meer vuil achter met als gevolg dat de straal niet meer goed droog werd, een vochtige omgeving is een walhala voor schimmels/bacterien. ik ben het dus niet eensmet het feit dat je zegt:" m.i niet omdat de stralen de grondraken" Heb al meer van dit soort problemen gezien bij andere paarden die ook met de straal op de grondgezet zijn....

De hoeven van mijn haflinger zien er op dit moment ook zo uit.
Rotstraal , losse vellen en stinken.

Wat me echter wel opvalt is dat onder deze losse vellen een nieuwe straal zit die ook breder is.

Ik probeer zo goed als het kan de boel schoon te houden en de losse vellen eraf te halen.
het wordt langzaam aan wel beter en mijn paard wordt 'TB' bekapt.

mag ik via PB weten welke bekapper jij hebt gehad?

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:58

Cer schreef:
Aangezien er meer regulier opgeleide smeden zijn, denk ik dat er verhoudingsgewijs dus meer smeden zijn die geen smid zouden moeten zijn Cool maar dat ligt niet aan de baan of de opleiding, maar meer aan de aantallen... Ja

Overigens is een papiertje of keurmerk nooit een garantie ergens voor. Niet voor een autokeuring, niet voor een instructeur, niet voor een keukenzaak... helaas...

Klopt ook ....
Alleen ik zie Tber's niet eenduidig roepen dat er maar een ideale hoefstand is en alle paarden vd ijzers af! Dit wordt zo mooi verteld dat wanneer je dit leest of hoort je je schuldig gaat voelen dat je paard ooit op ijzers heeft gestaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:58

Kymalin schreef:
Volgens mij heeft Mistral1 iedere keer in het vet aangegeven dat ze het over sommigen en bepaalde mensen heeft. Wie de schoen past trekt hem aan.
Voel je nou niet aangevallen, daar is ze volgens mij nou juist niet op uit.

Uhm... en wat is het probleem nu eigenlijk? Ik voel me niet aangevallen hoor, ik vind dat we hier een prima discussie voeren Ja

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:59

Cowgirl schreef:
Citaat:
Zoals ik al zei.... mijn paard had nooit zulke problemen, de hoeven waren altijd kerngezond heb niks verandert aan haar dieet enz... doordat de stralen de grond eerder nooit hebben geraakt waren ze niet hard....met als gevolg dat de stralen helemaal gekneust waren en er diepe kloven/scheuren in kwamen, er hele stukken los gingen zitten. Hierdoor bleef er natuurlijk meer vuil achter met als gevolg dat de straal niet meer goed droog werd, een vochtige omgeving is een walhala voor schimmels/bacterien. ik ben het dus niet eensmet het feit dat je zegt:" m.i niet omdat de stralen de grondraken" Heb al meer van dit soort problemen gezien bij andere paarden die ook met de straal op de grondgezet zijn....

De hoeven van mijn haflinger zien er op dit moment ook zo uit.
Rotstraal , losse vellen en stinken.

Wat me echter wel opvalt is dat onder deze losse vellen een nieuwe straal zit die ook breder is.

Ik probeer zo goed als het kan de boel schoon te houden en de losse vellen eraf te halen.
het wordt langzaam aan wel beter en mijn paard wordt 'TB' bekapt.

mag ik via PB weten welke bekapper jij hebt gehad?

Ja hoor dat mag...