Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
somokkele schreef:Mijn paard staat overdag buiten, en hij zou niet anders willen.... Een deken..........nee vindt hij absoluut niet fijn, sterker nog )want hij heeft tot 2 jaar terug altijd met gestaan) zodra hij een deken op krijgt, heeft hij hem met een half uur af. En ja, het is een deken met kruissingels, goed voorsluiting en bilkoorden....
In hoeverre vinden ze een deken dan fijn?? Maar misschien is mijn knollie wel een uitzondering
Waratje schreef:play_coy schreef:als je gewoon een veilig stuk land hebt, is er helemaal niks aan de hand, paarden vinden het t einde om lekker buiten te blijven luieren, t mag dan wel koud zijn buiten, maar ze hebben die dikke vacht nietvoor niets hooor!, 1000x beter dan met een deken ongeveer 22 van de 24 uur, in een hok van 2 bij 2 staan..van het buiten lopen krijgen ze daarbij ook een goede weerstand ,
Je houdt wel van extremen, zeg. Ik zou mijn paard op geen van beide manieren willen houden. Met zo'n storm als gisteren (regen + harde wind) ben ik blij dat mijn paard een deken op kan hebben en 's avonds weer op stal kan staan (zonder deken en zeker geen "hok van 2 bij 2") waar het hooi niet onder haar neus uitwaait
_angela_ schreef:Ik vind ook: dat paarden buiten kunnen (op enkele uitzonderingen na) maakt nog niet dat ze dat ook het liefste doen.
Het meest ideaal blijft in mijn opzicht een inloopstal. Zo kan het paard zelf kiezen wat ie doet, en is het dus ook niet zielig als ie buiten in de regen staat, of uit zichzelf binnen op stal. Blijkbaar zijn eigen keuze, en dus altijd goed
blacklight schreef:Verder is het super slecht om een sportpaard met lange haren te rijden.
blacklight schreef:De mijne staan allemaal onder deken. Het is inderdaad niet natuurlijk, maar er is ook geen een paard dat in de natuur uit zich zelf in een bak van 20 bij 40 gaat rondrijden.
Faux schreef:Denk je nou echt dat een paard het erg vind als er viezigheid aan zijn vacht zit ?Waarom zouden ze, als ze gaan rollen, met modderigste en zanderigste plekje opzoeken.. zoals Wendy al zegt, het is maar net wat je referentiekader is.
keat schreef:conclusie![]()
![]()
![]()
paarden in het land hebben niks te lijden in de winter, zolang ze genoeg voedsel krijgen en ze ergens kunnen schuilen voor slecht weer.
degene die beweren dat het zielig is vind ik grofweg gezegt een beetje kortzichtig.
Wendy schreef:blacklight schreef:Verder is het super slecht om een sportpaard met lange haren te rijden.
Oh?
_angela_ schreef:Het kan wel slecht zijn als het paard door de vacht de warmte niet kwijt kan. Er ontstaat dan een oververhitting in het paard. De meeste paarden kunnen het echter goed kwijt dmv zweten.
Mijn paard hoort daar helaas niet bij. Hij werd kortademig, en dat ging ook maar langzaam over tijdens het stappen. Sinds hij geschoren is, is hij niet meer kortademig geweest. (hij heeft een goede conditie, wordt 3 keer in de week een 1,5 uur gereden, en 2 keer ruim 2 uur. Dit zijn geen buitenritjes, maar echt aan het werk.
Wil niet zeggen dat dat voor ieder paard zo is. De meeste kunnen prima aan het werk met een dikke vacht, ze zweten de warmte eruit en kunnen gewoon doorwerken.
Amberr_ schreef:waarschijnlyk is het wel lastig om een "sportpaard" met een dikke vacht te ryden, maar waarom zou he slecht zijn??
Dorien66 schreef:Het blijft ten gunste van de eigenaar/ruiter. Waarom 'moet' een paard 8,5 uur per week aan het werk? Je kunt je als eigenaar/ruiter ook aan je paard aanpassen, minder of niet rijden, en zo voorkomen dat hij oververhit raakt.
Dorien66 schreef:_angela_ schreef:Het kan wel slecht zijn als het paard door de vacht de warmte niet kwijt kan. Er ontstaat dan een oververhitting in het paard. De meeste paarden kunnen het echter goed kwijt dmv zweten.
Mijn paard hoort daar helaas niet bij. Hij werd kortademig, en dat ging ook maar langzaam over tijdens het stappen. Sinds hij geschoren is, is hij niet meer kortademig geweest. (hij heeft een goede conditie, wordt 3 keer in de week een 1,5 uur gereden, en 2 keer ruim 2 uur. Dit zijn geen buitenritjes, maar echt aan het werk.
Wil niet zeggen dat dat voor ieder paard zo is. De meeste kunnen prima aan het werk met een dikke vacht, ze zweten de warmte eruit en kunnen gewoon doorwerken.
Het blijft ten gunste van de eigenaar/ruiter. Waarom 'moet' een paard 8,5 uur per week aan het werk? Je kunt je als eigenaar/ruiter ook aan je paard aanpassen, minder of niet rijden, en zo voorkomen dat hij oververhit raakt.