Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van NH

Poll eindigt op

Afschuwelijk
40 (13%)
Geweldig
141 (47%)
Weet niet
26 (8%)
Neutraal
89 (30%)

Totaal aantal stemmen: 296

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:03

PARDON????
ik vind het nogal beledigend wat de TS schrijft, gewoon omdat ze duidelijk niet genoeg weet van dit onderwerp om er zo'n conclusie over te trekken.
maar ik vind het nog veel beledigender dat mensen zomaar op leeftijd afgaan. ik ben namelijk 12 jaar, en in tegenstelling tot de TS weet ik heel goed waarover ik praat, en ik word er inmiddels doodmoe van dat er mensen zijn op dit forum zijn (zeker niet allemaal) die hun conclusies trekken op basis van leeftijd en spelfouten. er bestaan ook nog mensen met dyslectie hoor!!
maar goed even over het onderwerp zelf...

dit is zeker niet de manier van NH die ik ken!
de manier is namelijk erg gebaseerd op vertrouwen en juist niet met touwen slaan e.d.
als ik even een een voorbeeld mag geven:
mijn pony is een erg sceptische pony die vroeger is gesagen. toen hij bij mij kwam wilde ik gewoon op hem gaan rijden, maar door mijn gebrek aan zelfvertrouwen nam hij een loopje met me en daarom wilde ik met hem NH gaan doen.
na veel geduld en veel kleine stapjes kan hij zelfs over een zeil heen lopen en komt hij naar me toegegalloppeerd in de wei om maar even een voorbeeld te noemen.
zo. heb ik m;n zegje ook weer even gedaan :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:09

Herve schreef:
dit is zeker niet de manier van NH die ik ken!
de manier is namelijk erg gebaseerd op vertrouwen en juist niet met touwen slaan e.d.
als ik even een een voorbeeld mag geven:
mijn pony is een erg sceptische pony die vroeger is gesagen. toen hij bij mij kwam wilde ik gewoon op hem gaan rijden, maar door mijn gebrek aan zelfvertrouwen nam hij een loopje met me en daarom wilde ik met hem NH gaan doen.
na veel geduld en veel kleine stapjes kan hij zelfs over een zeil heen lopen en komt hij naar me toegegalloppeerd in de wei om maar even een voorbeeld te noemen.
zo. heb ik m;n zegje ook weer even gedaan :)

Jij kent heel NH-end Nederland.........?

Nicklezz

Re: Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:50

NH is volgens mij een verzamelnaam voor veel verschillende methodes dus bij het beoordelen van één methode kan je niet meteen een oordeel over de rest vestigen.

StarZazou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:09

Mischien is Join-up wel zielig. Maar heb je ooit op paarden in de kudde gelet?
Als een nieuw paard bij dekudde wilt, wordt hij ook alsmaar weggejaaid door de leider.
Monty probeert dat zelfde geheel te krijgen.
Alleen dan met mens en paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:57

StarZazou schreef:
Als een nieuw paard bij dekudde wilt, wordt hij ook alsmaar weggejaaid door de leider.

Of dat nieuwe paard verkoopt die leider gelijk een knal voor z'n harses!
Of nog erger: de "leider" komt in volle galop op het nieuwe paard af en dat nieuwe paard blijft doodgemoedereerd staan, waarna de "leider" over de kop over hem heen dondert.........

Hillinglover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:10

ikke schreef:
StarZazou schreef:

Of nog erger: de "leider" komt in volle galop op het nieuwe paard af en dat nieuwe paard blijft doodgemoedereerd staan, waarna de "leider" over de kop over hem heen dondert.........

daar geef ik je inderdaad gelijk in. in een kudde wordt er inderdaad gevochten om te bepalen wie de leider wordt. maar dit wordt dus in een joinup ook toegepast. tussen mens en paard ontstaat er dus ook een soort van "gevecht" om te bepalen wie de leider wordt. de mens moet zich hierbij dus onverzettelijk opzetten. als het paard de mens dan als leider beschouwt zal hij die respecteren en volgen. dit is hetzelfde proces als in de natuur dus het is geen mishandeling ofzo

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:15

Dat Klaus gebeuren vind ik net zo'n sekte..
Had me voor de lol eens aangemeld op dat forum, werd helemaal bang :Y)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:22

Hillinglover schreef:
ikke schreef:

daar geef ik je inderdaad gelijk in. in een kudde wordt er inderdaad gevochten om te bepalen wie de leider wordt. maar dit wordt dus in een joinup ook toegepast. tussen mens en paard ontstaat er dus ook een soort van "gevecht" om te bepalen wie de leider wordt. de mens moet zich hierbij dus onverzettelijk opzetten. als het paard de mens dan als leider beschouwt zal hij die respecteren en volgen. dit is hetzelfde proces als in de natuur dus het is geen mishandeling ofzo

Maar jij ziet een cruciaal ding over het hoofd! Wanneer jij het gevecht aangaat (omdat je het blijkbaar op een andere manier niet kunt winnen) zal het paard bij je terug komen! Om opnieuw de rangorde ter discussie te stellen!!!

Die eerste, die de "leider" maar gelijk afroste, die werd in een nieuwe groep de leider zonder dat er een oorbeweging aan te pas kwam! Voor het overzettelijke type geldt hetzelfde. Sterker; die twee stonden in eerste instantie bij elkaar in de groep en waren elkaars grootste vrienden en ze hebben nooit met elkaar gevochten om het leiderschap. Op het oog hadden ze er een soort duo-baan van gemaakt. In de praktijk was de groep heel suptiel verdeeld tussen beide heren.

Cassidy

Re: Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:40

Mark Rashid noemt dat passive leadership. Waar een ander paard zich vreselijk uit loopt te sloven, komt de passieve leider binnen en zonder dat er klappen vallen is het duidelijk. En de paarden accepteren dat ook meteen.