[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:17

Anouar15 schreef:
Alleen doe ik het zowiezo al niet. Dan weet ik van te voren dat we na 10 minuten allebij gefrustreerd zijn. En dat wil ik Anouar niet aan doen.
Dus nu heb ik elke zaterdag les.
Anouar heeft ook heel erg last van z'n rug gehad. Als ik geen dressuur doe zit alles binnen no time weer vast. Dat gebeurd nog regelmatig, vooral als het koud is. Dan wordt z'n achterhand helemaal slap en zwabbert hij alle kanten op met rijden

Helemaal Natural is dus niet voor elk paard goed

Shy moet ik ook met dressuur soepel houden anders zou ze binnen no time niets meer kunnen

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:18

IK krijg last van mijn rug als ik alleen maar aan dressuur denk *brrrr* laat mij maar lekker op mijn balancepoint rondstappen met Morrie.....

Citaat:
Helemaal Natural is dus niet voor elk paard goed

jawel hoor, moet je er gewoon niet op rijden en niets van vragen, dan kan je ze 100% natural houden en er vooral niet op gaan zitten ......

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:21

Als je erop gaat zitten moet je je paard daar wel sterk voor maken vind ik.
Ik heb er over zitten denken om iemand te vragen die goed kan rijden om een keer in de week dressuur te doen met Anouar. Wat vinden jullie, goed of niet?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:23

Anouar z'n rug zou altijd een zwak punt blijven, daarom moet er gewoon aan z'n buikspieren gewerkt worden. Kon ik hem maar vertellen dat hij elke avond even buikspieroefeningen moet doen, dat zou makkelijk zijn.

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:24

Als je zelf echt zo'n hekel heb aan dressuur en de persoon zou echt goed kunnen rijden zou ik het gewoon doen

Binnekort ga ik eens kijken hoe goed ik kan dressuren met een touwhalster!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:25

Hoe denken de naturals eigelijk over beenbeschermers?

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:25

Mijn mening over dressuur: "dressuur is net zo noodzakelijk voor n paard als een ijzer voor zijn hoeven"

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:26

Ik kan ook gewoon niet goed dressuur rijden en ik zou het ook nooit goed kunnen denk ik.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:27

Arabesk schreef:
Mijn mening over dressuur: "dressuur is net zo noodzakelijk voor n paard als een ijzer voor zijn hoeven"

Dus eigelijk is dressuur slecht voor paarden? Want hoefijzers maken ook meer kapot dan dat ze goed doen?

Even voor de duidelijkheid. Ik heb het niet over wedstrijddressuur, maar over dressuur om het paard soepel en sterk te houden

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:31

@Anouar, jij ben toch bij gertjan geweest met j paard? heeft hij geen buikspieroefeningen gegeven die je met een sleutel of een hoevenkrabber moet doen? Dat moeten ze met een paard bij ons op stal doen

Mijn paard houdt zichzelf wel soepel met spelen met andere paarden, als je ziet wat die uithaalt, houd je je hart wel eens vast, daar heeft hij mij helemaal niet voor nodig

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:36

Ik loop met Giel zijn rugproblemen ook bij Gert jan. Hij is voor veel longeren en rijden over de rug Dus dressuur op therapeutische basis

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:37

Ik moet Arabel (en mezelf) wel rechtrichten af en toe. Dat doe ik dmv grondwerk, lange lijnen en rijden. En de dressuur die ik met haar rij is daarop gebaseerd en op heel rustig en ontspanning.

Als ik dat niet doe, gaat ze onregelmatig lopen. Ik gymnasticeer veel. En ook op buitenrit ben ik bezig met stelling, schouder voor af en toe probeer ik travers. Ook omdat dit haar aandacht bij mij houd ipv hard rennen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:37

hou op over GJ, hij is bijna iedere vrijdag bij ons op stal en vindt morrie een wanstaltige Tinker, zou ie ook zijn, maar hij is geen Tinker, van het ras noriker heeft ie nog nooit gehoord en dat is precies de reden dat hij mijn DA niet is.....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:39

smurf schreef:
@Anouar, jij ben toch bij gertjan geweest met j paard? heeft hij geen buikspieroefeningen gegeven die je met een sleutel of een hoevenkrabber moet doen? Dat moeten ze met een paard bij ons op stal doen

Ja, maar ik kan dat niet. Als ik dat doe kijk Anouar alleen maar achterom

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:40

Ik ben blij dat we naar Gert Jan zijn gegaan.
De DA die we eerst hebben laten komen dacht dat het met een flinke dosis bijnstillers vanzelf over zou gaan.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:42

bij ons moet een paard dat amper zijn box uit kan strompelen balkjes lopen aan de longe......zelfs de boer kan het niet aanzien......

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:45

Voor Anouar heeft hij iig veel goeds gedaan.

Af en toe geef ik hem een brokje bij z'n knot zodat hij helemaal naar links en naar rechts moet rekken en laat ik hem een buiging doen zodat hij z'n rug helemaal bol moet maken

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:46

We moesten op school een verhaal schrijven over je leven. Heb ik een 2,4. M'n leven is zeker niet interessant genoeg

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:48

Anouar15 schreef:
Dus eigelijk is dressuur slecht voor paarden? Want hoefijzers maken ook meer kapot dan dat ze goed doen?

Even voor de duidelijkheid. Ik heb het niet over wedstrijddressuur, maar over dressuur om het paard soepel en sterk te houden

Ja overmatige dressuur is slecht voor een paard. Het zou zogenaamd beter zijn voor de rug, omdat de achterhand dragend wordt. De voorhand van een paard is gemaakt om zijn gewicht te dragen en daar kan jouw gewicht ook nog wel bij. Je zit trouwens ook bijna op de voorhand en mijlenver van de achterhand....

Geen paard dat in een verzamelde houding 60 km endurance volhoudt...

Ik hoor van mensen die dressuur rijden veel verhalen over paarden met zwakke ruggen en dat ze juist meer aan dressuur moeten doen...

Als die paarden nou gewoon eens mochten lopen zoals ze wilden zou het stukke beter gaan.

Ik heb geen bewijzen en geen site waar ik naar kan verwijzen, maar dat dressuur net zoiets is als hoefijzers is wel het gevoel dat ik er bij heb. Zoveel paarden lopen zo gespannen tijdens dressuur!

Vragen om hun rug bol te trekken is tegennatuurlijk. Het enige stukje dat ik kon vinden is dat wat ik een paar pagina's terug aanwees en in een boek van Strasser wordt er ergens iets aangehaald meen ik.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:52

Arabesk; Als die paarden nou gewoon eens mochten lopen zoals ze wilden zou het stukke beter gaan.

De rest ben ik eens, maar bovenstaande niet. Bij Arabel kan ik haar niet laten lopen zoals ze wil want dan moet ik er niet op gaan zitten. Als ik dat wel wil moet ik zorgen dat ze geen last van mij heeft. Dus bepaalde draagkrachten zal ze moeten hebben en die moeten we samen trainen. Links en rechts evenveel, net zoals ik niet scheef mag zijn op haar.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:55

Dus helemaal geen dressuur zou beter zijn?
Dat klinkt wel leuk

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:58

En sommige noemen dat dressuur, maar ik noem het gewoon gymnasticeren. Wij gaan ook niet ineens 60 km hardlopen. Dat bouwen we ook op, met veel rekken en strekken en oefenen.

Kunnen we het niet dressuurmatig noemen..onee das ook weer dubbel.

Ik heb een hele interessante clinic gevolgd op stal de measberg in arnhem. Van paarden begrijpen. Ik vind dat Marijke de Jong hele zinnige dingen zegt en weet over paarden. Ook wat training/anatomie/geschiedenis van paarden betreft.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:02

Ik geloof gewoon niet in die verhalen

'dressuur moet omdat ruitergewicht niet natuurlijk is'

Evatinkle wij rekken en strekken ook voor een marathon maar dat is anders dan 60 km hardlopen in een mooie houding

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:07

Anouar hoeft buiten ook niet in een mooie houding te lopen.
Maar ik doe ook buikspieroefeningen omdat dat beter is voor mijn rug. Of is dat dan ook slecht?
Sporters trainen hun lichaam ook, waarom paarden dan niet.
Het gaat mij niet om de houding, maar om het sterker maken van bepaalde spieren

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:10

nou anouar, ik zou net hetzelfde berichtje intikken

Ik bedoel ook niet in een mooie houding. Maar ik bedoel wel, regelmatig en in balans/harmonie met de ruiter. Want paardrijden blijft een teamsport. Welke tak je ook beoefent.