Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
evita_ schreef:Ik kan alleen maar zeggen: amen..Zal ik ook eens eerlijk zijn wat ik van de hele situatie vind. Voor mij begon de storm al veel eerder maar kon ik niet duidelijk verwoorden wat ik wilde in dit topic zonder dat mensen mij verkeerd interpreteerden.
Aan alle wannabe naturals; helemaal geweldig dat jullie deze weg zijn ingeslagen! Vooral zo door gaan, meelezen en vragen stellen.
Wat ik niet leuk vind, is foto's te zien van een paard met deken op en ijzers onder en het dan met zn allen te moeten bejubelen dat het zulke mooie foto's zijn. Ik zou me kapot schamen zulke foto's te plaatsen hier, helemaal omdat (en nu praat ik even direct tegen jou Faux) ik weet dat de eigenaar het anders zou willen zien.
Ik vind het ook niet leuk als ik mij hier moet gaan uitleggen waarom ik op een bepaalde manier met mijn paarden om ga. Vragen stellen staat vrij, maar opmerkingen zoals; zonder ijzers lukt niet want daar wordt mijn paard kreupel zijn gaat mijn bloed van koken.
Verder, en nu ben ik heel direct en misschien wel kwetsend. Faux, je bent te joviaal en te familiar voor dat je nog maar zo kort in het topic bent. Mij jaag je in ieder geval tegen je in het harnas door je populaire toontje, dat zou best wat bescheidener mogen.
Zo en nu ga ik weer aan het werk want ik heb hier ook een storm woeden...
Arabesk schreef:
susie1981 schreef:
Oke bedankt, dan ga ik nu lezen
Ik neem aan als ik een vraag heb of als me iets onduidelijk is dat ik hier gewoon mag vragen
Of hebben jullie liever dat ik dan pm?
Nammie schreef:Ik wil wel mijn verhaaltje opschrijven , maar das nou net niet het beste voorbeeld , maargoed.
Ik heb momenteel drie Friezen[waar ook erg vaak van gezegd word dat ze niet zonder ijzers kunnen vanwege hun platvoeten]
Twee merries, die hebben nooit op ijzers gestaan en kunnen overal overheen lopen , als ik ze iets meer zou trainen.
En een ruin van bijna 11 jaar. Die heeft 6 jaar op ijzers gestaan , en is er vorig jaar augustus vanaf gekomen.
Er werd al niets met hem gedaan vanwege allerlei andere problemen[ het is een paard wat normaal gesproken allang in de salami was verdwenen , maar het was mijn eerste paard en die gaat nooooiit meer weg!!!!]
Hij heeft enorme platvoeten gekregen in de loop der jaren , onder andere door de manier van bekappen en beslaan , en hij zal het ook wel in zich gehad hebben denk ik.
Hij liep in het begin niet gevoelig , in de winter met de bevroren ondergronden wel wat gevoelig , maar aan het eind van de winter nauwelijks meer.[toch training!!! en eelt kweken!!!!]
Hij is ook vaak hoefbevangen in een lichte vorm. Je leert dan bij pn dat je een mooi ruime mustangrol moet maken tot in de witte lijn , zodat de hoefwand niet meer draagt. Dit heb ik zeer fanatiek gedaan , maar nu speelt het probleem van de zeer platte zolen weer op , en het te weinig trainen . Dus nu gaat het niet zoals het hoort.
Maar ik weet zeker dat als je een paard hebt met gezonde niet te platte hoeven , er echt geen probleem hoeft te zijn om over te gaan op nb. Je moet de hoeven wel trainen , en in het begin onbelast. Veel wandelen over straat zonder te willen rijden. Goed kijken wat je paard aankan. En in het begin zullen de hoeven nog snel slijten , maar op den duur merk je dat ze keihard worden , en steeds meer aankunnen.
Ook moet je de onwikkeling van het straalkussen niet uit het oog verliezen. Als die slecht is , dan is het hele proces een stuk langer , maar dit word al een heel lang stuk , en ik weet niet of je daar wel zin in hebt , dus ik laat het hier bij!
Met Maike komt het helemaal goed , alleen gaat het nog wel even duren vrees ik. En ik hoop dat hij vanaf nu wel pijnvrij door het leven kan , maar dat is niet alleen afhankelijk van zijn hoeven , maar ook van zijn andere problemen...
susie1981 schreef:Arabesk schreef:
Oke bedankt, dan ga ik nu lezen
Ik neem aan als ik een vraag heb of als me iets onduidelijk is dat ik hier gewoon mag vragen
Of hebben jullie liever dat ik dan pm?
Arabesk schreef:ook al wil je niet zelf bekappen, de cursus van paardnatuurlijk kan wel heel nuttig zijn denk ik voor je. Dan kan je zelf tussentijds de hoeven bijhouden en laat je een prof. het grote werk doen. Met een gewone smid hou je dit probleem waarschijnlijk.
_angela_ schreef:Arabesk schreef:ook al wil je niet zelf bekappen, de cursus van paardnatuurlijk kan wel heel nuttig zijn denk ik voor je. Dan kan je zelf tussentijds de hoeven bijhouden en laat je een prof. het grote werk doen. Met een gewone smid hou je dit probleem waarschijnlijk.
Tenzij je smid open staat voor aanwijzingen. Het is natuurlijk wel een gok, maar sommige hoefsmeden hebben nog het motto "de klant is koning" en zullen zich aan je wensen aanpassen. Andere zijn zwaar beledigd en willen nooit meer langskomen...
Kinke schreef:mogge!
Cookies...where are you???????