annemariev schreef:Zo zie je maar weer dat er veel verschillende inzichten zijn. En dat is belangrijk bij alles wat je doet. Helaas zijn er weinig dingen zwart/wit. Maar dat maakt het aan de andere kant ook weer heel interessant.
Er wordt op dit moment verder onderzoek gedaan op de universiteit van Zurich, nadat in Zurich en Parma aangetoond is dat Monty's manier van werken zeer goede resultaten had en efectief minder streshormonen bij de paarden produceerde dan bij meer traditionele methoden. Zij zijn ervan overtuigd dat Monty's manier van werken erg goed is, en hij heeft daar dan ook een honoured doctership in animal behaviour, alsmede in Parma.
En kom nou niet direct allemaal over me heen met allerlei argumenten, want ik vind het prima dat jullie een andere mening hebben. Blijf alleen altijd zelf denken, en ga niet mee in de grote massa. En wat de pers betreft, daar kun je boeken over schrijven. Overal over de wereld wordt geschreven dat de paarden voor de demo's getraind zjin bijvoorbeeld. Of dat we ze meenemen, van plek naar plek. Hoe zouden we dat verborgen kunnen houden? En hoe zou ik dat moeten doen als ik mensen bij hun huis help? s'nachts al komen om te trainen?
Belangrijk om te weten is dat Join Up in heel veel gevallen een goed middel is, maar in heel veel gevallen ook niet. Dus wat dat betreft ben ik het helemaal met de schrijver eens. Een aggressief paard hoor je niet los te gooien, want je brengt jezelf in gevaar. Het is ook geen wondermiddel dat je paard helpt van het bokken af te komen. Maar het is heel vaak een heel goede start.
En om nog iets anders onder de aandacht te brengen, de verschillende meningen van experts over likken en kauwen. er zijn onderzoeken gedaan waaruit is gebleken dat likken en kauwen juist komt als het paard ontspant. Niet als het gestressed is. Of als het enigzins onzeker is. Toevallig gistren naar de voordracht geweest van Eric van Breda, erg leuk. Wat naast zijn betoog interssant was is dat hij evrtelde dat verschillende onderzoeken vershillende uitkomsten kunnen hebben. Dat maakt het inderdaad niet makkelijker. maar dan kom ik precies terug bij waar ik begon. Dat maakt het nou juist ook zo interessant.
hier heb je een heel goed punt.
Monty doet heel veel goed werk voor heel veel combinaties. En zo zijn er ook een hele hoop andere mensen die dat op hun manier doen.
Het mooiste zou zijn als alle kennis van al die mensen samengesmolten werdt tot een groot handboek soldaat........... en dan alsnog zijn er uitzonderingen 
Van elke leermeester kan je leren, je kan zelfs leren van die 10 jarige ponylesser op de manege...... maar het meeste leer je altijd van het paard zelf, door te kijken, observeren, analyseren en reageren.
Mijn meneertje wil graag sterk zijn aan de hand, gaat hangen als hij geen muur achter zich heeft en vaststaat....... oplossing voor hem is gewoon los, hij staat los in de gang met poetsen, zadelen.... hij staat los buiten met afspuiten, hij loopt los met me mee (hou het touwtje wel aan het einde voor de zekerheid vast, heb niet alle vertrouwen in zijn volgkunst
) iedereen blij. Zou ik ook niet bij elk paard doen.......... die pownie van mijn dochter neemt gelijk haar kans waar bijvoorbeeld.
en zo heeft ieder paard zijn eigen benadering, zijn eigen manier van werken, zijn eigen manier van aanpak nodig...... en zo heeft iedere leermeester zijn eigen goede dingen, en zijn eigen dingen waarvan ik zeg.......... naaaah, zou ik niet zo doen.
Maar dat komt vooral omdat ik nogal eigenwijs ben, en graag mijn eigen plan volg