Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bandida schreef:Het blijft toch wel moeilijk discussiëren op bokt over alles wat anders is als traditioneel. Vooral omdat hier al altijd de neiging heeft bestaan om alles wat niet Engels (sport, aan de teugel gereden) is voor het gemak ook in één vakje te duwen: natural. Terwijl de realiteit is dat er een hoop mensen besloten hebben, 'hup buiten' met die Engelse rijstijl, de bijbehorende dressuur en dat continu contact en gewoon wat anders zijn gaan doen. En al dat andere heeft zo ongeveer oneindig mogelijkheden, en is niet onder één noemer te vatten. Rijstijl volgens.. niks, samengesteld uit wat me uitkomt, africhting volgens.. 1001 snippers uit eigen ervaring.
Hetzelfde met het onbegrip voor wat Nevzorov daar doet. Een deel mensen geloof hier niet dat het echt is, dat er wel een dierenbeul achter zal zitten, of op zijn minst een leugenaar.. wat daar de waarheid van is, is dat de meeste mensen zich niet kunnen voor stellen dat het wel degelijk gewoon kan zoals hij zegt dat hij het doet, en het willen toetsen aan de ene mogelijkheid die ze zelf kennen, Engels FEI type van rijden in een rechthoekige zandbak.
Het is zo anders, en voor de meesten zo vreemd, dat dat hier gelijk negatief onthaald wordt.
en dat geld andersom ook zeker!!!
KiWiKo schreef:mijn bescheiden mening is dat je altijd eerst in grote groffe lijnen de boel bevestigd moet hebben voordat je op een dergelijke manier kan finetunen..... de paarden van Nevzorov zullen toch echt eerst de basis op een redelijk traditionele manier aangeleerd krijgen voordat ze op een halsring rond te sturen zijn
althans ik heb het nog nooit meegemaakt

. Bv met de lange lijnen (sturen/remmen, wat je later verfijnt door met je zit/benen te gaan werken), het aandrijven (door je paard op de aandrijfplek al gevoeliger te maken met je lichaamstaal, is weer eens wat anders dan steeds aantikken met je zweep
) en zo zijn er al veel zaken (bv achterwaarts gaan), die je vanaf de grond al aan kunt leren, zodat het knopje er veel sneller opzit, als je er voor het eerst opgaat en het inrijden 'traditioneel' doet. 

KiWiKo schreef:Ik wil graag weten hoe dan de basisopleiding gebeurd, hoe monteer je rem, stuur en gas zodat je gelijk een gefinetuned paard hebt als je er voor het eerst opgaat
)
KiWiKo schreef:maar dan alsnog zal je onder de man er een stuur, rem en gas op moeten monteren in die zin dat het paard de link legt tussen mijn lichamelijke hulpen/vraag (lees verplaatsing gewicht, dieper, lichter zitten)
Zie er ook niet helemaal het nut van in om optomingsloos in te rijden, maar natuurlijk kan het wel. Je moet er alleen nog meer voorbereiding in steken. Bandida schreef:@twiggy: dat kan even goed ja, maar ik vind stemhulpen voor mezelf leuker. En ze kunnen 300 woorden leren, fantastisch toch?
Qimm schreef:Tuurlijk zijn er altijd wel pientere paarden bij die dat verschil meteen neutraliseren, maar er zijn er genoeg die dan even de weg kwijt zijn. En dan alleen een halsring? Brrr
Twiggy2008 schreef:Qimm, tja, ik had in het begin ook hulp van iemand die het vanaf de grond ook begeleidde, he.![]()
En dat bouw je dan af..... En wie rijdt er meteen met een halsring dan?
Ikke niet, hoor.
Bandida schreef:KiWiKo schreef:mijn bescheiden mening is dat je altijd eerst in grote groffe lijnen de boel bevestigd moet hebben voordat je op een dergelijke manier kan finetunen..... de paarden van Nevzorov zullen toch echt eerst de basis op een redelijk traditionele manier aangeleerd krijgen voordat ze op een halsring rond te sturen zijn
Tja, dan kan ik alleen zeggen dat het mijn bescheiden mening is dat dat idee aan jouw referentiekader te wijten is, en niet aan de realiteit.