Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Anya schreef:Omdat je dan de stelling verliest?
Acherkant erbij houden is de oplossing. Als je die laat gaan is wisselen makkelijker voor een paard.
Anya schreef:inderdaad korte rug.
Ik probeer het anders uit te leggen.
Ik neem even de westernsport. In tegenstelling tot dressuur springen die op het buitenbeen aan. Dat wil zeggen ter voorbereiding duw je de achterhand iets naar binnen en geeft de galopshulp terwijl je voor (als dat nodig is) een ophouding maakt om je paard recht te maken. Een wissel is dan in de andere galop zitten en de achterhand naar buiten duwen als je paard recht is tenminste. Het grootste probleem bij western is dat mensen hun paarden omkeilen voor de wissel. Dan krijg je dus paarden die de schouder verliezen en alleen voor wisselen.
Dus óf je paard is zo recht mogelijk (geen stelling). Dan is het voldoende om de achterhand te beheersen en ervoor de zorgen dat de schouder er niet uitkiepert. Óf je vraagt stelling en dan is het heel belangrijk dat je paard stelling door het hele lijf behoudt. Laat je de achterhand gaan (van binnen naar buiten, dan zit je dicht in de buurt van de galopswissel bij western).
kun je me nog een beetje volgen. Ik kan het beter voordoen dan beschrijven.
Wendy schreef:Goed nieuws: de kliniek wilde de fries van de stalhouder niet afkeuren!
Ann schreef:Wendy schreef:Goed nieuws: de kliniek wilde de fries van de stalhouder niet afkeuren!
Dat is inderdaad goed nieuws! Het bericht van gisteren vond ik zo akelig.
Gaat je stalhouder de moeite nemen om dit paard "op gang" te krijgen of verkoopt hij haar nu?
Kinke schreef:Kinke heeft een hanetred rechtsachter, is daarom vroeger ook niet meer gekeurd. Vind het zo'n flauwekul, ze heeft er geen last van en je moet het echt weten, anders zie je het niet eens. Opvallend is dat haar nieuwe friese ruinvriendje hetzelfde heeft....
Anya schreef:Hoe heb jij dat geleerd dan?
Dit heb ik van Robin Schöller en van mijn reining gerichte instructrice.
Anya schreef:hum.. dat heet nu paard omkieperen
werkt goed bij natuurlijke wisselaars, die wisselen wel als je ze de andere kant op stuurt. Maar nu op een rechte lijn??? Welke hulp moest je dan geven?
Wendy schreef:Ik weet niet zeker of deze merrie ook hanetred heeft... het is in ieder geval ook rechtsachter. Soms trekt ze ineens het been heel hoog op...
Anya schreef:yes dat been bedoel ik!
Dat door de draf wisselen is inderdaad een methode. Mij is geleerd dat niet te doen. Maar er zijn nog stallen waar ze dat doen idd.