[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:05

das is dus het probleem er zijn geen toetsen
Ik probeer op iederwijs scholen binnen te komen voor intervieuws enzo... maar ze willen neit zo graag.... (bang voor negatieve publiciteit ofzo) ik mocht er bij een langs komen maar dat koste me wel 70 euries

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:05

Evita: tip: maakt het leuk.
Vraag de helft minder dan je wil hebben. Doet ze dat, hou onmiddellijk op met rijden en ga dat leuke doen. Voor Lan is de beloning dat ze even voor gek en onwies door de bak mag raggen met maaiende voorbenen volkomen uit elkaar. Of dat ze het water in mag.

De volgende keer (als dat bevestigd is, doe je iets meer) en weer die beloning. Dat werkt heel goed.

Zo heb ik Lan een fatsoenlijke keertwending om de achterhand geleerd. Eerst 1 stapje. Toen 2, toen 3 en toen een halve cirkel. etc. Ze wist dat goed doen, leuk raggen betekende.

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:10

Op je eerst volgende wedstrijd breekt Lan na elke keertwending uit!!

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:11

dekoezegtboe schreef:
das is dus het probleem er zijn geen toetsen
Ik probeer op iederwijs scholen binnen te komen voor intervieuws enzo... maar ze willen neit zo graag.... (bang voor negatieve publiciteit ofzo) ik mocht er bij een langs komen maar dat koste me wel 70 euries

Belachelijk... 70 euro. (daar maken ze zichzelf dus echt niet geliefder mee)

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:11

IMJ schreef:
Op je eerst volgende wedstrijd breekt Lan na elke keertwending uit!!

Dat was vroeger een optie. Maar inmiddels is de keertwending bevestigd. Nu zou ze uitbreken na iedere goede wissel op een rechte lijn. Lan doet daar bij voorkeur alleen voor over springen en een pas later achter. Die worden gelukkig niet veel gevraagd

IMJ

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:16

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:16

Wat gaan jullie snel! Ik zit ook op mijn werk, kan het zo snel niet volgen...

Iederwijs vind ik raar. krijg je straks allemaal eigenwijze kinderen die nooit hebben leren rekenen in het bedrijfsleven. Tenminste dat is mijn beeld wat ik erbij krijg.

Pony25, overkruist klinkt bekend, heeft Arabel ook gehad. Komt meestal door scheefheid van het paard. Met bepaalde oefeningen, ook NH, kun je je paard in bepaalde spieren sterker maken.

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:17

Als Shy braaf is met dressuur gaan we meestal nog ff over de dijk crossen of mag ze nog ff los in de bak rollen/spelen.
Ze krijgt ook meteen lange teugel als ze haar best heeft gedaan vaak loopt ze dan zelf al naar de bakdeur

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:20

evitatinkle schreef:
Wat gaan jullie snel! Ik zit ook op mijn werk, kan het zo snel niet volgen...

Iederwijs vind ik raar. krijg je straks allemaal eigenwijze kinderen die nooit hebben leren rekenen in het bedrijfsleven. Tenminste dat is mijn beeld wat ik erbij krijg.

Pony25, overkruist klinkt bekend, heeft Arabel ook gehad. Komt meestal door scheefheid van het paard. Met bepaalde oefeningen, ook NH, kun je je paard in bepaalde spieren sterker maken.

Zoals?
Ik moet overdreven de achterhand naar binnen drukken dan gaat het goed het is rechts en links is er geen probleem.
Ik flex vaak en oefen zijwaarts ook lopen we af en toe balkjes en een klein sprongetje. Ook longeer ik vaak aan de lange lijnen en dan gaat al beter. Ze springt nu zelfs buiten rechts aan dat deed ze een half jaar geleden nog niet.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:24

Ik heb gisteren maar een kwartier gereden. Omdat ze braaf was ben ik gelijk gestopt. Zo werk ik al jaren met haar. Dan ga ik even friendlyen met haar. Maar ze was een beetje stout gister, moest haar echt even recht aankijken en zeggen dat ik het meende.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:27

pony25, ja dat zijn al goeie oefeningen. Lange lijnen hebben mij erg geholpen.

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:29

Gisteren was Jerry jarig, hij is 15 geworden.... hij is nog niet oud maar merk wel dat ik steeds vaker denk... over 5 jaar is ie muisschien wel zo'n krakkemik .... (zie er zat van een jaar of 18 die wel 30 lijken).
Ik heb nooit rara dingen met 'm gedaan dus hoop dat ie nog een jaar of 10 mee mag gaan (in zijn tempo dan hè) en daarna, lekker genieten van zijn oude dag!

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:33

Flexen is ook goed, het binnenachter been was bij Arabel niet sterk genoeg leerde ik. Ze heeft haar griffelbeentje gebroken en ze heeft een mok voet die geen mok meer heeft maar wel dikker is. Haar achterhand was sterk maar niet verzameld onder haar lichaam. Het was stuwkracht, geen draag.

15 is niet oud! Juist in de kracht van zijn leven

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:44

evitatinkle schreef:
Flexen is ook goed, het binnenachter been was bij Arabel niet sterk genoeg leerde ik. Ze heeft haar griffelbeentje gebroken en ze heeft een mok voet die geen mok meer heeft maar wel dikker is. Haar achterhand was sterk maar niet verzameld onder haar lichaam. Het was stuwkracht, geen draag.

15 is niet oud! Juist in de kracht van zijn leven

Daarom ook dat zijwaarts en ik ben ook keertwendingen en achterwaarts aan het doen.
Het is wel raar want in stap en draf komt het achterbeen ver onder mat een ruime overstap op het voorbeen. Maar die galop dat is drama is net of ze haar achterbenen nietmeer kan optillen.

Ik heb er zelfs over zitten denken een tuigpaarden truckje te proberen aan de lange lijnen om dan van die bandjes met ringen om te doen zodat ze haar benen wel optilt, zou dat wat zijn?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:45

Pony de buitenschouder er bij houden kan ook helpen. Of iedere zoveel passen even de schouder naar binnen zetten en weer loslaten.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:48

Interessant onderzoek trouwens...

Citaat:
19 april 2006 Promotie mw.drs M.C. van Dierendonck
Titel proefschrift:
The importance of social relationships in horses

Promotores:
Prof. dr. B. Colenbrander
Prof. dr. B.M. Spruijt

Co-promotor:
Dr. M.B.H. Schilder

Het belang van sociale relaties voor paarden

Paarden zijn heel sociale dieren, die jaren durende vriendschappen aangaan. Uitingen van vriendschap zijn het verzorgen van elkaars vacht (waar ze ook rustig van worden) en spelen. Deze vriendschappen zijn zo belangrijk dat ze deze verdedigen: als een vriendje van een dier aardig tegen een ander is, dan wordt dat dier ‘jaloers’ en grijpt in. Dit is uitgezocht in kuddes samengesteld uit merries en ruinen (gecastreerde hengsten). Ook was er een duidelijke rangorde in de kuddes waarbij de oudere merries altijd bovenaan stonden. Een paar van die hogere merries leidden ook de dagelijkse bezigheden: zij bepaalden wanneer de paarden gingen eten en beslechtten ruzies etc. Deze rang-hoge merries waren dus de echte leiders. De ruinen bleven tot hoge leeftijd (de oudste was 20 jaar) spelen met alle jonge dieren en zo konden ze de jonge dieren aanleren hoe ze zich als paard moeten gedragen. De observaties waren telkens een paar weken achter elkaar, 24 uur per dag, gedaan waarbij heel nauwkeurig werd geregistreerd wie met wie wat en wanneer ondernam. Dit onderzoek is van belang omdat veel paarden vaak de hele dag alleen op stal (‘in een gouden kooitje’) staan. Dat is wel veilig maar niet leuk: essentiele gedragingen kunnen soms niet worden uitgevoerd. Veel mensen denken echter dat zo gehouden paarden het wel naar hun zin hebben. Het welzijn van paarden zou verbeterd kunnen worden door hen fysiek sociaal contact te laten hebben met hun maatje(s).

Bron: http://www.vet.uu.nl/site/viavet/

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:56

Anya schreef:
Pony de buitenschouder er bij houden kan ook helpen. Of iedere zoveel passen even de schouder naar binnen zetten en weer loslaten.

Daar heb ik een duidelijkere uitleg bij nodig bv in welke gang?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:58

Citaat:
Ik heb er zelfs over zitten denken een tuigpaarden truckje te proberen aan de lange lijnen om dan van die bandjes met ringen om te doen zodat ze haar benen wel optilt, zou dat wat zijn?

hallo zeg, je post hier bij naturals denk je dat wij voor dergelijke vormen van mishandeling zijn????

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:01

@ Wendy, is het proefschrift ook te bestellen???

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:04

Arabesk schreef:
@ Wendy, is het proefschrift ook te bestellen???

Daar ben ik dus net naar aan het zoeken, ook naar evt artikelen die ze geschreven heeft...

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:05

heb even een mailtje gestuurd of ik t kan bestellen. Via mijn werk gemaild, zodat er bij staat dat ik promovendus ben. Met een beetje mazzel zien ze niet dat ik in een ander vakgebied zit en krijg ik het zo.

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:06

ohh, aan dat onderzoek zou ik ook wel willen deelnemen (in de tijd van de baas paarden observeren)! Lijkt me hartstikke leuk. Zit graag te kijken naar de kudde en de rangverdeling etc. Gisteren heb ik mijn pony (staat veel binnen momenteel ivm weggesneden hoefzweer en mok door hoefzak (nu bijna over maar bak is nog erg nat) even buiten gezet in zijn kudde. Hij staat 2e in rang. Na een week te hebben binnen gestaan ging hij bij alle kudde-genoten even verhaal halen en kleine bijtjes en trapjes weggeven aan de paarden lager in rang. Zo werd weer even duidelijk waar iedereen ook weer stond. Daarna begon ie direct met yellow, z'n vriendje (en die van smurf) te kroelen. Leuk gezicht hoor!
Leuk detail: Morrie van smurf is z'n buurman, die zien en ruiken elkaar dus dagelijks en hij liet Moriie gewoon links liggen.

smurf schreef:
Quote:

smurf schreef:
hallo zeg, je post hier bij naturals denk je dat wij voor dergelijke vormen van mishandeling zijn????

ben hier ook niet echt weg van hoor. In het begin vallen ze soms bijna om! Het is toch die methode dat wanneer ze rechts neerzetten, links omhoog getrokken wordt?

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:07

www.scirus.com en dan
horses AND social AND relationships
invullen dan komt zij bovenaan te voorschijn.

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:08

wat is dat dan voor een tuigpaarden trucje?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:08

Differences in social behaviour between late pregnant, post-partum and barren mares in a herd of Icelandic horses

M.C. van Dierendoncka, b, , , H. Sigurjónsdóttirc, B. Colenbranderb and A.G. Thorhallsdóttird

aDepartment of Animal Science and Society, Faculty of Veterinary Medicine, Utrecht University, Postbox 80168, 3508 TD Utrecht, The Netherlands
bDepartment of Equine Sciences, Faculty of Veterinary Medicine, Utrecht University, Postbox 80151, 3508 TD Utrecht, The Netherlands
cIceland University of Education, Reykjavik, Iceland
dThe Agricultural University, Hvanneyri, Iceland

Accepted 26 June 2004. Available online 20 August 2004.

Abstract
Group dynamics and the social behaviour of mares were investigated in the periods before and after foaling during two non-consecutive years, in a herd of Icelandic horses consisting of adult mares and geldings and juvenile fillies, geldings and colts. The horses were observed 24 h a day for 5–6 weeks; i.e. a total of 1483 h. There were significant changes in the social behaviour and interactions of mares after foaling, compared both to their own behaviour pre-partum and to that of barren control mares. While the frequency of allogrooming dropped during the study period in all mares, it dropped significantly more in foaling than in control barren mares. However, while the absolute allogrooming frequency was strongly correlated with reproductive state, it was still remarkably consistent within an individual adult mare between the study years. After foaling, mares with foals separated off into a distinct subgroup, whereas barren control mares increased interaction with the rest of the herd; it is presumed that separation served to keep the foals at a safe distance from the more boisterous geldings and sub-adults; alternatively, it could have been the result of mutual attraction between the foals. In general, the linear dominance order was correlated strongly with age, and the top-ranking mares were older mares that had not yet begun a senescent loss of physical condition which resulted in a later slight drop down the hierarchy. There was no consistent relationship between dominance rank and the pattern of preferred recipients of affiliative interactions, while familiarity was a more important determining factor than kinship in the selection of a preferred partner for affiliative interactions. The preferred partner for proximity was often the same individual as that for allogrooming, suggesting that proximity was a result of an active process rather than of passive acceptance. The presence of adult geldings in the herd did not seem to change the social behaviour of mares as compared to that described for feral horses, and did not appear to negatively affect behaviour during parturition, mare-foal bonding or subsequent maternal care. In short, maintenance of breeding mares in a herd of mixed age and sex did not interfere with normal species-specific behaviour or with the development of the stable, long-lasting mare–mare bonds that are central to maintaining a stable herd. It is concluded that such a system could be a welfare-friendly alternative to typical modern husbandry systems, as long as adequate space is available.

Keywords: Horses; Social behaviour; Parturition; Allogrooming; Mares; Foals; Geldings

ik ga dit artikel aanvragen