Ik probeer op iederwijs scholen binnen te komen voor intervieuws enzo... maar ze willen neit zo graag.... (bang voor negatieve publiciteit ofzo) ik mocht er bij een langs komen maar dat koste me wel 70 euries
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
dekoezegtboe schreef:das is dus het probleem er zijn geen toetsen![]()
Ik probeer op iederwijs scholen binnen te komen voor intervieuws enzo... maar ze willen neit zo graag.... (bang voor negatieve publiciteit ofzo) ik mocht er bij een langs komen maar dat koste me wel 70 euries
IMJ schreef:Op je eerst volgende wedstrijd breekt Lan na elke keertwending uit!!![]()
evitatinkle schreef:Wat gaan jullie snel! Ik zit ook op mijn werk, kan het zo snel niet volgen...
Iederwijs vind ik raar. krijg je straks allemaal eigenwijze kinderen die nooit hebben leren rekenen in het bedrijfsleven. Tenminste dat is mijn beeld wat ik erbij krijg.
Pony25, overkruist klinkt bekend, heeft Arabel ook gehad. Komt meestal door scheefheid van het paard. Met bepaalde oefeningen, ook NH, kun je je paard in bepaalde spieren sterker maken.
evitatinkle schreef:Flexen is ook goed, het binnenachter been was bij Arabel niet sterk genoeg leerde ik. Ze heeft haar griffelbeentje gebroken en ze heeft een mok voet die geen mok meer heeft maar wel dikker is. Haar achterhand was sterk maar niet verzameld onder haar lichaam. Het was stuwkracht, geen draag.
15 is niet oud! Juist in de kracht van zijn leven
Citaat:19 april 2006 Promotie mw.drs M.C. van Dierendonck
Titel proefschrift:
The importance of social relationships in horses
Promotores:
Prof. dr. B. Colenbrander
Prof. dr. B.M. Spruijt
Co-promotor:
Dr. M.B.H. Schilder
Het belang van sociale relaties voor paarden
Paarden zijn heel sociale dieren, die jaren durende vriendschappen aangaan. Uitingen van vriendschap zijn het verzorgen van elkaars vacht (waar ze ook rustig van worden) en spelen. Deze vriendschappen zijn zo belangrijk dat ze deze verdedigen: als een vriendje van een dier aardig tegen een ander is, dan wordt dat dier ‘jaloers’ en grijpt in. Dit is uitgezocht in kuddes samengesteld uit merries en ruinen (gecastreerde hengsten). Ook was er een duidelijke rangorde in de kuddes waarbij de oudere merries altijd bovenaan stonden. Een paar van die hogere merries leidden ook de dagelijkse bezigheden: zij bepaalden wanneer de paarden gingen eten en beslechtten ruzies etc. Deze rang-hoge merries waren dus de echte leiders. De ruinen bleven tot hoge leeftijd (de oudste was 20 jaar) spelen met alle jonge dieren en zo konden ze de jonge dieren aanleren hoe ze zich als paard moeten gedragen. De observaties waren telkens een paar weken achter elkaar, 24 uur per dag, gedaan waarbij heel nauwkeurig werd geregistreerd wie met wie wat en wanneer ondernam. Dit onderzoek is van belang omdat veel paarden vaak de hele dag alleen op stal (‘in een gouden kooitje’) staan. Dat is wel veilig maar niet leuk: essentiele gedragingen kunnen soms niet worden uitgevoerd. Veel mensen denken echter dat zo gehouden paarden het wel naar hun zin hebben. Het welzijn van paarden zou verbeterd kunnen worden door hen fysiek sociaal contact te laten hebben met hun maatje(s).
Anya schreef:Pony de buitenschouder er bij houden kan ook helpen. Of iedere zoveel passen even de schouder naar binnen zetten en weer loslaten.
Citaat:Ik heb er zelfs over zitten denken een tuigpaarden truckje te proberen aan de lange lijnen om dan van die bandjes met ringen om te doen zodat ze haar benen wel optilt, zou dat wat zijn?
Arabesk schreef:@ Wendy, is het proefschrift ook te bestellen???
smurf schreef:Quote:
Ik heb er zelfs over zitten denken een tuigpaarden truckje te proberen aan de lange lijnen om dan van die bandjes met ringen om te doen zodat ze haar benen wel optilt, zou dat wat zijn?
smurf schreef:
hallo zeg, je post hier bij naturals denk je dat wij voor dergelijke vormen van mishandeling zijn????