Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

.diphranil schreef:Airiin schreef:Dan zal ik dat morgen maar eens gaan doen, heb het nog nooit eerder gedaan dus ik ben benieuwd! Heb het al van meerdere mensen gehoord maar ik durfde het eerder nooit te doen omdat ik supervaak hoorde dat je eerst 238749825793745943 jaar les moet hebben. Maar ik ga het nu toch maar proberen, als het een beetje leuk is koop een dvd van Lammer Haanstra
Onder de link een filmpje van mijn pony aan de dubbele lijnen. Het meisje in het midden daar krijg ik les van. (Ik was aan t filmen) Let niet op het stomme muziekje. Had hele mooie muziek erachter gezet, maar dat mocht niet meer, was auteursrechtelijk beschermd
Bryan Adams.. Maargoed. Ik doe t niet op de Lammert Haanstra manier. Ik krijg les van Marije en die is in training geweest bij Annemarie vd Toorn. Ben heel erg tevreden!
http://www.youtube.com/watch?v=0Yj3XAib0q0
zo gezellig!
Ben wel een beetje jaloers hoor! Een gevarieerde kudde lijkt mij voor die kleintjes ook beter, ik geloof er niet echt in dat veulens van elkaar kunnen leren. Ik denk dat de meeste paardenmensen hun veulen naar de opfok sturen omdat ze daar iig niet in een stal hoeven te staan, dat is ook niet goed voor die kleintjes...
Leuk idee voor dit weekend! Even wat afwisseling van alle saaie oefeningen, daar krijg je alleen maar bakkabouters van
(poown wou vandaag absoluuuuut geen braaf rondje longeren, een ovaal of een ei is toch veel leuker?)
) maar ik heb alle tijd van de wereld....mijn paardje is "pas" 8 en moet nog minimaal 20 jaar mee en we doen een goede poging tot elkaar begrijpen.Timbers schreef:Een indruk wat ik af en toe met mijn paardjes prutsviool![]()
Dit was toevallig afgelopen zaterdag (en ja ik weet dat ik nog veeeeeeel heb om aan te werken) maar ik heb alle tijd van de wereld....mijn paardje is "pas" 8 en moet nog minimaal 20 jaar mee en we doen een goede poging tot elkaar begrijpen.
http://www.youtube.com/watch?v=5E0Yh9pYa3w
Ik kan haar inmiddels wel met lichaamstaal de bak rond sturen, maar nog lang niet zo geweldig als jij dat kan. Hoe heb je je paard dat geleerd?
.
).....ik kan dit nl. ook op de wei soms (als Timber zin heeft
) in de zomer. En dan staat er gras en de rest staat gewoon bij ons......maar als haar pet er niet naar staat doet ze het niet.
of ik laat het voor wat het is en probeer het een paar dagen later gewoon weer.
! Heel knap wat je allemaal met je paard doet! Timbers schreef:Grazen is bij ons trouwens niet vaak een issue (heeeeeeeel soms wel).....ik kan dit nl. ook op de wei soms (als Timber zin heeft
) in de zomer. En dan staat er gras en de rest staat gewoon bij ons......maar als haar pet er niet naar staat doet ze het niet.
Maak ik nooit een probleem van want dan moet ik gewoon gaan kijken hoe ik interessanter voor haar kan wordenof ik laat het voor wat het is en probeer het een paar dagen later gewoon weer.
Zie trouwens in je profiel dat onze paarden familie van elkaar zijn
dus nu moet ik, voor mijn doen, redelijk agressief overkomen voordat mevrouw uit mijn persoonlijke ruimte gaat. Krijg ik vaak ook wel bitchy commentaar op, maar daar trek ik me niet zoveel van aan. Ze blijft nu wel steeds braver stilstaan (alleen met poetsen niet....
ze weet zich zelfs vastgebonden aan een hek nog zo schandalig te gedragen dat ik het na 5 minuten al opgeef)
) dus ik heb alleen het poetsen nog om aan te werken qua normaal gedragen bij gewone dingen. Ben inmiddels behoorlijk door mijn inspiratie heen.
maar wel lievvvvvv en haar mama (mijn andere paardje) is ook een lekker ding 
.
steigeren en zelfs proberen uit te halen.....had ze nog nooit gedaan
. Dan kan ik heel dominant worden.....wordt de strijd alleen maar groter dus elke keer als ze ging steigeren deed ik net of ik niks doorhad en ben gewoon doorgegaan in alle rust met vragen van de oefening......toen was het over
alleen je moet wel je grens aangeven zeg maar. Daarom heb ik zo'n hekel aan het dominantieverhoudingen verhaal.....ik WIL niet dominant zijn maar ik wil een leider zijn (en dat ben ik nog lang niet
) waarmee het leuk is om samen te werken.
Timbers schreef:@Dani dank je wel....we prutsen ons maar een slag in de rondte en soms hebben we weken dat niks lukt en dan zijn we ineens weer een stuk verder. Timber is een raar snijboon paardmaar wel lievvvvvv en haar mama (mijn andere paardje) is ook een lekker ding
@Airiin Timber is een Negro, dus een Ferro kleinkind.
Dominantie is een verhaal waar ik vanaf gestapt ben....ik ben zelf niet dominant en ben ook vaak heel lief hoor voor mijn apie![]()
Zondag was ik een beetje a la Parelli aan het spelen en toen bleek bij mijn driving dat mevrouw daar ernstige problemen mee hadsteigeren en zelfs proberen uit te halen.....had ze nog nooit gedaan
. Dan kan ik heel dominant worden.....wordt de strijd alleen maar groter dus elke keer als ze ging steigeren deed ik net of ik niks doorhad en ben gewoon doorgegaan in alle rust met vragen van de oefening......toen was het over
![]()
Lief zijn vind ik geen verkeerd ding......als je agressief bent ben ik liever ook niet bij jealleen je moet wel je grens aangeven zeg maar. Daarom heb ik zo'n hekel aan het dominantieverhoudingen verhaal.....ik WIL niet dominant zijn maar ik wil een leider zijn (en dat ben ik nog lang niet
) waarmee het leuk is om samen te werken.
Samen tot dingen komen, soms ook kijken naar wat het paard aanbied en daar vanuit verder aan de slag......pfff ik vind dat zo moeilijk. Ik heb me verdiept in Parelli, Rashid, Nevzorov en weet ik veel wat. Toen ik ging Parellien kon ik ineens allemaal dingen waarvan je me dood kunt slaan, geen idee hoe wel het geleerd hebben. Op een gegeven moment kon ik op het hek gaan zitten en mijn paard er naast parkeren......Timber bood dat zomaar aan![]()
Van Parelli haat ik de fase 4 waarbij ik een tik moet uitdelen zeg maar.....dus daar probeer ik weer creatief mee om te gaan.
Soms ontkom je er niet aan....het graas issue (en ons graas issue is nooit groot geweest) is voor mij een kwestie geweest van stick met handvat op haar rug leggen en steeds harder tappen tot ze haar hoofd omhoog deed, daarom is het nu een kwestie van met het handvat naar haar rug wijzen. Steeds naar zachter en minder en lichter.....mijn rechtricht juf is daar ook heel erg van. Als het al zacht en klein is je hulp nog zachter en kleiner proberen.
Tja chase the tiger is wel geinig (staan ook filmpjes van op mijn youtube) maar daar moet je wel uitkijken voor een paard dat heeeeeeel enthousiast wordt en woest gaat springen. Chase the tiger dan rent ze achter een plastic zakje aan om die te vangen zeg maar.
Ja als ik nadenk over wat ik specifiek doe........sinds ik ben gaan rechtrichten heb ik nog meer buigingsgrondcontrole en ging dit nog een stuk makkelijker.
Je zou je kunnen verdiepen in Parelli, daar begin je online en werk je langzaam naar liberty toe....
Bij mij is het denk ik een combie tussen hele sterke band (ik ben bij haar geboorte geweest), parelli, ander NH geneuzel rechtrichten, nuchter nadenken, veel geduld, soms met paard d'r mening meegaan.
Ik denk overigens als jouw paardje een beetje van het karakter van de mijne heeft (omdat ze familie zijn) dat je met negeren van heel veel slechte gewoontes al een heel eind komt....
Mijn smid is daar zo goed in. Soms heeft Timber ineens weer een manie als hij komt gaat ze steigeren als hij haar voorbeen optilt, hij gaat niet is discussie wordt niet kwaad, laat alleen haar been vallen omdat hij dat niet kan houden. Discussie is meteen over en mevrouw staat als een doetje stil![]()
Enne die van mij is ook niet altijd de makkelijkste hoor, het is een blijft een merrie en zegt soms gewoon "vandaag effe niet" dat respecteer ik ook en dan geef ik haar die dag gewoon vrij, een hele week als het nodig is......

. Later wil ik daar natuurlijk wel naar toe, maar nu wil ik eerst dat ze in staat is om stil te staan en op mij te letten ipv op de bakkabouters, grassprieten, fietsers, vriendjes in de wei, draad, hindernissen, enz...
het is dus niet zo dat mijn paard meteen een trap krijgt zodra ze iets doet wat niet mag. ben ook al een hele tijd bezig met haar zadeldwang, in alle rust eerst aaien op de plekken van het zadel en zo zijn we nu op het punt gekomen dat ik gewoon een longeersingel om kan krijgen terwijl ze los stilstaat en niet bijt, trapt of bokkend wegsprint.
ben op het moment aan het sparen voor mijn reis naar Nieuw Zeeland en moet ieder dubbeltje dus drie keer omkeren.
en vinden wat bij jullie past.
Terwijl het bij Ester heel goed werkte altijd.......
.
maar als ik een gevecht aan ga heb ik een probleem. Maar goed dat werkt voor elk paard gewoon anders...
Ik ga dus elk weekend naar drenthe toe, een vriendin van me heeft daar een mooie boerderij met land. Is druk bezig een beetje een paardenbedrijfje op te zetten met lessen en pensionstalling kleinschalig. Ik loop daar al jaren rond en haar paarden zijn eigenlijk dus ook mijn paarden maar dus niet echt van mij! Er staan momenteel 2 pensionpaarden, mijn 2 jarige (die dus wel echt van mij is), mijn "lease"fjord van de huifkarverhuur (8 mnd per jaar mijn verantwoordelijkheid), een fjord van de buren en christa heeft zelf een herfstveulen van vorig jaar, een 2 jarige welsh, een kwpn'er en een shetje. Maar ze wil nog wel eens wat kopen, opvoeden/beleren en weer verkopen dus het is nooit een echt vaste samenstelling
" Maar ook hier is nog veeeeeeel te leren!
Alleen meedraven niet, daar is hij te lui voor volgens mij hihihihi Hij is erg geinteresseerd in alles wat ik doe, loopt echt continu met me mee. Erg leergierig paardje maar het nadeel is dat hij snel zn interesse kwijt raakt en dan ook absoluut geen zin meer heeft. Het is voor ons beide nog uittesten hoe we daarin onze weg vinden, zijn eerste keus van even bijten om het duidelijk te maken beviel mij niet zo best... Nu draait hij zich van me weg om aan te geven dat het genoeg is geweest en tja hij is nog maar 2 dus concentratie is niet altijd even best! Het is trouwens van nature een onderdanig paard maar door dit spelen krijgt hij steeds meer praatjes, ook naar de andere paarden toe! Af en toe krijg ik geen hoogte van em jammergenoeg... 

.
totdat de andere merrie er rustig langssjokte. Ook wanneer ik alleen met haar op buitenrit ging moest ik af stappen bij iets engs en haar er langs leiden.