Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cookies schreef:Ik lig in stelling achter een struik, het is mij te onrustig hier op dit topic.![]()
Maar als alles nog doorgaat kom ik gewoon naar Norg morgen. Graag even een pm met de juiste tijd en locatie.
Ik was bijna toch met de helicopter gekomen, ze gaan morgen naar Ameland vliegen met een Cougar en ik mocht ook mee. Maar ik moet altijd zo overgeven in zo'n ding dus ik heb bedankt.
Tinkerloos schreef:
Anke schreef:Dodelijke paardenziekte duikt ook in Limburg op
Geplaatst door : Tiffany - Vandaag 11:32 - Bron : dierennieuws.nl
--------------------------------------------------------------------------------
Raadselachtige spieraandoening slaat enkel toe bij weidepaarden.
Voor het eerst duikt ook in Limburg, in Peer, een mysterieuze en dodelijke paardenziekte op. In het jargon bekend als de 'atypische myopathie', een niet- besmettelijke spierziekte die alleen toeslaat bij paarden die in een wei staan. De wetenschap staat voor een raadsel. De Lummense paardenchirug Tome Mariën heeft de afgelopen twee weken drie gevallen uit Peer en een uit het Nederlands- Limburgse Meerssen behandeld. Een paard kon hij redden.
De symptomen zijn vreemd. Een ogenschijnlijk kerngezond paard kan binnen 24 uur plots sterven. Met een constante: het gaat altijd over paarden die dag en nacht in een wei staan. In het overgrote deel van de door de veterinaire wetenschap beschreven gevallen slaat de 'spieraandoening bij grazende paarden' toe in de late herfst. Al zijn er ook enkele gevallen in de lente bekend. Symptomen van de atypische myopathie: de paarden worden suf en stijf en zakken na enkele uren door de benen. Alles wijst in de richting van een algemene en acute spieraandoening.
Antheman schreef:Het is een afbraak van de spieren.Tinkerloos: ik meende dat je in dat topic had aangegeven dat het om een spijsverteringsprobleem ging?
Dan zou dit spiergebeuren in Limburg dus uit te sluiten zijn....
Al aan botulisme gedacht?
Edit: Laat maar, ik heb je topic doorgelezen en daar gereageerd. vreselijk!
Nadya schreef:Je kan je paard daar ook neerzetten.Oh jongens, ik kreeg net het topic doorgemaild en ben effe helemaal stuk van het verhaal van Laetitia's dode jaarling. En dan al die andere jonge paardjes, wat erg...... Ik zou mijn paard volgende week ook daar zetten. Ik ben nu best bang voor mijn paard, die redelijk vlak bij ook in het land staat.