Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:55

Jovarna daar moet 'k je wel gelijk in geven. Toen 'k met Wanda (m'n verzorgpaard) bitloos ging rijden ging het rijden al een héél stuk beter. Ze was inderdaad meer ontspannen. Daarmee dat ik zeg dat bit helemaal niet nodig is voor de basis. Ontspanning is basis. Je moet in moeilijke situaties het paard altijd terug naar de basis rijden en vanaf daar weer gelijdelijk opbouwen tot wat je bezig was.
Maar ik vraag me af of je (als je die ambitie hebt) ook hogere dressuur kan rijden met je paard. Ik heb in ieder geval die ambitie niet, dus zal ook niet vlug meer met bit gaan rijden. Ga zelf mijn jonge paard bitloos inrijden, en ben erover aan het twijfelen om nog dressuurwedstrijden te gaan rijden, juist omdat bitloos niet toegestaan is. Ben erover aan het denken om over te stappen op Endurance. Moet alleen nog zien of het mij en m'n paard gaat liggen, omdat je daar wel bitloos mag rijden.

Helemaal voor het bit ben 'k dus niet, maar ook niet helemaal tegen. Ik snap dat mensen ernaar grijpen omdat ze niet verder raken in dressuur. Zolang het bit dan ook gebruikt wordt waarvoor het gemaakt werd heb 'k er niets op tegen. Maar als je pas leert rijden wordt het paard echt gemartelt omdat je dikwijls je evenwicht gaat zoeken op de teugels...

Amon_

Re: Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:10

Ik wil absoluut niet meer met een bit rijden, zie voor mezelf het nut er niet van in, krijg er een dwars en tegendraads paard van wat niet lekker ontspannen loopt.
En heb inmiddels al zoveel voorbeelden gezien van mensen die bitloos goede dressuuroefeningen laten zien dat dat voor mij ook geen argument meer is.
En dat bepaalde rassen niet in te rijden zijn zonder bit zie ik voor mezelf ook als fabeltje.
Zorg dat de basis goed is, dan is mijn inziens elk paard zonder bit te rijden.

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:07

Helemaal mee eens morgannah.
Sinds ik bitloos ben gaan rijden is Orchid een stuk relaxter, ze wil aan de teugel als ik dat vraag, wat ze met bit nooit deed, is beter op mijn been en zithulpen en de gangen gaan ook beter.
Voor mij ook geen bit meer

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:07

Heb vanmiddag alle 17 bladzijden van het topic doorgelezen. In 1 ruk, zonder op te houden. Vind er heel leuke en handige dingen instaan. Wil zelf ook zeker de bitloos a la dr. cook uit gaan proberen. Ik weet van honden dat de gentle leader erg goed werkt (druk achter de oren en op de neus tijdens correctie, bij losse riem geen druk), ben van mening dat datzelfde zeker ook voor paarden geldt.
Laatst het rijden met een stalhalster was niet echt een succes. Kijken of dit beter werkt, en anders toch maar een cross-bridle aanschaffen (zag ze elders op een site voor nog geen 20 euro incl. verzendkosten). kan natuurlijk ook zelf gaan proberen, maar dat plan ligt er ook al een jaar of 5 voor een normaal touwhalster... heb nog steeds geen touw in huis.
ben benieuwd hoe het gaat bevallen!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:06

Ik heb het hele topic ook gelezen. Een maand ofzo geleden heb ik ook een topic geopend op hanarchement, welk bit ik het beste kon gebruiken. Toen zei Jovarna dat geen bit ook een optie is. Ik rijd nu bijna altijd op stalhalster met de teugels er onder geknoopt en het gaat prima! Het geheel rammelt echter wel een hoop, aangezien het uit twee musketonhaken bestaat en het halster ook ruim zit.

Nu wil ik een andere bitloze optoming kopen, liefst niet te duur. Ik wil mijn paard zonder al te veel ruis duidelijk maken wat ik bedoel, en het liefst iets wat niet te veel drukt/snijdt (paard krijgt snel schuurplekken van tuig).

Mijn rijstijl is ook helemaal veranderd... De dressuurfreaks bij mijn stal kijken me afwisselend vreemd/onbegrijpend/bewonderend aan... Ik heb nu de teugels zo los mogelijk in één hand en in mijn buitenhand (in de bak) een zweepje, niet om te slaan, maar om te wijzen, of haar tegen te houden. Stoppen/overgangen doe ik zoveel mogelijk op stem. Ik probeer nu niet meer zo netjes mogelijk voltes etc. te rijden, maar meer naar ontspanning toe te werken. Het gaat goed, paard loopt met d'r hoofd naar beneden en voor het gevoel over de rug, maar ik heb deze vage methode zelf 'gefabriceerd' dus ik weet niet of 't allemaal wel goed is. Kan iemand met meer verstand hier misschien een reactie op geven?

En een advies over welke optoming het beste is? Ik zit nu te denken aan een touwhalster of dat hoofdstel van de Ruitersportshop. Ik twijfel echter wel een beetje aan de druk die er door dat hoofdstel op de neus gezet wordt...

Bedankt!! En Jovarna, bedankt voor je verhelderende opmerking omtrent het bitloos rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:11

Heej wat leuk om dit te lezen!
Top dat je bitloos bent gaan rijden!

De neusband van het betreffende hoofdstel is vrij breed en van binnen zacht. Dus de druk wordt goed verdeeld.

Bedoeling is natuurlijk (altijd) om zo min mogelijk te 'trekken'. Wat je kunt doen om dat trekken te voorkomen, is zo dun mogelijke teugels aan het hoofdstel te bevestigen. Zodra je trekt, voel je dit onmiddellijk in je handen, nog voordat er druk op de neus van je paard komt. Dus dan laat je het wel om te trekken en veel druk op de neus te zetten.

Zelf heb ik teugels van 6 mm touwhalstertouw en het bevalt me prima.

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:48

NOu ik ben vanavond dus ook bitloos gegaan. had nogal wat voeten in de aarde, aangezien ik dus geen geschikte neusriem meer blijk te hebben, bovendien het halsterhoofdstel (die aan alle kanten te verstellen is) geen ringetjes aan de neusriem heeft, en ga zo maar door.
Uiteindelijk heb ik met een leren halster gereden (waarvan de neusriem aardig krap zit, maar ook iets aan de hoge kant (en dat is bij dit halster dus niet te verstellen)) met (schrik niet, want ik sta er ook niet echt achter, veel te scherp) een stropaktouwtje, waaraan ik de teugels had bevestigd.
Doordat ik een en ander erg scherp vond heb ik continu met een losse teugel gereden, met als gevolg dat er niet duidelijk een stuur op zat. Wel een rem, dat blijk ik (dmv barefoot?) erg goed met mijn gewicht te kunnen regelen. Ook de stuur is redelijk (in stap) te regelen met mijn gewicht, maar niet dusdanig dat ik nette voltes bv kon rijden (misschien zit ook wel te onrustig nog in het zadel?).

Toch ben ik erg te spreken over bitloos. met name dat ik toch een rem heb gevonden. Zij het nu alleen nog maar in de bak.
Nu ben ik toch aan het dubben of ik niet een echt bitloos hoofdstel zal aanschaffen. Ik kan natuurlijk eerst voor een losse neusriem en een stuk touw gaan, maar ben ik dan niet bijna net zoveel kwijt als voor een goedkoper (leren) bitloos (ca 40 euro meen ik)...
Es kijken of die dingen ook 2e hands worden aangeboden...
Als iemand nog iets in de aanbieding heeft, kom maar op!

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:01

Wat leuk om alle ervaringen te lezen! Ik ontvang als het goed is binnenkort mijn hoofdstel van Ruitersportshop Dus dan zal mijn verslag hier ook te vinden zijn.
Morgen ga ik even dit topic helemaal doorlezen

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:23

Na het artikel in BIT ben ik ook gaan denken over bitloos rijden.
Ik wil het ook graag een keer uitproberen, wil alleen niet eerst een bitloos hoofdstel aanschaffen (welke moet ik hebben/bevalt ons goed????) en er dan achter komen dat die optoming dan niet werkt voor ons.
Is het rijden met een stalhalster vergelijkbaar met een bitloos hoofdstel?
En mijn grootste vraag, snapt mijn paard het? (Ik weet het, het zit tussen MIJN oren....)

Blijf ook van mening dat die Dr. Cook niet helemaal gelijk heeft, mijn paard kan prima eten met een bit in, dus slikken kan hij echt wel.
En ook voor een bit geldt natuurlijk dat die zo vriendelijk is als de ruiter(hand) die er mee omgaat. De reden dat ik bitloos wil proberen is door de verhalen dat paarden er zoveel ontspannener mee lopen. Dit is wat ik al had ervaren na de overstap naar een boomloos zadel. Wil nu uitproberen of ik het rijden nog prettiger kan maken voor mijn paard met bitloos.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:33

Kijk dit topic anders een door http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=593104&st=0&sk=t&sd=a , misschien doe je daar ideetjes op. Als je niet meteen een bitloos hoofdstel wilt kopen, kun je er ook heel makkelijk 1 maken (in het topic staat een indian bosal, met of zonder extra gekruiste kaakriem, dit werkt erg goed). Het rijden met een bitloos hoofdstel vind ik persoonlijk niet te vergelijken met een stalhalster, als je een goed bitloos hoofdstel hebt dat goed bij jou en je paard past, werkt dat veel beter. Overigens is het niet zo dat het alleen tussen jouw oren zit. Het paard zal ook moeten begrijpen wat je bedoelt. Een goede voorbereiding is om hem te leren te wijken voor druk. Ik vind echter wel de indian bosal met extra kaakriem zeer geschikt om mee te beginnen, omdat je hiermee ook heel duidelijk kunt zijn tegen een paard dat het wijken voor druk nog niet zo doorheeft. Succes!

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:31

Dank je.
Wijken voor druk snapt hij al, alleen wijzen is zelfs meestal al genoeg.

Marjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:34

Wat is er dan zo slecht van een bit???

Whatulike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:51

Hoe dikker het bit is, hoe zachter het is voor de mond. Daarom is een dikke bustrens beter als een watertrens.De paardenbitjes voor extreem hete en sterke paarden zijn toch ook dun en soms zelfs gedraaid, juist omdat ze dan scherper inwerken.

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:15

Ben het helemaal met je eens..heb ook altijd geleerd dikker is zachter dan dunner..maar het belangrijkste is wat bij je paard past..en dat verschilt natuurlijk heel erg..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:03

Ik dik bit is voor de meeste paarden zeer onconfortabel!

Een bit is zowiezo niet lekker. Hij bemoeilijkt het slikken, enkel gebroken bitten prikken in het gehemelte en knijpen de tong samen als een notenkraker en dubbelgebroken bitten werken sterk op de lagen.

Bovendien, hoe zou je een bit in je mond vinden?

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:47

Lenneke_ schreef:
Bovendien, hoe zou je een bit in je mond vinden?

Hmmm..lijkt me zoiezo niet altijd fijn dat iemand op je rug gaat zitten en je verteld wat je moet doen..als je zo denkt kan je er beter mee uitscheiden..lijkt me?

Zelf rij ik soms bitloos en soms met bit *dubbel gebroken watertrens niet dik niet dun..er tussenin..en eerlijk gezegd merk ik weinig verschil aan haar..vind het zelf wel fijner zonder..

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 07:45

Citaat:
als je zo denkt kan je er beter mee uitscheiden..lijkt me?

precies, denk daar maar eens héél goed over na en bezin je dan nog eens of paardrijden wel zo fijn voor het paard is....... misschien bekijk je je paard daarna met heel andere ogen en ga je heel anders met hem om

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:13

Ik weet best dat paardrijden niet natuurlijk is, maar mijn paard heeft er wel lol in (wij doen niet aan rondjes in de bak) en omdat ik wil rijden maak ik het hem zo prettig mogelijk. Bovendien comandeer ik hem niet maar werken we samen, in de wedstrijd bijvoorbeeld bepaald hij of we stappen, draven of galoperen, alleen voor de PA/vetgate en finish zeg ik dat we gaan stappen en ik vertel hem waar we heen moeten (hij kan geen kaartlezen) Lijkt me een mooie deal, ik doe het denkwerk hij bepaald op welke stukken hij welke gang het prettigst vind

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:24

Lenneke_ schreef:
Ik weet best dat paardrijden niet natuurlijk is, maar mijn paard heeft er wel lol in (wij doen niet aan rondjes in de bak) en omdat ik wil rijden maak ik het hem zo prettig mogelijk. Bovendien comandeer ik hem niet maar werken we samen, in de wedstrijd bijvoorbeeld bepaald hij of we stappen, draven of galoperen, alleen voor de PA/vetgate en finish zeg ik dat we gaan stappen en ik vertel hem waar we heen moeten (hij kan geen kaartlezen) Lijkt me een mooie deal, ik doe het denkwerk hij bepaald op welke stukken hij welke gang het prettigst vind

ik vind dit idd klinken als leuk voor het paard! de manier waarop jij met je paard omgaat is in mijn ogen een leuke en vriendelijke manier.... dat probeer ik ook altijd na te streven
al is hetnatuurlijk wel zo dat ik soms aan mijn paard zie dat ze een keer geen zin heeft, maar als ze de dag van te voren al stil gestaan heeft( alleen maar in de wei gras hoefde te eten;P) ga ik toch wel ff rijden en bewegen, dus 'dwing' ik dr uiteindelijk toch wel tot een ritje bos

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:35

Natuurlijk 'dwing' ik hem ook, als het aan hem ligt staat hij alleen nog maar in de wei Maar ik probeer het voor hem wel zo aangenaam mogelijk te maken en daar draagt bitloos aan bij

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:00

keetieee schreef:
Hmmm..lijkt me zoiezo niet altijd fijn dat iemand op je rug gaat zitten en je verteld wat je moet doen..als je zo denkt kan je er beter mee uitscheiden..lijkt me?

Sorry, maar als jou paard het niet fijn vind dat jij met hem werkt, en je hem moet dwingen om iets voor elkaar te krijgen doe je toch iets fout

Mijn paard vind het ontzettend leuk om met mij te gaan rijden, wat we ook doen, gewoon het feit dat we het samen doen.
Als ik langs het weiland loop komt ze achter me aan, ze gaat desnoods over/onder/ door het draad heen. Ze wil wat met me doen.

Is dit niet zo dan is er iets mis. Bijv, een zekere maandag werkte ze rechtstreeks tegen, en ben ik haar gaan dwingen. Inplaats van dat ik met mijn stomme kop naar mijn pony luisterde!
Volgende dag was ze kreupel. Ze had zich al bezeerd in de stal, maar het werk had het erger gemaakt.

Of, na 2 weken op rust te hebben gestaan, waar ze het niet mee eens was, kruip ik weer op haar rug. Stront vervelend, ik kon níets met haar. Ik liet haar niet galoperen, wou rustig opbouwen, maar het lukte voor geen meter.
Totdat ik na 3 dagen klootten met haar naar buiten ga om uittestappen, en pony mij laat zien wat haar dwars zat. Ze gaat er met een noodvaart vandoor, en rent alle frustraties eruit. Ze ging zo hard, een renpaard is er serieus niets bij! Ze gaf alles! Ik kreeg haad absoluut niet terug en ben gestopt met proberen. Aan het eind van het pad houd ze in en daarna was ze perfect te rijden, weer helemaal de oude.

Conclusie, zij rent uitzichzelf niet in de wei, en was voor de rust flink getraind ; alle opgehoopte energie was een grootte frustratie geworden en dat moest eruit.

Conclusie, paard wíl echt met mij werken. Aangezien ze altijd heel goed haar best doet vind ze het schijnbaar wel leuk, anders had ik het allemaal niet voor elkaar gekregen. Als ze het niet wil, doet ze ook echt niets.

Over het bitloos, met de meeste bitloos hoofdstellen (waarbij het vaak onder de kaak of kin gekruist is) is mijn pony ook niet te sturen, ze snapt het niet.
Ik heb zelf een bitloos hoofdstel inelkaar geknoopt met de cross over haar neus heen, en dit gaat perfect.
Voor de endurance heb ik een hackmore; omdat die aan mijn endurance hoofdstel past, en deze als ie loshangt niet inwerkt en ze er amper wat van voelt, maar als ikhem nodig heb hij ook wel streng genoeg is om een zware lompe knol bij me te houden. Maar in ontspan wel altijd direct, daardoor hoef ik niet sterk in te werken!

Overigens kan bitloos met zo erg zijn als een bit, kijk naar de spanjaarden die een soort bosal van prikkeldraad maken. Tja, hang er dan maar gewoon een bit in, dat is nog vriendelijker.

En qua bitloos en dressuur, het is wel zo dat je met een bit, wat scherper inwerkt dat de hier meest gebruikte bitloze optomingen, een paard makkelijker in de nep krul trekt. d.w.z., dat ie zijn hoofd wel knikt, maar zijn rug alsnog wegdrukt. Hij doet dit dan alleen maar om de pijn van het bit te ontwijken.

Omdat die bitloze optomingen zachter inwerken zal je dat niet zo gauw lukken, en moet je echt van voor naar achter rijden.
Maar rijd je op de juiste manier (en daar hoef je geen super goede ruiter voor te zijn, alleen maar met verstand te rijden) dan is het bitloos net zo makkelijk, of zelfs makkelijker omdat je dat gezeur met een passend bit en eventueel gebitsafwijkingen niet hebt.

Mijn paard kan haar western proef net zo netjes zonder als met bit rijden hoor! Zelfs netter zonder, omdat ze met bit onrustiger is. Ik rijd wel met bit, dat is nou eenmaal verplicht, maar bij de western zijn ze dunner en heb je een veeeeel zachter contact.

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 23:40

Citaat:
Sorry, maar als jou paard het niet fijn vind dat jij met hem werkt, en je hem moet dwingen om iets voor elkaar te krijgen doe je toch iets fout

Zo bedoelde ik het ook niet.... zoals lenneke zegt dat je zelf een bit ook niet fijn zou vinden...klopt ..maar ik vind het ook niet fijn als er iemand op mijn rug gaat zitten en mij verteld (niet dwingt) welke kant diegene uit wil.
Aan mijn paard merk ik geen verschil met of zonder bit..ik rij ook het liefst zonder..maar ik wissel af omdat ik wil dat mijn paard het bit kent.
Heb nooit gemerkt dat mijn knollie het rijden niet fijn vond

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:30

Nouja, ijzer in mijn mond zou ik verschrikkelijk vinden, maar leuke dingen doen met iemand op mijn rug zou ik geen probleem vinden hoor!

Ik vind, ijzerwerk hoort niet in de buurt van een paard, niet in de vorm van ijzers en niet in de vorm van bit. Weetje hoe enorm pijnlijk het is als je ijzer tegen je tanden krijgt. Ooeeii.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:45

Neem eens een bit, leg hem op je onderarm zoals je het bit in de mond zou leggen (je arm speelt voor tong) en 'trek' aan het bit. Reken maar dat je auw roept. En dan is je arm nog ongevoeliger dan de tong.
Paarden laten niet gauw merken dat ze iets niet prettig vinden, maak daar geen misbruik van

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:26

Ik heb laatst mijn oude bit nog eens in mijn handen gehad bij het opruimen van mijn kast. Wat is zo'n ding zwaar (westernbitmet scharen, omdat ik meneer anders "niet gehouden kreeg"), maar waar ik echt van schrok waren de krassen en deuken die erin zaten, brrrrr.....