Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:Hoe gaat dat longeren precies dan? Gewoon om eens te "vergelijken".
Hier werkt dat namelijk ook niet. Ja, het kan, als ik zéér veel energie gebruik en hem constant push, hij doet dan wat moet met een kop op onweer en zodra ik iets verslap in aandacht is het meteen gedaan. Dus dat is niet zo mijn ding. Op dit moment zijn we veel bezig met wandelen, zowel buiten als binnen, en is het de bedoeling dat hij zijn verantwoordelijkheid neemt voor bepaalde positie & tempo en we gaan voor de positieve houding. In stap gaat dit voorlopig prima, draf vindt hij nog niks aan, maar komt hopelijk wel eens (en anders maar niet, maar hij is ook bijna 21 en heeft wel wat medische dingetjes, dus mijn lat ligt niet zo hoog).
Het is raar hoor, vooral in de (longeer)piste merk je dat hij bij het binnenkomen iets heeft van "gaaaan we weer", maar als je dan alleen de stapoefening doet zijn attitude binnen de kortste keren verandert en hij best vrolijk is, al blijft hij waakzaam voor het moment dat ik hem toch weer aan het werk ga zetten .. dat dat moment niet komt is voor hem echt mindblowing op dit moment (voor mij soms wel moeilijk, dat wel). Denk dat je met zo'n dingen uiteindelijk meer bereikt qua band dan het persé willen laten bewegen
Lielle schreef:Ik lees al een tijdje mee en zie ook een bekende opduiken () Boeiende materie, ik heb Whole heart whole horse gelezen, en hoewel het weinig praktisch toepasbaar is (kennelijk andere boeken wel meer, dus die staan ook op de lijst) was het wel lekker lezen. Ik kom er nog wel uitgebreider op terug, ik wil vooral nu wat toevoegen aan de discussie over lightness and softness. Vanuit mijn 'traditionele' achtergrond klinkt dit heel bekend, voor mij is lightness het scherp aan de hulpen staan en softness juist 'durchlassigkeit', waarbij in de ideale situatie een paard zich volkomen open stelt voor zijn ruiter en zonder enige mentale blokkade / aarzeling etc volgt wat er wordt gevraagd.
elisedcl schreef:Kom net van mijn paardje. Ze was in heel rustige bui vandaag xp echt ongelofelijk slaperig en kalm. Misschien omdat we gisteren een buitenrit hebbe gemaaktWe hebben wat gewerkt aan voorhand verplaatsen en daarna nog even gewerkt op het bitloosrijden waarbij ze moet leren stappen, stoppen en sturen op mijn zit. Na de training kwam er deze leuke foto uit
![]()
Ongeveer tevreden over vandaag, al was ze vandaag liever lui dan moe dus heb ik niet veel gedaan ;p
[ [url=m/NYzoAx.jpg]Afbeelding[/url] ]
elisedcl schreef:Kom net van mijn paardje. Ze was in heel rustige bui vandaag xp echt ongelofelijk slaperig en kalm. Misschien omdat we gisteren een buitenrit hebbe gemaaktWe hebben wat gewerkt aan voorhand verplaatsen en daarna nog even gewerkt op het bitloosrijden waarbij ze moet leren stappen, stoppen en sturen op mijn zit. Na de training kwam er deze leuke foto uit
![]()
Ongeveer tevreden over vandaag, al was ze vandaag liever lui dan moe dus heb ik niet veel gedaan ;p
woepsie90 schreef:elisedcl schreef:Kom net van mijn paardje. Ze was in heel rustige bui vandaag xp echt ongelofelijk slaperig en kalm. Misschien omdat we gisteren een buitenrit hebbe gemaaktWe hebben wat gewerkt aan voorhand verplaatsen en daarna nog even gewerkt op het bitloosrijden waarbij ze moet leren stappen, stoppen en sturen op mijn zit. Na de training kwam er deze leuke foto uit
![]()
Wat een leuke foto! Hoe gaat het met bitloos oefenen? Heb dat nog nooit gedaan dus ben nieuwsgierig
xxdomiixx schreef:Ik had gisteren ook heerlijk gewandeld met mijn paard. Had mijn stick niet meegenomen, was op een bepaald stuk wel heel onhandig. Niet dat ik er last van had maar dan had ik Zorro op een wat vlakker pad kunnen zetten en nu was hij zo stom om over het onregelmatige bevroren stuk te gaan. Na ja eigen schuld denk ik dan maar, hij is slim genoeg om het zelf op te lossenmaar wel lekker gewandeld.
Sonja89 schreef:@ elisedcl, ook hier wordt niet gelongeerd. Eerlijk gezegd heb ik dat zelf altijd heel saai gevonden, maar toen ik met Parelli in aanraking kwam, was daar ook de circling game. Net als jij had ik veel druk nodig om het longeren/cirkelen voor elkaar te krijgen en ik ben blij dat ik mijn tijd met de pony's nu anders kan besteden. Conditie opbouwen zal in een later stadium wellicht ook kunnen door middel van wandelen of fietsen, zie je ook nog wat van de omgeving! Dus net als de rest denk ik niet dat je je daar op dit moment al te druk om moet maken.
Verder sluit ik me aan bij [***]. Een klik wordt vaak gepresenteerd als iets magisch. In mijn ervaring is het soms gewoon hard werken, net als in iedere andere relatie.Mijn eerste paardje heb ik gekocht, omdat ik daar helemaal verliefd op was. Mijn tweede heb ik gekocht van een afstand, in de buurt komen of aanraken was niet haalbaar. Als ik nu moet kiezen met welke ik het makkelijkst 'klik', is dat toch de tweede. Zo zie je maar...
![]()
Hopelijk heb je vandaag een goede dag gehad met je paardje, ik ben benieuwd naar het verslag!
@ Lielle, ook van mij bedankt voor je bijdrage. Zo te lezen komt het begrip softness inderdaad voor een aardig deel overeen met durchlassigkeit.
@ woepsie90, aah ik was niet de enige met een bambi vandaag. Hier ook veel wind. Belangrijkste is dat je het positief hebt kunnen afsluiten en zo te lezen is dat aardig gelukt?
Hier met beide jongens gewandeld en ik ging blij naar huis.Ik merkte wel verschil met de voorlaatste keer, ze hadden allebei wat meer spanning. Spuni sprong aan in het begin wat in het rond en Kees ging bij vertrek een paar keer achter elkaar stilstaan. Dit keer heb ik Spuni als eerste gepakt, zodat het daarna prima was om met Kees iets langzamer te lopen. Was fijn zo!
[***] schreef:Leuke foto elisedcl!
Misschien was ze gewoon ontspannenMensen vergeten vaak hoe dat is omdat ze gewend zijn dat hun paarden constant alert zijn en op alles en iedereen reageren, maar gewoon ontspannen zijn is echt een fijn gevoel hoor
Hier ging het vandaag goed met het projectpaardje. Had hem opgezadeld en had de bedoeling om enkel te stappen en misschien te draven (aan de hand/longe, wilde eens zien hoe mijn zadel lag in beweging). Is alleen stappen geworden maar dat was helemaal prima. Eerst kijken voor een connectie en elkaar leren kennen en dan komt de rest vanzelf wel. Misschien hielp het ook wel dat hij een zadel op had, kan goed zijn dat hij echt het onderscheid kent tussen zadel = werken & zonder zadel = rennen natuurlijk.. weet niet wat hij geleerd heeft in het verleden op dat gebied. Merkte wel als ik vlakbij liep dat alles ok was, nam ik meer afstand naar het midden toe dan wist hij het precies niet goed meer. Dus werkpuntje.. Gisteren had hij ook een uur in de les meegelopen dus dat zal ook wel geholpen hebben.
De andere liet weer vraagtekens boven mijn hoofd komen, maarja, ben niet anders gewend bij hem. Op dit moment zijn we hem aan het behandelen voor mogelijke maagproblemen (zonder gastroscopie) om te zien of dat het één en ander oplost. Ergens heb ik de "hoop" dat zijn zuur gedoe daar (gedeeltelijk) vandaan komt. Sinds maandag zijn we begonnen (Gastrogard) en vandaag liet ik hem even los in de piste om te rollen enzo en ik weet niet, ik vond hem anders .. Hij gaf spontaan bokjes en deed spontaan gek, maar op een heel andere manier dan ik hem ken, net alsof hij het leuk vond ofzo. Heeft ook uit zichzelf gedraafd/gegaloppeerd met de oren naar voren en hij kwam zelfs naar mij toe met zijn oren naar voren (in tegenstelling tot zijn gebruikelijke "chargeren" wat ik uiteraard niet toelaat maar blijft een vervelend iets). Langs de andere kant was hij op de poetsplaats nog steeds even vervelend als anders. Dus ik weet het nietMorgen zou het 10 graden worden hier met veel zon, dus in principe staat er een lange wandeling op het programma, ben benieuwd!
En voor de volledigheid: de blinde was weer zijn lieve zelf
elisedcl schreef:Jensvl: niet zo fantastisch. Ik gaf geen fase 4 meer, maar wachte tot ze reageerde op mijn druk. Ze begon dan maar wat te spelen met mijn touw en wat onozel te doen. Ik probeer dan gwn rustig te blijven en te wachten maar het is zo moeilijk om dan niet die druk te verhogen want ik wordt zo ambetant van haar speel gedrag en dan negeerd ze die druk xd jahaha, maar ik heb geprobeerd om rustig te blijven
Sonja89 schreef:[***], interessant verslag! Fijn dat het ene projectpaardje goed gaat. Maagproblemen geven inderdaad vaak zuur gedrag. Hopelijk slaat de Gastrogard aan. Je weet misschien al wel dat je de goedkopere variant via internet kunt bestellen? Loopt ook een topic van hier op bokt. En verder heb je ongetwijfeld al kritisch gekeken naar stalling, voeding en welbevinden? Mijn jonkie heeft ook een behoorlijke periode maagklachten gehad. Na verandering van stal (op beide plekken dag en nacht op de wei) waren de problemen spontaan verdwenen. Veel plezier alvast met de wandeling in ieder geval!