'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: 'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:07

mijn bonte moerasmonster is ineens weer bruin/wit en glom me tegemoet vanmiddag in het zonnetje..... ik denk dat de moeraskabouters hem poetsen 's nachts ofzo, want ik doe er bijzonder weinig aan

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:30

Mijn paard staat overdag buiten, en hij zou niet anders willen.... Een deken..........nee vindt hij absoluut niet fijn, sterker nog )want hij heeft tot 2 jaar terug altijd met gestaan) zodra hij een deken op krijgt, heeft hij hem met een half uur af. En ja, het is een deken met kruissingels, goed voorsluiting en bilkoorden....

In hoeverre vinden ze een deken dan fijn?? Maar misschien is mijn knollie wel een uitzondering Knipoog

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:49

somokkele schreef:
Mijn paard staat overdag buiten, en hij zou niet anders willen.... Een deken..........nee vindt hij absoluut niet fijn, sterker nog )want hij heeft tot 2 jaar terug altijd met gestaan) zodra hij een deken op krijgt, heeft hij hem met een half uur af. En ja, het is een deken met kruissingels, goed voorsluiting en bilkoorden....

In hoeverre vinden ze een deken dan fijn?? Maar misschien is mijn knollie wel een uitzondering Knipoog

mijn ene paardje vind het ook ebsoluut niet fijn , hoewel ze 'm ook weer niet af krygt, dt vind ik wel heel knap van je paard Knipoog

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:08

Waratje schreef:
play_coy schreef:
als je gewoon een veilig stuk land hebt, is er helemaal niks aan de hand, paarden vinden het t einde om lekker buiten te blijven luieren, t mag dan wel koud zijn buiten, maar ze hebben die dikke vacht nietvoor niets hooor!, 1000x beter dan met een deken ongeveer 22 van de 24 uur, in een hok van 2 bij 2 staan..van het buiten lopen krijgen ze daarbij ook een goede weerstand ,

Je houdt wel van extremen, zeg. Ik zou mijn paard op geen van beide manieren willen houden. Met zo'n storm als gisteren (regen + harde wind) ben ik blij dat mijn paard een deken op kan hebben en 's avonds weer op stal kan staan (zonder deken en zeker geen "hok van 2 bij 2") waar het hooi niet onder haar neus uitwaait Tong uitsteken

haha , ten eerste heb ik niet echt een ''eigen'' paard, maar ik ben zelf niet echt vóór het buiten laten staan van mijn paard, omdat dat gewoon mn gevoel is, maar ik heb een tijdje paarden gereden en die waren gewoon winterhard, dus opzich is het niet erg. daar ging t me meer om Tong uitsteken Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 02:15

een paard is geboren met het vermogen een goede wintervacht te kweken, en zonder deken. de conclusie lijkt me dus nogal logisch eigenlijk. de paarden die een hekel hebben aan slecht weer, of er niet tegen kunnen/ willen kunnen (de mijne kan zo zeuren als het regent), zijn gewend aan binnenstaan met slecht weer. het is dus aangeleerd gedrag door overbezorgdheid van de eigenaar. mijn paard heeft altijd een stal ter beschikking gehad, en bij onze nieuwe stalling heeft hij dat niet meer. als ik kom zeurde hij nog weleens, maar tegenwoordig wordt dat steeds minder. zielig of ongelukkig is hij zeker niet, als hij 12 uur per dag op stal staat, dán wordt hij pas zuur!

verder is het maar net of je een wintervacht mooi vindt of niet, sommige mensen vinden een dikke, slordige vacht (van het rollen oid) eruit zien als verwaarlozing oid, maar ik ben van mening dat het bij een paard hoort.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:54

Ik blijf het wonderlijk vinden dat mensen in dit soort zaken ALLE paarden over één kam scheren. Paarden zijn individuen met hun eigen voorkeuren, het ene paard geeft niets om regen, een andere gaat dan graag binnenstaan en dat is echt niet alleen omdat ze gewend zijn aan binnen staan, maar omdat ze er zelf voor kiezen. En dat heeft ook nog eens niets (of erg weinig) met ras te maken. Ik ken een ijslander die bij regen erg graag binnenstaat (inloopstal) en die heeft nooit "gedwongen" op stal gestaan om daaraan gewend te raken. Het is gewoon haar voorkeur om niet nat te regenen.
En ja, de MEESTE paarden worden geboren met de mogelijkheid om een goede wintervacht te kweken, maar je zal toch net die uitzondering getroffen hebben.....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:44

Ik vind ook: dat paarden buiten kunnen (op enkele uitzonderingen na) maakt nog niet dat ze dat ook het liefste doen.

Het meest ideaal blijft in mijn opzicht een inloopstal. Zo kan het paard zelf kiezen wat ie doet, en is het dus ook niet zielig als ie buiten in de regen staat, of uit zichzelf binnen op stal. Blijkbaar zijn eigen keuze, en dus altijd goed Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:48

_angela_ schreef:
Ik vind ook: dat paarden buiten kunnen (op enkele uitzonderingen na) maakt nog niet dat ze dat ook het liefste doen.

Het meest ideaal blijft in mijn opzicht een inloopstal. Zo kan het paard zelf kiezen wat ie doet, en is het dus ook niet zielig als ie buiten in de regen staat, of uit zichzelf binnen op stal. Blijkbaar zijn eigen keuze, en dus altijd goed Lachen

Ben ik wel mee eens. Ja

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:54

Als het echt slecht weer ik en denk laat ik ze maar naar binnen halen, galloperen ze spontaan naar het verste hoekje. Tja denk echt dat ze zichzelf zielig vinden!
Trouwens ik moet zeggen mijn shet die niet op stal hoeft vind het prachtig, en mijn bejaarde KWPN waarvan ik af en toe zelf, Meissie kom toch lekker naar binnen, wil helemaal niet en vind er ook niks aan.

Tegenwoordig mogen ze het dus lekker zelf aangeven, staan ze bij zonsondergang voor het hek te lummelen dan mogen ze naar binnen. Regent het pijpenstelen en fluit en roep ik en rent de boel lekker de andere kant op dan zoeken ze het maar uit.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:56

De mijne staan allemaal onder deken. Het is inderdaad niet natuurlijk, maar er is ook geen een paard dat in de natuur uit zich zelf in een bak van 20 bij 40 gaat rondrijden. Verder is het super slecht om een sportpaard met lange haren te rijden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:08

blacklight schreef:
Verder is het super slecht om een sportpaard met lange haren te rijden.

Oh?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:33

blacklight schreef:
De mijne staan allemaal onder deken. Het is inderdaad niet natuurlijk, maar er is ook geen een paard dat in de natuur uit zich zelf in een bak van 20 bij 40 gaat rondrijden.

Dus? Ik zie het verband niet. Knipoog

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:37

Faux schreef:
Denk je nou echt dat een paard het erg vind als er viezigheid aan zijn vacht zit ? Clown Waarom zouden ze, als ze gaan rollen, met modderigste en zanderigste plekje opzoeken.. zoals Wendy al zegt, het is maar net wat je referentiekader is. Lachen

juist idd, mijn schimmel is niet schoon te houden, en dat is absoluut geen natural paardje, die staat nu ook met dunne regendeken buiten om m beetje schoon te houden, maar meneer ligt lekker op de natste plekken in de klei te rollen ewn is dusdanig vies dat de klonten in de haren hangen en hij zelfs onder de deken vies is Vork

dus TS bezint eer ge verzint Bloos

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:01

ik had mijn paard vroeger altijd op een stuk privegrond met een stalletje erbij staan. ze kon in de zomer dag en nacht naar buiten en als ze wilde schuilen voor de warmte kon ze in haar stalletje. in de winter stond ze ook heel de dag buiten en alleen snachts binnen omdat het altijd verschrikkelijk nat was (de beek die er langs liep overstroomde bijvoorbeeld nogal eens een keer. sochtends was ze blij als ze weer de wei op mocht en als dat niet ging moest ik heel de stal dicht doen omdat ze anders de onderdeur eruit schopte. nu staat ze al sinds 2 jaar op een pensionstal en ze moet heel de winter binnenstaan. je merkt gewoon heel duidelijk dat ze daar een stuk lomer van wordt. verschrikkelijk vind ze het niet omdat al haar andere maatjes natuurlijk ook binnen staan maar ze is altijd blij als ze eruit mag. ik ben van mening dat het ook het beste is om een paard te laten kiezen. het zal niet altijd gaan maar je kan het leven van een paard het best zo natuurlijk mogelijk houden. nou moet ik natuurlijk niet schijnheilig doen want mijn paard staat in de winter ook onder een dikke deken maar dat is omdat ik veel rijdt en ze een te dikke vacht krijgt. ze heeft hem niet op omdat het zielig is om hem af te laten. ik merk zelfs duidelijk dat ze het veel fijner vind om geen deken op te hebben, maarja wat wil je.... hoe zou je het zelf vinden om dag en nacht zo'n ding om je lijf te hebben en als je dan eens jeuk hebt en je wilt lekker rollen dan schiet het nog niet op.

conclusie Vork Knipoog Bloos Tong uitsteken paarden in het land hebben niks te lijden in de winter, zolang ze genoeg voedsel krijgen en ze ergens kunnen schuilen voor slecht weer.
degene die beweren dat het zielig is vind ik grofweg gezegt een beetje kortzichtig.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:35

keat schreef:
conclusie Vork Knipoog Bloos Tong uitsteken paarden in het land hebben niks te lijden in de winter, zolang ze genoeg voedsel krijgen en ze ergens kunnen schuilen voor slecht weer.
degene die beweren dat het zielig is vind ik grofweg gezegt een beetje kortzichtig.

Gut, op basis van jouw waarneming aan welgeteld één paard kun jij conclusies trekken voor alle paarden?? Da's heel knap, hoor Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:54

@Waratje: Als je dit topic wat verder doorleest, staan er ongever 17 pagina's vol met reacties die exact hetzelfde als Keat zeggen. Veel meer dan 1 paard dus.

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:18

Wendy schreef:
blacklight schreef:
Verder is het super slecht om een sportpaard met lange haren te rijden.

Oh?

waarschijnlyk is het wel lastig om een "sportpaard" met een dikke vacht te ryden, maar waarom zou he slecht zijn??

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:25

Het kan wel slecht zijn als het paard door de vacht de warmte niet kwijt kan. Er ontstaat dan een oververhitting in het paard. De meeste paarden kunnen het echter goed kwijt dmv zweten.

Mijn paard hoort daar helaas niet bij. Hij werd kortademig, en dat ging ook maar langzaam over tijdens het stappen. Sinds hij geschoren is, is hij niet meer kortademig geweest. (hij heeft een goede conditie, wordt 3 keer in de week een 1,5 uur gereden, en 2 keer ruim 2 uur. Dit zijn geen buitenritjes, maar echt aan het werk.

Wil niet zeggen dat dat voor ieder paard zo is. De meeste kunnen prima aan het werk met een dikke vacht, ze zweten de warmte eruit en kunnen gewoon doorwerken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:24

Jes is niet zo schoon geweest als de laatste regendagen *LOL* Nou ja, als je niet verder keek dan haar romp, die was supertje wit/zwart. Keek je echter naar haar benen, dan tja.. die waren enigzins bemodderd. Maar ze voelt zich heerlijk, al vind ze het niet zo leuk meer om door 20 cm modder te moeten glibberen voor ze het land uit is. Ik merk ook dat ze niet echt staat te popelen om het land weer in te gaan, ze wordt de modder wat zat. Maar dat is gelukkig alleen maar voor het hek, en hogerop het land is het nog mooi droog. Daar stond ze zondag dan ook heerlijk te slapen in het zonnetje Lovers

Jes zit volop in haar wintervacht, en wordt daarbij ook intensief getraind (western) 1/2 keer in de week, daarnaast wordt ze buitengereden. Laatst hebben we een flink pittige buitenrit gehad, met een hoog tempo en weinig stappen. Toch was ze na een paar minuten stappen op adem, afgekoeld en weer klaar voor de volgende sprint. Ze kan haar warmte goed kwijt, is energiek en houd het goed vol.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:05

_angela_ schreef:
Het kan wel slecht zijn als het paard door de vacht de warmte niet kwijt kan. Er ontstaat dan een oververhitting in het paard. De meeste paarden kunnen het echter goed kwijt dmv zweten.

Mijn paard hoort daar helaas niet bij. Hij werd kortademig, en dat ging ook maar langzaam over tijdens het stappen. Sinds hij geschoren is, is hij niet meer kortademig geweest. (hij heeft een goede conditie, wordt 3 keer in de week een 1,5 uur gereden, en 2 keer ruim 2 uur. Dit zijn geen buitenritjes, maar echt aan het werk.

Wil niet zeggen dat dat voor ieder paard zo is. De meeste kunnen prima aan het werk met een dikke vacht, ze zweten de warmte eruit en kunnen gewoon doorwerken.

Het blijft ten gunste van de eigenaar/ruiter. Waarom 'moet' een paard 8,5 uur per week aan het werk? Je kunt je als eigenaar/ruiter ook aan je paard aanpassen, minder of niet rijden, en zo voorkomen dat hij oververhit raakt.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:08

Amberr_ schreef:
waarschijnlyk is het wel lastig om een "sportpaard" met een dikke vacht te ryden, maar waarom zou he slecht zijn??

Niks lastigs aan hoor Haha! Die van mij doet alles, in wintervacht. Ik ben degene die nadenkt en me aanpast. Ik neem bijvoorbeeld veel meer tijd om op adem te stappen. En ik rij gewoon niet in binnenbakken, dan maar geen wedstrijden in de winter, tis niet anders.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:32

Dorien66 schreef:
Het blijft ten gunste van de eigenaar/ruiter. Waarom 'moet' een paard 8,5 uur per week aan het werk? Je kunt je als eigenaar/ruiter ook aan je paard aanpassen, minder of niet rijden, en zo voorkomen dat hij oververhit raakt.

Er zijn nou eenmaal paarden die erg graag werken EN een wintervacht kweken waarmee het echt niet kan. Hou je dan rekening met het niet kunnen of met het wel willen? Da's geen van beiden ten gunste van de eigenaar, maar puur voor het paard. Als een paard nog geen drafje kan doen zonder gigantisch in de problemen te komen (stilstaan om te hijgen en zeer hoge hartslag) moet je in mijn ogen toch echt het paard helpen door te scheren. Maar ja, als je zelf een paard hebt dat niet zo'n idiote wintervacht maakt, is het soms moeilijk te snappen dat andere mensen andere keuzes MOETEN maken ten behoeve van hun paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:08

Dorien66 schreef:
_angela_ schreef:

in mijn geval niet. Mijn paard stilzetten is volgens de DA het begin van het einde. Juist de beweging op een juiste manier houdt hem soepel en langer heel.

edit: dat mijn paard vrije beweging heeft (hele dagen buiten) is niet voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:42

Mijn ervaring is dat het snel en overmatig zweten slechts tijdelijk en van korte duur is, namelijk de eerste weken van de wintervacht. Eind oktober/begin/half november ongeveer. Daarna is de vacht blijkbaar volledig geacclimatiseerd en zweet mijn paard veel minder en ook minder snel dan de korte periode daarvoor.

En ik heb gemerkt dat dàt de periode is waarin mensen hun paard gaan scheren.
Eigenlijk zou je het dus wat meer tijd kunnen geven en een paar weken wat minder intensief trainen, i.p.v. te gaan scheren. Want mijn paard is vast niet de enige?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:47

Mijn paard heeft de hele winter nog niet gezweet, en ik rij soms best wel intensief. Maar hij legt zijn vacht gewoon plat tegen zijn huid (zijn vacht is dan zo dun dat het net een glad zomervachtje lijkt) en hij zweet gewoon niet... En hij staat zonder deken.