Is met een bit rijden slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: Is met een bit rijden slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:08

Maar je hebt ook engels rijden en engels rijden. Ook binnen die groep zijn sub-groepen. Engels kun je dus óók niet in een hokje duwen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:10

Qimm schreef:
Maar je hebt ook engels rijden en engels rijden. Ook binnen die groep zijn sub-groepen. Engels kun je dus óók niet in een hokje duwen.

Er zijn wel een paar hokjes, nl. die waar reglementen voor bestaan. Maar verder..inderdaad, geen hokjes.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:11

Bandida schreef:
Het blijft toch wel moeilijk discussiëren op bokt over alles wat anders is als traditioneel. Vooral omdat hier al altijd de neiging heeft bestaan om alles wat niet Engels (sport, aan de teugel gereden) is voor het gemak ook in één vakje te duwen: natural. Terwijl de realiteit is dat er een hoop mensen besloten hebben, 'hup buiten' met die Engelse rijstijl, de bijbehorende dressuur en dat continu contact en gewoon wat anders zijn gaan doen. En al dat andere heeft zo ongeveer oneindig mogelijkheden, en is niet onder één noemer te vatten. Rijstijl volgens.. niks, samengesteld uit wat me uitkomt, africhting volgens.. 1001 snippers uit eigen ervaring.

Hetzelfde met het onbegrip voor wat Nevzorov daar doet. Een deel mensen geloof hier niet dat het echt is, dat er wel een dierenbeul achter zal zitten, of op zijn minst een leugenaar.. wat daar de waarheid van is, is dat de meeste mensen zich niet kunnen voor stellen dat het wel degelijk gewoon kan zoals hij zegt dat hij het doet, en het willen toetsen aan de ene mogelijkheid die ze zelf kennen, Engels FEI type van rijden in een rechthoekige zandbak.
Het is zo anders, en voor de meesten zo vreemd, dat dat hier gelijk negatief onthaald wordt.

precies :) en dat geld andersom ook zeker!!!

mijn bescheiden mening is dat je altijd eerst in grote groffe lijnen de boel bevestigd moet hebben voordat je op een dergelijke manier kan finetunen..... de paarden van Nevzorov zullen toch echt eerst de basis op een redelijk traditionele manier aangeleerd krijgen voordat ze op een halsring rond te sturen zijn :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:12

KiWiKo schreef:
mijn bescheiden mening is dat je altijd eerst in grote groffe lijnen de boel bevestigd moet hebben voordat je op een dergelijke manier kan finetunen..... de paarden van Nevzorov zullen toch echt eerst de basis op een redelijk traditionele manier aangeleerd krijgen voordat ze op een halsring rond te sturen zijn :)

Tja, dan kan ik alleen zeggen dat het mijn bescheiden mening is dat dat idee aan jouw referentiekader te wijten is, en niet aan de realiteit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:14

weet ik niet, een paard is niet gelijk gefinetuned als je voor de eerste keer opstapt :D :D althans ik heb het nog nooit meegemaakt :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:17

Euh nee, ik ook niet. Maar waarom zou je de Nevzorovkunstjes niet op niet-traditionle manier aangeleerd krijgen? Zoals hij het zelf uitlegt (of ja nog maar eens, zijn vrouw dus) kan je prima een paard beleren, en ook finetunen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:20

natuurlijk kan dat prima, maar daar gaat echt een gedegen opleiding aan vooraf. en zal toch echt gewoon de gashendel, de rem en het stuur erop gemonteerd moeten worden :)

en om die basiskneepjes erop te monteren is toch echt geen andere manier dan er gewoon op te gaan zitten, gas te geven, te remmen en links of rechtsaf te gaan :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:24

KiWiKo schreef:
en om die basiskneepjes erop te monteren is toch echt geen andere manier dan er gewoon op te gaan zitten, gas te geven, te remmen en links of rechtsaf te gaan :)

Nog eens..in jouw referentiekader. Ik ben het daar niet mee eens.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:38

maar hoe doe je het dan, leg het mij eens uit :)

want in mijn beleving moet je er altijd ergens een keer voor het eerst op, en zal je altijd ergens een keer die knoppen erop moeten monteren ;)

maar ik kan het helemaal mis hebben, en dat zou ik dan graag willen leren....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:40

KiWiKo schreef:
maar hoe doe je het dan, leg het mij eens uit :)

Op Bokt in zo'n blauw kadertje? Onmogelijk vrees ik. Als het je echt interesseert zal je je weg er wel in vinden op een dag..(in de echte buitenwereld)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:43

in kernwoorden begrijp ik het ook wel hoor :) :)

Ik wil graag weten hoe dan de basisopleiding gebeurd, hoe monteer je rem, stuur en gas zodat je gelijk een gefinetuned paard hebt als je er voor het eerst opgaat :)

Ik persoonlijk beleer liever bitloos........

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:55

KiWiKo, ik denk inderdaad dat je vanaf de grond al heel veel hulpen aan kunt leren :) . Bv met de lange lijnen (sturen/remmen, wat je later verfijnt door met je zit/benen te gaan werken), het aandrijven (door je paard op de aandrijfplek al gevoeliger te maken met je lichaamstaal, is weer eens wat anders dan steeds aantikken met je zweep :)* ) en zo zijn er al veel zaken (bv achterwaarts gaan), die je vanaf de grond al aan kunt leren, zodat het knopje er veel sneller opzit, als je er voor het eerst opgaat en het inrijden 'traditioneel' doet. ;)

Het probleem is dat veel mensen geen idee hebben wat ze dan precies op de grond moeten doen. Tja, dan wordt het lastig natuurlijk. :+

Ik heb in elk geval op beide manieren paarden ingereden, vroeger meer traditioneel en nu op de NH-manier (waar je ook nog tig manieren in hebt trouwens) en ook met bit en zonder bit. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:56

tuurlijk, maar dat is voor een hele hoop mensen heel logisch, eerst bevestigen op de grond....... en dan er pas op :D :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:59

KiWiKo schreef:
Ik wil graag weten hoe dan de basisopleiding gebeurd, hoe monteer je rem, stuur en gas zodat je gelijk een gefinetuned paard hebt als je er voor het eerst opgaat :)

Gewoon lopend aan een touw wat stemcommando's en handbewegingen aanleren.. meer doe ik niet. Gisteren hadden we hier een van de driejarigen voor het eerst in de 'longeerbak' (zonder touw) en die deed schijnbaar uit het niets meteen een perfecte oefening. Vooruit, stap, draf, galop, om, links, rechts, how, achteruit en bijkomen. Schijnbaar, want die termen had hij wandelend geleerd het afgelopen jaar. Een zadel dragen ook al, en dat er een mens overal aan en op z'n huid zit ook al. Nu is het wachten op wat meer spieren, en dan kunnen we wat dingen samen gooien. Zo.. de basis, niet echt moeilijk, wel veel uren. Finetune genoeg om gelijk buiten te rijden, en de rest zien we daar wel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:03

maar dat is vrij traditioneel, althans zo heb ik het altijd gedaan. Eerst op de grond alles bevestigen, dan er pas op. Er zijn ook tijden geweest dat ik in het bos opstapte en buiten paarden zadelmak maakte (daar was de omgeving geschikt voor :D )

maar dan alsnog zal je onder de man er een stuur, rem en gas op moeten monteren in die zin dat het paard de link legt tussen mijn lichamelijke hulpen/vraag (lees verplaatsing gewicht, dieper, lichter zitten)

pas als het paard op een minimale hulp reageert kan je echt gaan finetunen :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:06

Ik doe dus helemaal niets met stemhulpen meer. :+
Doe vooral alles op lichaamstaal eigenlijk, eerst vanaf de grond en dan er op zittend.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:10

als je erop gaat zitten is de beleving van het paard tov jou heel anders, met de grote kans dat hij je niet meer 'verstaat' als je van bovenaf je hulpen doorgeeft. Tuurlijk zijn er altijd wel pientere paarden bij die dat verschil meteen neutraliseren, maar er zijn er genoeg die dan even de weg kwijt zijn. En dan alleen een halsring? Brrr

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:11

KiWiKo schreef:
maar dan alsnog zal je onder de man er een stuur, rem en gas op moeten monteren in die zin dat het paard de link legt tussen mijn lichamelijke hulpen/vraag (lees verplaatsing gewicht, dieper, lichter zitten)

Ja, maar dat komt helemaal vanzelf.. gewoon rijden :D

@twiggy: dat kan even goed ja, maar ik vind stemhulpen voor mezelf leuker. En ze kunnen 300 woorden leren, fantastisch toch?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:11

'het grote paardendictee' -:)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:12

Ik heb die leerling van nevzorov wel eens een paard zadelmak zien maken met alleen een halsring, maar dat vond ik toch niet erg gefinetuned, meer een kwestie van enorm veel lef en precies weten wat het paard niet kon.
Ik heb Pat wel een paar keer paarden zadelmak zien maken, wat ik vrij gefinetuned vond in mijn referentiekader. Dat was dan wel bitloos en niet optomingsloos, pat maakt het zichzelf niet moeilijker dan het is ;) Zie er ook niet helemaal het nut van in om optomingsloos in te rijden, maar natuurlijk kan het wel. Je moet er alleen nog meer voorbereiding in steken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:12

Qimm, tja, ik had in het begin ook hulp van iemand die het vanaf de grond ook begeleidde, he. ;)
En dat bouw je dan af..... En wie rijdt er meteen met een halsring dan?
Ikke niet, hoor. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:15

Bandida schreef:
@twiggy: dat kan even goed ja, maar ik vind stemhulpen voor mezelf leuker. En ze kunnen 300 woorden leren, fantastisch toch?

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik de volgende keer misschien wel weer met stemhulpen ga inrijden, mocht ik nog een paardje ooit in gaan rijden. Zeker bij de van nature wat stuggere typjes, zoals de mijne, best handig, ja. :D

Wat grappig, dan van die 300 woorden wist ik helemaal niet. Wat goed!!! :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:17

Qimm schreef:
Tuurlijk zijn er altijd wel pientere paarden bij die dat verschil meteen neutraliseren, maar er zijn er genoeg die dan even de weg kwijt zijn. En dan alleen een halsring? Brrr

Dit soort dingen is erg af te raden met een paard wat je niet goed kent of niet zelf hebt kunnen voorbereiden. Ik stap echt in geen 100,000 jaar op een mij vreemd en loslopend paard met alleen maar een halsring. Daar kan geen van de twee iets nuttig uit leren, en de kans dat je er allebei niet zo vrolijk van gaat worden is heel groot :+
Je moet met zo'n halsring ook echt wel je gezond verstand gebruiken, alles drie keer doordenken, alle kan-mis-gaan's er uit halen, en dan stapje voor stapje te werk gaan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:18

Twiggy2008 schreef:
Qimm, tja, ik had in het begin ook hulp van iemand die het vanaf de grond ook begeleidde, he. ;)
En dat bouw je dan af..... En wie rijdt er meteen met een halsring dan?
Ikke niet, hoor. :D

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

Tja, dan kan ik alleen zeggen dat het mijn bescheiden mening is dat dat idee aan jouw referentiekader te wijten is, en niet aan de realiteit.

Hier wordt dat min of meer gesuggereerd. Dat dat zo gaat dus dan. Er zal dus eerst een goede basis in moeten voor je met die halsring aan komt zetten.

En hulp vanaf de grond is bijna onontbeerlijk. ik ken niemand die even in z'n eentje paarden zadelmak maakt (al zullen ze er vast wel zijn). Welke methode dan ook.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:19

Ik vind ook dat rijden met een halsring iets is, waar je naartoe kunt werken. Niet om vanuit te beginnen, zeg maar..... Mij niet gezien, ik hou teveel van mijn leven. :n

(Ik hoop het wel ooit te kunnen met mijn eigen paard :j ).