Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:13

Ik verdiep me niet uitputtend in methodes, omdat mijn eigen methode altijd prima werkt.

Mocht het een keer niet werken dan is het nog vroeg genoeg. Ik veroordeel ook niks, ik vraag me alleen wel eens af of die methodes nou wel zo wenselijk zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:16

Parelli is voor de gefrustreerde of beginnende ruiter/paardeneigenaar een hele mooie methode, een duidelijk stappenplan dat vooral in level 1 de nadruk legt op veiligheid van de persoon op de grond. In een goed verpakt pakket, met de mogelijkheid om het van huis uit te leren, zonder dat je honderden kilometers (afstanden in de USA zijn nu eenmaal anders dan in Nederland) hoeft te rijden naar de dichtsbijzijnde instructie. Met redelijke kans op succes en doorgroeimogelijkheden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-01-13 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:16

ik ben het hier totaal niet mee eens, maar snap wel wat de bedoeling is volgensmij :
het paard uit de eigen ruimte van haar krijgen ,, maar de maniet waarop :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:18

LDRD schreef:
Ik verdiep me niet uitputtend in methodes, omdat mijn eigen methode altijd prima werkt.

Mocht het een keer niet werken dan is het nog vroeg genoeg. Ik veroordeel ook niks, ik vraag me alleen wel eens af of die methodes nou wel zo wenselijk zijn.

Als iemand dressuur rijdt volgens het skala en met les van een insturcteur is dat ook een methode (in 90% van de gevallen helaas een niet progressieve, onduidelijke, vervolgens door de leerling niet zelfstandig uit te voeren vanwege te weinig kennis methode, maar goed dat is een andere discussie). Als iemand op de manege via een bepaalde manier leert rijden is dat ook een methode.

Ik snap nooit zo goed wat er is mee is dat iemand een schat aan informatie, technieken enz uitbrengt in chronologische volgorde. Dan is het volgens veel mensen opeen eens sekte/"starre methode" omdat het te overzichtelijk en goed in elkaar is gezet?

Niet direct voor jou bedoeld hoor, maar dat is meer de lagemene gedachtegang waar ik me wel eens over verwonder. Net als de gedachte dat je bij parelli voor ieder paard standaard hetzelfde doet terwijl ook dat zeer ver door is ontwikkeld inmiddels. Voor mij is parelli ook echt niet heilig en de enige weg, maar iedereen maakt zich er altijd zo druk over zonder reden..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:25

Ik denk dat een methode nogal eens het paardengevoel in de weg staat. Elk paard is uniek met zijn eigen gedragingen. Waarom niet een methode perfect passend en steeds weer bijstellend voor dat unieke paard, zonder er een methode met een naam op los te laten? Als je er al een naam aan wil hangen dan zou dat 'de gevoelsmethode' moeten zijn wat mij betreft.
Gevoel ontwikkel je door de jaren heen door steeds maar weer met paarden te werken cq ze te bekijken/observeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:26

LDRD schreef:
Ik quote niks, ik pas deze een beetje aan omdat het op hetzelfde neerkomt. Hier is het ijzer een touw :j .

Dan heb je het toch niet helemaal begrepen. Er wordt niets extra bijgehaald.

De tools die je gebruikt bij NH houden in: touwhalster van correcte dikte en goede pasvorm, een grondwerkstokje met een string en een leadrope van verschillende lengtes, afhankelijk van de africhtingsgraad. En daar blijft het bij.
Dus geen slof, thiedeman, martingalen, heel arsenaal aan enkel- dubbelgebroken bitten, stangen, aansnoerneusriemen enz...gewoon de basis tools.
Dus je zelf aangepaste gezegde slaat de plank compleet mis.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:28

Mocht je gezien mijn onderschrift denken dat de werktuigen die jij noemt tot mijn uitrusting behoren dan zit je er behoorlijk naast. Toch geen vooroordeel hè?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:29

LDRD schreef:
Ik denk dat een methode nogal eens het paardengevoel in de weg staat. Elk paard is uniek met zijn eigen gedragingen. Waarom niet een methode perfect passend en steeds weer bijstellend voor dat unieke paard, zonder er een methode met een naam op los te laten? Als je er al een naam aan wil hangen dan zou dat 'de gevoelsmethode' moeten zijn wat mij betreft.
Gevoel ontwikkel je door de jaren heen door steeds maar weer met paarden te werken cq ze te bekijken/observeren.

Ik snap waar je heen wilt, maar het is juist de methode Parelli die rekening houdt met verschillende types paard, door gebruik te maken van "paardenpersoonlijkheden" oftewel "horsenalities". Dat, en het programma dat je naar gelang het type paard dient aan te passen geeft garantie op succes op 99% van de dieren waar je mee te maken krijgt. En dan is het idd afhankelijk van kilometers maken en tijd investeren. Ook bij Parelli.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:30

LDRD schreef:
Mocht je gezien mijn onderschrift denken dat de werktuigen die jij noemt tot mijn uitrusting behoren dan zit je er behoorlijk naast. Toch geen vooroordeel hè?

Onderschrift was me nieteens opgevallen, misschien moet je hem laten knipperen in neon oranje of zo. Valt hij beter op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:32

LDRD schreef:

En daarom doe je bij Parelli niet standaard bij elk paard hetzelfde op hetzelfde manier, juist omdat elk paard anders is.
Maar dan moet je het geheel wel begrepen hebben, en daar ontbreekt het nogal eens aan, omdat mensen maar vanalles willen doen zonder te weten waar ze eigenlijk mee bezig zijn. Ik heb 2 pony's waarmee ik beiden "volgen Parelli" werk en met beiden ben ik op een hele andere manier bezig. De basis is in wezen hetzelfde, de 7 games leren je met allerlei situaties om te gaan. Maar het is hoe en vooral wat je daarna doet wat van belang is. En zelfs de 7 games verschillen van paard tot paard in uitvoering.

Het is dus echt niet zo dat je steeds maar hetzelfde doet bij welk paard dan ook, want dat werkt niet aangezien paarden allemaal verschillend zijn. Maar de basis is hetzelfde, bij alles, alleen de manier waarop en de uitvoering verschilt. Ik las trouwens ook ergens dat iemand in de weide de games van Parelli echt niet herkent tussen de paarden onderling.. ik zal dan wel weer de uitzondering hebben maar ik herken ze zeker wel hoor, de eerste 3 dan toch (maar de rest zijn daar ook afgeleiden van, de eerste 3 zijn de basisgames).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:33

Dat is jammer dat hij niet opvalt :j .

Maar goed, dat is dus niet de uitrusting die tot mijn standaarduitrusting behoort die jij noemt, voor zover je dat al mocht denken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:34

Maar hoe moet iemand nou beoordelen op welk paard hij welk onderdeel van Parelli moet toepassen dan?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:34

De valkuil bij een strak afgebakende methode kan zijn dat er weinig ruimte is voor op de individu toepaste oplossingen.
Daarbij heeft strak in de leer zijn, bij welke methode dan ook, het gevaar dat mensen een tunnelvisie ontwikkelen.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:35

hoe langer het filmpje speelt des te erger wordt het ook. Je ziet het paard op een gegeven moment ook mesten van de stress. Waar slaat dit op, dat je soms wat strenger moet optreden oke, maar ik zie toch een braaf paard dat reageert en dat het getrek en gezwiep en weet ik wat allemaal niet op houdt als het paard reageert. Wat wil je dan in hemelsnaam je paard duidelijk maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:36

De opmerking was nav een reactie dat een touw een extra hulpmiddel zou zijn, wat dus niet waar is.
Het hoort tot de basis, er gaat niets bij, naar mate je verder komt hoogstens wat af.

Voor de rest heb ik niets tegen hulpteugels, mits correct toegepast. Je moet ze weten te gebruiken en ook weten weg te leggen. Helaas schort het aan beide maar al te vaak.

Verder geen mening over jouw manier van beleren en rijden van de paarden. Ook je onderschrift zegt me niets over je niveau, je zou net zo goed op zoek kunnen zijn voor een ander.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:37

LDRD schreef:
Maar hoe moet iemand nou beoordelen op welk paard hij welk onderdeel van Parelli moet toepassen dan?

fransje23 schreef:
De valkuil bij een strak afgebakende methode kan zijn dat er weinig ruimte is voor op de individu toepaste oplossingen.
Daarbij heeft strak in de leer zijn, bij welke methode dan ook, het gevaar dat mensen een tunnelvisie ontwikkelen.

Kijk eens naar deze pagina, er zit ook een schema bij.

Paarden kunnen in verschillende situaties van horsenality veranderen

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ty-horses/
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-01-13 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Fransje_70

Cassidy schreef:
Dat is idd menselijk. Zo kan ik bij Klaus Ferdinand Hempfling alleen maar denken aan de Sekte die hij vroeger heeft opgestart, de mensen die hij financieel de misere heeft ingeholpen (en vrouwen die hij het bed in heeft gepraat en zwanger heeft gemaakt), en gaan er bij mij allemaal alarmbelletjes rinkelen als er er weer een puber op Bokt over zijn methode loopt te zwijmelen.

Wahahahahahha! :=

sallandval

Cassidy schreef:
Ik heb me verdiept in die methodes. Gewogen en voor een gedeelte geprobeerd. Groot fan geweest van MR tot hij van een voetstuk afkeilde, geen zin om daar verder op in te gaan maar de topics staan op bokt en die wil ik gerust hier plaatsen.

Wat ik van KFH vindt: goed met paarden, communicatief en didactisch absoluut niet sterk, wat ik bij hem vinden kan, vind ik elders ook en beter. Dingen die ik hem door leerlingen laat doen vallen in mijn ogen "don't try this at home", want levensgevaarlijk. Hele methode een zelfverheerlijking van hemzelf. Ik heb geen zin in een sekte, en als iemand paarden nodig heeft om tot God te komen, dan heb ik daar andere wegen voor. Ook daar zijn andere topics over geweest.

Dus pot verwijt de ketel? Ik heb een uitgesproken mening over methodes waarin ik me heb verdiept. Kan ik niet van iedereen zeggen.

Wie zegt dat tegenstanders van Parelli niet net zo hard fan wáren en vervolgens afgeknapt. Natuurlijk kun je het niet van iedereen zeggen, maar je kunt ook niet zeggen dat het bij niemand zo is. Net zo min als dat je kunt stellen dat je niet ook af zou kunnen knappen op PP of op welke andere (paarden)figuur dan ook.

En Hempfling, volgens mij herhaal je bij hem ook vooral hear say van andere fora? Artiesten zoals hij zijn vaak zweverig ja, maar dat weet iedereen die ook maar een boek van hem heeft doorgebladerd... dan kun je geen praktische cursus verwachten toch?

Het maakt mij niet uit hoor, maar het lijkt me zo lastig om anderen zo hard af te keuren op iets dat je zelf bij andere 'goeroes' doet? Wat mij betreft is het allemaal hetzelfde; geen van die lui is 100% wit en geen is 100% zwart.

Dit filmpje is gewoon een beginner met nog weinig idee van timing... tja, oefening baart kunst!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:39

Fransje_70 schreef:
Cassidy schreef:
Dat is idd menselijk. Zo kan ik bij Klaus Ferdinand Hempfling alleen maar denken aan de Sekte die hij vroeger heeft opgestart, de mensen die hij financieel de misere heeft ingeholpen (en vrouwen die hij het bed in heeft gepraat en zwanger heeft gemaakt), en gaan er bij mij allemaal alarmbelletjes rinkelen als er er weer een puber op Bokt over zijn methode loopt te zwijmelen.

Wahahahahahha! :=

Want proof? Ik weet niet hoe je Duits is, ga het ook niet voor je vertalen.

http://www.nh.cybercomm.nl/kfh_file/kritik.htm

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:39

Sentido schreef:
Ragdollcat: waarschijnlijk was diegene ook zonder de Parelli methode niet in staat om dat paard op te voeden. Hoe vaak zie je niet dat mensen het verkeerde paard kopen, dat qua karakter gewoon niet bij hun past. Daar kan Parelli niks aan doen.

Mijn mening is dat, mits goed uitgevoerd en op het paard afgestemd, is het een hele fijne methode die voor goede resultaten kan zorgen. Dat het niet de enige weg is die tot Rome leidt lijkt me logisch. Het biedt echter voor veel mensen (die bijvoorbeeld nieuw of minder ervaren zijn in de paardenwereld) wel veel houvast en dat maakt het wel erg handig om meer te leren over het wezen paard. Dat je vervolgens nog wel je verstand moet blijven gebruiken en vooral moet kijken naar het paard dat voor je staat, tja dat spreekt voor zich.

Flauwekul, die paard is geen probleempaard mocht je dat denken. Gewoon duidelijk zijn. En het is geen verkeerde paard gekocht hoor en het karakter past perfect bij de eigenaar.

Gewoon opvoeden en corrigeren wanneer nodig ipv parelli dit en dat.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 19-01-13 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:41

sallandval schreef:
En Hempfling, volgens mij herhaal je bij hem ook vooral hear say van andere fora? Artiesten zoals hij zijn vaak zweverig ja, maar dat weet iedereen die ook maar een boek van hem heeft doorgebladerd... dan kun je geen praktische cursus verwachten toch?

KFH zelf gezien en mee mogen maken op de Equitana in Essen nog voor zijn Spaanse Vinca tijd. Poestig mannetje, mega ego. En ook voor jou de link naar het Duitse artikel.

http://www.nh.cybercomm.nl/kfh_file/kritik.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:42

Ik snap niet wat er hier geleerd wordt aan het paard. Nee, ik heb niet het hele topic doorgelezen, dat klopt! :)
Ik vind het gewoon misselijk makend. Lekker je paard pesten door 9 minuten lang aan een touw te gaan staan zwiepen. En de vrouw let niet eens op wat ze doet.

Fransje_70

Sizzle schreef:
Jessix, Ik ken Casper niet, ik beoordeel alleen wat ik zie.
Ik vind het persoonlijk ongewenst als een paard de hele tijd onderdanig zijn lippen staat af te likken.
Wij hebben hier op stal een super Parelli getrained dier staan die zijn baasje altijd op de voet volgt. Ook buiten loopt hij zonder halster of touw.
Laatst was ze op vakantie en zou ik hem even vrij laten bewegen.
Ik liet hem samen met mijn paard in de bak. Waar mijn paard meteen haar eigen gang ging en speels ging bokken kwam de ruin naast me staan en wachtte op een commando.
Pas toen ik hem met een armbeweging wegstuurde begon hij keurig rondjes over de hoefslag te bewegen terwijl mijn paard maar half lijp heen en weer aan het scheuren was en probeerde om hem mee te krijgen.
Omdat ik hoopte dat hij meer initiatief zou tonen als ik me er niet mee bemoeide liep ik weg, maar accuut stind hij dus weer naast me omdat ik we immers afwende van hem.
Beetje jammer vond ik dat persoonlijk.

Maar goed ieder zijn ding. Anderen zijn het vast ook niet met mij eens.

ja dat is te ver doorgevoerde Parelli (je ziet het ook veel bij Western paarden) dat noemen ze wel "learned helplessness". Dan is het dier veel te afhankelijk van de commando's geworden en heeft geen grammetje eigen initiatief meer. Dat zou mijn paardentraining ook niet zijn, mijn paard heeft in de basisopvoeding Parelli gehad, maar ik laat haar geen robot worden, niks aan.
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 19-01-13 19:43, in het totaal 2 keer bewerkt

LDRD

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:43

Mag ik een Parelli lekenvraag stellen?
Waar is het op gebaseerd dat een paard achteruit moet lopen als je met het touw wiebelt?
Vraag ik me doodserieus af.