Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Myrddin schreef:Wederom iemand die toch wel degelijk het paard uitnodigt in zijn houding en het dier daarvoor afstraft. (monty roberst fimpje op 1.47)
Krijg idd steeds meer in de gaten dat je beter even hard kan zijn en duidelijk dan maar zwaaien en onduidelijke signalen afgeven naar een paard toe.
Dan vind ik Klaus toch echt het beste. Zo bewust van zijn lichaam ten opzichte van het paard.
Ritmische druk. Ga eens voor reduceren.
Wordt bij statische druk en ritmische druk de druk niet opgevoerd anders heeft het toch geen enkele zin.
sanne83 schreef:KiWiKo schreef:nee, dat bedoelde ik in eerste instantie ook![]()
constante druk is nooit goed, beter een korte ophouding, en ook dat voorbeeld met het lichtrijden is toch gewoon basis....... dat hoort elke basisruiter te weten.......... en ook hoe je dit toepast in grondwerken
![]()
ABS........ Anti Blokkeer Systeem![]()
Dus de constante druk opheffen
![]()
nee, dat bedoel ik niet met ritmische druk. Met statische druk, bedoel ik ook geen constante druk. Druk constant vasthouden is nooit goed. Statische druk, druk waarbij je contact blijft houden en de druk langzaam opvoert. Bij ritmische druk heb je (in principe) geen contact met het paard. De druk wordt veroorzaakt door het ritmische bewegen van je hand of stick.
Ik vond dat mindim wel een goede beschrijving gaf van ritmische druk.
unicorn_kiss schreef:Sorry dat ik even kom binnenvallen.. ben een lezer, maar hier wilde ik even op reageren
indien er geen sprake is van contact met het paard, kan je het imo geen druk noemen..
Wanneer spreken jullie trouwens van statische druk? Als de druk langer dan een bepaalde tijd aanhoudt?
Want imo en in mijn interpretatie kan statische druk wel degelijk bijbrengen aan paardrijden..
Mindim schreef:unicorn_kiss schreef:Sorry dat ik even kom binnenvallen.. ben een lezer, maar hier wilde ik even op reageren
indien er geen sprake is van contact met het paard, kan je het imo geen druk noemen..
Wanneer spreken jullie trouwens van statische druk? Als de druk langer dan een bepaalde tijd aanhoudt?
Want imo en in mijn interpretatie kan statische druk wel degelijk bijbrengen aan paardrijden..
Je kan heel goed druk uitoefenen zonder het paard te raken, immers een paard gaat ook voorwaarts van het knallen van een longeerzweep??
Voor de uitleg van druk, ga even een paar pagina's terug.
De vetgedrukte zin is wat onduidelijk?
Myrddin schreef:Dit vind ik vriendelijk. Maar is zeker weer te zweverig
xmarliez schreef:Judje, zo klein mogelijk inderdaad...... maar een kind van 7 luistert toch ook niet als je fluistert: 'ga nu naar bed' als je het nooit aan hem gevraagd hebt? Vaak krijg je dan geen reactie en zeg je het op een normale manier..... als ze tv aan het kijken zijn zullen ze vaak niet eens reageren en verhef je, je stem 'NU naar bed' en bij een heel eigenwijs kind...... is soms zelfs een schup tegen hun kont nodig... waarom??? Om hem te leren dat na 'NU naar bed' iets effectiefs komt en dat na 'nu naar bed' weer wat effectiefs komt en dat naar fluisterend 'nu naar bed' weer wat effectiefs komt.
MariekeB schreef:xmarliez schreef:Judje, zo klein mogelijk inderdaad...... maar een kind van 7 luistert toch ook niet als je fluistert: 'ga nu naar bed' als je het nooit aan hem gevraagd hebt? Vaak krijg je dan geen reactie en zeg je het op een normale manier..... als ze tv aan het kijken zijn zullen ze vaak niet eens reageren en verhef je, je stem 'NU naar bed' en bij een heel eigenwijs kind...... is soms zelfs een schup tegen hun kont nodig... waarom??? Om hem te leren dat na 'NU naar bed' iets effectiefs komt en dat na 'nu naar bed' weer wat effectiefs komt en dat naar fluisterend 'nu naar bed' weer wat effectiefs komt.
Op deze wilde ik nog even reageren : doe je dat echt bij je kinderen ?
Want naar mijn idee moet je ze toch eerst leren dat : we gaan naar bed betekend dat je naar boven gaat , pyama aankrijgt, flesje drinkt, tandjes poetsen en slapen. Pas als die connectie er is kun je verwachten dat ze snappen wat je bedoelt.
Een kind van 7 naar bed sturen ,alleen is wel wat apart. Die breng je toch naar bed ? En dan zet je eerst de tv uit, dan vertel je wat het plan is , en dan voer je dat samen in stapjes uit.
Pas als ze 14 zijn, en het concept kennen, dan verhef je eens je stem als er niet wordt geluisterd, met die figuurlijke schop onder de kont ( bij mijn kinderen figuurlijk, bij mijn paard heel soms letterlijk )
De analogie naar paarden kun je er zelf bij bedenken.
Lalidan schreef:Dat filmpje van klaus is een mooi voorbeeld van duidelijke lichaamstaal. Alles in zijn lichaam zegt "stop, ho! Tot hier en niet verder!". De eerste keer swiept hij nog wat met de longeerlijn, maar lang niet in de mate van Linda. De keren erna gebruikt hij echt alleen zijn lichaam. Op het moment dat het paard buiten afgeleid is, zie je hem gewoon een pasje een andere kant opmaken, waardoor het paard prompt weer in hem geintereseerd is en weer op hem let.
Eigenlijk exact dezelfde situatie (een paar wat dusdanig afgeleid is dat hij niet meer op de begeleider let), maar op een heel wat vriendelijker manier opgelost!
Myrddin schreef:Ritmische druk. Ga eens voor reduceren.
Wordt bij statische druk en ritmische druk de druk niet opgevoerd anders heeft het toch geen enkele zin.
Mindim schreef:Statische druk is, als ik het goed omschrijf:
Wanneer een paard extreem bang is voor een zweep en je wilt hem daar minder bang voor maken, dan houdt je de zweep lichtjes tegen zijn lijf (je doet hem geen pijn of iets) het paard raakt dan gestressed, maar je haalt de zweep niet van zijn lijf. Je kroelt er wat mee, wanneer paard rustig is, dan haal je de zweep er af. De zweep is een voorbeeld, het kan ook een ander voorwerp (plastic zakje bijv) zijn.
karenkk schreef:Hoi,
Zou je deze PB nog namens mij willen posten in de forumdraad over de petite / Parelli alsjeblieft? Ik heb inmiddels begrepen dat de reden waarom ik zelf niet meer in die draad kan posten is, omdat het door moderators is verschoven naar een subforum. Om in een subforum te mogen posten moet je minimaal 25 berichten in de hoofdforums hebben gepost, en dat is bij mij nog niet het geval![]()
Ik zag dat er een filmpje van Hempfling is gepost; ook voor mij is Hempfling een inspirator hoe het anders kan, veel paardvriendelijker, óók als het bange of agressieve paarden betreft.
Ik wil graag links naar de volgende filmpjes toevoegen, voor nog meer inspiratie hoe je het vertrouwen en respect van een bang en/of agressief paard kunnen winnen, zonder enige vorm van geweld. De totale lengte vd filmpjes is 40 minuten, dus iets om te bekijken als je interesse én tijd hebt![]()
How Your Horse Learns: Why it goes bad before it gets good again
Click rechts van het filmpje op "more info" om meer te lezen over het paard en de situatie.
Part 1 : http://www.youtube.com/watch?v=oCP5XcYQ ... re=related
Part 2 : http://www.youtube.com/watch?v=oIvm8Ugj ... re=related
Part 3 : http://www.youtube.com/watch?v=LHSCA2CH ... re=related
Part 4 : http://www.youtube.com/watch?v=nHtuA_8C ... re=related
(totale lengte: 40 minuten)
Dankjewel, vr. grt,
Karen (TS van deze forumdraad)
Tallie1979 schreef:Achjee, tere ziel gekrenkt?Jij schopt je paard niet, ik deed dat wel, spierballentaal of niet, het werkte wel!
storrum schreef:Ninx schreef:Mijn paard schoppen? Nooit...
Toch is dat wél duidelijke paardentaal....![]()
Beter dan wiggelen met je vinger, hand, touw or whatever.