Wie kent deze halve gare??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:35

Cassidy schreef:
piepenfiets schreef:
Iedereen die in één sessie voor publiek "wel effe" een paard zal "breken" of corrigeren is imo een halve gare;dan gaat het om ego van de trainer ipv het paard.
Vwbt het filmpje van Buck B;er was voorinformatie en all the more reason waarom ik niet begrijp waarom deze hengst uitgelokt word.Iedereen die wel eens met zo'n agressief paard heeft gewerkt wéét dat je altijd een nooduitgang creeert alvorens je aan het werk gaat. Met alle respect voor de mans horsemanship denk ik niet dat dit een goed voorbeeld is van een levensgevaarlijk paard dat heftige trainingsmethoden zoals in het eerste filmpje, vergoeilijkt.
Juist bij dit soort dieren komt het aan op brainpower en wederzijds respect.
Overigens is de hengst in Bucks filmpje niet afgemaakt naar ik begrijp en maakt het inmiddels goed bij andere mensen.

Film gezien? Daar wordt wel geroepen dat het dier is afgemaakt. Maar goed, heb het niet zien gebeuren dus ik ga er van uit wat er gezegd wordt. Trainer die aangevallen wordt is niet Buck zelf. En om echt in te kunnen schatten moet je een dier uitlokken. Je kunt er niet van uitgaan dat de informatie die anderen je geven correct is, zelf eerst uittesten. Als ik jou een voor jou onbekend paard in handen geef, vertel dat hij is ingereden, vraag om op te stappen dan ga jij dat hopelijk ook verifieren....

Nee film niet gezien,maar wel op de hoogte dat de trainer niet Buck B zelf is. De info heb ik van een stel Buck-groupies uit de USA die vertellen dat de vrouw tegen zijn advies is ingegaan maar dat zijn advies meer te maken had met mw zelf dan het paard.
Als ik met een paard aan het werk ga zal ik hem altijd eerst "inschalen" en voor een nooduitgang zorgen.
Deze hengst geeft duidelijk signalen die genegeerd worden en de opbouw naar zijn uitval is duidelijk.
Ik denk serieus dat dat ook de bedoeling was,iets forceren om een punt te maken.
Naar ik hoor is Buck B een getalenteerd paardenman dus andere verklaring heb ik hier niet voor.
Voorinformatie over een paard heb ik niet zo veel aan en verifieer het ook niet aangezien in mijn ervaring
paarden in een andere omgeving/met andere methoden/andere trainers wel eens totaal anders kunnen reageren dan
normaal voor hen is, soms beter en soms juist slechter.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:36

De term breken wordt bijna altijd in dit soort contexten gebruikt als een term met een negatieve lading, een methode waarbij je daarna een soort zielloos, willoos dier overhoudt wat eigenlijk niet meer leeft. Hoe vaak heeft iemand hier al werkelijk zo'n paard gezien en hoe vaak was dat een paard wat zo'n dominant karakter had dat het dit soort strijd leverde?
Ik heb nog nooit een paard met die vechtlust zien veranderen in een willoos dier zonder levenslust, vaak worden dat soort paarden juist toppers als ze bij de juiste persoon terecht komen omdat ze die vechtlust hebben maar het daarna op de juiste manier weten te gebruiken.

HalloDan, als het je eigen ervaring was en wat je zegt was waar, dan was je nu niet meer met ons aan het discussiëren hé ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:44

piepenfiets schreef:
Voorinformatie over een paard heb ik niet zo veel aan en verifieer het ook niet aangezien in mijn ervaring
paarden in een andere omgeving/met andere methoden/andere trainers wel eens totaal anders kunnen reageren dan

Onder verifieren bedoel ik meer dat jij bij het paard op een manier te werk gaat dat je aan zijn reacties af kunt lezen of hij een bepaalde training heeft doorlopen. Hoe dan ook krijg jij informatie van de eigenaar als jij een paard ter correctie krijgt aangeboden zodat je weet tegen wat voor problemen hij aanloopt. Je gaat vervolgens longeren/of niet, en stapt er meteen op of niet, al dan niet met hulp vanaf de grond, en een bodyprotector en helm. Op grond van reacties die je krijgt bij de omgang, longeren, opzadelen en het rijden, kun jij afleiden wat voor vlees je in de kuip hebt. Je gaat aftasten, en niet meteen het probleem aanpakken. Dat was ik wat ik bedoel met verifieren of de info die je krijgt correct is. Mensen vertellen veel, interpreteren nog meer. De enige die je echt kan vertellen wat er gaande is, is het paard zelf.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:53

Cassidy schreef:
piepenfiets schreef:

Onder verifieren bedoel ik meer dat jij bij het paard op een manier te werk gaat dat je aan zijn reacties af kunt lezen of hij een bepaalde training heeft doorlopen. Hoe dan ook krijg jij informatie van de eigenaar als jij een paard ter correctie krijgt aangeboden zodat je weet tegen wat voor problemen hij aanloopt. Je gaat vervolgens longeren/of niet, en stapt er meteen op of niet, al dan niet met hulp vanaf de grond, en een bodyprotector en helm. Op grond van reacties die je krijgt bij de omgang, longeren, opzadelen en het rijden, kun jij afleiden wat voor vlees je in de kuip hebt. Je gaat aftasten, en niet meteen het probleem aanpakken. Dat was ik wat ik bedoel met verifieren of de info die je krijgt correct is. Mensen vertellen veel, interpreteren nog meer. De enige die je echt kan vertellen wat er gaande is, is het paard zelf.

eens

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 11:01

Als er ergens een demonstratie gehouden wordt, of een clinic, dan willen mensen iets ziet. Ze willen paarden zien die problemen geven of hebben, en een trainer die het onder oog van de toeschouwers gaat proberen op te lossen. Dus worden er dieren gevraagd die deze problemen vertonen, zodat je iets hebt om te kunnen laten zien. Mensen melden hun dieren aan, vertellen een verhaal erbij dat je niet kunt verifieren omdat je voor zo'n demo niet met zo'n dier aan de slag kunt gaan, omdat het effect dan weg is. Hoef je net zo goed die demo/clinic niet te geven.

En dan is de kans groot dat je als trainer ergens tegenaan gaat lopen wat je niet meteen op kunt lossen, wat meer tijd vraagt dan dat halve uurtje, of wat achteraf misschien achter gesloten deuren had gemoeten. Zie de affaire Pat Parelli met Catwalk, en misschien het paardje op de foto's waarmee dit topic is gestart. Bij het trainen van paarden is timing heel belangrijk, weten wanneer je door MOET zetten en weten wanneer je op KUNT houden. Tijdens een demonstratie op het verkeerde moment stoppen of niet doorgrijpen in een intensiteit die nodig is, is funest voor het paard en kan/gaat de problemen nog verergeren.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 11:12

horseyfries schreef:
De term breken wordt bijna altijd in dit soort contexten gebruikt als een term met een negatieve lading, een methode waarbij je daarna een soort zielloos, willoos dier overhoudt wat eigenlijk niet meer leeft. Hoe vaak heeft iemand hier al werkelijk zo'n paard gezien en hoe vaak was dat een paard wat zo'n dominant karakter had dat het dit soort strijd leverde?
Ik heb nog nooit een paard met die vechtlust zien veranderen in een willoos dier zonder levenslust, vaak worden dat soort paarden juist toppers als ze bij de juiste persoon terecht komen omdat ze die vechtlust hebben maar het daarna op de juiste manier weten te gebruiken.

HalloDan, als het je eigen ervaring was en wat je zegt was waar, dan was je nu niet meer met ons aan het discussiëren hé ;)

Met breken bedoel ik het forceren van onderdanigheid,het fysiek en mentaal onderwerpen.
De eerste vaak als voorwaarde voor het tweede.
Iets wat bij bij sommige paarden niet zal lukken vanwege goede fysieke en mentale toestand en/of bevestigd leiderschap.
Die paarden behoeven een slimme aanpak met een combinatie van technieken aangezien ze bewogen moeten worden tot
medewerking.
Zo agressief heb ik er slechts twee meegemaakt,beide uiteindelijk zeer meewerkende paarden.
De één heeft jaren gekost(noodgedwongen;zo'n paard krijg je niet verkocht) en heeft nog steeds gebruiksaanwijzing.
De ander was na 6 weken een totaal ander paard en is daarna geruind en verkocht.

Cassidy; eens dat clinicomgeving onwenselijk is en slechts(teveel opgelegde grenzen en omgevingsfactoren)
De clinic is er voor het showen van de vaardigheden van de clinician en niet voor het paard in dit soort gevallen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 11:20

piepenfiets schreef:
Cassidy; eens dat clinicomgeving onwenselijk is en slechts(teveel opgelegde grenzen en omgevingsfactoren)
De clinic is er voor het showen van de vaardigheden van de clinician en niet voor het paard in dit soort gevallen

Nogmaals, een clinician heeft maar in mate in te brengen wat voor paarden hij krijgt voorgeschoteld. Vaak zijn het mensen van buitenaf en de probleempaarden worden ter plekke gezocht. En als er dan een tussen zit die echt moeilijk is, behoort de clinician dan wel aandacht te hebben voor het paard en wat er tijdens en na de clinic uitrolt, en mag zich geen zorgen maken om zijn imago, de foto's die tijdens de clinic gemaakt worden en het internet over gaan, en de mening van een aantal jongvolwassen bokkers die niet weten wat een moeilijk paard is.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 11:30

Cassidy schreef:
piepenfiets schreef:

Nogmaals, een clinician heeft maar in mate in te brengen wat voor paarden hij krijgt voorgeschoteld. Vaak zijn het mensen van buitenaf en de probleempaarden worden ter plekke gezocht. En als er dan een tussen zit die echt moeilijk is, behoort de clinician dan wel aandacht te hebben voor het paard en wat er tijdens en na de clinic uitrolt, en mag zich geen zorgen maken om zijn imago, de foto's die tijdens de clinic gemaakt worden en het internet over gaan, en de mening van een aantal jongvolwassen bokkers die niet weten wat een moeilijk paard is.

Ja,
ik vind dit soort clinics om die reden dus niet done.
De "technieken"waar dit topic over gaat vind ik sowieso onethisch en basaal.
Niet de manier waarop je met een paard in deze tijd en met onze doelen hoeft om te gaan

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 14:32

horseyfries schreef:

Daar kán ik geen eerlijk antwoord op geven Horseyfries, want inderdaad: gelukkig heb ik heb ik die ervaring niet en hoop het ook niet mee te maken. En de waarheid? Heb jij die in pacht dan? Dan zijn we uitgedisscusiërd in dit topic, lijkt me? Bestaat iets als één en algehele waarheid dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:24

piepenfiets schreef:
Ja,
Niet de manier waarop je met een paard in deze tijd en met onze doelen hoeft om te gaan

Je ben dingen aan het aannemen, want wat weet jij wat het doel is van de eigenaar van het paard in het topic? Weet jij wat het doel is wat ik met mijn paarden wil? Dat weet je niet. Dus kun je ook niet oordelen of het doel de middelen niet heiligt. Je weet niet wat er voor die tijd voor is gevallen, je weet niet waar ze naartoe willen. Dus mag je daar in mijn ogen geen oordeel over hebben.

Je roept "dit soort clinics". Wat voor soort clinics? Weet jij of dit geen NH aanpak is die wat harder is uitgevallen dan bij de meeste paarden nodig zou zijn?

Clinics en demonstraties zijn altijd tricky. Maar je wilt me toch niet wijsmaken dat je nog nooit bij een clinic of demo bent wezen kijken? Dan maak jij je indirect er schuldig aan dat er misschien paarden worden ingezet die beter niet ingezet hadden kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:28

Cassidy schreef:
De invulling dat het om extreme gevallen gaat is een invulling die wij er uiteindelijk aan hebben geven, omdat we niet weten in wat voor context de oorspronkelijke foto's waar dit topic mee begon zijn gemaakt.

@ Cer, Voor ons zijn trainingsmethodes zoals die van Clinton Anderson heel normaal, en ik heb ook filmpjes op Bokt geplaatst van Craig Carmeron die een paard voor het eerst neerlegt in het kader van cowboy Horsemanship, waar menige Bokker van gaat steigeren. Het is helemaal afhankelijk van het referentiekader van degene die dit soort filmpjes/foto's ziet wat voor waardeoordeel hij daaraan gaat hangen. Het is helemaal afhankelijk van de bereidheid van degene die dit soort foto´s en filmpjes ziet, om open te staan en te vragen naar het `waarom`.

http://youtube.googleapis.com/v/O1k5w7BdCXc

@Fellor: als iemand dat "zo hard als het moet en zo zacht als het kan" zelf gaat invullen met "zo snel als ik in mijn hoofd heb zitten, heeft hij een tweede gezegde niet helemaal begrepen. Dat is "take the time it takes, so it takes less time". En dat houdt dan niet in dat je zonder ook maar iets van je paard te vragen met een handvol brokjes het paard drie uur lang een trailerklep op probeert te lokken, maar dat je tijd besteed aan de problemen die je met je paard tegenkomt, zodat het uiteindelijk minder tijd vraagt omdat je dingen op dat moment oplost en je er verder in de training geen last meer van krijgt. Maar als jij, met je "zo zacht als het kan en zo hard als het moet" door de juiste aanpak een paard binnen een kwartier op een correcte manier de trailer op krijgt, dan is dat echt geen "zo snel als ik in mijn hoofd heb zitten". Dan bedien je een aantal knoppen die er standaard op dat paard zitten waarop het paard niet anders kan dan daarop te reageren. Dat bedienen van die knoppen, daar kan weleens een tik aan te pas komen ja. En ook dat is voor sommigen die dit zien teveel....

http://www.youtube.com/watch?v=q3aKWWB9ZMA

Ik ben op de hoogte van de parelli-quotes. heb zelf ook meerdere paarden op level 4 gehad dus heb me er uitgebreid in verdiept de afgelopen jaren. Wederom is het niet mogelijk om een andere mening te hebben over zaken genoemnd in dit topic, want dat ligt dan weer aan de kennis van de persoon (even voor de duidelijkheid, ik heb het hier NIET over dat ik het niet eens ben met parelli voor het zo gelezen wordt).

@ eerdere opmerking over extreme paarden; mijn post was behoorlijk relevant, hebben bij extreme paarden (die meestal niet zo extreem blijken) is het ook nutteloos om onze manier van macht op het paard te projecteren en niet na te denken over het hoe en waarom van je training.
Mijn opmerking over ranchpaarden was omdat ik anders weer van cassidy op mijn dak krijg dat als het erop aankomt je niks aan een verwend recreatiepaard hebt. Ik dekte me in :Y)

Cer

Re: Wie kent deze halve gare??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:34

Ik snap dit soort discussies sowieso niet :D de ene gaat nooit de ander begrijpen...laat t toch gaan :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:50

Moest wel even lachen om dat indekken hoor. Maar idd, eea is afhankelijk van de kennis van de persoon (degene die het doet en degene die daarnaar staat de kijken).

Zoals Cer al zegt, we gaan er nooit uitkomen. Bij deze dan mijn laatste reactie in dit topic. Wie nog wat kwijt wil kan dat via PB doen. Stipje gaat van dit topic af.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:03

Cassidy schreef:
piepenfiets schreef:
Ja,

Je ben dingen aan het aannemen, want wat weet jij wat het doel is van de eigenaar van het paard in het topic? Weet jij wat het doel is wat ik met mijn paarden wil? Dat weet je niet. Dus kun je ook niet oordelen of het doel de middelen niet heiligt. Je weet niet wat er voor die tijd voor is gevallen, je weet niet waar ze naartoe willen. Dus mag je daar in mijn ogen geen oordeel over hebben.

Je roept "dit soort clinics". Wat voor soort clinics? Weet jij of dit geen NH aanpak is die wat harder is uitgevallen dan bij de meeste paarden nodig zou zijn?

Clinics en demonstraties zijn altijd tricky. Maar je wilt me toch niet wijsmaken dat je nog nooit bij een clinic of demo bent wezen kijken? Dan maak jij je indirect er schuldig aan dat er misschien paarden worden ingezet die beter niet ingezet hadden kunnen worden.

Ik neem niets aan behoudens dat niemand hier snel en hard een paard moet breken om zelf te overleven ;)
Ik vind het hele onderwerpingsidee dom en niet van deze tijd,dat is mijn mening en die mag ik hebben toch?
Zeker bezoek ik zeer regelmatig clinics. Echter nooit zoals eerder beschreven waar paarden ëven"zadelmak"gemaakt worden
of "even"van een probleem afgeholpen worden zodat je dit soort excessen krijgt.
Die zijn er nl omwille van het ego van de trainer en voegen naar mijn mening niets toe

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:55

HalloDan schreef:
horseyfries schreef:

Daar kán ik geen eerlijk antwoord op geven Horseyfries, want inderdaad: gelukkig heb ik heb ik die ervaring niet en hoop het ook niet mee te maken. En de waarheid? Heb jij die in pacht dan? Dan zijn we uitgedisscusiërd in dit topic, lijkt me? Bestaat iets als één en algehele waarheid dan?

Hoe komt je bij "de waarheid" en waar zeg ik volgens jou die in pacht te hebben? Discussiëren gaat wel erg moeilijk als je niet leest wat er staat, dat is een ding wat zeker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:57

Cer schreef:
Ik snap dit soort discussies sowieso niet :D de ene gaat nooit de ander begrijpen...laat t toch gaan :j

Discussies waarin kennis uitgewisseld wordt zijn wel degelijk nuttig, maar dan wel op een wat meer ruimdenkende manier.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:59

Ik vind het heel interessant om andere methodes te horen, als mensen met oplossingen komen waarvan ik denk "daar kan ik wat mee". Maar jammer genoeg zijn dezelfde mensen die heel hard roepen dat dit idioot is en dat je zo noooit een paard moet trainen, dezelfde mensen die geen antwoord hebben als je vraagt hoe zij het dan zouden oplossen. Zij zeggen dan dat "hun paard zoiets nooit zou doen". Tsja, dan ben je snel uitgepraat hé.

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:43

Ik snap wel waar je 't vandaan haalt, maar echt vréselijk is 't echt enit hoor (:

cindypony123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:39

hy dit is de manier die veel in amerika gebruikt woordt op paarden te breken (inrijden ) als je de flilm de horswhisper gezien hebt weet je waar ik het over heb en deze man helpt paarden van anderen mensen die trauma's hebben en daarom zijn ze misschien wel zo mager
als jullie nou eens op youtube in zouden typen heartland en een paar filmpjes zouden kijken weten jullie pas waar jullie het eigelijk over hebben .

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:59

en waarom is een stuk ijzer in een paardenmond dan niet vreselijk? en wat dacht je van sporen en zweep? ik vond de foto's die hier stonden wel meer op breken lijken, maar voordat je gaat zeggen wat voor halve gare dit is, moet je misschien eerst ook eens naar jezelf kijken, voor het geval dat jij met bit, sporen enzo rijdt vind ik dit nog minder zielig.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:53

Ahgossie ja, ik zou de dierenpolitie sturen naar al die mensen die dúrven te rijden met al dat ijzerwerk hoor! :+
(zullen die het druk krijgen zeg....)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:11

cindypony123 schreef:
hy dit is de manier die veel in amerika gebruikt woordt op paarden te breken (inrijden ) als je de flilm de horswhisper gezien hebt weet je waar ik het over heb en deze man helpt paarden van anderen mensen die trauma's hebben en daarom zijn ze misschien wel zo mager
als jullie nou eens op youtube in zouden typen heartland en een paar filmpjes zouden kijken weten jullie pas waar jullie het eigelijk over hebben .

En als jij je eens zou verdiepen in andere dingen als fictie en verzonnen verhalen (want dat is The Horse Whisperer en dat zijn de boekjes zoals Heartland) zou je ook kunnen leren dat ook een Natural Horsemanshipper soms wat harder te werk moet gaan om vastgeroestte reactiepatronen bij een te corrigeren paard te doorbreken.
Verwijzen naar een bioscoopfilm en kinderboeken en dan er van uitgaan dat je weet waar het over gaat, dat is pas simpel gedacht!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:55

@cassidy: dat meisje is 12, kom op ...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:01

nou de enige horror die ik zie op de site zijn de vele spelfouten, jeuj wat een beroerd engels...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:30

Cer schreef:
@cassidy: dat meisje is 12, kom op ...

Ik kom bij meer en ook oudere mensen tegen dat The horsewhisperer als film/roman en ook andere fictie gebruikt worden als leerboek, daar is deze 12 jarige geen uitzondering op.
En als je niet tegen kritiek kunt (en ik heb me hier nog heel mild uitgedrukt) is er hier op Bokt een veilige omgeving voor een 12 jarige: namelijk het Jeugdhonk.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 21-10-12 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt