Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:19

Mooie bonte types, terpentijn.

Goed bezig, cissy!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:30

terpentijn schreef:
Ik geloof dat deze 7 jarige merrie ook een RBE is, ze is pas laat zadelmak gemaakt, ik moet haar nog verder doorrijden deze zomer:[ [url=m/0L4Qnk.png]Afbeelding[/url] ]

Hier de voorste, daarachter mijn (vermoedelijke) LBI ruin:

[ [url=m/ddR1Tj.png]Afbeelding[/url] ]

Mooie foto's vooral de tweede...twee prachtig sprekende koppies!

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 08:06

Dieselpaard schreef:
Die confidence eq zal vast helpen, maar ik ben er tegenstander van om mijn paard vol te douwen met spul zodat hij rustig blijft.

Ik heb het nu één maal gebruikt. Zondag hebben we een heerlijke buitenrit gemaakt en normaal gesproken bouwt ze ontzettend spanning op van dingen die anders zijn, bijvoorbeeld een rare boomstronk, een handschoen die als vondeling op een paal gestoken is, een paaltje wat plat ligt...
Deze keer (en ik weet dat een éénmalig succesje geen garantie voor de toekomst is) was mijn meisje heel fijn te rijden. Niks geen hoog opgeheven hoofd met ogen die er bijna uitrollen, geen rare zijsprongen, maar fijn laag, aan een lang teugeltje. Zulke buitenritten gún ik mijn paard, omdat ik denk dat dat haar helpt in d'r koppie, en ja, dan 'douw ik met plezier haar neus vol'.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:16

Vind ik dan ook een goed idee. Ik ga dat ook eens proberen, denk ik!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:52

Wdj schreef:
Dieselpaard schreef:
Die confidence eq zal vast helpen, maar ik ben er tegenstander van om mijn paard vol te douwen met spul zodat hij rustig blijft.

Ik heb het nu één maal gebruikt. Zondag hebben we een heerlijke buitenrit gemaakt en normaal gesproken bouwt ze ontzettend spanning op van dingen die anders zijn, bijvoorbeeld een rare boomstronk, een handschoen die als vondeling op een paal gestoken is, een paaltje wat plat ligt...
Deze keer (en ik weet dat een éénmalig succesje geen garantie voor de toekomst is) was mijn meisje heel fijn te rijden. Niks geen hoog opgeheven hoofd met ogen die er bijna uitrollen, geen rare zijsprongen, maar fijn laag, aan een lang teugeltje. Zulke buitenritten gún ik mijn paard, omdat ik denk dat dat haar helpt in d'r koppie, en ja, dan 'douw ik met plezier haar neus vol'.

Dat jij dat met plezier een keer heb uitgeprobeerd, is toch alleen maar goed? Ik vind jouw laatste zin wel een beetje aanvallend, terwijl ik dat stukje niet aanvallend heb geschreven. Ik heb volgens mij gewoon uitgelegd waarom ik ergens tegenstander van ben en daarbij niemand aangevallen...

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:47

Ik vind de term "In de neus douwen" niet helemaal neutraal in die zin. Laten we het er op houden dat dit een van die momenten is dat geschreven woord op meerdere wijzen opgevat kan worden.

Maar eigenlijk leg je niet uit, waarom je het product niet wilt gebruiken. Je zegt alleen dát je het niet wilt gebruiken. Wil je uitleggen waarom niet? Ken je bijwerkingen oid? Want daar ben ik oprecht geïnteresseerd in.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:07

Ik ook, want ik overweeg het wel te proberen. Ik ben geen voorstander van paard sederen om rustig te blijven. Dus als er raar spul in zit, ga ik er ook niet voor. Maar als er gewerkt wordt met aanvullingen, vind ik het een ander verhaal. Soms gaat er iets mis in de stofwisseling (bij mens en dier), die door supplementen weer beter gaan werken. In dat geval vind ik het juist goed om dat bij te geven.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:47

Ik zei ook niet 'in de neus douwen', maar 'vol douwen'. Maakt verder niet uit.
Omdat ik het ook heb geprobeerd met magnesium en ik daarna mijn paard niet meer herkende omdat hij zo rustig was dat het leek alsof hij onder de 'downers' zat (van medicatie heb je uppers en downers...zo normen wij dat. Weet niet of jullie begrijpen wat ik bedoel?). Magnesium is tenslotte ook een aanvulling op de voeding en ik gebruikte echt de minimale hoeveelheid. Toen ik daarmee stopte kwam pas mijn paard weer naar boven.
Ik vermoed dat confidence eq zo'n zelfde werking heeft en daarom weiger ik het erin te stoppen.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:54

Daar heb je gelijk in!
Dit is wat er over vermeld wordt:

Confidence EQ bootst het natuurlijke stofje na dat merries geven aan hun zogende veulen.
Dit natuurlijke stofje is een feromoon (een soort geurstof).
Feromonen zijn een instinctieve manier van communicatie voor je paard.
Confidence EQ werkt niet drogerend of sederend, maar geeft het paard zelfvertrouwen in stressvolle situaties.

Een soort aromatherapie voor paarden :)
Maar genoeg hierover. Ik heb inderdaad ook vrij lang magnesium gebruikt, maar dat werkte niet. Konden ze maar praten, onze paardenvriendjes.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:15

Ja, zou wel makkelijk zijn, inderdaad.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:28

Het klinkt wel anders dan magnesium natuurlijk, maar ik durf het gewoon niet aan ;)

Hoest verder met de paardjes? Bij mij is het zadel net bijgevuld, omdat het niet helemaal perfect meer lag. Tis echt een piepert op dat vlak. Vandaag heb ik nog niet kunnen uitproberen of hij daadwerkelijk rustiger is (want pijn van het zadel uit zich bij hem in constant wegrennen en niet meer luisteren naar welke hulp dan ook), want het regent dat t zeikt hier.
Ik kwam er wel achter dat hij weer 2 flinke gaten had gegraven in de paddock. Hij heeft vaker van die streken. Ik heb geen idee waar dit door komt... Maar ik stond weer in de stromende regen de gaten te dichten...ware liefde, toch? ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:16

Ik weet t ook nog niet met dat spul.

Hier griep en slecht weer. Dus alles staat op pauze. Wel nog weer een zadel geprobeerd, gisteren. Volgens mij moet het lukken, maar ook de mijne is een piepert als het even niet lekker zit.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 01:02

Vandaag een dieptepunt voor ons.

Na wekenlang van vooruitgang en een betere vertrouwensband is daar na vandaag een fikse deuk in gekomen ben ik bang.

Tijdens het losmaken van de deken kwam er per ongeluk een bilkoord tegen dr been....paniek!

Ze begon te draaien en rukte zich los ( waren in de paddock).
Doordat ze ging rennen bungelde dat koord tegen dr benen aan waardoor er nog meer stress ontstond.
Ik dacht ze moet stil staan want dan kan ik dat ding weer vast klikken....maar stilstaan begreep ze niet meer en bij iedere benadering ging ze harder lopen.
Heb haar even uit laten razen en gewacht totdat ze uit zichzelf stil ging staan. Dat duurde een behoorlijke tijd maar toen ze eenmaal stond en ik naar haar toe wilde lopen begon de razernij weer opnieuw.
Oke dan wacht ik totdat jij naar mij toekomt en proberen we het dan....maar dat moment kwam niet. Na 4 uur wachten in de hoop dat ze zoals altijd toenadering komt zoeken of gewoon uit pure nieuwsgierigheid mijn kant op komt.... Kon ik op mijn buik schrijven.
Ik hoefde maar naar dr te kijken en weg was ze....
Toch maar op de weide gelaten met die bungelde bilkoord in de hoop dat de aanwezigheid van de kudde haar tot bedaren zou brengen.
ZE werd rustiger zolang ik niet in de buurt kwam...vanavond na een uur kletsen en geruststellen het koord weer kunnen bevestigen maar echt van harte verliep het contact niet.

Zucht......

Baal hier zo van....en het stomme is dat ik echt geen benul heb van wat ik fout heb gedaan. Wist ik dat maar...

Morgen laat ik de deken maar even voor wat het is...

Is dit herkenbaar misschien?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 07:53

Denk wel dat je je niet teveel zorgen moet maken hoor, ze zal jou met de bilkoord associeren.
Rightbrain is vluchtmodus dus is je volgende opdracht oefenen met koorden rond de benen.
Misschien net wel de uitdaging aan gaan en met je deken oefenen tot ze merkt dat een touw haar niet gaat opeten, aan, uit.
Eerst met een los stuk touw oefenen? Of een broekriem?
Heb je al geoefend met de stick rond de benen? Friendly game van parelli bv?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:01

Ik denk ook dathet wel weer goed komt. Maar wel goed om te gaan oefenen met dingen langs de benen. Had je geen emmer voer mee om haar te lokken?

Ik heb het met mijn Sjaak gehad, dat ik even de regendeken naar voren in zijn nek had gelegd, om er een onderdeken op te leggen. Diet ie zijn kop naar beneden, glijdt de deken ook naar beneden, over zijn kop. Zag ie niks meer! _O- . Was ook even stress, maar blind (letterlijk)rennen vond hij gelukkig zelf ook een slecht idee (ik was wel even bang dat hij dat ging doen). Meestal als ik m roep, blijft hij even stil staan, zodat ik kan helpen. Maar dit keer was hij alleen maar aan het springen. En ik was bang, dat als ik m aanraakte, dat ik dan een trap kreeg. Ik kon gelukkig aan de voorkant komen, deken opgetild (kiekeboe) en toen was hij meteen gerustgesteld gelukkig. Had ik een paar jaar eerder ook niet moeten hebben. Hij heeft wel eens, toen hij zich losrukte aan de dubbele lange lijnen, mijn hele hekwerk eruit gelopen in blinde paniek. Daar zwabberde natuurlijk ook steeds alles om hem heen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:08

Emmer voer had ik binnen bereik maar ze taalde er niet naar.

Jeetje zeg dat is ook wat de halve omheining eruit lopen...kan altijd erger zo lees ik.

De stick is een goed idee...had deze onlangs in een filmpje gezien van parelli..maar was weer even uit m'n gedachten verdwenen.

Bedankt!!!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:11

Topic ligt al even stil, maar wil toch even reageren! Voor zover ik weet heb ik ook een RBE paard, eh.. pony :+

Vooral het nerveuze herken ik precies. Ze wil graag voor je werken, maar schiet best snel in de stress en spanning. Ze is ontzettend voorwaarts, soms zelfs iets te :P Het grappige is, ze is verder in de omgang best wel relaxed en rustig. Schrikt niet gauw van gekke dingen buiten, op opvliegende eenden uit de sloot na. Ik heb haar pas sinds januari, dus nog geen 4 maanden, maar ik moet wel heel erg wennen aan de omgang met dit soort paarden! Doen jullie allemaal ook echt aan Parelli? Ik overweeg om een stick te halen, heb er ooit 1 gehad en dat was best een handig ding :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:22

Ik doe geen parelli. Maar de horsanalities vind ik dan wel weer interessant.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:54

Doe ook geen parelli, alleen the friendly game omdat deze erg goed werkt bij mijn paard.
Verder wel veel grondwerk....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:56

Ik doe ook voornamelijk grondwerk. Wil dit jaar wel wat meer werk maken van rijden en naar buiten (aan de hand nog wel).

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:19

Ik combineer parelli met clickertraining. Ik vind mijn meeste inspiratie bij parelli, vooral ook voor de horsenality zoals Fabster.
Heb ik erg veel aan gehad en de rest van de oefeningen zijn meer dan welkom. Ik leer het meest van de filmpjes te kunnen bekijken omdat ik alles zelf wil doen...als ik echt vast zit, schakel ik even een pro in om weer verder te kunnen :o

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:40

Weet iemand misschien een prettige site oid waarin beschreven wordt hoe je een RBE traint?.

Kom veelal op Engelstalige sites uit , maar mijn Engels is niet zo heel best.

De site van Humphrey Dirks heb ik reeds gevonden hihi.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 15:45

Ik weet dat het hier al een paar weken stil ligt maar wil toch even reageren.
Heb een paar weken geleden een jonge merrie gekocht waarvan ik sterk vermoed dat ze RBE is.
Daar kom ik toch op uit als ik de kaart invul.

Nu heb ik enkel ervaring met LB paarden, dus dat is wennen.

Waarom een vermoeden. Het beeld vertekent misschien omdat deze merrie nog maar een kleine 2 maanden geleden uit een ierse kudde is gekomen, en bijna niet in de hand is geweest.
We zijn dus heel langzaam aan elkaar aan het leren kennen.

Ik vind het erg interessant om al jullie verhalen te lezen.

Momenteel zijn we aan het werken aan het aanraken op het hele lichaam, dat wil ze nog niet. Met de Friendly game gaat het wel al wat beter, maar met de hand wil nog niet lukken.
Gelukkig heb ik veel geduld en alle tijd :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 15:55

Geduld en tijd is al het halve werk. Dan gaat het vast wel goed komen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:14

Wat interessant dit topic.!

Ik vermoed dat mijn paard een RBE is. Ik was eventjes aan het twijfelen tussen RBE en RBI. Maar ik denk dat ze hier het beste bij past. Mijn vorige paard was een duidelijke LBI en ik moet zeggen. Dat was een stuk makkelijker om mee om te gaan.
Maar mijn kleine soulmate zou ik voor geen goud willen weg doen.! <3

Mijn enigste twijfel tussen RBE en RBI is dat als je naar die chart kijkt die in de openingspost staat, ze van Introvert het onvoorspelbare, dichtklappen en in bepaalde situaties niet meer kunnen denken wel heeft. Maar van Extrovert heeft ze het impulsieve, paniekerige, over reactive, hyperalert, bedenkt zich geen seconde om te reageren op iets en vlucht dan meteen.

Doordat ze meer extrovert dan introvert dingen heeft dacht ik dat ze toch wel bij de RBE's hoort.

Zadelmak maken, doorrijden is nog een hele klus gebleken. Met zadelmak maken heb ik mijn rug gebroken omdat ze bij de 1e galop na een paar passen ineens in paniek schoot en doordat ze natuurlijk nog niet goed haar evenwicht gevonden had in die gang met iemand erop ze haar evenwicht verloor en om zichzelf overeind te houden mij juist uit mijn evenwicht gooide en ik eraf donderde.

Probleem daarna was dat 3 dagen later iemand anders met haar aan de gang ging (echt wel een kundig iemand) maar helaas niet goed oplette of de singel goed vast zat. Gevolg, in draf krijgt ze weer wat paniek, vliegt ertussenuit, zadel schuift, SMAK nummer 2 eraf.
Ik heb er toen voor gekozen dat ze het eventjes ''goed'' afsloten door 2 dagen daarna nog door te gaan met hangen en zitten en het daarbij te laten.

Ze was namelijk helemaal compleet dicht geklapt en ik kon er door mijn gebroken rug niet bij zijn. En gezien ze toch wel wat eenkennig is en ik haar niet kon ''steunen'' werd dat er niet beter op.
De dag na mijn val toen ik uit het ziekenhuis kwam was ze ook echt gewoon bang voor mij en ook echt voor alles. Was echt vreselijk om te zien. Helemaal omdat ik gewoon echt helemaal niks kon en niemand anders echt tot haar door kon dringen.

3 weken na mijn val kon ik langzaam weer een paar keer per week eventjes naar stal toe. Maar kon haar niet zelf vasthouden of niks nog. maar ik kon er wel weer zijn. En stalgenootjes zagen dat ze daarop reageerde gelukkig. Na 6 weken kon ik haar weer zelf poetsen en uit de wei halen enz. Maar ze bleef een ''rare'' blik in haar ogen houden. Ze was voor mijn val een gruwelijke knuffel en vertrouwde mij blind. Maar dat was allemaal weg. Ze was in zichzelf gekeerd en wantrouwend.

Ik heb toen besloten ruim de tijd te nemen om haar weer zichzelf te laten worden. en eind Juli was het dan weer zo ver dat er iemand op ging. En ze pakte het onwijs goed op. in het opnieuw zadelmak maken is ze nog 2 keer ''afgegaan'' maar doordat ik er dan naast stond kon ik snel genoeg tot haar door dringen zonder dat er ongelukken gebeurde. na anderhalve maand ongeveer denk ik dat ik er zelf ook weer op zat. Een groot anticlimax was dat. Want ik vertrouwde het niet echt. maar we zijn door gegaan en langzaam vertrouwde ik haar beter en beter en zij mij ook weer.
Echter denk ik dat ze toen nog weer een ''rust'' moment nodig had. Want na 2 maanden ging het weer berg af. Ze was zo moeilijk te rijden. Ze zag overal wat en schoot overal voor weg. 1 Mega brok spanning ten aller tijden. En als ze dan wat relaxter werd en ik kon er ontspannen op gaan zitten dan vloog ze bijna meteen weer.
Dat het weer zo fris werd hielp natuurlijk ook niet echt mee.
Ik merkte ook echt aan haar dat ze er niet echt zin meer in had en zelf had ik dat ook niet meer. Ik heb het rijden toen weer af gewerkt en gezorgd dat in December ons laatste ritje van het jaar een goede afsluiter was.

Nu ben ik sinds 2 maanden weer met haar bezig. We zijn aan de schriktraining gegaan (wat een grote flop was zou je zeggen omdat ze nergens echt van onder de indruk was en was ze het wel dan was de brutaal genoeg om het meteen eventjes uit te zoeken) en we zijn met dubbele longe begonnen onder begeleiding. Hier had ze onwijs veel paniek mee en mijn idee erachter was als ze kon leren met de dubbele longe om haar paniek wat onder controle te krijgen of ermee om te leren gaan ze onder het zadel ook beter ging worden.
Ook toen meteen besloten om een ander zadel te nemen. Het lag niet 100% op haar en ik zat er ook niet super in.

na een aardige speurtocht waarin ze overduidelijk aan gaf op de longe als een zadel niet optimaal lag hebben we gisteren van een zadelmaker groen licht gekregen voor een zadel. Gisteren voor de 4e keer in 2016 erop gezeten. En ook echt alleen gezeten en een rondje of 2 gestapt aan de hand.
Ze reageert er werkelijk super op weer. :)
Dus nu gaan we weer lekker beginnen. :D

De 1e keer trouwens dat ik er dit jaar op zat had ik wel echt het Euforie moment wat ik vorig jaar zo miste. :D

Sorry voor het immens lange verhaal. :o en respect als iemand het helemaal leest.! _/-\o_