[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:42

ik ben school best zat... en wat ga ik doen als ik afgestudeerd ben.. waarschijnlijk voor de klas
Ik schrijf mijn visie over iederwijs... dat is weer een nieuwe manier van les geven. het komt er op neer dat de kinderen zelf weten wat wanneer hoe ze wat gaan leren....

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:43

Iederwijs, daar heb ik weleens van gehoord ja.

Ik geloof dat een iederwijs school hier in de regio laatst gesloten is.

Ik ben ook aan het afstuderen, maar ik heb het er helemaal mee gehad even...

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:43

Anouar15 schreef:
marina schreef:
anouar: er staat zo'n netje die jij bedoeld voor 25 eurie bij ea

Maat L en XL. Ik denk dat dat wat groot is voor Anouar z'n kleine neusje

Daar heb ik neerlijk gezegt ook niet op gelet

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:44

iederwijs breek me de bek niet open, wij zitten hier met de brokken.....

ik ben dol op m'n werk..... *not*

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:45

De iederwijsschool in Borne is weer dicht.
Maar zo nieuw is het niet. Is uitgangspunt van Dalton. Dalton is wel wat van dat oorspronkelijke pad afgeweken, maar het principe zit er nog wel in.

Maar ik ben Godsblij dat ik niet voor de klas terecht ben gekomen. Zeker als ik hoor hoe het onderwijs er de laatste jaren aan toegaat.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:46

he niet zo snel dames! ik zit op mijn werk ja

ik ga zo de foto's uploaden van Baarle Nassau

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:48

ik wil denk ik ook niet voor de klas staan het onderwijs is inderdaad te veel verandert.
@ smurf: hoezo zitten jullie met de brokken? jij geeft op een middelbare school les toch?

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:49

iederwijs? Nog nooit van gehoord. En... werkt dat een beetje? Je maakt kinderen wel "verantwoordelijk en misschien daardoor een hogere inzet of zie ik dat verkeerd? Is dat eigenlijk niet alleen haalbaar voor erg euh... leergierige kinderen?

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:49

Ik ben vandaag vrij, ik hoef alleen maar een beetje te studeren en paard te rijden vandaag

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:50

Ik heb weleens een artikel gelezen over dat iederwijs, werkt dat in de praktijk een beetje?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:51

Ik heb nooit voor de klas willen staan, en dat gaat ook niet gebeuren gelukkig!

Mijn vriend geeft wel werkcollege op de universiteit, maar dat is totaal wat anders, omdat het immers niet verplicht is. Je treft daar meer gemotiveerde mensen die ondertussen door hebben dat ze daar echt voor zichzelf zitten.

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:51

IMJ dat ben ik dus nu aan het uitzoeken... Is iederwijs geschikt voor iedere leerling. ik denk dat ik al wel weet van niet
Ik ken een meisje dat op het iederwijs zit. ze is niet heel erg slim en sociaal en zat eerst op het reguliere VMBO. hier werd ze erg gepest. toen is ze overgestapt naar iederwijs. ze is nu wel heel sociaal geworden maar kennis heeft ze nog niet

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:53

iederwijs kids zijn vooral eigenwijs en kunnen niet werken met regels en lesroosters e.d. wij taken ze ook niet meer in....

de kennis ontbreekt inderdaad....

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:53

marina schreef:
Ik ben vandaag vrij, ik hoef alleen maar een beetje te studeren en paard te rijden vandaag

*ksssssst* naar je paard jij!!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:54

Het is natuurlijk wel leuk om te weten te komen wat nu de leerlingen zijn die het wel of niet halen op iederwijs. Heeft de achtergrond van de leerling daar dan ook invloed op (motiverende ouders bijvoorbeeld) of zit het puur in de leerling zelf? En hoe toets je dan of dat onderwijs wat oplevert?

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:55

dekoezegtboe schreef:
IMJ dat ben ik dus nu aan het uitzoeken... Is iederwijs geschikt voor iedere leerling. ik denk dat ik al wel weet van niet
Ik ken een meisje dat op het iederwijs zit. ze is niet heel erg slim en sociaal en zat eerst op het reguliere VMBO. hier werd ze erg gepest. toen is ze overgestapt naar iederwijs. ze is nu wel heel sociaal geworden maar kennis heeft ze nog niet

is het toch nog ergens goed voor geweest.
Wat er niet in zit kun je ook niet leren (hmmm, wel een beetje kort door de bocht hè?).

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:58

het ligt denk ik ook aan de ouders... maar ook aan de leerling. het probleem is juist dat er niets getoetst wordt. Kinderen kiezen vanuit hun eigen motivatie wat, hoe, met wie en op welk moment ze iets willen leren. dus dat kan je nooit toetsen. pietje wil meer over vliegtuigen leren en klaasje over bomen... hoe moet je daar ooit een toets over geven

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:58

Afbeelding

mijn touwhalstertje dat ik van smurf heb gehad

als je goed kijkt zie je dat op het achterraam ook de sticker
I used to be normal but now I'm natural zit
en een bordje
caution horses

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:59

@dekpezegtboe: Maar hoe bekijk jij dan of het goed gaat?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:00

Dat antwoord had ik wel direct kunnen geven.
Voorbeeld: zat op gymnasium in Amsterdam. Kwam van een jena-plan basisschool. Het gym was een Daltonlyceum. Ik was daar een goede leerling.

De familie ging naar Twente. Ik kwam op een strenge door paters gerunde school terecht. Boekje open bladzijde 13. Ik werd er gek van. Dus spijbelen. Van school gegaan. Ik was doodongelukkig op die school. Mocht niet meer denken van ze. Uiteindelijk via pedagogische academie alsnog naar de universiteit. Ik ben nog goed terecht gekomen

Aan de andere kant zag ik ook wel klasgenoten die het op die Daltonschool helemaal niet konden redden. Dus: er is veel verschil.

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:01

hoe wat goed gaat? ik geef zelf geen les op iederwijs hoor ik zou het ook nooit willen! een voorbeeld. pietje geeft aan dat hij wat wil leren over vliegtuigen. begeleider geeft hem een boek. pietje zal eerst moeten leren lezen om wat over vliegtuigen te weten te komen. dus wil hij leren lezen.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:01

Arabel is er vaak niet bij met haar hoofd. Ze doet alles wel, maar half. Gisteravond weer even 'gedressuurd'. Ging goed, ze was bijzonder rustig maar echt boeiend vind ze het niet. Ik kan haar maar niet uitleggen dat iets nieuws leren makkelijk is, maar dat perfectioneren veel meer moeite kost. Ze is slordig, soms luisterd ze wel naar een commando, en een minuut later maar half.

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:02

dat klinkt wel bijzonder idd. Ben eigenlijk best benieuwd naar jouw uitkomsten. Moet je ook kinderen die íederwijs volgen interviewen oid?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:03

Maar hoe wil jij in kunnen schatten of iederwijs voor ieder kind geschikt is bedoel ik. Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen hier

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:03

evitatinkle schreef:
Arabel is er vaak niet bij met haar hoofd. Ze doet alles wel, maar half. Gisteravond weer even 'gedressuurd'. Ging goed, ze was bijzonder rustig maar echt boeiend vind ze het niet. Ik kan haar maar niet uitleggen dat iets nieuws leren makkelijk is, maar dat perfectioneren veel meer moeite kost. Ze is slordig, soms luisterd ze wel naar een commando, en een minuut later maar half.

Misschien moet ze Iederwijs volgen... kan ze leren wat ze leuk vindt .