Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interessant!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:26

luxket schreef:
<knip>
Een mens heeft een reactie snelheid van paar sec dus kan nooit precies op het zelfde moment een reactie geven, hier zitten altijd min een seconde tussen, en dat heeft die buckstopper niet..
<knip>

Eehhmm, niet om rot te doen, maar de reactiesnelheid van een mens is ong 2/10 sec. Tikkie sneller dus als jij wilt doen geloven............

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 09:29

annemariev schreef:
Zo zie je maar weer dat er veel verschillende inzichten zijn. En dat is belangrijk bij alles wat je doet. Helaas zijn er weinig dingen zwart/wit. Maar dat maakt het aan de andere kant ook weer heel interessant.

Er wordt op dit moment verder onderzoek gedaan op de universiteit van Zurich, nadat in Zurich en Parma aangetoond is dat Monty's manier van werken zeer goede resultaten had en efectief minder streshormonen bij de paarden produceerde dan bij meer traditionele methoden. Zij zijn ervan overtuigd dat Monty's manier van werken erg goed is, en hij heeft daar dan ook een honoured doctership in animal behaviour, alsmede in Parma.

En kom nou niet direct allemaal over me heen met allerlei argumenten, want ik vind het prima dat jullie een andere mening hebben. Blijf alleen altijd zelf denken, en ga niet mee in de grote massa. En wat de pers betreft, daar kun je boeken over schrijven. Overal over de wereld wordt geschreven dat de paarden voor de demo's getraind zjin bijvoorbeeld. Of dat we ze meenemen, van plek naar plek. Hoe zouden we dat verborgen kunnen houden? En hoe zou ik dat moeten doen als ik mensen bij hun huis help? s'nachts al komen om te trainen?

Belangrijk om te weten is dat Join Up in heel veel gevallen een goed middel is, maar in heel veel gevallen ook niet. Dus wat dat betreft ben ik het helemaal met de schrijver eens. Een aggressief paard hoor je niet los te gooien, want je brengt jezelf in gevaar. Het is ook geen wondermiddel dat je paard helpt van het bokken af te komen. Maar het is heel vaak een heel goede start.

En om nog iets anders onder de aandacht te brengen, de verschillende meningen van experts over likken en kauwen. er zijn onderzoeken gedaan waaruit is gebleken dat likken en kauwen juist komt als het paard ontspant. Niet als het gestressed is. Of als het enigzins onzeker is. Toevallig gistren naar de voordracht geweest van Eric van Breda, erg leuk. Wat naast zijn betoog interssant was is dat hij evrtelde dat verschillende onderzoeken vershillende uitkomsten kunnen hebben. Dat maakt het inderdaad niet makkelijker. maar dan kom ik precies terug bij waar ik begon. Dat maakt het nou juist ook zo interessant.

hier heb je een heel goed punt.

Monty doet heel veel goed werk voor heel veel combinaties. En zo zijn er ook een hele hoop andere mensen die dat op hun manier doen.

Het mooiste zou zijn als alle kennis van al die mensen samengesmolten werdt tot een groot handboek soldaat........... en dan alsnog zijn er uitzonderingen Lachen

Van elke leermeester kan je leren, je kan zelfs leren van die 10 jarige ponylesser op de manege...... maar het meeste leer je altijd van het paard zelf, door te kijken, observeren, analyseren en reageren.

Mijn meneertje wil graag sterk zijn aan de hand, gaat hangen als hij geen muur achter zich heeft en vaststaat....... oplossing voor hem is gewoon los, hij staat los in de gang met poetsen, zadelen.... hij staat los buiten met afspuiten, hij loopt los met me mee (hou het touwtje wel aan het einde voor de zekerheid vast, heb niet alle vertrouwen in zijn volgkunst Lachen ) iedereen blij. Zou ik ook niet bij elk paard doen.......... die pownie van mijn dochter neemt gelijk haar kans waar bijvoorbeeld.

en zo heeft ieder paard zijn eigen benadering, zijn eigen manier van werken, zijn eigen manier van aanpak nodig...... en zo heeft iedere leermeester zijn eigen goede dingen, en zijn eigen dingen waarvan ik zeg.......... naaaah, zou ik niet zo doen.

Maar dat komt vooral omdat ik nogal eigenwijs ben, en graag mijn eigen plan volg Lachen

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:21

Ze zijn net zo verschillend als mensen, en kunnen ook niet allemaal op de zelfde manier benaderd worden en snappen ook niet alles op het zelfde moment als de buurman. Elk dier mens of ding is een individu en zal een persoonlijk aanpak kunnen waarderen. Ik heb er veel aangehad en leer nog elke dag bij van mijn paardjes.

Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:42

Je bent natuurlijk ook nooit uitgeleerd.
Elke dag leer je wel wat,
alleen valt het niet altijd op.
en idd niemand is hetzelfde!!!
(maar dat word ook wel eens vergeten.)

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:20

Ik vind Monty Roberts wel echt goed. Ja
Mooi paard ook!

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:14

Ik ben ook aanwezig geweest bij de show in Zuid Laren en ben van mening dat Monty niks
verkeerds heeft gedaan. Als we het over Dador hebben met zijn gegil vertel me maar eens hoe
je dit anders kan oplossen! Monty heeft hem nog vriendelijk gevraagd of hij dit niet wilde doen
maar helaas hij luisterde niet (gek he)
Toen Dador werd bereden wilde hij iedere keer naar Monty toe. Ik ben van mening dat Dador dat niet zou doen als hij niet eerlijk en pijnlijk behandeld zou zijn!
King is met de buckstopper gereden en niet zonder reden wat Annemarie al aangeeft. Monty heeft ook aangegeven dat dit een tijdelijke methode is en zeker niet bedoelt is om er voor altijd mee te blijven rijden.

De opmerking dat Annemarie over alles positief moet zijn vind ik echt onzin. Als we goed lezen in dit topic zien we ook dat Annemarie meerdere keren aangeeft het ook niet altijd eens te zijn met Monty en dat hij daar dan ook voor open staat. Ik vind het positief hoe zij toch op dit topic reageert terwijl ze van te voren weet dat ze heel wat kritiek zal krijgen. Ook vind ik het positief dat ze zegt dat ze niet alleen van Monty leert maar ook openstaat voor de manieren van andere trainers.
Ieder zijn mening maar mijn mening is dat Annemarie en Monty goed werk verrichten.

Groetjes Bianca

Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:23

Helemaal mee eens Haha!

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 09:29

Ook helemaal mee eens! Haha!
Ik heb geen spoortje geweld in de selectie en show kunnen ontdekken!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:06

Tijgertje86 schreef:
Ook helemaal mee eens! Haha!
Ik heb geen spoortje geweld in de selectie en show kunnen ontdekken!

Het is niet iedereen gegeven om mentaal geweld te herkennen, kennelijk...............

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:27

Ik zeg duidelijk, ik heb geen geweld kunnen ontdekken. Onder geen geweld versta ik geen geweld, in welke vorm dan ook.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:33

En dan kan er nog steeds worden gezegd: "het is niet iedereen gegeven om mentaal geweld te herkennen". Het feit dat JIJ het niet ziet, betekent niet dat het er niet is. Ik heb in ieder geval meer dan voldoende mentaal geweld gezien in het stukje film dat ik gezien heb.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:35

Ik zeg ook heel duidelijk IK HEB GEEN SPOORTJE GEWELD GEZIEN......

Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:54

Ik kan ook geen geweld ontdekken hoor!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:34

Tijgertje86 schreef:
Ik zeg ook heel duidelijk IK HEB GEEN SPOORTJE GEWELD GEZIEN......

Zal ik je eens bij iemand langssturen? Zoiemand die je volledig kapot maakt door alleen maar naar je te kijken? Die woont niet eens zo heel ver bij je vandaan, dusse..............

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:40

Kom op zeg die mensen die zeggen dat er geweld in zit stel je niet zo aan. Een paard kan je echt niet normaal laten doen door te zeggen "wil je wel even normaal doen poekkie?" en dan nog even een dikke knuffel geven.
En Monty Roberts keek ook niet met vet enge ogen naar dat paard ofzo. Haha! En het paard ziet er niet bang uit ofzo. Lachen

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:54

Vraag: wat is voor een paard 'normaal doen'??

Een paard gedraagt zich, zoals op dat moment in die omgeving en situatie voor hem van toepassing is. Als dat in onze ogen niet 'normaal' is, dan is dat ONZE schuld en niet de schuld van het paard!

En ik vind wel dat het paard diverse kenmerken van nervositeit en angst vertoont en zeker niet van dominantie of ontspanning.

lesley1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:58

wel intresant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:05

callippo schreef:
Een paard gedraagt zich, zoals op dat moment in die omgeving en situatie voor hem van toepassing is. Als dat in onze ogen niet 'normaal' is, dan is dat ONZE schuld en niet de schuld van het paard!

Je slaat de spijker op z'n kop.
Als een paard zich "niet normaal" gedraagt, komt dat doordat het gedrag niet overeenkomt met je eigen verwachtingen, voortkomend uit onwetendheden en onkunde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:20

Santos_ schreef:
Kom op zeg die mensen die zeggen dat er geweld in zit stel je niet zo aan. Een paard kan je echt niet normaal laten doen door te zeggen "wil je wel even normaal doen poekkie?" en dan nog even een dikke knuffel geven.

Sorry dat ik het zeg.. maar je bent gruwelijk kortzichtig bezig als je nu zegt dat er niets tussen -'wil je even normaal doen poekkie?' aan je paard vragen- en -hem mentaal de hoogste straf die een paard maar kan krijgen (JU) geven- in zit Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:22

Tijgertje86 schreef:
Ik zeg duidelijk, ik heb geen geweld kunnen ontdekken. Onder geen geweld versta ik geen geweld, in welke vorm dan ook.

Oh, dus jij ziet de Join-Up niet? Haha! Ik nl. wel..

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:29

Ik heb alles gezien, zat er met m'n neus bovenop. De filmpjesmensen, die hebben de helft niet gezien Haha!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 10:26

Hmmm, misschien dat sommige mensen in de helft van de tijd meer kunnen zien dan iemand die er continue met zijn neus bovenop gezeten heeft...

Of de info van MR is daadwerkelijk dusdanig overtuigend geweest dat iedereen daar in de zaal gebrainwashed is Knipoog

Het lijkt me eerlijk gezegd niet zo fijn, als je naar zo'n demo bent geweest en hierna nog steeds niet geleerd hebt waaraan je angst kunt herkennen, of hoe je kunt zien aan een paard dat hij iets wel of niet fijn vindt...

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:43

Ik heb er ook absoluut geen geweld in kunnen ontdekken..

Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:12

Als je ontevreden bent over de manier van werken van monty roberts
is de oplossing heel simpel.
Dan gebruik je die manier gewoon NIET!!

En wil je dat er iets aan gedaan wordt, ga dan een keertje naar annemariev...
Citaat:
Zijn julie niet positief? Helemaal goed. Blijft nog steeds mijn uitnodiging staan dat ik jullie graag hier zie om te komen werken met enkele paarden die bij ons in training komen. Graag wil ik van jullie leren, ik zie de reacties graag tegemoet. Laat mij zien hoe je met enkele van de paarden die wij hier hebben het probleem kunt oplossen. Kunnen we het hier op bokt plaatsen zodat iedereen kan zien wat de meest effectieve manier is. Want resultaat is in de ogen van enkele van jullie misschien een negatief iets, maar voor het paard dat anders naar de slager moet is een positief resultaat iets heel erg moois. En dat resultaat bereiken we door de paarden te begrijpen en ze met ons mee te laten werken. Wat enkele ook denken, niet door geweld of pijn.
Mocht je niet de uitdaging aanwillen, maar wel een keer bij ons komen kijken hoe we met paarden werken, schrijf me gerust een mail. Kun je zelf een oordeel vormen.

(annemarie)

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:22

Lys, daar sluit ik me volledig bij aan!