Annemariev heeft het niet voor niets over deze tekenen bij het longeren, dat is niet anders dan een paard rondjagen maar dan verfijnd. (Hopelijk

Ik heb zelfs een minipony die ik niet longeer, omdat ze dan in verwarring is over wat ik nou wil. Dat is een extreem sensibele pony die me overal volgt als ik in de weide ben. Ik kan me overigens niet herinneren dat ik met haar ooit JU gedaan heb, sommige hier opgegroeide paarden slaan dat stadium over en doen gelijk followup, teken dat ze mij al als deel van de kudde beschouwen misschien? Ik weet het ook niet.
Iedereen heeft het maar over het onderwerpingsmechanisme van die joinup, maar ik vraag mij sterk af welk mechanisme er nou daadwerkelijk aan ten grondslag ligt.
De uitleg van Monty moet nog maar blijken de juiste te zijn, ik wil graag meer wetenschappelijk onderbouwd onderzoek naar dit mechanisme, als dat er is.
Nu heb ik weleens het idee dat de felste reacties tegen de woordkeuze van Monty komen, terwijl die misschien veel minder over de JU zeggen dan wij denken.
Vaak wordt de existentiele doodsangst waarin je je paard zou brengen, veroordeeld. Maar van angst heb ik nooit een teken gezien, dan doet de uitvoerder iets fout.
Daarom vroeg ik om beeldmateriaal/ onafhankelijke beschrijvingen van dit gedrag in de omstandigheden van een kudde.
Citaat:Wat leer je je paard nou eigenlijk aan met een join-up? dat hij van je weg moet rennen? Ik leer m'n paard liever aan om naar me toe te rennen
Het heet natuurlijk niet voor niets joinup en followup heh.

Overigens is de JU natuurlijk maar een eerste stap. Niet een die je hoeft te zetten.