Wat is er slecht aan dekens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Re: Wat is er slecht aan dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:19

_angela_ schreef:
Als je eenmaal in een jaar aan een deken begint, dan moet je ermee doorgaan voor dat jaar. Als je er na de zomer niet mee begint, dan kan het zeker wel zonder deken! daar heb je helemaal gelijk in Ikke!

Mijn ervaring is toch anders. In maart heb ik mijn paard verhuist en binnen twee weken was zijn deken volledig gesloopt, ik was toen de hele week aan de andere kant van het land voor mijn werk. Een andere deken brengen was dus geen optie en ik had dus nog niet alles daar liggen. Aan het eind van de week kwam ik terug en als eerste ben ik langs mijn paard gereden, hij stond er vrolijk bij, hij was op goede temperatuur en blij dat hij van de deken verlost was. Dit was begin maart, het is in die periode nog flink koud geweest, het heeft nog aardig gevroren in die tijd. En hij heeft nergens last van gehad, zelfs geen verkoudheid.

In vertrouwen op de kennis van de stalhouder heb ik hem geen deken meer opgedaan. Volgens hem zijn paarden meesters in het reguleren van hun temperatuur, ook als ze van het ene op andere moment dus wel of geen deken meer op hebben. Dat klopte dus en door deze ervaring heb ik besloten dat hij nu ook geen deken meer opkrijgt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:32

Ik geloof in een paar argumenten tegen dekens niet.
- ze kunnen prima de haren recht overeind zetten onder een deken. Het is niet alsof je de haren vast taped aan de huid.
- de weerstand gaat er niet van achteruit: Er treed hooguit gewenning op aan warmere temperaturen. Mijn paard is al 7 jaar in uitstekende gezondheid *klopt af*

Wat ik wel als een probleem zie is hoe sommige mensen om gaan met dekens.
- dekens moeten goed passen en niet gaan schuren of de bewegingsvrijheid beperken
- dekens moet je 'op maat' opleggen. Een warmere periode? een dunnere deken. Een koudere periode een dikkere deken. Je ontneemt ze de multifuntionele werking van de vacht een beetje (omdat je hem kort houdt), dan moet je daar je verantwoordelijkheid voor nemen.

Ik heb een probleem met mensen die hun paard onder 3 dekens zetten. Koop dan 1 goed dikke deken. Hoe meer van die dingen je er op legt, hoe meer je het paard gaat beperken in zijn bewegingsvrijheid.

Ook heb ik een probleem met mensen die ineens vanuit het niets er een dikke winterdeken opleggen. imo moet je minstens 2 of 3 verschillende diktes dekens hebben om voldoende te kunnen inspelen op de weersveranderingen.

Daarnaast moet dat ding dagelijks even af. Poets je paard dan ook fatsoenlijk en laat hem als het weer toelaat ook lekker even luchten en krabben. (overigens ken ik een veearts/ hengstenhouder die zijn paarden iedere dag een uur buitenzet en dan de deken eraf trekt, weer of geen weer)

Met rijden verplicht je je imo ook (+5 graden, guur weer en kouder) om je paard los te rijden met een losrijdekentje. Wel weer bijtijds eraf en weer erop.

Mijn persoonlijke afwegingen komen op het volgende neer: Zelfs met zijn ultra korte vachtje rij ik hem in de winter nog wel in het zweet. Met een dik pak haren erop zou werken geen doen zijn. Ik merk nu al vaak dat hij wat 'inzakt' van de warmte als ik een binnenrijhal binnenga. Daarnaast heb ik paard wat een absolute hekel heeft aan koud weer en wat snel gevoelige spieren krijgt als het bijvoorbeeld een uur regent.

Dan nog even mijn persoonijke cv, zodat je weet in welk hokje je mij en mijn paard kan plaatsen (als je ons kunt vangen)
- paard staat 10 uur per dag in een grote wei (sinds kort met soortgenoten)
- ik sla of schop mijn paard zonodig (maar kan hem ook helemaal de hemel in prijzen)
- ik rij dressuurmatig wedstrijden en buitenritjes
- heeft geen ijzers meer maar wel 6 jaar gehad
- rij met bit (en zonder)
- heb geen zin/ tijd om een uur uit te moeten stappen na een training

*edit, ik heb geen 'hekel aan' mensen omdat ze iets doen, is niet zo netjes om te zeggen*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:21

pol013 schreef:

dat hoeft ook niet

ze kunnen hun haren echt niet rechtop zetten onder een deken, door het gewicht van de deken wordt de boel wel degelijk plat gedrukt

Buiten dat, als een paard beweegt onder een deken, komt er warmte vrij van de spieren die maar moeilijk afgevoerd kan worden. Tenzij een paard stil staat op stal (lekker slecht) kan een paard al snel oververhit raken onder een deken en vervolgens daardoor sterk gaan afkoelen en ziek worden.

met een deken verwoest je gewoon de fijne thermostaatregeling die paarden zelf hebben

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:57

Arabesk schreef:
pol013 schreef:

dat hoeft ook niet

ze kunnen hun haren echt niet rechtop zetten onder een deken, door het gewicht van de deken wordt de boel wel degelijk plat gedrukt

Buiten dat, als een paard beweegt onder een deken, komt er warmte vrij van de spieren die maar moeilijk afgevoerd kan worden. Tenzij een paard stil staat op stal (lekker slecht) kan een paard al snel oververhit raken onder een deken en vervolgens daardoor sterk gaan afkoelen en ziek worden.

met een deken verwoest je gewoon de fijne thermostaatregeling die paarden zelf hebben

Dit wordt echt een welles nietes spelletje zo.
Ik zie mijn paard zijn haren wel overeind zetten. Daarbij sluit de deken echt niet overal even strak aan. Alleen op schoft en hoogste stukje billen ligt hij dicht tegen het paard aan.
daarnaast bestaat er zoiets als ademende dekens.
Mijn paard was wel warm maar niet heet of klam toen hij de afgelopen weken onder een regendeken stond met die flinke regenval, ook niet als daar al even de zon op had gestaan.

Daarbij is 7 jaar een gezond paard genoeg bewijs voor mij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 20:30

Arabesk schreef:

Maar wat ik me nu nog steeds afvraag is wat jij dan denkt dat er moet met een paard waar je de kilo's echt niet aan kunt voeren, al stop je er 20kg hooi en 10kg brok per dag in.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 09:06

Die leg je een deken op, omdat het slechte van de deken dan beter is dan het slechte van het zoveel afvallen.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 10:22

ikke schreef:
Arabesk schreef:

Maar wat ik me nu nog steeds afvraag is wat jij dan denkt dat er moet met een paard waar je de kilo's echt niet aan kunt voeren, al stop je er 20kg hooi en 10kg brok per dag in.

Een goed onderzoek door een holistische dierenarts? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 10:32

ikke schreef:

Allereerst stoppen met die 10 kg brok per dag. Pling
Verder: niet rossen, niet shampoo-en.
En mocht dat allemaal niet baten: laten onderzoeken (wat Gerrie ook al aangeeft: laten doormeten door holistische DA).

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 20:44

Mijn paard krijgt onbeperkt hooi + kuil. In het land is het altijd op, maar mijn pony wordt in de winter ook niet slanker Knipoog maar als ik 'smorgens kom ligt er vaak nog wel eten in de stal.
Mijn paard is al meerdere malen na gekeken en is gewoon een slechte eter. Ze is gauw afgeleid.
De ene morgen eet ze alles, de andere dag niks. Medicijnen krijg ik er alleen met een spuit in.
Suplementen eet ze bijna niet, zeker niet als er kruiden door zitten. Het enige wat ze aan supplementen eet is zeewier.
Als het kruidig ruikt moet ze het niet, dat is niet erg, maar ze vertrouwt een week der eten niet en laat dan bijna alles staan. Stel je voor dat er toch wat door zit Frusty

Als ik mijn paard dan ook nog zonder dek zet blijft er niks over. Weet ik uit ervaring. Dat ze bij mijn instructeur aankwam was ze zeer mager. Dit staat ook op het keuringsrapport.

Mijn paard krijgt trouwens heel weing brok, 1kg voor een sportpaard van 1.70. De rest doe ik met granen en vooral veel ruwvoer.
Maar ik moet zeggen dat ik al 14 jaar bijna alleen maar ruwvoer geef, ben er met mijn pony mee begonnen en mijn paard nu ook.
Dit heeft bij niks met NH oid te maken, maar meer met logisch nadenken. Heb wel agrarisch school gedaan dus daar komt het ook van.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:08

als een paard niet dik wordt, laat ik eerst bloed trekken..... zou het dier 24/7 buitenstaan dan inderdaad niet rossen, niet wassen. Onbeperkt ruwvoer....... hoge kwaliteit kuil/hooi gemengd met honingstro. Misschien dagelijks wat maismeel bijvoeren.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:30

Mijn paard staat in de winter onder dek en die ros ik ook bijna nooit Bloos Ben niet zo'n poetser

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 14:30

Rossen is ook masage en huidstimulering. Goede warming up!

Ik weet niet of ik al gereageerd in dit topic maar bij deze dan....
Ik men redelijk intensief met mijn shetlanders, zowel zomer als winter. Pony's staan 's nachts altijd binnen, dat ik de regel van de staleigenaar. Sinds 2 jaar doe ik geen deken meer op ook al gaan ze bezweet op stal. Droogstappen is geen doen, dan ben ik een uur aan het wandelen en imo is het totaal onnodig. De huid van de pony's is namelijk droog onder de natte vacht. Waarom zou ik er een wolle deken opdoen als ze een wolle vacht van hunzelf hebben. Ik merk niks van afvallen (kan bij een shet nooit geen kwaad) of kou. Ze rillen niet, kijken niet ongelukkig of kouwelijk en hebben nooit een snotneus (in tegenstelling tot de zogenaamde 'sportpaarden' bij mij op stal die wel onder de deken staan)
Ik vind het prima zo. Het spaart geld (shetten slopen graag dekens, vooral die van elkaar), tijd (dekens afhalen/wisselen) en het is prettiger voor de pony's dat ze niet de hele dag onder een deken moeten lopen omdat ik zo nodig een uurtje wil rijden (ik loop ook graag in mijn nakie in mijn vrije tijd)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 14:34

ik merk verder eigenlijk geen verschil met een paard dat wel dekens opheeft of geen dekens op heeft.
En dan bedoel ik met gezondheid dan.
Die van mij is net zo gezond en blij terwijl hij eigenlijk het hele jaar door een deken op heeft.
En met een ander paard dat het hele jaar door geen dekens opheeft.
Keur trouwens geen een methode af.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:00

KiWiKo schreef:
als een paard niet dik wordt, laat ik eerst bloed trekken..... zou het dier 24/7 buitenstaan dan inderdaad niet rossen, niet wassen. Onbeperkt ruwvoer....... hoge kwaliteit kuil/hooi gemengd met honingstro. Misschien dagelijks wat maismeel bijvoeren.

Nee, het probleem is helemaal niet zo moeilijk. Je hebt geen holistisch dierenarts nodig om te constateren dat het paard ongeveer de helft van z'n gebit mist. Daarmee heeft ie meer moeite z'n voer in verwerkbare samenstelling naar binnen te krijgen.
Als ze maar niet te veel energie hoeft te gebruiken voor de verwarming, dan gaat het uitstekend.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:03

ik heb het over algemeen Ikke Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:09

met rossen haal je het huidvet weg...... dus zullen ze het sneller koud hebben Haha! Haha!

rossen niet verstandig in de winter als ze zonder dek buiten staan Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 09:02

De grote plakaten modder zijn trouwens goed weg te halen met zo'n hondenkam die van die ijzeren tandjes heeft. Mijn pony vind het heerlijk als ik die door haar dikke wintervacht heen haal. en de modder komt gemakkelijk los.