[HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel IIΙ

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel IIΙ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:39

Weltrusten!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:46

Het 'lijkt' hier bijna weer normaal.
(vies woord)

Truste dan maar..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:54

susie1981 schreef:
Ik zal wel dom zijn of zo maar kan iemand me een uitleg geven.
Waarom het belagrijk is om een paar 24/7 buiten te hebben staan en waarom ijzer slecht voor ze zijn.
Ik wil Cas graag zonder ijzer laten lopen, maar dan is hij zo onreglmatig als de pest Boos! Boos!

Ik zie je vraag nu pas. Iemand gaf je de link van paardnatuurlijk. Als je deze vragen stelt, hoe ben je dan ooit in dit Huiskamer topic terecht gekomen? Wat denk je hier te vinden en wat verwacht je van ons? Kennelijk is je kennis van NB beperkt. NB of in elk geval ijzerloos, is toch wel de grootste gemeenschappelijke deler van de posters hier. Naast het dekenloos werken (zweetdekens en regendekens voor noodgevallen even buiten beschouwing gelaten.) staat bij ons ook het zoveel mogelijk bewegingsvrijheid geven aan je paard centraal. Dwz kritisch kijken naar het opstallen van paarden en streven naar een zo natuurlijk mógelijk bestaan voor je paard.

Dat houdt niet in dat je je kan neerleggen bij 'maar op mijn (pension)stal gaat dat niet'. Wij stonden allemaal ooit op dat soort stallen, en kwamen na heel wat omzwervingen toch terecht gekomen op een plek waar het paard 24/7 buiten kan.

We kunnen hier natuurlijk geen 'eisen' gaan stellen over wie er wel en niet mag meepraten. Toch moet je bij jezelf te rade gaan in hoeverre je kan bijdragen aan deze discussie hier als je eigen paard nog opgestald staat, onder een deken en op ijzers met biks voor zijn neus en een plak hooi.

Zoals al eerder werd aangeraden zijn sites als die van paardnatuurlijk en andere 'natural' links een must voor iedereen. Ook kunnen we nog wat ISBN nummer geven van boeken die zeer de moeite waard zijn.

Zie links in mijn onderschrift
en deze: www.horsemanship.org onder het kopje 'welzijn'

De mensen die problemen hebben met hun ouders kunnen misschien een keer een doorgewinterde natural bokker laten komen, die wat ouder is, om het eea uit te leggen aan de ouders misschien?

We staan graag iedereen te woord, die vragen heeft over de argumenten die wij hebben om bepaalde dingen zo te doen, maar dan zullen jullie eerst kennis moeten nemen van bepaalde sites. Scheelt ons weer typwerk Knipoog, die sites zijn er en zijn goed en redelijk volledig in hun informatie.

Verwacht van ons niet dat we staan te juichen als je foto's plaatst van je paard met deken. Daar is elders op bokt ruimte genoeg voor. Ook willen we in dit topic graag niet al te felle discussies over waarom bepaalde dingen beter zijn voor een paard, daar zijn al andere topics voor.

Dit is voornamelijk een huiskamer topic voor dagelijkse belevenissen van mensen die als bindende factor hebben 'hun paard zo natuurlijk mogelijk houden'
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 09-11-06 00:08, in het totaal 2 keer bewerkt

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:59

Dankje Ara, en misschien wordt het voor sommige mensen nu ook wat duidelijker.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 00:00

Voor sommige niet zo natural naturals.. Sigaar

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 00:40

Tinkerloos schreef:
Voor sommige niet zo natural naturals.. Sigaar

Ik krijg het gevoel dat sommige naturals van hier nogal "banketstaaf" ( kan even niks anders bedenken ) doen over mensen die probéren natural te zijn/te worden.. Jullie zijn toch ook niet van de één op de andere dag natural geworden ? Je hebt toch ook eerst een tijdje naar een andere stalling moeten zoeken, voor er eentje was waar je als natural zijnde terecht kon ?

Ik denk TL, dat die opmerking van jou over o.a. mij gaat. Nouja, weetjewat.. ik blijf hier anders wel weg. Als jullie het zó erg vinden dat ik niet binnen 3 maanden tijd álles om kan gooien bij mijn paard.. Dan blijf ik wel weg.. Lachen Ik doe mijn best, maar blijkbaar is het voor jullie niet goed genoeg, en ik heb geen zin om maar daar naar om te gaan zitten voelen door sommige opmerkingen van jullie, ik weet voor mezelf dat ik er voor aan het vechten ben, en dat vind ik genoeg.

Ik heb in ieder geval de korte tijd DIE ik hier meegepraat heb, best wel wat interessante dingen te horen gekregen. Bedankt. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 00:42

Leg de vraag eens bij jezelf, hoe natural vind je zelf dat je nu bent en wat je je paard kan bieden. En wat kan je bijdragen aan de discussie en wat wil je van óns leren?

Ik zeg niet dat je hier niks te zoeken hebt, maar zet wel vraagtekens bij sommige posts van nieuwelingen hier en dat ben jij niet alleen.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 00:50

Arabesk schreef:
Leg de vraag eens bij jezelf, hoe natural vind je zelf dat je nu bent en wat je je paard kan bieden. En wat kan je bijdragen aan de discussie en wat wil je van óns leren?

Ik zeg niet dat je hier niks te zoeken hebt, maar zet wel vraagtekens bij sommige posts van nieuwelingen hier en dat ben jij niet alleen.

- Hoe natural vind ik mezelf, en wat kan ik mijn paard bieden. Ik vind mezelf vrij natural, maar nog niet in alle opzichten. It takes time. Ik vecht hard voor Rowygo, omdat ik wel natural wil wórden, in alle opzichten. Dat betekent; dekenloos en ijzerloos. Stalloos [ 's nachts ] gaat nu eenmaal de komende 2 jaar zoiezo nog niet lukken. Volgend jaar ga ik dekenloos, ik ga zelfs nog proberen dit jaar nog, en ijzerloos gaat hopelijk ook niet lang meer duren. Krachtvoer krijgt hij al niet meer. Besef dat ik in mijn vrije tijd met bijna niets anders bezig ben, dat noem ik toch wel toeweiding. Verder hebben we het niet alleen over de huisvesting enz. van een paard, maar ook over de omgang met. Ik rijdt bitloos, ga binnenkort een boomloos zadel proberen, ik doe grondwerk met hem en heb een goede band, ik heb leren luisteren naar, en communiceren met Rowygo. Wat voor mij in sommige opzichten héél erg veel heeft betekend en nog betekent. Wat kan ik mijn paard bieden ? Een hele berg liefde, de strijd die ik lever tegen mijn ouders en zus, voor hem, en een baasje waar hij zijn leven lang bij mag blijven, en die alles maar dan ook alles voor hem over heeft..

- Wat kan ik bijdragen aan de discussie. Klinkt erg formeel.. discussie topics zijn er genoeg, een huiskamer is i.m.o. ook voor de gezelligheid. [én ook discussies, ik zeg niet dat die er niet moeten zijn, integendeel.] Ik kan misschien qua kennis nog niet veel bijdragen, maar wel qua ervaring, en wat wil ik van jullie leren ? Ik denk dat het mij ook vooral om het delen van ervaring gaat, een soort topic waar je terecht kunt met "even snel een vraag" zonder dat je daar weer een ander topic voor moet maken.. Een topic waarin we, zoals jullie ook al eens gezegd hebben, met elkaar kunnen praten over ons doel enz. zonder de hele tijd te moeten uitleggen aan anderen van het hoe en waarom..

Ik had ook zo mijn vraagtekens bij sommige posts van andere nieuwelingen.. maar als ik zo in mijn posts hier terugkijk zie ik daar niets raars tussenzitten. Dat ik die foto's plaats waar hij een dun zweet-dekentje opheeft, dat had ik dan maar niet moeten doen nee.. ik dacht dat omdat ik uitgelegd had hoe het zat, mensen ook wel eens geïnteresseerd zouden kunnen zijn in mijn páárd, in plaats van alleen maar in wat er wel of niet om hem heen hangt/aan hem vastzit..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 08:07

Goedenmorgen Doei!
Nog steeds geen sidepull of vijl binnen Verdrietig

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 08:20

mogge!
Cookies...where are you???????

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 08:22

Ze verstopt zich,ze wil jullie niet meeten vrijdag.. Clown

Ik mis Wendy ook al een hele tijd..
Normaal(vies woord) liet ze nog wel eens wat van haar horen..
Het laatste bericht ging over die schorpioenen,misschien....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:04

Goedemorgen!

Faux: ik heb wel de indruk dat je de weg van the natural way bent ingeslagen en dat je erg toegewijd bent.
En je hebt gelijk dat het niet alléén de dekens, ijzers, stallen e.d. zijn, maar ook zéker de omgang met je paard.
En zoals ik al eerder aangaf, is dit alles een groeiproces en kun je niet van de één op de andere dag alles anders doen.
Ook weet ik hoe lastig het is om er 'alleen' voor te staan en je hart te blijven volgen. Jij zit dan ook nog met je ouders, die het je niet gemakkelijk maken.
Je komt er wel en je zit op de goede weg! Zeker weten!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:22

Arabesk schreef:
Als je wat wilt weten, stel je vraag gerust.

Het ging mij ook om de dingen waar ik zelf nog niet aan/over gedacht had. Knipoog

Van de week van een stalgenoot het boek en de dvd over natuurlijk bekappen te leen gekregen, is mijn eerste 'projectje' voor komende twee weken (heb vakantie Go jij! Go jij! ). De smid (TS) heeft de laatste keer zo'n verschrikkelijk slecht werk geleverd Huilen , ben aan overwegen om hem zelf bij te houden.
Mijn paard vijl ik alleen de randen glad als het nodig is en een stalgenoot heeft laatst de steunsels weg gesneden, die gingen echt omklappen. De smid, natuurlijk bekapster, controleert hem iedere maand iig even. Hij heeft nog nooit zulke goede hoeven gehad, eerder waren ze niet slecht, maar het kon toch beter. Wellicht speelt ook mee dat hij nu anders gehuisvest is en veeeeeeel meer beweging krijgt op verschillende ondergronden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:59

Goedemorgen!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:46

Arabesk schreef:
Esther schreef:
Wat is het trouwens tegenwoordig rustig hier, ik mis een aantal mensen Verdrietig Verward die toch heel vaak posts hadden waar ik veel van opstak.

Als je wat wilt weten, stel je vraag gerust.

Ara dit kan ik niet helemaal rijmen met wat je verder op in het forum typt.
Ik ben geen natural dat klopt, maar dat neemt niet weg dat ik het niet zou willen worden.
Maar ik denk dat ik eerst genoeg info moet hebben, voordat ik aan de slag ga het heeft natuurlijk geen zin om half werk te gaan doen of dingen te gaan doen waar ik straks weer nadeel van ga onder vinden.
Maar ik zal jullie voorlopig niet meer lastig vallen en zal wel boeken gaan lezen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:48

Tinkerloos schreef:
Ze verstopt zich,ze wil jullie niet meeten vrijdag.. Clown

Ik mis Wendy ook al een hele tijd..
Normaal(vies woord) liet ze nog wel eens wat van haar horen..
Het laatste bericht ging over die schorpioenen,misschien....

Hmmm, misschien heeft de schorpioen de internetkabels doorgeknipt Clown

Kunnen we 'normaal' niet automatisch laten veranderen in 'poedersuiker' of zoiets Haha! Haha!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:22

Zal ik ook eens eerlijk zijn wat ik van de hele situatie vind. Voor mij begon de storm al veel eerder maar kon ik niet duidelijk verwoorden wat ik wilde in dit topic zonder dat mensen mij verkeerd interpreteerden.

Aan alle wannabe naturals; helemaal geweldig dat jullie deze weg zijn ingeslagen! Vooral zo door gaan, meelezen en vragen stellen.

Wat ik niet leuk vind, is foto's te zien van een paard met deken op en ijzers onder en het dan met zn allen te moeten bejubelen dat het zulke mooie foto's zijn. Ik zou me kapot schamen zulke foto's te plaatsen hier, helemaal omdat (en nu praat ik even direct tegen jou Faux) ik weet dat de eigenaar het anders zou willen zien.

Ik vind het ook niet leuk als ik mij hier moet gaan uitleggen waarom ik op een bepaalde manier met mijn paarden om ga. Vragen stellen staat vrij, maar opmerkingen zoals; zonder ijzers lukt niet want daar wordt mijn paard kreupel zijn gaat mijn bloed van koken.

Verder, en nu ben ik heel direct en misschien wel kwetsend. Faux, je bent te joviaal en te familiar voor dat je nog maar zo kort in het topic bent. Mij jaag je in ieder geval tegen je in het harnas door je populaire toontje, dat zou best wat bescheidener mogen.

Zo en nu ga ik weer aan het werk want ik heb hier ook een storm woeden...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:24

Dit is voor ons de enige ijzervrije plek op bokt en het is voor ons ook niet fijn om het gevoel te hebben dat we hier ook steeds moeten uitleggen waarom ijzers slecht zijn. Begrijpen jullie die irritatie?

Maar goed, niets dan lof over mensen die hier komen om wat van ons op te steken.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:47

Mijn vraag over de ijzer kwam door het feit, dat ik een hekel heb aan lange stukken verhalen lezen Clown
En ik had eigenlijk gehoopt op een antwoord van "ja dat kan heel goed voorkomen ik heb dat ook gehad en ik heb het toen der tijd zus of zo aangepakt".
En wat betreft de pensionstalling, daarvoor hoef ik niet meer te zoeken.
Mijn moeder heeft namelijk eigen stallen met weiland dat nu nog in verhuurd, maar deze mensen moeten er in Maart uit en ga ik daarheen met mijn paarden.
En wil ik er zelf voor gaan zorgen dat onze paarden bijna de gehele dag buiten staan Haha!
Nu zeggen of denken jullie misschien dat is niet voldoende, maar ik durf ze niet ook s nachts buiten te laten staan je hoort hier in de buurt zoveel van die nare verhalen.

Wel wil ik iets bekennen.
Ik heb voorheen altijd bij een boer gestaan, daar mochten de paarden niet in de wei dus gingen ze vaak in de padox wat Casmir niet altijd leuk vond.
Ik heb er ook nooit bij stil gestaan dat weidegang zoveel verschil kan maken.
Nu weet ik wel beter en merk ik aan mijn paard dat hij het fijn vind en dat hij tijdens het rijden veel losser en ontspannender is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:40

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:44

Arabesk schreef:
Tijdbalk van de ontwikkelingen en groei van de 'natuurlijk bekappen beweging in Amerika'

http://www.thehorseshoof.com/jacksontimeline.html

Ik vind het lief dat je me een link geeft, maar die er ook in het nederlands Clown
Als ik dit moet gaan lezen ben ik wel 3 dagen bezig met ontcijferen Haha!
Hebben jullie het hier wel lekker rustig Clown Haha! (grapje he)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:48

susie1981 schreef:
Mijn vraag over de ijzer kwam door het feit, dat ik een hekel heb aan lange stukken verhalen lezen Clown
En ik had eigenlijk gehoopt op een antwoord van "ja dat kan heel goed voorkomen ik heb dat ook gehad en ik heb het toen der tijd zus of zo aangepakt".
En wat betreft de pensionstalling, daarvoor hoef ik niet meer te zoeken.
Mijn moeder heeft namelijk eigen stallen met weiland dat nu nog in verhuurd, maar deze mensen moeten er in Maart uit en ga ik daarheen met mijn paarden.
En wil ik er zelf voor gaan zorgen dat onze paarden bijna de gehele dag buiten staan Haha!
Nu zeggen of denken jullie misschien dat is niet voldoende, maar ik durf ze niet ook s nachts buiten te laten staan je hoort hier in de buurt zoveel van die nare verhalen.

Wel wil ik iets bekennen.
Ik heb voorheen altijd bij een boer gestaan, daar mochten de paarden niet in de wei dus gingen ze vaak in de padox wat Casmir niet altijd leuk vond.
Ik heb er ook nooit bij stil gestaan dat weidegang zoveel verschil kan maken.
Nu weet ik wel beter en merk ik aan mijn paard dat hij het fijn vind en dat hij tijdens het rijden veel losser en ontspannender is.

Lekker dat je paard vanaf maart naar altijd naar buiten kan!

Ik vind een loopstal echt ideaal, je paard heeft een keuze, en dat maakt dat je je geen zorgen hoeft te maken. Als ie naar binnen wilt, dan doet ie dat gewoon.

Over ijzers: mijn paard heeft ongeveer 12 jaar op ijzers gestaan. De hoeven zagen er voor zo'n tijd nog redelijk uit dacht ik... tot het ijzer eronder uit ging. Schots en scheef... maar dat was dus gewoon een slechte smid. Ik heb hem door Klaas Feuth natuurlijk laten bekappen. Hij liep vanaf dag 1 super! Het kan dus zeker wel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:49

susie1981 schreef:
Arabesk schreef:
Tijdbalk van de ontwikkelingen en groei van de 'natuurlijk bekappen beweging in Amerika'

http://www.thehorseshoof.com/jacksontimeline.html

Ik vind het lief dat je me een link geeft, maar die er ook in het nederlands Clown
Als ik dit moet gaan lezen ben ik wel 3 dagen bezig met ontcijferen Haha!
Hebben jullie het hier wel lekker rustig Clown Haha! (grapje he)

hij was meer voor algemeen gebruik, ik kwam tijdens mijn surftochtje wat tegen en dacht laat ik 't ff hier plaatsen

Goeie Nederlandse sites zijn: www.paardnatuurlijk.nl www.hoefnatuurlijk.nl en www.horsemanship.org

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:50

susie1981 schreef:
Mijn vraag over de ijzer kwam door het feit, dat ik een hekel heb aan lange stukken verhalen lezen Clown.

Ja je zult toch moeten vrees ik Vork het is teveel voor ons om hier alles neer te pennen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:52

Arabesk schreef:
susie1981 schreef:
Mijn vraag over de ijzer kwam door het feit, dat ik een hekel heb aan lange stukken verhalen lezen Clown.

Ja je zult toch moeten vrees ik Vork het is teveel voor ons om hier alles neer te pennen.

en dan staat hetzelfde lange verhaal hier...