[HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evita_

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:33

Je zou kunnen huren...de trailer dan Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:36

Haha, tja, dat huis huren zit er voorlopig niet in...

En die trailer... tja, het is ook niet zo dat ik haar koste wat kost een trailer in moet krijgen (als het nodig is, dan natuurlijk wel). Ga er ook niet te veel aan uitgeven dus...

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:41

Giel is nopg maffer, die kan ik maar in 1 trailer vervoeren Clown Daar loopt hij nu heel makkelijk in maar daar zitten ook heel wat uurtjes werk in.. Hij heeft ook aardig wat negatieve ervaringen met dat ding.
Nu gaan we verhuizen en de trailer verhuist denk ik niet mee (snik). Ik gahem dus heel snel proberen trailermak te maken in de trailer die ik daar tot mijn beschikking heb.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:45

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat paarden er een hekel aan hebben hoor. Je wordt daar even in een rare doos gepropt, weg van al je vriendjes. Dan gaat het licht uit en zit je muurvast. Vervolgens begint die doos opeens aan alle kanten te trillen en je hoort allerlei doodenge geluiden om je heen. De vloer schiet intussen alle kanten op waardoor jij uit je evenwicht raakt en er zijn ook nog koude luchtstromen.

Na een uur zo gezeten te hebben gaat het licht weer aan en ben je in een totaal onbekende omgeving waar je misschien nog meer ellende te wachten staat...

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:48

Maar aan de andere kant, als ik er zo over denk, dan gaat mijn paard er never nooit in.
Vroeger kon ik hem alleen maar door een goede vriendin laten laden, omdat hij zo gevoelig is voor mijn spanning en onzekerheid dat hij dan zeker niet meer meewerkte.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:51

Tja, dat klopt ook wel weer.

Weet je wat ergens wel irritant is? Dat zo'n superpaardenfluisteraarfiguur Vanilla waarschijnlijk zo hupla de trailer in kan laten lopen.
Maja, zo heb je wel een doel om naartoe te werken Lachen

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:54

Haha ongetwijfeld Lachen
Ach de weg ernaar toe is ook best wel leuk hoor Lachen Alle nieuwe dingen die je samen doet maakt de band sterker Lachen

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:57

[
Laatst bijgewerkt door ellenlouise op 22-08-06 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 00:01

marina schreef:
Haha ongetwijfeld Lachen
Ach de weg ernaar toe is ook best wel leuk hoor Lachen Alle nieuwe dingen die je samen doet maakt de band sterker Lachen

Dat hoop ik maar Haha!
Ergens denk ik dat ik haar makkelijker in een trailer zou kunnen krijgen als ze mij nog niet kende en ik wel wist wat ik allemaal van haar geleerd heb.

Ik ga eens slapen... morgenvroeg de DA bellen zodat hij eens een scan van haar buikje komt maken.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 06:54

goedemorgen. Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 08:01

Goedemorgen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 08:26

toen ik zelf nog een trailer had, heb ik er een hele grote vakantie aan besteed om Morrie trailermak te maken, helaas op de normal manier, met voer...... zo liep hij er voor de Parelli cursus ook zo in....
Ik maar denken dat het op de cursus aangepakt zou worden en opgelost, dat had ik ook van tevoren aangeven (je kon aangeven wat je wilde lereln/oplossen) maar niets was minder waar..... helaas.... nu is het probleem nog 1000 x erger dan het ooit geweest is en ik heb geen trailer meer om te kunnen oefenen.....

Als de enige instructeur in NL het niet ziet zitten, heb je een probleem hoor, geloof mij maar..... Huilen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 08:30

Goedemorgen!

Als hij met voer zo de trailer in loopt, dan is het toch niet zo'n groot probleem?
Wat ik met Volare heb gedaan: eerst het bridgen leren: ik roep: "hier!" en steek mijn hand uit, als hij die met z'n neus aanraakt zeg ik: "Goed zo!" en dan krijgt hij wat snoep. Dat snoep geven bouw je dan af en ipv snoep krijgt hij aaitjes. Dan ga je in de trailer staan en je roept: "Hier!" en steekt je hand uit. Tja, dan geef ik ook snoep. En steeds als hij mn hand had geraakt beloonde ik hem, deed een stap achteruit en riep weer: "Hier!".

Nu kan ik zonder snoep of "hier" roepen zo met hem de trailer in lopen. Maar als het alleen met snoep ging, zou ik dat niet zo'n ramp vinden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 08:36

Citaat:
Als hij met voer zo de trailer in loopt, dan is het toch niet zo'n groot probleem?

werkt alleen op eigen terrein, maar als ik ergens heen ga, zal ikook weer terug moeten. Heeft 3 uur geduurd de laatste keer.
Hij loopt er keurig in, halverwege draait ie om en als we het tussenschot vast zetten, klettert ie achteruit en in geval van Morrie is daar echt geen houden aan en hij trekt zich los en rent weg. In Lunteren was dat het bos in, ook leuk...... zelfs een echt sterke man met heel veel savvy kon dat niet voorkomen.......

Oplossing volgens de expert: paard verkopen aan iemand met nóg meer savvy en zelf een hele makkelijke pony kopen *duh*...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 08:44

Even Parelli mailen of hij interesse heeft om een veels te dikke Tinker te leasen Haha!

Dit is voor hem wel DE kans om te bewijzen dat hij echt goed is.
Nu ik er aan denk... ik heb nog geen filmpjes of foto's gezien waarin Hempfling, Nezvorov of een andere bekendheid met een koudbloed werken.
Maar ik kijk ook niet zo vaak rond, weet iemand misschien of ik er naast zit?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 08:55

Witte was eerst ook een ramp op de trailer. Sinds het zien en uitvoeren van de parelli manier, is het geen probleem meer. Hij loopt er zo op, voor mij uit.

Orlanda is helemaal mooi. De eerste keer sinds jaren op de trailer was haar erop duwen.. (van de manege naar hier) Ik wist toen nog niet beter als dat dat normaal is. De keer ernaar liep ik erop en trok ik haar erop.. (wist ook nog niet beter). Daarna is ze heel lang niet op de trailer geweest. Doordat ik Witte altijd lang van te voren op de trailer zette (half uur tot 3 kwartier voor vertrek) zette ik Orlanda erbij. Dat vind ze GEWELDIG.. ze staat nu dus altijd op haar plek te dringen voor de stang tot ze naar binnen mag Lachen En als ik zeg "terug", dan komt ze weer rustig de trailer af, loopt zonder touwtje of iets meer terug naar de stal en blijft rustig wachten tot ik weer met Witte terug kom.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 08:59

bij het nieuwe level 1 pakket van parelli zit 1 koudbloed, die dus niet vooruit te branden is... doen ze de uitleg van het rijgeelte mee

Bij mij op de cursus was een Shire,maar die is zo gevoelig dat als ik 100meter verderop een hoge fase moest geven, dat zij daarop reageerde......

Je ziet wel Fjorden, Haflingers en Tinkers maar weinig echt zware paaarden.

Met Morrie is het een respect-probleem, maar dan heel diep geworteld: hij weet (is hem aangeleerd) dat hij altijd weg kan, er is hem bewust geleerd dat hij weet hoe sterk hij is en hij vertrekt dus gewoon bij iedereen, al hebben ze level 4 savvy en zijn ze zelf oersterk.......al hang ik er een stangbit in met dubbele teugels en een slof eraan......

Ik moet zorgen dat Morrie het bij mij het allerfijnste vindt en alleen maar bij mij wil zijn en nergens anders...... en dat kan je bereiken door b.v. héél veel undemanding time door te brengen (er alleen te zijn, niet van hem te vragen) en dat doe ik ook.

Hij komt altijd naar me toe, als er iemand anders achter is en hem loslaat rent ie naar me toe, maar als er stress in het spel is, vergeet ie het, helaas...... en vertrekt ie gewoon

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:03

Ik heb trouwens wel het idee dat Parelli express wat verdwaalde haver in de trailer heeft liggen.. ik weet niet hoeveel haver hij voert op de trailer, maar ik weet zeker dat ieder paard alles ervan opeet... en er dus echt geen verdwaalde haver overblijft....

Op zich vind ik het wel aanvaardbaar hoor.. eten en kauwen brengen een paard tot rust.. dus als hij een trailer mede op die manier tot veilig gaat beschouwen, vind ik er niks mis mee Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:09

Het is inderdaad wel erg lastig als je paard eerst is aangeleert dat ie altijd de sterkste is, om hem vervolgens te leren dat ie niet weg mag als een mensje hem aan een touwtje tegen houdt.. (en het touwtje houdt in de meeste gevallen maar iets van 400 kilo voor ie kapot gaat, dan niet te spreken over het mens dat dat touwtje vast houdt )

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:13

Ik ga nu eens kijken of Vanilla al in de trailer is geweest Haha!

Doeidoei

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:20

Morrie gaat er gewoon met touw en al vandoor en laat degene die aan het touw vastzat met brandblaren in de handen achter......

bij parelli moet zelfs het hooinet uit de trailer en het zijdeurtje mag absoluut niet open.... en Morrie haver voeren, zal het allerlaatste zijn wat ik ooit zal doen...... als ie ook nog es heet wordt, kan ik niets meer met hem.... en Norikers worden helemaal gek van haver, hebben we in Baarle Nassau wel eens een experimentje mee gedaan.....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:28

Wat dat betreft ben ik niet parelli.. er hangt altijd een hooinet in de trailer, en Witte maakt daar dankbaar gebruik van. Ik vind het ook wel eerlijk naar Witte toe, hij kan altijd de hele dag door eten, en als ik met de trailer weg ben, dan staat hij toch al snel 3 uur op de trailer (1,5 uur heen en 1,5 uur terug) vaak drinken we ook nog iets na, en staat ie dus nog een uurtje langer op de trailer. Witte vind het prima, maar zonder hooinet wordt het wel erg saai voor hem.. Nu staat ie rustig te eten en te wachten tot we weer thuis zijn. Zelfs thuis blijft ie nog rustig wachten tot ie van de trailer gehaald wordt.. hij vind het dus echt niet erg. Maar 5 en half uur niet eten (4 uur op de trailer en 1,5 uur rijden) zal ie me wel niet in dank afnemen...

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:31

Giel peerde hem in het begin ook heel vaak als hij wat eng vond in de stress zat. Gelukkig is dat probleem nu over.
Ik zet lekker het zijdeurtje open en hij krijgt ook zeker wel wat voer als hij erin staat. Ik heb te weinig een trailer tot mijn beschikking om het helemaal anders te leren.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:31

het hooinet mag er wel in, maar niet als lokmidel om het paard erin te krijgen, dus als het paard op de correcte manier geladen is (baas zit op de wielkast en geeft een sent en paard loopt de trailer in) en de stang zit erachter, klep dicht dan mag er een hooinet in.
Paarden worden overigens los vervoerd, niet aangebonden. Dat mocht niet van de man van wie ik de trailer leende, dus ik heb ergens een passend stalhalster moeten opdiepen en 2 halstertouwen, dat soort dingen behoren bij mij niet meer tot de collectie....

Ik ben het ook wel eens niet eens met Parelli, maar dan doe ik het toch maar, want ik heb niet de kennis en ervaring die hij heeft en dat ik het er niet mee eens ben, zegt meer over mijn onkunde dan over hem, denk ik dan maar....

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:32

Hooinet hangt er bij ons ook altijd in, ook al was het maar 20 minuutjes rijden naar het bos.