[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:10

eh.. dinges komt aan huis.
ik zoek even de naam voor je op.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:11

Petra rossler. Niet helemaal cr. Maar wel heel erg erop lijkend.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:14

Een vriendin van me heeft ook les van een cr mevrouw... even kijken of ik het kan vinden...

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:14

Anya schreef:
Omdat je dan de stelling verliest?
Acherkant erbij houden is de oplossing. Als je die laat gaan is wisselen makkelijker voor een paard.

Toch heb ik ff meer uitleg nodig, sorry evt een plaatje

Ik probeer de laatste tijd haar om mijn binnenbeen te laten buigen of op de grond haar om mijn heen te buigen (longeerlijn om haar linker kant en ik recht anders buigt ze alleen haar nek).

Ook denk ik dat haar rug veel problemen geeft. de DA had er al naar gekeken maar alles zit wel recht (hij doet ook fysio en kraken) maar omdat ze zo extreem kort en recht is geeft dat problemen met buigen.

Ik ga denk ik door met veel grondwerk en figuren rijden in de hoop dat ze toch nog wat losser wordt
Het is al wel veel verbeterd de laatste 6 maanden (ook door het longeren).

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:16

Ze heeft volgens mij les van Albertine Hoen.

Maar op www.centeredriding.org staan alle instructeurs genoemd, en dat zijn er nog best veel

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:16

ik heb geen verstand van dressuur

Shyla25

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:20

Afbeelding
ff een voobeeldje van haar rug.

ik zal eens kijken op die site bedankt.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:28

Goed nieuws: de kliniek wilde de fries van de stalhouder niet afkeuren!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:37

inderdaad korte rug.

Ik probeer het anders uit te leggen.
Ik neem even de westernsport. In tegenstelling tot dressuur springen die op het buitenbeen aan. Dat wil zeggen ter voorbereiding duw je de achterhand iets naar binnen en geeft de galopshulp terwijl je voor (als dat nodig is) een ophouding maakt om je paard recht te maken. Een wissel is dan in de andere galop zitten en de achterhand naar buiten duwen als je paard recht is tenminste. Het grootste probleem bij western is dat mensen hun paarden omkeilen voor de wissel. Dan krijg je dus paarden die de schouder verliezen en alleen voor wisselen.

Dus óf je paard is zo recht mogelijk (geen stelling). Dan is het voldoende om de achterhand te beheersen en ervoor de zorgen dat de schouder er niet uitkiepert. Óf je vraagt stelling en dan is het heel belangrijk dat je paard stelling door het hele lijf behoudt. Laat je de achterhand gaan (van binnen naar buiten, dan zit je dicht in de buurt van de galopswissel bij western).

kun je me nog een beetje volgen. Ik kan het beter voordoen dan beschrijven.

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:40

Anya schreef:
inderdaad korte rug.

Ik probeer het anders uit te leggen.
Ik neem even de westernsport. In tegenstelling tot dressuur springen die op het buitenbeen aan. Dat wil zeggen ter voorbereiding duw je de achterhand iets naar binnen en geeft de galopshulp terwijl je voor (als dat nodig is) een ophouding maakt om je paard recht te maken. Een wissel is dan in de andere galop zitten en de achterhand naar buiten duwen als je paard recht is tenminste. Het grootste probleem bij western is dat mensen hun paarden omkeilen voor de wissel. Dan krijg je dus paarden die de schouder verliezen en alleen voor wisselen.

Dus óf je paard is zo recht mogelijk (geen stelling). Dan is het voldoende om de achterhand te beheersen en ervoor de zorgen dat de schouder er niet uitkiepert. Óf je vraagt stelling en dan is het heel belangrijk dat je paard stelling door het hele lijf behoudt. Laat je de achterhand gaan (van binnen naar buiten, dan zit je dicht in de buurt van de galopswissel bij western).

kun je me nog een beetje volgen. Ik kan het beter voordoen dan beschrijven.

Hmm ik heb 4,5 jaar western gereden en heb dit nog nooit geleerd
Zal welnieuw zijn.

Ik heb net een emailtje gestuurd aan de instructriece van centered riding die het dichtst bij mij in de beurt was, ben benieuwd

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:43

Wendy schreef:

Dat is inderdaad goed nieuws! Het bericht van gisteren vond ik zo akelig.
Gaat je stalhouder de moeite nemen om dit paard "op gang" te krijgen of verkoopt hij haar nu?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:44

Hoe heb jij dat geleerd dan?
Dit heb ik van Robin Schöller en van mijn reining gerichte instructrice.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:45

Kinke heeft een hanetred rechtsachter, is daarom vroeger ook niet meer gekeurd. Vind het zo'n flauwekul, ze heeft er geen last van en je moet het echt weten, anders zie je het niet eens. Opvallend is dat haar nieuwe friese ruinvriendje hetzelfde heeft....

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:45

Ann schreef:
Wendy schreef:

Dat is inderdaad goed nieuws! Het bericht van gisteren vond ik zo akelig.
Gaat je stalhouder de moeite nemen om dit paard "op gang" te krijgen of verkoopt hij haar nu?

Geen idee, ik spreek hem straks wel... als hij haar zo verkoopt krijgt hij er toch niet voor wat hij er voor wil hebben...
Maar hij denkt zelf dat hij er alles al aan gedaan heeft, tsja, daar verschillen we over van mening.
Het advies was destijds ook al dat ze op lange rechte stukken moest worden getraind. Dus niet dat zware longeren met de kin op de borst wat hij nu doet.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:47

Kinke schreef:
Kinke heeft een hanetred rechtsachter, is daarom vroeger ook niet meer gekeurd. Vind het zo'n flauwekul, ze heeft er geen last van en je moet het echt weten, anders zie je het niet eens. Opvallend is dat haar nieuwe friese ruinvriendje hetzelfde heeft....

Ik weet niet zeker of deze merrie ook hanetred heeft... het is in ieder geval ook rechtsachter. Soms trekt ze ineens het been heel hoog op.
Dit zie je echt wel... maar ze doet het lang niet altijd, alleen als ze een tijd niet getraind is of als de ijzers er alweer te lang onder liggen.

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:49

Anya schreef:
Hoe heb jij dat geleerd dan?
Dit heb ik van Robin Schöller en van mijn reining gerichte instructrice.

Tijd geleden op en manege die nu nietmeer bestaat.
Gewoon rechts aanspringen
en een wissel eerst simpel op de 8 en daarna vliegend

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:50

hum.. dat heet nu paard omkieperen
werkt goed bij natuurlijke wisselaars, die wisselen wel als je ze de andere kant op stuurt. Maar nu op een rechte lijn??? Welke hulp moest je dan geven?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:53

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:00

Anya schreef:
hum.. dat heet nu paard omkieperen
werkt goed bij natuurlijke wisselaars, die wisselen wel als je ze de andere kant op stuurt. Maar nu op een rechte lijn??? Welke hulp moest je dan geven?

Hmm denkt diep na is al zo lang geleden
dacht dat het bijna hetzelfde was als engels

Maar omkiepen is het toch niet als je eerst paar passen draaft en dan andere hulp geeft en dit steeds verder verkort? je moest het wel recht doen en dus niet omtrekken

Shy kan trouwens heel makkelijk wisselen maar niet als ik erop zit, de hulpen zijn nog niet echt bevestigd

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:02

Ok nu begrijp ik wat je met buiten binnenbeen enzo bedoeld, mijn eigen been.
Ik doe het op mijn buitenbeen dus binnenbeen alleen als aanleuning/paal om omheen te buigen

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:06

yes dat been bedoel ik!

Dat door de draf wisselen is inderdaad een methode. Mij is geleerd dat niet te doen. Maar er zijn nog stallen waar ze dat doen idd.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:10

Wendy schreef:
Ik weet niet zeker of deze merrie ook hanetred heeft... het is in ieder geval ook rechtsachter. Soms trekt ze ineens het been heel hoog op...

Apart, ik ken een Fries die hetzelfde ook rechtsachter heeft. Dit paard loopt nu een paar keer per week voor de kar zoveel mogelijk rechte stukken om de spieren te trainen die het moeten opvangen.
Laatst bijgewerkt door Ann op 11-04-06 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:12

nu hoorde ik laatst een erg natural iemand beweren dat rechtachter veelal het moeilijke been is bij de meeste paarden en als ik zo om me heen kijk, dan klopt dat wel.

Wat daar nou weer achter zit??????

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:13

Anya schreef:
yes dat been bedoel ik!

Dat door de draf wisselen is inderdaad een methode. Mij is geleerd dat niet te doen. Maar er zijn nog stallen waar ze dat doen idd.

Maar is het dus het juiste been wat ik doe? om het dus zo duidelijk mogelijk te houden.

Tja wij deden wat de paarden konden dus de jonge paarden door de draf en dat langzaam opbouwen de oudere paarden vliegend en dat dan overal op de 8 of van hand veranderen.

Shy zou overegens een prima westernpony zijn die kan van nature mooie rollbacks en stops

Dit zou helemaal mooi zijn om het op bv een touwhalster of sidepul te kunnen (natural )

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:13

Klopt inderdaad, smurf. Met bekappen is dit ook Gillian haar moeilijkste been...