_angela_ schreef:Als je eenmaal in een jaar aan een deken begint, dan moet je ermee doorgaan voor dat jaar. Als je er na de zomer niet mee begint, dan kan het zeker wel zonder deken! daar heb je helemaal gelijk in Ikke!
Mijn ervaring is toch anders. In maart heb ik mijn paard verhuist en binnen twee weken was zijn deken volledig gesloopt, ik was toen de hele week aan de andere kant van het land voor mijn werk. Een andere deken brengen was dus geen optie en ik had dus nog niet alles daar liggen. Aan het eind van de week kwam ik terug en als eerste ben ik langs mijn paard gereden, hij stond er vrolijk bij, hij was op goede temperatuur en blij dat hij van de deken verlost was. Dit was begin maart, het is in die periode nog flink koud geweest, het heeft nog aardig gevroren in die tijd. En hij heeft nergens last van gehad, zelfs geen verkoudheid.
In vertrouwen op de kennis van de stalhouder heb ik hem geen deken meer opgedaan. Volgens hem zijn paarden meesters in het reguleren van hun temperatuur, ook als ze van het ene op andere moment dus wel of geen deken meer op hebben. Dat klopte dus en door deze ervaring heb ik besloten dat hij nu ook geen deken meer opkrijgt.